Hoofdmenu

Politiek

Gestart door hgrm, feb 20, 2010, 12:54:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

King Nothing

Citaat van: hgrm op mrt 04, 2010, 09:07:16
Volgens mij zijn er een hoop mensen gevoelig voor het gewauwel van Wilders (en anderen, het begon met Fortuyn) dat het zo slecht gaan in Nederland.

Meelopers noem je dat. Als je zelf na kunt denken over politiek, over uitspraken en over de gevolgen van een Wilders als premier dan bedenk je je wel 3x voordat je PVV gaat stemmen. Maar je kop boven het maaiveld uit durven steken is eng, met de meute meelullen dat "het zo kut gaat in Nederland door alle allochtonen" is veel makkelijker.
Ik werk in een fabriek, dus ik zie wat simpele mensen om me heen (ik werk, klinkt arrogant, best wel onder mijn niveau maar soit). Er lopen zoveel collegae die PVV gaan stemmen. Ik wil dan weten waarom je PVV gaat stemmen, wat er aan de standpunten van de PVV zo boeiend is, waarom je Wilders als premier ziet en vooral, wat vind je van de oplossingen die Wilders heeft.
Van de meesten krijg je het antwoord "ja, ehm, hij's tegen buitenlanders" Ja. En? "Nou, daar zijn er zoveel van" Sja, maar je kan er zo weinig tegen doen want die mensen hebben een Nederlands paspoort, het zijn Nederlanders dus horen ze hier. Antwoord daarop? "Oh. Nee hoor, 't zijn buitenlanders en ze moeten hier weg"

Echt, je kan er niet tegen praten. Ik heb maar besloten om mezelf uit te sluiten van politieke gesprekken op m'n werk, ik stem straks in juni op een partij nadat ik een weloverwogen beslissing heb genomen op basis van standpunten, ideeën en oplossingen. Ik weet iig wel dat ik niet op een partij stem die een christelijke of een ander op geloof gebaseerde grondslag heeft.

Aangezien ik niet meer in Nederland woon mocht ik gisteren niet stemmen.
Beste vrind wette dat
Soms is 't beater iets moeis te verleeze
Beater verleeze dan dat ge 't noeit het gehad

Gert

Citaat van: Hielke op feb 20, 2010, 13:46:50
Gaan we een Wilders-kabinet tegemoet? In zo'n land wil ik niet wonen.


spons

Citaat van: TeeZee op feb 22, 2010, 16:39:21
Ik zou het liefst een regeringscoalitie zien met SP en Partij voor de Dieren. Helaas komen ze zo'n 60 zetels te kort.

elke vorm van extremisme lijkt me geen optie dus ook deze combinatie niet
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

hgrm

Citaat van: spons op mrt 05, 2010, 07:59:06
elke vorm van extremisme lijkt me geen optie dus ook deze combinatie niet

Dat de partij voor de dieren niet serieus te nemen is, ben ik met je eens. Zolang er nog genoeg mensen zijn waarmee het niet goed gaat, moeten we dieren niet te belangrijk maken.

Maar de SP is niet extremistisch. Zowel in de interne partijstructuur als in de verschillende parlementen houdt de SP zich aan de democratische spelregels en is er de bereidheid tot samenwerken met andere partijen en het sluiten van compromissen. Dat blijkt wel uit het feit dat de SP in veel gemeentes behoorlijk succesvol heeft deelgenomen aan het college en ook veel bereikt heeft.
Op landelijk niveau is het er helaas nog niet uitgekomen; voor de combine CDA-PvdA was de SP te bedreigend en dus heeft men voor de tandenloze tijger CU gekozen. Maar je ziet inmiddels wel dat bijvoorbeeld de PvdA de standpunten van de SP begint over te nemen. Bijvoorbeeld wat betreft marktwerking.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

De SP is het beste wat de gemeente Heerlen de afgelopen 20 jaar is overkomen. Na jarenlang het CDA gehad te hebben, wij hadden uberhaupt geen verkiezingen nodig in die tijd, die nooit de mijnsluiting hebben kunnen verwerken en het imago heeft kunnen oppoetsen heeft de SP bijzonder goed werk geleverd.

Ik denk zelfs dat wanneer Marijnissen nog lijsttrekker was geweest landelijk de SP in Heerlen richting 50% van de stemmen was gegaan.

spons

Citaat van: Joost op mrt 05, 2010, 10:47:43
De SP is het beste wat de gemeente Heerlen de afgelopen 20 jaar is overkomen. Na jarenlang het CDA gehad te hebben, wij hadden uberhaupt geen verkiezingen nodig in die tijd, die nooit de mijnsluiting hebben kunnen verwerken en het imago heeft kunnen oppoetsen heeft de SP bijzonder goed werk geleverd.

Ik denk zelfs dat wanneer Marijnissen nog lijsttrekker was geweest landelijk de SP in Heerlen richting 50% van de stemmen was gegaan.

ter info, hetr communisme is in de rest van de wereld zo'n 20 jaar geleden ter ziele gegaan
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Joost

Citaat van: spons op mrt 05, 2010, 11:07:02
ter info, hetr communisme is in de rest van de wereld zo'n 20 jaar geleden ter ziele gegaan
Bij ons heette dat Catholisisme ;)

TeeZee

De SP is niet communistisch (maar hier en daar wel erg conservatief) en de Partij voor de dieren is geen one-issue partij. @Joost: wat heeft de SP dan precies goed gedaan volgens de inwoners van Heerlen?

spons

Citaat van: TeeZee op mrt 05, 2010, 13:06:02
De SP is niet communistisch

mijn mening is dat het daar wel heel erg tegenaan hangt.
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

TeeZee

Citaat van: spons op mrt 05, 2010, 13:12:03
mijn mening is dat het daar wel heel erg tegenaan hangt.
Wat is er volgens jou dan precies communistisch?

hgrm

Het communisme (in de vorm van marxisme-leninisme) heeft men in de USSR 74 jaar (1917-1991) geprobeerd en het bleek niet te werken. De idealen zijn prachtig, maar de mens is blijkbaar niet in staat daar vorm aan te geven, zodat men is afgegeleden tot in politieke zin dictatuur en in economische zin incompetentie.

Het liberalisme regeert in het westen sinds de neergang van de absolute monarchie. 1789 is een mooi jaar om als startpunt te noemen. Ondanks dat het liberalisme en het daarmee verbonden vrije-markt-denken algemeen verantwoordelijk wordt gehouden voor de economische crisis en indirect ook voor de milieuproblematiek en het armoede-probleem, lijkt het er momenteel niet op dat het volk zich afkeert van het liberalisme. Blijkbaar zijn er te veel mensen met wie het redelijk goed gaat en die denken dat ze dit te danken hebben aan het liberalisme. Dat er grote groepen binnen Nederland en nog grotere groepen buiten Nederland buiten de boot vallen, is geen argument, blijkbaar.


Dit wordt des te duidelijker als we kijken naar de tussenweg, de sociaaldemocratie. De afgelopen 150 jaar heeft de sociaaldemocratie diverse malen aan de deur van de liberale macht geroffeld. Het valt op dat de sociaaldemocratie vooral sterk was toen het economisch slecht ging of er grote tegenstellingen waren. Ik denk aan de tijd rond 1900, de crisisjaren na 1929, de wederopbouwtijd na de 2e wereldoorlog en de tijd na de oliecrisis in de jaren 70/80. Gelukkig heeft de sociaaldemocratie in die korte periodes van doorbreking van de liberale maalstroom veel goeds gedaan. Zonder sociaaldemocratie geen sociale zekerheid en bescherming van werknemers; van de liberalen hoef je zoiets niet te verwachten.

Ondanks dat het in Nederland bijzonder goed gaat en weinig mensen de sociaaldemocratie nog nodig hebben, zijn er gelukkig toch nog partijen die verder kijken dan het VINEX-huis met tuin, de Audi A4 voor de deur en de flatscreen aan de muur; tegenwoordig de hoogste idealen van de gemiddelde Nederlander. Er zijn nog partijen die bereid zijn een stukje welvaart in te ruilen voor welzijn. Er zijn nog partijen die het onverteerbaar vinden dat onze rijkdom wordt opgebouwd over de ruggen van de verschoppelingen der aarde, al wonen die nu niet meer in onze eigen arbeiderswijken, maar in China, India of Brazilië.

Als je die houding 'communistisch' wil noemen...dan hef ik met plezier de internationale aan.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: TeeZee op mrt 05, 2010, 13:06:02
De SP is niet communistisch (maar hier en daar wel erg conservatief) en de Partij voor de dieren is geen one-issue partij. @Joost: wat heeft de SP dan precies goed gedaan volgens de inwoners van Heerlen?

SP heeft eerst in de wijken heel veel gedaan. Bij mijn ouders bijvoorbeeld hebben de bewoners jarenlang teveel betaald aan plantsoenonderhoud. SP heeft dat samen met de bewoners rechtgetrokken. Door die wijkgerichte aanpak, we kregen ook een wijkagent bijvoorbeeld, heeft de partij in de gemeenteraad een enorme vlucht genomen.

Met SP in de coalitie is het centrum gerevitaliseerd. De woonboulevard, grootste in Nederland, is nog verder uitgebreid. Het kerkplein is op de schop en nu een gezellig plein met cafe's geworden. Belangrijker nog is dat de drugsoverlast door junks momenteel 0 is. Middels een camerasysteem en speciale politieteam zijn ze allemaal verjaagd. Het stationsgebied is opgeknapt, de communicatie vanuit de gemeente is tegenwoordig top.

Heerlen is geen oude stad met grachtjes en vol oude gebouwen en zal dat ook nooit worden. Wel is het nu een frisse stad die alles biedt.

Han

Als het mag gaan om 'media spindoctoring' vraag ik mij af hoe groot de invloed is van het dagblad De Telegraaf. Ik probeer mij aan de indruk te ontworstelen dat het electoraat niet gevoelig is voor 'brain washing' en op de een of andere manier lukt me dat niet.

Ik veronderstel dat De Telegraaf in staat is om de PVV te decimeren als de krant (hoofd)redactioneel stellig partij kiest voor de VVD of het CDA in de aanloop naar de komende verkiezingen.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ZZ

CiteerZowel in de interne partijstructuur als in de verschillende parlementen houdt de SP zich aan de democratische spelregels en is er de bereidheid tot samenwerken met andere partijen en het sluiten van compromissen. Dat blijkt wel uit het feit dat de SP in veel gemeentes behoorlijk succesvol heeft deelgenomen aan het college en ook veel bereikt heeft.
Op landelijk niveau is het er helaas nog niet uitgekomen; voor de combine CDA-PvdA was de SP te bedreigend en dus heeft men voor de tandenloze tijger CU gekozen. Maar je ziet inmiddels wel dat bijvoorbeeld de PvdA de standpunten van de SP begint over te nemen. Bijvoorbeeld wat betreft marktwerking.

De geschiedschrijving over de vorige formatie is tegenwoordig de beste proeve of we met een klassieke, overtuigde SP-er te maken hebben. De rest van Nederland ziet in de veel te starre houding van destijds namelijk gewoon het al dan niet moedwillig ontlopen van regeerverantwoordelijkheid.

hgrm

Wat moet je dan? Zoals de CU er voor spek en bonen bij zitten met een paar Jip- en Jannekeministeries?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen