Indeling Regionalliga

Gestart door Arjen, okt 25, 2010, 20:58:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

watergatehopper

Citaat van: Joost op okt 17, 2016, 12:19:47
Plak een niveau tussen de 3. Liga en de Regionalliga met 2 poules van 18 clubs. Of maak een 3. Liga Nord/Sud, probleem opgelost.

Dat kan inderdaad ook een oplossing zijn. Wellicht nog wel beter zelfs. Duidelijk is in ieder geval dat vijf regionalliga's niet wenselijk is(althans bij ons).
Misschien moeten we ons beklag maar eens doen bij de bonden middels een brief of handtekeningen actie? ;)
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Joost

Citaat van: watergatehopper op okt 17, 2016, 12:31:16
Dat kan inderdaad ook een oplossing zijn. Wellicht nog wel beter zelfs. Duidelijk is in ieder geval dat vijf regionalliga's niet wenselijk is(althans bij ons).
Misschien moeten we ons beklag maar eens doen bij de bonden middels een brief of handtekeningen actie? ;)

Dat leeft ook onder de supporters van de clubs. Het is voor clubs in West met een beetje ambitie vrijwel onmogelijk om te promoveren. Enerzijds omdat er een hoop clubs met ambitie zijn, anderzijds zijn er relatief veel 2e teams van grote clubs.

Gevoelsmatig is dat in andere regio's minder lastig.

watergatehopper


Het zou dan moeilijker zijn om kampioen te worden van West maar als de andere competities zwakker zouden zijn, dan waren er wel meer ploegen gepromoveerd zijn de laatste jaren zou je zeggen.
🇧🇪 Eerste klasse B ✅

Jef400

En het weghalen van II elftallen is onmogelijk zeker? Ik denk dat als je die weghaalt je terug kan naar 3 Regionalliga's. Daaronder een inkrimping van de Oberliga's. Ik denk dat je dan de Regionalliga weer naar een hoger plan trekt. Dan zorg je dus eigenlijk voor maximaal één oberliga per deelstaat. De 16 oberliga's die je dan hebt kan je best terug naar 12 brengen. De stadsstaten Bremen, Berlijn en Hamburg kun je respectievelijk bij Niedersachsen, Brandenburg en Schleswig-Holstein voegen. Saarland voeg je bij Rheinland-Pfalz zoals dat nu al het geval is. 4 degradanten per regionalliga. Nrs. 1 promoveren direct, Nrs. 2 spelen met de nr. 17 van de 3. liga een nacompetitie voor één plek in de 3. liga. Uit de oberligen krijg je dan een systeem dat de kampioen promoveert. Ook kun je daar kijken wat eventueel samengevoegd kan worden, en kan worden gesplitst. Ik denk dat dat een redding voor het Duitse voetbal kan zijn.

Sebastiaan_W

Citaat van: Jef400 op okt 17, 2016, 14:00:48
En het weghalen van II elftallen is onmogelijk zeker? Ik denk dat als je die weghaalt je terug kan naar 3 Regionalliga's. Daaronder een inkrimping van de Oberliga's. Ik denk dat je dan de Regionalliga weer naar een hoger plan trekt. Dan zorg je dus eigenlijk voor maximaal één oberliga per deelstaat. De 16 oberliga's die je dan hebt kan je best terug naar 12 brengen. De stadsstaten Bremen, Berlijn en Hamburg kun je respectievelijk bij Niedersachsen, Brandenburg en Schleswig-Holstein voegen. Saarland voeg je bij Rheinland-Pfalz zoals dat nu al het geval is. 4 degradanten per regionalliga. Nrs. 1 promoveren direct, Nrs. 2 spelen met de nr. 17 van de 3. liga een nacompetitie voor één plek in de 3. liga. Uit de oberligen krijg je dan een systeem dat de kampioen promoveert. Ook kun je daar kijken wat eventueel samengevoegd kan worden, en kan worden gesplitst. Ik denk dat dat een redding voor het Duitse voetbal kan zijn.

Is het Duitse voetbal verloren dan?
Toeschouwersaantallen zijn gemiddeld genomen nergens zo hoog.

Die II elftallen gaan ze echt niet zomaar weghalen. Een aantal clubs hebben, gezien het rendement, afscheid genomen van hun 'II'-team.
Andere clubs(Bayern, BVB, Bremen, Dortmund, Schalke etc.) zie ik dat echt niet doen.

Joost

Citaat van: Jef400 op okt 17, 2016, 14:00:48
En het weghalen van II elftallen is onmogelijk zeker? Ik denk dat als je die weghaalt je terug kan naar 3 Regionalliga's. Daaronder een inkrimping van de Oberliga's. Ik denk dat je dan de Regionalliga weer naar een hoger plan trekt. Dan zorg je dus eigenlijk voor maximaal één oberliga per deelstaat. De 16 oberliga's die je dan hebt kan je best terug naar 12 brengen. De stadsstaten Bremen, Berlijn en Hamburg kun je respectievelijk bij Niedersachsen, Brandenburg en Schleswig-Holstein voegen. Saarland voeg je bij Rheinland-Pfalz zoals dat nu al het geval is. 4 degradanten per regionalliga. Nrs. 1 promoveren direct, Nrs. 2 spelen met de nr. 17 van de 3. liga een nacompetitie voor één plek in de 3. liga. Uit de oberligen krijg je dan een systeem dat de kampioen promoveert. Ook kun je daar kijken wat eventueel samengevoegd kan worden, en kan worden gesplitst. Ik denk dat dat een redding voor het Duitse voetbal kan zijn.

Je gaat wel met een bulldozer door de porseleinkast op die manier.

Tweede, of derde, vierde of vijfde, teams spelen in Duitsland niet apart van de eerste teams dus dat gaat nooit verandert worden.

Jeje

Citaat van: Jef400 op okt 17, 2016, 14:00:48
En het weghalen van II elftallen is onmogelijk zeker? Ik denk dat als je die weghaalt je terug kan naar 3 Regionalliga's. Daaronder een inkrimping van de Oberliga's. Ik denk dat je dan de Regionalliga weer naar een hoger plan trekt. Dan zorg je dus eigenlijk voor maximaal één oberliga per deelstaat. De 16 oberliga's die je dan hebt kan je best terug naar 12 brengen. De stadsstaten Bremen, Berlijn en Hamburg kun je respectievelijk bij Niedersachsen, Brandenburg en Schleswig-Holstein voegen. Saarland voeg je bij Rheinland-Pfalz zoals dat nu al het geval is. 4 degradanten per regionalliga. Nrs. 1 promoveren direct, Nrs. 2 spelen met de nr. 17 van de 3. liga een nacompetitie voor één plek in de 3. liga. Uit de oberligen krijg je dan een systeem dat de kampioen promoveert. Ook kun je daar kijken wat eventueel samengevoegd kan worden, en kan worden gesplitst. Ik denk dat dat een redding voor het Duitse voetbal kan zijn.

Het Duitse voetbal wordt alleen maar groter en groter. Niks mis met de huidige opzet, misschien voor de teams op niveau 5 niet ideaal maar dat zal de DFB echt een worst wezen, de II elftallen trekken nog behoorlijk veel bezoekers en zijn ook sportief gewoon goed voor de competitie. Die gaan ze echt niet weghalen, wat trouwens ook niet kan want waar moeten die dan gaan spelen? Voor zover ik weet hebben ze nog nooit in een eigen "belofte" competitie zoals wij die kennen gespeeld.

hgrm

Het Duitse voetbal als zodanig hoeft niet gered te worden. Wat je wel ziet -maar dat is niet alleen in Duitsland- is dat er een steeds groter gat ontstaat tussen de 'haves' en de 'have nots' en dat die 'haves' hun status vaak te danken hebben aan een geldschieter (persoon of bedrijf). Maar dat is in Engeland veel erger.

Het is triest te zien dat ploegen die vroeger nog mee deden in de Bundesliga of 2. Bundesliga (Essen, Saarbrücken, Mannheim, Offenbach) nu diep zijn weggezonken. Aan de andere kant moeten we het ook niet te dramatisch zien en moeten ze in Essen, Saarbrücken, Mannheim of Offenbach niet te zeer in de slachtofferrol gaan zitten. Andere clubs, zoals Darmstadt, Augsburg en Würzburg laten zien dat het ook zonder grote sponsor mogelijk is om weer hogerop te komen.

Als de tweede teams worden weggehaald (gaat niet gebeuren), dan kun je theoretisch wel terug naar 3 Regionalliga's. De clubs zitten hier echter niet op te wachten. Momenteel zijn de Regionalliga's echt regionaal. In Seligenporten of Buchbach zitten ze echt niet te wachten op uitwedstrijden in Freiburg en in Flensburg krijg je evenmin de handen op elkaar voor een tochtje naar Cottbus.

Het aantal Oberligen inkrimpen ligt ook gevoelig. De huidige structuur is zoals die is omdat er veel meer regionale voetbalbonden zijn dan deelstaten. Dat heeft deels nog te maken met de bestuursstructuur van voor de oorlog. Je ziet al wel her en der samenwerking (zoals de Oberliga in de voormalige DDR en de Oberliga Rheinland/Saar) maar in andere gebieden is men weer terug naar kleine gebieden. Zo is de Oberliga Nord (Bremen, Hamburg, Sleeswijk-Holstein, Nedersaksen) weer opgesplitst evenals de NRW-liga. De Bayernliga is ook gesplitst in Noord en Zuid. Dit heeft natuurlijk te maken met de structuur van de Regionalliga maar ook met het beperken van reisafstand.   
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: watergatehopper op okt 17, 2016, 13:49:51
Het zou dan moeilijker zijn om kampioen te worden van West maar als de andere competities zwakker zouden zijn, dan waren er wel meer ploegen gepromoveerd zijn de laatste jaren zou je zeggen.

In die play-off maakt de zwakte of sterkte van een competitie niet meer zoveel uit. Van de 4 seizoenen die er geweest zijn promoveerde de kampioen tweemaal. Lotte verloor van RB Leipzig, BMG II na extra tijd van Werder II.

FC_Emmen

#249
Wat vind jij behoorlijk veel toeschouwers Jeje? Ik heb van een aantal willekeurige clubs gekeken naar de laatste thuiswedstrijden:
424 bij St. Pauli II
434 bij Bayern Munchen II
100 bij Werder Bremen II
550 bij HSV II
220 bij Fortuna Düsseldorf II
En van de toeschouwers zal overal ook nog wel een gedeelte van de uitclubs zijn.
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Jeje

Kijken naar 1 thuiswedstrijd is niet bepaald representatief natuurlijk maar ik heb wel het idee dat de II elftallen bij bepaalde clubs behoorlijk leven. Kan er natuurlijk helemaal naast zitten en in dat gevalt valt dat argument weg. Maar sportief zijn ze wel een toevoeging, en dat is misschien wel het belangrijkste.

Jehoentelaar

De enige reserveploeg die bij vlagen leuke toeschouwersaantallen neerzet zonder daarbij grote invloed te genieten van de uitploeg is Borussia Dortmund II. Die hebben ook hun eigen fanclub en al dat soort dingen. Verder heb je incidenteel hogere toeschouwersaantallen bij derby's (de beloftenequivalenten van de 'grote' wedstrijden), maar die worden vooral in het westen zo gepland dat het eigenlijk ondoenlijk is om naar die wedstrijden te gaan. Maandagmiddagen of een hele reeks onderlinge beloftenwedstrijden in de zomervakantie zijn geen uitzonderingen.

Een grote reorganisatie gaat er nooit doorheen komen en een vierde nationale divisie is niet wenselijk. Wellicht zou je een vierde liga met twee afdelingen (Nordost/Südwest) tussen de 3.Liga en de Regionalliga kunnen zetten, maar dan wordt het nogal een drukke bedoeling qua hoeveelheden divisies. De huidige Regionalligen zijn tevens nog steeds zodanig groot dat her en der clubs afzien van promotie (al speelt de aanwezigheid van toeschouwersmagneten daar ook vaak in mee). Zelf zie ik eigenlijk überhaupt geen oplossing voor het promotieprobleem naar de 3.Liga. Die divisie zelf zie ik tevens het liefst in nationale vorm, al is het alleen maar om te voorkomen dat er nog meer beladen derby's en dergelijke op het programma staan. Je moet ergens een grens trekken met je risicowedstrijden.

Voor veel ploegen in de Regionalliga geldt overigens structureel wanbeleid als een van de hoofdoorzaken dat die clubs daarheen zijn afgezakt.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Semper Fidelis

Citaat van: FC_Emmen op okt 17, 2016, 15:27:04
Wat vind jij behoorlijk veel toeschouwers Jeje? Ik heb van een aantal willekeurige clubs gekeken naar de laatste thuiswedstrijden:
424 bij St. Pauli II
434 bij Bayern Munchen II
100 bij Werder Bremen II
550 bij HSV II
220 bij Fortuna Düsseldorf II
En van de toeschouwers zal overal ook nog wel een gedeelte van de uitclubs zijn.

Dit zijn de gemiddelden qua supporters van diverse tweede elftallen dit seizoen:
Borussia Dortmund II 3.066
TSV 1860 München II 1.949
1. FC Köln II 925
Werder Bremen II 1.439
1. FSV Mainz 05 II 1.300
St. Pauli II 419

Dit is al een betere indicatie dan alleen de laatste wedstrijd, maar toch kan het aantal hoger zijn door bijvoorbeeld een boycot bij RB Leipzig of een plaatselijke derby.

Jehoentelaar

Wat je bij deze getallen verder niet mag vergeten is dat 1860 II de 'Derby der Amateure' tegen Bayern II al heeft gehad (dat gemiddelde gaat dus vrij steady naar beneden) en dat Mainz II en Bremen II n de 3.Liga actief zijn, waar een heel leger clubs met een grote uitwedstrijdcultuur actief is. Voor deze teams geldt dus dat de cijfers iets anders zeggen dan hoe aantrekkelijk ze daadwerkelijk zijn ten opzichte van elkaar. Dortmund II heeft tegen Wuppertaler SV met grote ladingen eigen ultra's gespeeld omdat ze RB-uit aan het boycotten waren (zoals je zelf ook zegt).

De cijfers worden nu dus nog te veel beïnvloed door incidenten om er daadwerkelijk iets over te kunnen zeggen.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Sebastiaan_W

Als het 1e van Dortmund niet gelijktijdig speelt met het II-team, dan worden de wedstrijden van het II-team zeer goed bezocht. Dus dit heeft niet alleen met de boycot van de wedstrijd tegen RB Leipzig te maken.
Vorig seizoen had Hannover II ook een redelijk gemiddelde, omdat de Ultras van Hannover de wedstrijden van het 1e boycotten. Verder heeft een deel van de Ultras van HSV vorig seizoen een eigen club opgericht/omarmd in Hamburg genaamd, Falke. Vorige week hadden ze een toeschouwersrecord te pakken met ruim 800 toeschouwers.

Er zijn echt wel een paar II-teams die redelijk wat publiek trekken, meer dan sommige dorpsclubs in hun divisie.

M.i. kunnen ze beter van 5 Regionalligen terug gaan naar 3. Nord en Nordost samenvoegen, Bayern en de zuidelijke clubs van Südwest(Saarbrücken, Trier, Ulm, Mannheim etc.) samenvoegen en West en de noordelijke clubs van Südwest(Koblenz, Offenbach, Kassel etc.) samenvoegen. Nu promoveren de 3 winnaars van de play-offs en in dit geval kunnen de 3 kampioenen promoveren. Vraag is alleen of de clubs hier ook positief tegenover staan en of de provinciale bonden hiermee akkoord gaan.