Kunta Kinte Revisited; Afrikaanse VoetbalImpressies

Gestart door Han, dec 08, 2007, 23:17:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Het is deze week drie jaar geleden dat bij een georganiseerde aanslag en vergeldingsactie van het regime in het stadion van Al Masry in Port Said 73 Al Ahly-aanhangers het leven lieten.

Sindsdien zijn geen bezoekers meer welkom bij domestieke league-wedstrijden.

Zojuist is het Cairo Air Force Stadium bestormd om illegaal toegang te kunnen krijgen voor de wedstrijd ENPPI-Zamalek. Momenteel staat, na schermutselingen met politie-eenheden, het dodental op 23...
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Terranova

Pfff las het ja. Wat een puinhoop in dat land....

Niels1977

Heel bizar.

ik ben zelf bij meerdere wedstrijden in Afrika geweest (Kenia, Gambia, Senegal en Tunesië) en het was altijd wel erg chaotisch, maar nooit echt gevaarlijk.

Waarom is het in Egypte nou juist zo dat daar heel veel doden vallen? worden de politieke conflicten daar gewoon meegenomen naar het voetbal of loopt het "gewoon" gruwelijk uit de hand? Han weet jij dat?

Han

Citaat van: Niels1977 op feb 09, 2015, 10:28:16
Heel bizar.
ik ben zelf bij meerdere wedstrijden in Afrika geweest (Kenia, Gambia, Senegal en Tunesië) en het was altijd wel erg chaotisch, maar nooit echt gevaarlijk.
Waarom is het in Egypte nou juist zo dat daar heel veel doden vallen? worden de politieke conflicten daar gewoon meegenomen naar het voetbal of loopt het "gewoon" gruwelijk uit de hand? Han weet jij dat?

Ik zal het proberen te 'perspectiveren' vanuit eigen waarneming, overtuiging en interpretatie; in willekeurige volgorde.

In het geval van Port Said leek sprake van een regelrechte georchestreerde politieke afrekening vanwege de inmengingen van de zeer strak geregisseerde en politiek/sociaal geëngageerde Ahlawi-beweging tijdens de eerste Tahrir-revolte. Het regime liet destijds honderden 'baltageya'(betaalde hooligans), gewapend met krissen en knuppels, los op het uitvak in het stadion

Over gisterenavond:

1)Veiligheidsopvattingen rond geprofileerde wedstrijden zijn ronduit contra-productief, overdreven drastisch, regressief en uiterst provocerend. Het agressieve machtsvertoon is ongekend naar 'onze' maatstaven. Draconische maatregelen werken levensgevaarlijke situaties in de hand en tarten elke vorm van logisch denken en ik heb dat zelf meerdere malen 'aan den lijve' ondervonden


Persoonlijke note:

Zo heb ik ooit vier doodsbange uren meegemaakt in de aanloop naar een avondwedstrijd in Cairo International Stadium. De capaciteit is circa 79.000 en meer dan 85.000 waren 'toegelaten'. De concoursen waren propvol en alle paden die leiden naar zitplaatsen waren bezet

De kick-off was gepland om 19.00 uur en vanaf 15.00 uur waren alle exits hermetisch afgesloten met hangsloten ter grootte van koelkasten. Als ratten in een val. Ik sprak er ordebewakers op aan en een licht schouderophalen is dan je deel. Waar ik me in hemelsnaam druk om maakte

Ook heb ik in 2014 'in select gezelschap' op uitnodiging een eredivisiewedstrijd zonder publiek 'mogen' bijwonen. Dan heb je het dus over twintig man of zo.  Bij de ingang moest ik mijn paspoort inleveren en mijn broek laten zakken. Eenmaal binnen moest ik drie bewaakte metaaldetectorpoortjes passeren en de procedure herhaalde zich evenzovele malen


2)Met name clubs als Al Ahly, Zamalek, Al Masry uit Port Said en Ismaily uit Ismailia hebben een magneetwerking op criminele elementen en de onderbouw van de social fabric in Egypte. Het schoriemorrie-gehalte is fenomenaal te noemen. De organisatiegraad van 'hooliganism' is zeer hoog en onderscheidend


3)In de voorverkoop waren slechts 10.000 kaarten beschikbaar voor een stadion met een capaciteit van 30.000. Ziehier de Egyptische opvatting van 'crowd control'. Het was echter te voorzien dat tienduizenden zouden opdraven voor de eerste wedstrijd met publiek voor een reguliere eredivisiewedstrijd sinds 2012.

4) De excentrieke president van Zamalek, Mortada Monsour, is een uiterst controversieel personage die bepaald niet verlegen zit om dubieuze uitspraken en besluiten. Hij heeft de harde kern van de Zamalkawy, the Ultra White Knights, openlijk de oorlog verklaard door hen af te schilderen als crimineel tuig. Het was te voorzien dat de omgeving van het stadion was uitgeroepen tot oorlogszone

5)Voor de gelegenheid was 'vanwege de veiligheid' een met prikkeldraad afgezette 'slurf' opgetrokken. Een regelrechte 'death trap. Dat was de enige mogelijkheid van toegang tot het stadion

6)De slurf werd bestormd door duizenden oproerkraaiers zonder toegangsbewijs en vervolgens werden heethoofden met traangas en 'bird fire' uit elkaar gedreven. In de paniek werden mensen onder de voet gelopen

7)Een mensenleven in het derde wereldland en door en door verrotte Egypte is niets waard en volstrekt uitwisselbaar.

Post Scriptum:

1)Clubicoon Omar Gaber van Zamalek weigerde te spelen in de wedstrijd 'die gewoon doorging' nadat hij had vernomen van de 'situatie'. Hem wacht een boete en een schorsing, opgelegd door de clubleiding, vanwege 'insubordinatie'.

2)Als de wedstrijd zou zijn afgelast zou het interieur van het stadion het hebben moeten ontgelden met 10.000 inside

3)Het zou voor de hand hebben gelegen om de wedstrijd te hebben laten plaatsvinden in het Cairo International Stadium met gratis toegang voor 79.000 toeschouwers

Stop Press:


'The Egyptian League has been suspended'


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Zit ik er ver naast als ik zeg dat het Westen bij de Arabische lente weer eens de verkeerde kant heeft gekozen en dat in veel landen een corrupt, dictatoriaal maar wel voorspelbaar en stabiel regime is vervangen door een al even corrupt en dictatoriaal regime met een dun democratisch sausje er overheen dat stabiel noch voorspelbaar is?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op feb 09, 2015, 23:37:51
Zit ik er ver naast als ik zeg dat het Westen bij de Arabische lente weer eens de verkeerde kant heeft gekozen en dat in veel landen een corrupt, dictatoriaal maar wel voorspelbaar en stabiel regime is vervangen door een al even corrupt en dictatoriaal regime met een dun democratisch sausje er overheen dat stabiel noch voorspelbaar is?

De wijze waarop je de vraag stelt is hogeschoolwerk uit het 'leading the witness repertoire' van een advocaat.

In mijn beleving zit je er niet ver naast.


Ik geloof niet in democratie in landen met een Arabische signatuur. De volksmentaliteit is er niet op ingericht. Het uitgangspunt 'win-win denken' en 'consensus' maakt geen deel uit van dna.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed