Beker van Belgie 2014/15

Gestart door Joost, jun 26, 2014, 09:56:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Ze gaan weer van start en anders dan andere jaren is alleen voor de eerste ronde geloot. Het resultaat is hier te vinden:

http://www.belgianfootball.be/sites/default/files/rbfa/cofidis_ronde_1.pdf

Opvallend. Terjoden-Welle bestaat niet meer maar speelt wel mee evenals Crossing Schaarbeek. Ook doen er B teams mee en dat is volgens mij voor het eerst. Ook de naamswijzigingen zijn nog niet allemaal doorgevoerd. Merksem heet nog altijd Merksem en Beerschot is nog altijd niet Koninklijk.

Ik ga weer eens een poging doen om het kwalificatieproces te doorgronden.

syntric

Citaat van: Joost op jun 26, 2014, 09:56:25
Ze gaan weer van start en anders dan andere jaren is alleen voor de eerste ronde geloot. Het resultaat is hier te vinden:

http://www.belgianfootball.be/sites/default/files/rbfa/cofidis_ronde_1.pdf

Opvallend. Terjoden-Welle bestaat niet meer maar speelt wel mee evenals Crossing Schaarbeek. Ook doen er B teams mee en dat is volgens mij voor het eerst. Ook de naamswijzigingen zijn nog niet allemaal doorgevoerd. Merksem heet nog altijd Merksem en Beerschot is nog altijd niet Koninklijk.

Ik ga weer eens een poging doen om het kwalificatieproces te doorgronden.

Er werd gewoon zoals altijd geloot voor de eerste 5 rondes hoor:
http://www.belgianfootball.be/sites/default/files/rbfa/cofidis_ronde_1_tot_5.pdf
Groundhopper for life :-)

Joost

Citaat van: Breda op jun 26, 2014, 13:03:41
In een zeer onoverzichtelijk gebeuren blijkt het uiteindelijk toch RC Schaarbeek te zijn geweest dat het stamnummer van Terjoden heeft overgenomen. Ik hoop begin volgend seizoen naar Schaarbeek af te zakken om te vernemen hoe e.e.a. precies in zijn werk is gegaan.

Ook in dit geval gaat het dus om een nog niet doorgevoerde (of te laat doorgevoerde, denk aan het geval Bleid-Molenbeek in 2012) naamswijziging.
Mijn geheugen liet me in de steek want dit wist ik.

Saltacampos

Aha, Racing Gent thuis in de derde ronde tegen de ploeg die doorstoot van Sporting Brussel-Crossing en Baal-Leo/Ukkel, misschien dat ik ze al eens ga scouten bij die Brusselse derby, al had ik nog nooit van Sporting Brussel gehoord.
Over land and sea

syntric

Citaat van: rrcg1899 op jun 26, 2014, 16:26:47
Aha, Racing Gent thuis in de derde ronde tegen de ploeg die doorstoot van Sporting Brussel-Crossing en Baal-Leo/Ukkel, misschien dat ik ze al eens ga scouten bij die Brusselse derby, al had ik nog nooit van Sporting Brussel gehoord.

Sporting Brussel = fusie Etoile (vnl. Marokkanen dacht ik) met Blue Star (Joodse achtergrond dacht ik). Zeg nu nog dat ze niet overeen kunnen komen :-)
Groundhopper for life :-)

Saltacampos

Citaat van: syntric op jun 27, 2014, 00:58:51
Sporting Brussel = fusie Etoile (vnl. Marokkanen dacht ik) met Blue Star (Joodse achtergrond dacht ik). Zeg nu nog dat ze niet overeen kunnen komen :-)
Waar een wil is, is een weg.
Over land and sea

Joost

Citaat van: syntric op jun 26, 2014, 12:17:58
Er werd gewoon zoals altijd geloot voor de eerste 5 rondes hoor:
http://www.belgianfootball.be/sites/default/files/rbfa/cofidis_ronde_1_tot_5.pdf
Ik zag elders alleen een link naar de eerste ronde en de site van de Bond had in eerste instantie ook alleen de eerste ronde staan.

Joost

#7
Ik ben er geloof ik bijna uit, het mysterie van de kwalificatie voor de Beker van Belgie.

Deelnemers zijn alle teams die door in Nationalen spelen in 2014/15 en de degradanten uit Bevordering van 13/14. Plus een aantal teams dat vanuit de provinciale klassen wordt afgevaardigd. Hoe, dat mag iedere provincie zelf weten en dat maken ze vooral liefst nergens openbaar. Sterker nog, ze proberen zelfs de uitslagen van de lokale beker goed te verstoppen.

Maar na enkele edities sputteren heb ik het bijna compleet. (Ik vul de open provincies nog in)

Wat in ieder geval wel duidelijk is is dat in vrijwel alle provincies er voorafgaand aan het seizoen een Provinciale beker organiseren waarbij teams in grote poules komen. Meestal 8 waarbij ieder team 4 duels speelt en er na 4 duels een eindstand is.

Provincie Antwerpen.
Alle teams die de laatste 16 halen spelen in de Provinciale Beker. Zijn er meer dan 16 plaatsen voor de Antwerpse teams dan plaatsen ook de teams met het beste doelsaldo in de poulefase zich voor de Beker van Belgie. Voor komend seizoen waren er 19 plekken beschikbaar.

Provincie Brabant
32 teams plaatsen zich voor de eerste knock-out ronde van de Provinciale Beker. De 16 winnaars plaatsen zich voor de Beker van Belgie plus de beste verliezers. Omdat Wezembeek hoogstwaarschijnlijk geen zin had in de BvB waren dat dit jaar de 5 teams die pas na strafschoppen verloren.

Provincie Limburg
De 7 winnaars van de Provinciale Beker, die verder geen knock-out kent. Aangevuld met de beste teams uit 1e provinciaal. Alleen valt niet te verklaren waarom MD Halen wel meedoet en DH Jeuk niet.

Provincie Oost-Vlaanderen
De top 10 uit 1e Provincaal plaatst zich en de overige deelnemers komen uit de Provinciale Beker. Die is opgesplitst in 3 sterktes. De teams uit 1e en 2e provinciaal zitten in 4 groepen. Het team dat het hoogste eindigt en niet top 10 in 1e Provinciaal speelt plaatst zich voor de BvB. De 3e Provincialers zitten ook in 4 groepen waarbij de 4 winnaars spelen voor 2 plaatsen in de BvB. De 4e provincialeres zitten ook in 4 groepen en de winnaars spelen om 1 ticket in de BvB.

Enige probleem is dat dit de plaatsing van Lochristi en Ursel niet verklaard.


Provincie West-Vlaanderen
Misschien wel de meest lastige provincie. De Provinciale Beker wordt gespeeld tot en met de finale. De beste 8 plaatsen zich voor de BvB. Daarnaast plaatsen alle teams die het komende seizoen in 1e Provinciaal spelen zich.
Dat verklaart alleen niet waarom SVV Damme niet meedoet.

Provincie Namen
Laatste 16 van de beker aangevuld met de beste teams uit 1e Provinciaal.

Provincie Henegouwen
De Provinciale Beker wordt vanaf de eerste ronde in knock-out vorm gespeeld. De laatste 16 van de beker plaatsen zich. Overige plaatsen werden verdeeld onder de teams die verloren van Solre-Sambre, dat zich door promotie ook plaatste. Dat waren Montignies en Grand-Reng.
Dan mag ook Estaimbourg meedoen en dat is het grote vraagteken want die werden in de 4e ronde uitgeschakeld en spelen in 2e provinciaal.

Provincie Luxemburg
De laatste 16 mogen van de Beker van Luxemburg plus de beste verliezer van de 1e knock-out ronde. Dat was Champlon dit jaar.

Provincie Luik
In Luik maken ze het best wel duidelijk qua procedure, je moet het alleen doorhebben. De provinciale beker bestaat uit twee onderdelen; de Coupe des Province en de Coupe des Regions.
Province voor de hogere klassen, Regions voor de lagere.
De 8 kwartfinalisten van beide Bekers plaatsen zich voor de BvB. Daarnaast spelen de 8 verliezers van de 2e ko-ronde van de Coupe des Province nog door voor 2 plaatsen in de BvB.








Saltacampos

Joost, volgens mij is deelname aan de beker vrijwillig, als er hoger spelende teams niet willen meedoen, vooral uit de hoogste provinciale reeks. De clubs uit nationale doen wel min of meer verplicht mee, zo heb ik het toch altijd gehoord.
Over land and sea

Joost

Citaat van: rrcg1899 op jun 29, 2014, 16:33:51
Joost, volgens mij is deelname aan de beker vrijwillig, als er hoger spelende teams niet willen meedoen, vooral uit de hoogste provinciale reeks. De clubs uit nationale doen wel min of meer verplicht mee, zo heb ik het toch altijd gehoord.

Een verplichting is het voor sommige clubs zeker. Ik zag vorig seizoen Bree voetballen tegen Neerpelt met een team dat onmogelijk geschikt zou zijn voor Bevordering.

Toch is er wel degelijk een kwalificatiemethode maar bestaat er wel zoals je zegt de mogelijkheid voor Provinciale teams om af te zien van deelname.

Cyclebob

Iemand idee waar de uitslagen van de eerste en het programma van de tweede ronde te vinden? Wil nog wedstrijdje meepikken, maar kom niet verder dan Seraing athletique - FC Liege
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

jona93

Citaat van: Cyclebob op jul 30, 2014, 16:06:52
Iemand idee waar de uitslagen van de eerste en het programma van de tweede ronde te vinden? Wil nog wedstrijdje meepikken, maar kom niet verder dan Seraing athletique - FC Liege
http://www.belsport.be/content/foot/Europe/COF.pdf alle uitslagen van de 1e ronde en matchen voor de volgende ronde
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

rogo_breda

Citaat van: Cyclebob op jul 30, 2014, 16:06:52
Iemand idee waar de uitslagen van de eerste en het programma van de tweede ronde te vinden? Wil nog wedstrijdje meepikken, maar kom niet verder dan Seraing athletique - FC Liege

http://nl.soccerway.com/national/belgium/beker-van-belgie/20142015/2nd-round/r26207/

Cyclebob

Thanks! Helaas weinig keuze op zaterdag
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga