P.E.C- PEC Zwolle - PEC Zwolle'82 - FC Zwolle - PEC Zwolle

Gestart door Han, apr 15, 2012, 22:41:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Een op handen zijnde naamswijziging is een opmerkelijke 'move'. Uit historisch oogpunt is het een even fraaie knipoog als sentimentele genuflex . Het roept eerder beelden op van een aandoenlijke plakplaatjeshommage dan van de emotionele herprofilering- of lading van een 'merknaam'.

Inmiddels is het van oudsher groen/wit/zwarte (PEC) Zwolle voor een hele generatie inwoners, supporters en bedrijfsleven een hoofdstedelijke club onder de naam FC , spelend in blauw en wit en met een fantasievolle versie van het stadswapen op de borst. In dat opzicht is PEC (Zwolle) een 'illustere voorganger' in de letterlijke zin van het woord.

Het is de stad Zwolle er naar verluid veel aan gelegen om haar inwoners, regio, verzorgingsgebied en bedrijfsleven blijvend te binden aan de plaatselijke voetbalclub. Er is sprake van ambitie, vastgelegd in een stappenplan; het moet resulteren in een positie van een stabiele middenmoter op eredivisie-niveau.

Ik begrijp niet in hoeverre een vrijage met een gedateerd en zeker ook in bestuursopzicht  controversieel verleden bijdraagt aan die ambitie en die visie.

Ik probeer mij er een voorstelling van te maken dat (PEC) Zwolle in haar moderne en gevestigde verschijningsvorm als FC inmiddels de gewenste associaties zou moeten oproepen die borg zouden moeten staan voor de gewenste cohesie en reciprociteit. Kennelijk zie ik iets over het hoofd.

Het roept gemengde gevoelens op.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Ik kan me voorstellen dat Zwolle zich wil onderscheiden van de vele FC's die er al zijn in het Nederlandse voetbal.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

Citaat van: hgrm op apr 15, 2012, 23:15:56
Ik kan me voorstellen dat Zwolle zich wil onderscheiden van de vele FC's die er al zijn in het Nederlandse voetbal.

Ik zou dat een eendimensionaal en oppervlakkig motief vinden.

Misschien dat ik de veronderstelde romantiek en/of impact die aan de naam PEC Zwolle kleeft in marketingtechnisch en communicatie-kundig opzicht over het hoofd zie; en veronderstelt de club dat de naam PEC Zwolle wél de gewenste associatie(s) oproept.





.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Inmiddels ben ik met terugwerkende kracht om als het gaat om de naamswijziging. PEC Zwolle in Europa.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Toen ik mocht dagdromen over PEC Zwolle in Europa hadden qua P-rijm en alliteratie de fixtures tegen Petrolul Ploiesti en Pécs mijn irrationele voorkeur, nog voor dat de laatste fuseerde met Pécsi Bányász SC, Pécsi Ércbányász SC, Pécsi Helyiipar SK and Pécsi Építők.

Dit seizoen lag PEC-PAOK nog even in het verschiet. Het is dus PEC-Praha geworden.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

cafebac

Prachtig affiche natuurlijk voor PEC, en ook een hele leuke verplaatsing voor de supporters. Voor hetzelfde geld is het avontuur na een ronde Kazachstan voorbij.

Han

Wat een heerlijk voetbal van PEC Zwolle dat met afstand de aantrekkelijkste spelopvatting heeft in Nederland en dat ook etaleert.

Ik acht PEC Zwolle ondanks de 1-1 zeker niet kansloos in Praag en kijk reikhalzend uit naar de groepsfase.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ik zag vanavond op de NOS de samenvatting van FC Utrecht vs PEC Zwolle. In de nastoot werd uit de mond van Kali opgetekend dat hij de vrije club- en trainerkeuze zou hebben gekregen om zichzelf wel of niet op te mogen te stellen. Zodat hij zichzelf als Samaritaan wél of niet een sigaar uit eigen doos zou hebben mogen toebedelen.

In hoeverre zit ik er qua interpretatie naast?




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

watergatehopper

Citaat van: Han op feb 01, 2015, 23:42:05
Ik zag vanavond op de NOS de samenvatting van FC Utrecht vs PEC Zwolle. In de nastoot werd uit de mond van Kali opgetekend dat hij de vrije club- en trainerkeuze zou hebben gekregen om zichzelf wel of niet op te mogen te stellen. Zodat hij zichzelf als Samaritaan wél of niet een sigaar uit eigen doos zou hebben mogen toebedelen.

In hoeverre zit ik er qua interpretatie naast?

Niet. Zo heb ik het ook opgevat en ik denk nog steeds dat het zo ook was. Belachelijk natuurlijk en gelukkig hij alsnog door de club is geschorst.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Han

Citaat van: watergatehopper op feb 02, 2015, 20:08:11
Niet. Zo heb ik het ook opgevat en ik denk nog steeds dat het zo ook was. Belachelijk natuurlijk en gelukkig hij alsnog door de club is geschorst.

Inderdaad een merkwaardige 'faux-pas' die inmiddels door realiteitszin is achterhaald.

Anyway, ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg van de tweede seizoenshelft.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

De stelling dat Zwolle een eendagsvlieg is, is nu ook wel ontkracht. Een beker, een JC-schaal en al een hele tijd in de top-4 kun je geen toeval meer noemen.

Het blijft mooi om te zien dat goed beleid (FC Zwolle, AZ en op een iets lager niveau bijvoorbeeld Cambuur en Excelsior) het toch steeds meer wint van de zak geld (Vitesse) en de grote bek (FC Twente, NAC). En dan heb ik het nog niet over clubs als Roda en NEC die zich ongetwijfeld verheven voel(d)en boven Excelsior en Cambuur en vonden dat ze "een stuk verder waren"....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

FC_Emmen

NEC en Roda JC die ook nu met geld blijven smijten en veel meer uitgeven dan ze binnen krijgen...
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Joost

Citaat van: FC_Emmen op feb 03, 2015, 11:50:25
NEC en Roda JC die ook nu met geld blijven smijten en veel meer uitgeven dan ze binnen krijgen...

Dat is wel erg kort door de bocht. Beide hebben lopende contracten die gerespecteerd moeten worden bijvoorbeeld. Daarnaast is het een bedrijfsmatige keuze van beide clubs om de financiële huishouding op deze manier op te zetten. Zolang de liquiditeit niet in het gedrang is, is er niets aan de hand.

Het is alleen wel een beetje vreemd dat beide teams bij de gemeente aankloppen dat ze de huur niet kunnen betalen.

Han

Citaat van: hgrm op feb 03, 2015, 11:33:30
De stelling dat Zwolle een eendagsvlieg is, is nu ook wel ontkracht. Een beker, een JC-schaal en al een hele tijd in de top-4 kun je geen toeval meer noemen.

Het blijft mooi om te zien dat goed beleid (FC Zwolle, AZ en op een iets lager niveau bijvoorbeeld Cambuur en Excelsior) het toch steeds meer wint van de zak geld (Vitesse) en de grote bek (FC Twente, NAC). En dan heb ik het nog niet over clubs als Roda en NEC die zich ongetwijfeld verheven voel(d)en boven Excelsior en Cambuur en vonden dat ze "een stuk verder waren"....

Ik heb onlangs twee jaargangen Voetbal International (2013 en 2014) aangereikt gekregen. Teruglezend is het vermakelijk hoe 'kleine clubs' als onvervalst kanonnenvoer worden aangeprezen en dat gelogenstraft wordt.




Strangely Devoted or Mentally Disturbed

watergatehopper

Citaat van: Han op feb 02, 2015, 23:12:34
Inderdaad een merkwaardige 'faux-pas' die inmiddels door realiteitszin is achterhaald.

Anyway, ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg van de tweede seizoenshelft.

Ik ook hoewel ik denk dat er veel beslist is voor wat betreft de erdivisie. PSV Kampioen, Ajax tweede, Feyenoord 3de, Dordtrecht laatste, NAC in ieder geval nacompetitie. De andere ploeg die nacompetitie moet gaan spelen zal wellicht nog heel spannend worden, Playoffs lijkt me ook al vrij duidelijk.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅