Kopspijkers Han

Gestart door Han, nov 15, 2009, 20:37:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

#15
Citaat van: TeeZee op nov 17, 2009, 14:11:18
Hoe gaat zoiets eigenlijk, Han? Je krijgt een verzoekje per e-mail of je wilt komen, jij zegt ja, je bedenkt wie je mee wilt nemen, je bevestigt de afspraak. Je gaat naar Amsterdam voor de opnames, je repeteert, maakt een praatje met Jack en een paar uur later is de uitzending. Hoe gaat zoiets?

Anecdotes please!


Je wordt gebeld door een redactielid van Kopspijkers naar aanleiding van een voor mij niet meer te traceren gebeurtenis. Na instemming bezoek thuis van een redacteur voor een 'intake-gesprek', samen met een medelid dat akkoord ging met een co-acte de presence. Kennelijk heeft hij zijn aantekeningen voorgelegd aan het presentatieteam dat akkoord ging.

Op de dag van uitzending wordt het programma live opgenomen rond 14.00 uur in een studio in Amsterdam; een oude kerk aan een gracht in mijn herinnering. Het hele programma stond er trouwens  onversneden en zonder 'overdoen' in een keer op.

We zijn volstrekt onvoorbereid het gesprek ingegaan zonder enige repetitie vooraf en zonder inzage in de vragen. Niets voorgekookt dus; slechts een handdruk en vriendelijke begroeting door Jack Spijkerman tijdens de opbouw van het stadion op de presentatiedesk.

Pure spontaniteit. Geen enkel spoor van nervositeit bij ondergetekende en geestverwant omdat ik me op bekend terrein wist. Jij bent namelijk de ingewijde en niet de interviewer. Bovendien voelde je aan de sfeer van het team aan dat men uit was op positieve exposure en niet de ontmaskering van weirdo's.

Dat ik de Kop romantiseerde ging in een 'natural flow' en was geen voorgekookte 'crowd pleasing'. Het was dan destijds wel enigszins teleurstellend vanwege te hoog gespannen verwachtingen maar uiteindelijk stónd ik er wel.

Al met al een ontspannen en leuke ervaring.

Nagerecht:

http://www.youtube.com/watch?v=8Hjh66BK0dw&feature=channel

Delen van die uitzending zijn destijds gepubliceerd op SkySports en een bepaald fragment zou maandenlang figureren in de leader van een voetbalprogramma op SkySports. Het betreft het fragment dat de commercial manager van Fulham roept dat 'Fulham are closest to a river than any other ground' en dan afgeserveerd wordt met Shrewsbury enzovoort. We werden namelijk tijdens de viering van het 15-jarig bestaan ook gevolgd door een Brits camera-team. Ik zou teveel moeten reconstrueren hoe dát contact dan weer tot stand is gekomen. Die omissie promoveer ik dan maar gemakshalve te promoveren tot charmante vergeetachtigheid.

In de nasleep van een en ander ben ik samen met de auteur Dave Twydell geinterviewd op Radio BBC Two. Ik zat thuis en werd 'ingebeld' in het programma.


Ook:

http://www.youtube.com/watch?v=HNvIV_n-nRE&feature=channel



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Ik wil Han alleen even bedanken. Wat een geweldig filmpje van de Tals. Ad-café met haar. Amazing.

Dat tweede filmpje is overigens wel erg kort, ik denk dat er nog meer moet zijn.

TeeZee

Citaat van: Breda op nov 19, 2009, 00:08:54
Mooi beeldmateriaal. Ik word wel erg jaloers als ik dat stadion van Fulham zie. Wanneer was dat? Ergens begin jaren '90? Hoe dan ook: ik ben minstens 20 jaar te laat geboren.
Craven Cottage is nog niet eens zo gek veel veranderd. Alleen de staantribunes achter de goals zijn all-seater geworden, verder is het bij het oude gebleven.

Hugo

Eindelijk de Liverpoolfan in beeld, helaas zonder auto. Craven Cottage is ook nu nog de moeite waard.

Hielke

#19
Citaat van: Han op nov 18, 2009, 23:36:20
Op de dag van uitzending wordt het programma live opgenomen rond 14.00 uur in een studio in Amsterdam; een oude kerk aan een gracht in mijn herinnering. Het hele programma stond er trouwens  onversneden en zonder 'overdoen' in een keer op.

Het Werkteater (ja, zonder -h-) in Amsterdam, aan de gracht inderdaad. Ik heb van 2001 tot en met de Talpa-overstap een aantal keer een opname van Kopspijkers bijgewoond. Eén keer was er een verzamelaar van voetbalrelikwieën aanwezig, hij had onder meer het pak dat Van Gaal tijdens zijn karatetrap droeg bij zich. Net zo'n passionado als Han, wat dat betreft.

Ik heb goede herinneringen aan die opnames. Je ging door een doodgewone voordeur een grachtenpandje binnen - niets deed denken aan een televisiestudio. Daar werd je ontvangen in een krappe receptie met kapstokken. Bovenaan de trap was een zaaltje dat nog het meest deed denken aan een middelbare schoolkantine. Hier liepen de gasten, presentatoren en producers in ontspannen sfeer rond. Er stond een buffet, waarvan je mocht eten. Tenminste, dat deed ik zonder dat iemand me daarop aansprak.

Op een gegeven moment werd iedereen de studio binnen gebonjourd, via de deur waardoor Jack altijd in een rookgordijn de uitzending binnenliep. Ik vond het fascinerend dat zo'n groot programma in zo'n piepkleine, knusse studio werd opgenomen. Jack Spijkerman was een meester in het  'opwarmen' van het publiek. Voorafgaand aan de Oudejaarsshow vroeg hij wie er kaarten via de zwarte markt had gekocht, voor ruim 200 euro. Op het balkon staken twee mensen schuchter hun vinger op. 'En dan heb je zo'n rotplek!' zei Jack. 'Nou, hier.' Hij gooide een oliebol met poedersuiker omhoog, die op het nette jasje van de dame in kwestie belandde. Het werd een geweldige uitzending.

Goed, tot zover dit enigszins off-topic gaande jeugdsentiment. Leuke filmpjes, Han.

TeeZee

Citaat van: Breda op nov 19, 2009, 12:20:18Verder zijn alle tribunes gemoderniseerd in de periode dat Fulham bij QPR speelde (2003-2004).
Álle tribunes?

Hugo

Citaat van: Breda op nov 19, 2009, 00:08:54
Mooi beeldmateriaal. Ik word wel erg jaloers als ik dat stadion van Fulham zie. Wanneer was dat? Ergens begin jaren '90? Hoe dan ook: ik ben minstens 20 jaar te laat geboren.

Citaat van: Han op jul 05, 2008, 21:08:15
19   93-94   3   SAT OCT 23   FULHAM V STOCKPORT COUNTY   0-1       3615   

1993, poeh das toch alweer 16 jaar geleden...

Han

Ik hecht eraan te laten weten dat de filmpjes buiten mijn medeweten als een goedbedoeld verrassingsgebaar zijn geplaatst. Ik was voornemens om met name de co-trawant van te voren toestemming te vragen. De roep om plaatsing dateert al van enkele jaren terug. Technisch bleek dat nooit haalbaar totdat mijn vriend on;angs het zaakje wist te comprimeren. Uit het gegeven dat ik toen en nu zijn naam niet eens noem(de ) in (voorafgaande) correspondentie over de plaatsing dient het nodige respect en prudentie afgelezen te worden.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Breda op nov 19, 2009, 15:18:42
Toen ik er in 2004 was, was het hele stadion een grote ruïne. Ik zou de foto's kunnen inscannen.
Volgens mij zijn in 2004 alleen de tribunes achter de beide goals en mogelijk de floodlights aangepast. De tribune aan de lange zijde aan de Thames was er al in 2001.

Han

Citaat van: Breda op nov 20, 2009, 00:12:31
Ik zit nu mijn foto's uit 2004 terug te kijken en zie dat je gelijk hebt. Wij konden destijds niet binnen en zagen alleen de puinhopen achter het doel, alsmede een hele hoop bouwmateriaal aan de voorzijde bij de hoofdtribune. Zo te zien is de lange zijde tegenover de hoofdtribune inderdaad toen niet onderhanden genomen.

In feite is slechts de End, aan de kant van de Cottage, volledig gebulldozerd om plaats te maken voor een zittribune. Opposite main stand is onveranderd en de Stevenage Road Stand en de Hammersmith End kregen een nieuw interieur.

@Teezee.

Het excerpt over 'ground building in a living room' is gesneden uit het programma 'Standing Room Only', Ik kan daar echter op google niets meer van traceren.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Breda op nov 20, 2009, 00:48:26
De foto's van Opposite Main Stand die ik heb, zeggen iets anders. Die tribune was in 2004 slechts een karkas. Nu geen zin om te scannen, misschien later nog.
Ik vind dat vreemd.

2001:


2004:
http://www.footballgroundguide.com/fulham/photo4.htm (links)

2008:
http://www.footballgroundguide.com/fulham/photo7.htm (links)

FC_Emmen

Vandaag Charlton Athletic - Preston North End...
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

wormonline

Citaat van: FC_Emmen op okt 20, 2015, 13:54:03
Vandaag Charlton Athletic - Preston North End...
Bedankt voor de kick, ik had de filmpjes nog nooit gezien.

Voetbalman

Citaat van: FC_Emmen op okt 20, 2015, 13:54:03
Vandaag Charlton Athletic - Preston North End...

Daar had ik normaal ook gezeten, ware het niet dat familiale omstandigheden er anders over beslisten ... Dramatische week voor mij op voetbalgebied. Ben benieuwd naar je ervaringen :)

wormonline

Citaat van: Han op nov 18, 2009, 23:36:20

Delen van die uitzending zijn destijds gepubliceerd op SkySports en een bepaald fragment zou maandenlang figureren in de leader van een voetbalprogramma op SkySports. Het betreft het fragment dat de commercial manager van Fulham roept dat 'Fulham are closest to a river than any other ground' en dan afgeserveerd wordt met Shrewsbury enzovoort. We werden namelijk tijdens de viering van het 15-jarig bestaan ook gevolgd door een Brits camera-team. Ik zou teveel moeten reconstrueren hoe dát contact dan weer tot stand is gekomen. Die omissie promoveer ik dan maar gemakshalve te promoveren tot charmante vergeetachtigheid.

Dat moet dit fragment zijn geweest, dan:

https://www.youtube.com/watch?v=8T3TaLLbx-o