Hoofdmenu

Gezoem

Gestart door hgrm, jun 16, 2009, 10:02:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Elke keer als ik tijdens het zappen langs de overigens volledig oninteressante confederations cup kom, wordt ik gestoord van het gezoem van die inheemse neusfluitjes. Ik hoop dat de FIFA die dingen op de lijst van verboden voorwerpen gaat plaatsen voor het WK, anders zie ik me geen 4 weken WK volhouden.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Rokerman

Citaat van: hgrm op jun 16, 2009, 10:02:40
Elke keer als ik tijdens het zappen langs de overigens volledig oninteressante confederations cup kom, wordt ik gestoord van het gezoem van die inheemse neusfluitjes. Ik hoop dat de FIFA die dingen op de lijst van verboden voorwerpen gaat plaatsen voor het WK, anders zie ik me geen 4 weken WK volhouden.

Helemaal mee eens ! Wat een drama.... Net als dat ze ook maar eens moeten invoeren om het commentaar op het ene kanaal te zetten en stadion-geluid op het andere kanaal. Dan ben je gelijk van het gezeur af welke commentator nou wel goed is en welke weg moet. Dan kun je zelf bepalen of je wilt luisteren of niet....
FTM

Joost

Het zijn Vuvuzela's. Vreselijk irritant en de FIFA wilde ze verbieden maar de zuid-afrikaanse bond heeft dat tegengewerkt.

Lek11

Vandaag op de Telegraaf-site:

Vuvuzela oorverdovend
HILVERSUM -  De vuvuzela, de traditionele Zulu-hoorn die wordt gebruikt door Zuid-Afrikaanse voetbalfans om hun liefde voor de sport kracht bij te zetten, leidt tot grote irritatie bij de wedstrijden in de FIFA Confederations Cup.

De oorverdovende vuvuzela produceert een geluid dat het midden houdt tussen dat van een misthoorn en het getrompetter van een woedende olifant. Het maakt het kijken naar de wedstrijden in de stadions en het luisteren naar het wedstrijdcommentaar op televisie voor velen vrijwel onmogelijk.

Een groot aantal televisiekijkers heeft inmiddels laten weten dat ze het commentaar bij de wedstrijden niet meer konden volgen en daarom zijn afgehaakt. De vuvuzela is omstreden en bij eerdere wedstrijden verboden.

Houseman

Mee eens. Laten we dan inderdaad capo's, trommels, ratels en hoempapa-orkesten ook verbieden. Voortaan alleen nog uw bolhoed mee en hoezee roepen bij een doelpunt graag.

AthleticHolanda

Ik vind dat er nogal wat verschil zit tussen sfeer maken door gezang en trommels of continu op een toeter blazen, maargoed...

hgrm

Citaat van: AthleticHolanda op jun 16, 2009, 13:14:22
Ik vind dat er nogal wat verschil zit tussen sfeer maken door gezang en trommels of continu op een toeter blazen, maargoed...


Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Houseman

Citaat van: AthleticHolanda op jun 16, 2009, 13:14:22
Ik vind dat er nogal wat verschil zit tussen sfeer maken door gezang en trommels of continu op een toeter blazen, maargoed...


Dat kan. Is een kwestie van smaak. Van mij hoeft het ook allemaal niet, maar ik lees hier regelmatig dat men alle supportersgroepen zo op elkaar vindt lijken.. is er eens een andere manier van support en dan is het weer niet goed..

Stadionhopper

Het lukt mij ook niet met dat getoeter een wedstrijd te volgen op tv. Het deed me overigens meteen denken aan de oude Wereldbekerwedstrijden die in Japan gespeeld werden, daar hoorde je ook constant een gezoem.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Hielke

Ik ben benieuwd wat Han vindt van onophoudelijk toeterende Afrikanen tijdens een voetbalwedstrijd.

Han

#10
Citaat van: Hielke op jun 16, 2009, 17:14:55
Ik ben benieuwd wat Han vindt van onophoudelijk toeterende Afrikanen tijdens een voetbalwedstrijd.

Gisteren nog beaamde ik thuis na de wedstrijd Brazilië vs Egypte dat ik de melodieuze trompet-melodie van Nigerianen in Port Said nog steeds in mijn hoofd heb; zo ook de onophoudelijk aanstekelijke en ritmische begeleiding van een wedstrijd in Alexandrië tussen supporters van Guinée.

Ik heb er tussen mogen staan en je waant je een volledige wedstrijd in trance op de tonen van hallucinerend getrommel en opzwepende combo-ritmes; een audio-ritueel waarvan je vloeistofprojecties in je hoofd krijgt.






Bij de Confed Cup waan ik mij op de tribune van een skelterbaan met achtbanende tweetaktmotoren die een versnelling te hoog zijn 'gepitcht' en op hetzelfde toerental is blijven steken. Ik luister er gewoon doorheen.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Stadionhopper

Di FIFA wil de vuvuzela's gaan verbieden in de stadions. Niet vanwege het getoeter (wat wel de oorzaak is) maar vanwege het feit dat de vuvuzela ook als slagwapen gebruikt kan worden.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Joost

Citaat van: Dennis1981 op jun 16, 2009, 18:34:01
Di FIFA wil de vuvuzela's gaan verbieden in de stadions. Niet vanwege het getoeter (wat wel de oorzaak is) maar vanwege het feit dat de vuvuzela ook als slagwapen gebruikt kan worden.

Ze verbieden vanwege het geluid is volgens de regeltjes vast ook niet mogelijk maar volgens mij was dit al geprobeerd maar wist de ZuidAfrikaanse voetbalbond de FIFA te overtuigen dat deze dingen noodzakelijk waren voor een echte zuid-afrikaanse voetbalsfeer.

AthleticHolanda

http://www.nu.nl/column/2025105/stil-aan-de-overkant.html

CiteerStil aan de overkant

Toet. Toet. Tooooooooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet. Negentig minuten lang. Hoog tijd voor actie van de grote baas. Door Thijs Zonneveld.

Ik beken. Ik ben ooit eens naar een vriendschappelijke wedstrijd van het Nederlands Elftal geweest.

Wie de tegenstander was: al sla je me dood. Ik heb alleen maar met kromme tenen naar de dagjesmensen om mee heen gekeken.

Huisvrouwen met oranje klompen op hun hoofd. Zakenmannen met wortels in hun neus. Een indiaan met een trommel. Een stomdronken generaal die om de dertig seconden 'Aanvalluh!' riep.

Dweilorkest

De rest van het stadion zong mee met het Oud-Hollands dweilorkest. Het was een vreselijke avond. De tonen van 'Het is stil aan de overkant' weergalmden nog maanden in mijn oren.

Deze week weergalmt er iets anders in mijn oren. Zuid-Afrikaanse toeters. De voetbalwedstrijden bij de Confederations Cup - een soort vriendschappelijk toernooitje dat vreemd genoeg over de hele wereld wordt uitgezonden - worden stuk voor stuk begeleid door tien miljoen toeters.

Zuid-Afrika klinkt verdacht veel als Oekraïne.

Geen tempowisselingen

Johannesburg is Kiev. Zuid-Afrika tegen Nieuw-Zeeland als een doorsnee Champions League-wedstrijd van Dinamo Kiev. Negentig minuten lang tooooooooeeeeeeeeeeeeeeet. Geen onderbrekingen, geen tempowisselingen, geen toeterexplosies bij goals of plotselinge stiltes bij een tegentreffer - alleen die machinale, langgerekte toooooooooeeeeet.

Zodra de camera's inzoomen op het publiek, zie ik dik ingepakte Oekraïners met bloeddoorlopen wodkaogen of Zuid-Afrikanen met gouden tanden op de tribune zitten. En allemaal met een toeter.

Vuvuzela's, autoclaxons, groene snorkels, trompetten, didgeridoo's, lullige feesttoeters met zo'n olijk slurfje. En een hoop drankkegels en joints. Al zijn dat toeters waar geen geluid uit te krijgen is.

Schudden

Dat getoeter werkt op mijn zenuwen. Iedere dag iets meer. Na de eerste wedstrijd hoefde ik maar een paar keer met mijn hoofd te schudden om het kwijt te raken.

Nu, na een wedstrijd of tien, lukt dat niet meer. Langzaam maar zeker sluipt het mijn brein in. Het kruipt naar binnen door mijn oren, wurmt zich onder mijn schedeldak, jengelt in mijn hersenen en zeurt achter mijn ogen.

En het blijft. Of ik de tv nu aan of uit zet: ik hoor die toeters. Niet meer negentig minuten lang, maar de volle vierentwintig uur per dag. Gisteren betrapte ik mezelf erop dat ik met mijn hoofd tegen de muur sloeg in een wanhopige poging die toeter weg te bonken. Ik kan er niet meer tegen.

Blatter

Ik ben niet de enige. De Spaanse spelers hebben er al over geklaagd, de buitenlandse omroepen en de Europese tv-kijkers ook. FIFA-baas Sepp Blatter heeft aangekondigd dat hij de organisatie erop aan gaat spreken met het oog op het WK van volgend jaar. Hij gaat die toeters dus gewoon verbieden.

Weg met die lokale gebruiken. Weg met respect voor tradities. WK in Zuid-Afrika? Allemaal leuk en aardig, maar dan moeten ze wel gewoon doen alsof het West-Europa is. Net als vroeger, toen Afrika nog van Baas Blatter en zijn koloniale vrinden was.

Enge man, die Baas B. Maar stiekem ben ik voor één keer zielsblij met hem. Goeie ouwe koloniaal die hij is. Domineer en heers omdat het anders tv-kijkers (lees: geld) kost. Weg met dat irritante getetter. Hup voor de stilte! Hup Baas Blatter!

En zodra hij klaar is met de toeters, kan hij meteen door naar de Oud-Hollandse dweilorkesten. Net zolang tot het stil is aan alle overkanten.