The England Tour

Gestart door GiertjeNL, jun 13, 2011, 17:57:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GiertjeNL

Voorbereiding
"The England Tour" zal mijn eerste officieel Ground-trip worden, redelijk impulsief is het de bedoeling om samen met mijn broertje naar Liverpool FC – FC Utrecht te gaan. Voor hem als Utrecht-supporter een schitterende trip voor mij als Ajax supporter en Ground liefhebber een trip met positieve en "negatieve" kanten. Onze reis zal op 14 december beginnen en 16 december zouden wij weer terugkeren naar Nederland, verderop zullen jullie zien dat dit niet helemaal gelukt is.
Één wedstrijd in drie dagen? Niet bepaald een trip voor de echte Hopper, maar goed erg mobiel zijn we niet, ik als 18-jarige zonder rijbewijs en mijn broertje 16 jaar en natuurlijk ook zonder auto-licentie. We zijn dus gedurende drie dagen aangewezen op het openbaar vervoer in Liverpool en omgeving.

Toch maar eens zoeken wat er zoal aan grounds te vinden is in de buurt van Liverpool. Natuurlijk Liverpool zelf en Everton in de Premier League, in principe gaat mijn interesse uit naar clubs die nog enigzins op een redelijk niveau spelen. Amateurs sowieso dus al uitgesloten en dus als criteria maar uitgegaan van de League Two. Op internet kwam ik al snel uit bij Tranmere Rovers uit Birkenhead. "Birkenhead, Birkenhead waar ligt dat eigenlijk even snel Google Maps checken, en waarachtig op nog geen tien minuten van ons hotel vinden we al snel Prenton Park. Dit zal dus zeker een stadion worden die we opnemen in onze tour.

Vervolgens op zoek naar Premier League clubs die we per trein gemakkelijk kunnen bereiken. Manchester, Wigan, Blackburn en Bolton daar moeten we wat in zien te plannen. Het is echter een teleurstelling als blijkt dat alle clubs niet gaan lukken in drie dagen, op de dag van aankomst zullen we Liverpool gaan verkennen, op de dag van de wedstrijd willen we niet het risico lopen om kaartjes mis te lopen dus alleen op de laatste dag hebben we de tijd om clubs te gaan verzoeken. Duidelijk dat het dus Manchester gaat worden met United en City twee prachtige clubs om eens te bezoeken.

Enfin, de reis is gepland helaas blijft het bij één wedstrijd maar wel vijf stadions. Tranmere Rovers, Liverpool FC, Everton, Manchester United en Manchester City.


Verwijderd lid

Liverpool - Utrecht... wanneer is dat dan ?
Heb ik ergens iets gemist ? was toch Europa League afgelopen seizoen ?

ALenstra

Ik zit ook al raar te kijken, waar gaat dit over.............................

TeeZee

 "Onze reis zal op 14 december beginnen en 16 december zouden wij weer terugkeren naar Nederland" hebben jullie denk ik over het hoofd gezien. Het klopt allemaal.

GiertjeNL

Hahaha maar natuurlijk ik schrijf het echt als stukje vooraf, maar is natuurlijk al lang geweest.
Maar ik dacht laat ik ook eens een leuk stukje over mijn reis schrijven komt nog veel meer!

Hugo

Citaat van: GiertjeNL op jun 13, 2011, 20:57:54
Hahaha maar natuurlijk ik schrijf het echt als stukje vooraf, maar is natuurlijk al lang geweest.
Maar ik dacht laat ik ook eens een leuk stukje over mijn reis schrijven komt nog veel meer!

Met een beetje moeite snappen we het best, ben benieuwd naar de rest van het verhaal.

GiertjeNL

Day 1 (Dinsdag 14-12-2010) deel 1
10:10uur vertrekt het vliegtuig richting John Lennon Airport in Liverpool, dat betekent vanuit mijn woonplaats een half uur met de bus en een kleine drie kwartier met de trein. Daarbij het feit dat je niet te laat wil komen stond de vertrektijd al op even voor acht.
Goed nieuws was er gister eigenlijk, door de vele aflastingen in Engeland door het slechte weer is de Halve Finale van de Johnstone's Paint Trophy tussen Tranmere Rovers en Huddersfield Town uitgerekend vandaag zal worden gespeeld.

Na een voorspoedig voorlopen reis komen we in tegen het middaguur aan in Liverpool. Op zoek naar ons hotel dan maar, welke bus was het ook alweer? 42,41 of toch 140? In mijn niet al te beste engels weet ik toch een buschaufeur zover te krijgen dat hij mij kan vertellen welke bus we moeten nemen. Kamers ingericht dit zal ons onderkomen zijn voor de komende drie dagen.

Meteen maar op zoek naar het eerste stadion, Prenton Park te Birkenhead. Door een goede metroverbinding waren we vanuit de binnenstad van Liverpool binnen no-time in Birkenhead. Een klein plaatsje waar duidelijk niet de rijke van Liverpool wonen, een vrij lange wandeltoch brengt ons uiteindelijk bij het Prenton Park. Een schitterend typisch engels stadion midden in een woonwijk. Na een rondje om het stadion komen we de Fanshop tegen snel een sjaaltje en een kaartje voor vanavond scoren. In de fanshop kijken de mensen vreemd op van twee jonge Nederlanders die een kaartje voor vanavond willen kopen.

Omdat de wedstrijd pas laat begint besluiten we het centrum van Liverpool nog maar even te verkennen, een gezellig centrum dat door de aankomende kerstdagen is veranderd in een gezellig dorps marktplein.
Na een bezoek aan de McDonalds pakken we opnieuw de Metro richting Birkenhead, anderhalf uur voor het begin van de wedstrijd komen we aan in Birkenhead. Gelijk met ons stappen twee jongens van onze leeftijd uit die duidelijk op weg zijn naar het stadion. Als we vragen of zij een alternatief hebben voor de lange wandeltocht komen we erachter dat dit supporters zijn van Huddersfield Town. Dan maar een taxi met ze alle delen, ook de taxichauffeur vind een paar Nederlandse toeristen maar een vreemde gewaarwording.
Aangekomen bij het stadion is het al aardig druk aan de poortjes, binnen in het stadion lijkt het wel of niemand uiteindelijk het stadion in is gekomen. Met zo'n 2.000 man in een stadion met een capaciteit van 16.000 lijkt het erg leeg.



Tranmere Rovers is in 1884 opgericht door een fusie van 2 cricketteams toen nog onder de naam Belmont FC, maar in het volgende jaar werd de naam al veranderd in Tranmere Rovers. In het seizoen 1921/1922 was het één van de oprichters van de Third Division North die zij in 1938 op hun naam wisten te schrijven.
De bekendste speler die ooit bij Tranmere Rovers heeft gespeeld is toch wel William Ralph Dean ook wel "Dixie". Dixie speelde slechts 30 wedstrijden in het eerste elftal van Tranmere Rovers alvorens hij vertrok naar Everton, waar hij in één seizoen maar liefst 60 maal het net wist te vinden.


Na de promotie in 1938 werden ze hetzelfde seizoen al direct weer terugverwezen naar het oude niveau. In 1967 was er nog enig succes voor Tranmere Rovers in dat jaar wisten ze in de FA Cup enkele topteams als eersteklasser Huddersfield Town en Coventry City. Uiteindelijk bleek Everton te sterk in de vijfde ronde. Daarna brak een donkere periode in het bestaan van Tranmere Rovers aan, door financiële problemen scheelde het weinig of Tranmere Rovers had geen eens meer bestaan. De overname door zakenman Peter Johnson leidde een succesvolle periode in, ze klommen vanuit de 4de divisie op tot aan het op één na hoogste niveau. In de daarop volgende jaren werd Prenton Park voor veel eersteklassers een onneembare vesting. Vanaf 1996 kwam Tranmere Rovers weer in een neerwaartse spiraal terecht en speelt het nu uiteindelijk in de League One en ook daar is het aan het vechten tegen degradatie.


Prenton Park moest in 1994 grondig worden verbouwd om aan de eisen van de Championship te voldoen, drie van de vier tribunes moesten worden verbouwd de staanplaatsen moest wijken voor zitplaatsen om de veiligheid van de supporters te kunnen waarborgen. Enkel de hoofdtribune die in 1968 werd gebouwd voldeed aan de eisen en werd daarom intact gelaten. Door de verbouwing ging de capaciteit van 15.000 naar 16.000.

De tribune waar de fanatieke aanhang, die vooral gevormd word door de plaatselijke jeugd, zit heet de Kop Stand, op de John King Stand, vernoemd naar de beste trainer van Tranmere Rovers ooit heeft gehad, zitten de meegereisde uitsupporters. De overige tribunes als de Main Stand en de Cowshed Stand worden gebruikt door de supporters van Tranmere.