Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Cyclebob

Citaat van: Jarowi op aug 24, 2020, 16:38:56
Het liefste had ik mijn zoontje, op de terugweg van onze vakantie in Zeeland, Sportpark de Luiten laten zien. Het werd het Herstaco stadion, wat er inmiddels bijna net zo bedenkelijk uit zag.
Het is geen Wageningse Berg, Langeleegte of Harga. Nostalgie vindt je er ook niet echt, maar kapotte stoelen, afgeplakte ramen en onkruid zorgden toch voor een beetje vergane glorie. Helaas waren de lichtmasten weggehaald. Ondanks alles toch wat geschiedenisles aan junior kunnen geven :).

https://www.tijnswedstrijden.nl/rbc/
Van Harga is sinds 2018 helaas net zoveel te vinden als van De Luiten.
Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 18-2 Cesar Vallejo Trujillo - Huancayo 1-1 (Perú). Binnenland: 14-4 Raptim Gorinchem - Leerdam Sport'55 2 3-2. Futbology: Bob Vellinga

Nort

Gisteren was ik scheidsrechter bij een van de eerste 'spookduels' in het amateurvoetbal. De lokale voetbalclubs van Berghem en Boxmeer zagen hun wedstrijd afgelopen zondag afgelast worden en grepen dat aan om een onderlinge wedstrijd te organiseren. Het ontvangst in de bestuurskamer was zoals verwacht een rare gewaarwording. Behalve het licht van de kleedkamers, waren de lampen van het gebouw uit en kreeg het een naargeestige blik.

De lichten op het hoofdveld gingen wel aan en die 'betrapten' vier zwartkijkers. Verscholen en weggedoken tussen de bosjes, hoopte ze niet betrapt te worden. Hoewel hun menselijk silhouet duidelijk zichtbaar was voor de overkant, mochten ze de wedstrijd afkijken. Op het veld maakte de Boxmeerse formatie gehakt van Berghem Sport. Eindstand 5-2.

Jef400

En heeft de ref nog plakes kaas of salami uit moeten delen. Of bleef het bijbehorende notenbrood op stal?

Nort

Citaat van: Jef400 op sep 30, 2020, 12:33:32
En heeft de ref nog plakes kaas of salami uit moeten delen. Of bleef het bijbehorende notenbrood op stal?
Het was een vriendschappelijke wedstrijd...

Jef400

Dat zegt ook niets meer tegenwoordig.

Saltacampos

Citaat van: Nort op sep 30, 2020, 11:59:57
Gisteren was ik scheidsrechter bij een van de eerste 'spookduels' in het amateurvoetbal. De lokale voetbalclubs van Berghem en Boxmeer zagen hun wedstrijd afgelopen zondag afgelast worden en grepen dat aan om een onderlinge wedstrijd te organiseren. Het ontvangst in de bestuurskamer was zoals verwacht een rare gewaarwording. Behalve het licht van de kleedkamers, waren de lampen van het gebouw uit en kreeg het een naargeestige blik.

De lichten op het hoofdveld gingen wel aan en die 'betrapten' vier zwartkijkers. Verscholen en weggedoken tussen de bosjes, hoopte ze niet betrapt te worden. Hoewel hun menselijk silhouet duidelijk zichtbaar was voor de overkant, mochten ze de wedstrijd afkijken. Op het veld maakte de Boxmeerse formatie gehakt van Berghem Sport. Eindstand 5-2.
Grappig, dat waren duidelijk echte fans die er alles voor over hadden om die wedstrijd te zien.
Over land and sea

willytown79

Citaat van: Saltacampos op sep 30, 2020, 15:13:42
Grappig, dat waren duidelijk echte fans die er alles voor over hadden om die wedstrijd te zien.

Ik gok dat er ook een forumlid van hier aanwezig was.... ;-)

hgrm

Citaat van: Saltacampos op sep 30, 2020, 15:13:42
Grappig, dat waren duidelijk echte fans die er alles voor over hadden om die wedstrijd te zien.

Echte fans houden zich aan de regels zodat we hier over drie weken weer vanaf zijn.
Echte fans zijn solidair en sneaken niet naar binnen terwijl de rest knarsetandend thuis zit.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Tribuneklanten

Citaat van: hgrm op sep 30, 2020, 15:38:36
Echte fans houden zich aan de regels zodat we hier over drie weken weer vanaf zijn.
Echte fans zijn solidair en sneaken niet naar binnen terwijl de rest knarsetandend thuis zit.

Je denk echt dat het over 3 weken weer gedaan is met deze regels? Ik vermoed dat ze het nog wel een keer of 2 gaan verlengen.
Ik zou zondag ook al te graag een wedstrijd gaan kijken bij de lokale 5e klasser FC. Er staan normaal een man of 20 a 30 langs de lijn, bizar dat dit niet kan.

Nort

Citaat van: Tribuneklanten op sep 30, 2020, 15:49:20
Je denk echt dat het over 3 weken weer gedaan is met deze regels? Ik vermoed dat ze het nog wel een keer of 2 gaan verlengen.
Ik zou zondag ook al te graag een wedstrijd gaan kijken bij de lokale 5e klasser FC. Er staan normaal een man of 20 a 30 langs de lijn, bizar dat dit niet kan.
Ik denk inderdaad dat we voor de winter geen publiek meer langs de lijn zien en dat snap ik wel.

De afgelopen weken heb ik het bij op iedere wedstrijd fout zien gaan en dan maakt het niet uit of er 10 of 100 man langs de kant stond. Een wedstrijd in het amateurvoetbal is vooral een sociale bezigheid en dan ga je onbedoeld toch bij elkaar staan.

Saltacampos

Citaat van: hgrm op sep 30, 2020, 15:38:36
Echte fans houden zich aan de regels zodat we hier over drie weken weer vanaf zijn.
Echte fans zijn solidair en sneaken niet naar binnen terwijl de rest knarsetandend thuis zit.
Ik vond de situatie gewoon grappig, het was niet de bedoeling mensen aan te zetten om dit te doen, ik zou dat trouwens zelf nooit doen.
Dit gezegd zijnde, is de consequentie in de regels soms heel ver te zoeken.

Ik weet niet hoe het in Nederland precies is, maar in België is al lang duidelijk dat de verspreiding van het virus voornamelijk zit in de nabijere (intiemere) sociale contacten onder familie of vrienden waarbij de regels niet of onvoldoende gerespecteerd worden en op het werk.

De problemen situeren zich bovendien hoofdzakelijk in de maatschappelijk zwakkere groepen in de grotere steden waar mensen vaak dicht op elkaar wonen, met verschillende generaties onder één dak leven, de regels niet of onvoldoende begrijpen en vaak moeten werken in omstandigheden die niet conform de regels zijn.

De grote problemen komen als het virus dan aan de 70-plussers doorgegeven wordt. Overigens houdt ook die groep zich vaak onvoldoende aan de regels, er wordt daarvoor geregeld naar jongeren gewezen, maar zondag in Lokeren zag ik verschillende ouderen zonder mondmasker (wat in België op dat moment verboden was, sinds vandaag in open lucht én op anderhalve meter afstand niet meer) staan en de afstand onvoldoende respecteren terwijl alles in de eerste plaats voor hen gedaan wordt, want jonge mensen sterven zelden of nooit aan dit virus. Die groep ouderen wordt echter praktisch nooit op zijn verantwoordelijkheid gewezen, ook in het uitnodigen of bezoeken van hun kleinkinderen bijvoorbeeld. Dat stoort mij enorm, want de meeste jongeren respecteren de regels wel, terwijl hun sociaal leven op een erg belangrijk moment in hun bestaan dramatisch wordt ingeperkt. Ik ben zelf een veertiger, voor alle duidelijkheid.

Voetbalwedstrijden worden niet als een belangrijke bron van verspreiding beschouwd, net zo min als de horeca trouwens waarbij in beide gevallen 99% van de zaken en bezoekers zich aan de regels houden.

Het is in mijn ogen zoals veel dingen in onze maatschappij, het collectief wordt gestraft voor het gedrag van een minderheid. Dat is fout, pak de doelbewuste overtreders (hard) aan, niet diegenen die wél doen wat ze moeten doen. Men doet dit enkel omdat het makkelijker te handhaven is. Iedereen met enige pedagogische achtergrond zal je nochtans kunnen vertellen dat dat het domste en inefficiëntste is wat je kunt doen.
Over land and sea

Joost

Citaat van: Saltacampos op okt 01, 2020, 11:35:35
Ik vond de situatie gewoon grappig, het was niet de bedoeling mensen aan te zetten om dit te doen, ik zou dat trouwens zelf nooit doen.
Dit gezegd zijnde, is de consequentie in de regels soms heel ver te zoeken.

Ik weet niet hoe het in Nederland precies is, maar in België is al lang duidelijk dat de verspreiding van het virus voornamelijk zit in de nabijere (intiemere) sociale contacten onder familie of vrienden waarbij de regels niet of onvoldoende gerespecteerd worden en op het werk.

De problemen situeren zich bovendien hoofdzakelijk in de maatschappelijk zwakkere groepen in de grotere steden waar mensen vaak dicht op elkaar wonen, met verschillende generaties onder één dak leven, de regels niet of onvoldoende begrijpen en vaak moeten werken in omstandigheden die niet conform de regels zijn.

De grote problemen komen als het virus dan aan de 70-plussers doorgegeven wordt. Overigens houdt ook die groep zich vaak onvoldoende aan de regels, er wordt daarvoor geregeld naar jongeren gewezen, maar zondag in Lokeren zag ik verschillende ouderen zonder mondmasker (wat in België op dat moment verboden was, sinds vandaag in open lucht én op anderhalve meter afstand niet meer) staan en de afstand onvoldoende respecteren terwijl alles in de eerste plaats voor hen gedaan wordt, want jonge mensen sterven zelden of nooit aan dit virus. Die groep ouderen wordt echter praktisch nooit op zijn verantwoordelijkheid gewezen, ook in het uitnodigen of bezoeken van hun kleinkinderen bijvoorbeeld. Dat stoort mij enorm, want de meeste jongeren respecteren de regels wel, terwijl hun sociaal leven op een erg belangrijk moment in hun bestaan dramatisch wordt ingeperkt. Ik ben zelf een veertiger, voor alle duidelijkheid.

Voetbalwedstrijden worden niet als een belangrijke bron van verspreiding beschouwd, net zo min als de horeca trouwens waarbij in beide gevallen 99% van de zaken en bezoekers zich aan de regels houden.

Het is in mijn ogen zoals veel dingen in onze maatschappij, het collectief wordt gestraft voor het gedrag van een minderheid. Dat is fout, pak de doelbewuste overtreders (hard) aan, niet diegenen die wél doen wat ze moeten doen. Men doet dit enkel omdat het makkelijker te handhaven is. Iedereen met enige pedagogische achtergrond zal je nochtans kunnen vertellen dat dat het domste en inefficiëntste is wat je kunt doen.

Een groot verschil met Nederland is dat hier juist wel de jongeren de grote verspreiders van het virus zijn Enerzijds onbewust in klaslokalen, anderzijds bewust doordat er veel studenten zijn die afstand bewaren niet zo hoog meer op de agenda hebben staan. De grootste groep besmettingen in Nederland is ook in die groep te vinden. Daarbij moet wel worden aangetekend dat veel jeugd uberhaupt niet weet dat ze besmet is. Als er plots eentje gaat hoesten en zich laat testen blijken anderen in zijn of haar omgeving ook besmet zonder ooit klachten te hebben.

Dat het virus zich in Nederland op dezelfde manier verspreid is wel bekend, alleen is de regering afgelopen maandag aan een potje paniekvoetbal van het ergste soort begonnen. Waar de eerste 2 maanden juist heel pragmatisch werd gehandeld is er daarna op het oog totaal niets geleerd van nieuwe inzichten en ontdekkingen. Eerst met absurde maatregelen over groepen en sport, en nu gisteren weer over het dringende mondkapjesadvies.

Maatregelen die voor iedereen totaal onverwacht kwamen en in de praktijk verwarrend, inconsequent en lastig uitvoerbaar en ook nog eens volkomen in strijd met de eigen bevindingen.


Jef400

Nou moet je met de studenten wel even er bij vermelden dat de verspreiding daar veelal is ontstaan door de leefomstandigheden in studentenhuizen en niet per se door feestjes of sociale ontmoetingen.

hgrm

@Salsacampos:

Wat ik me afvraag (en waar jij vast antwoord op kunt geven): is er in België ook zo'n kleine maar luidruchtige minderheid die zich actief verzet tegen de maatregelen en soms zelfs beweert dat Corona helemaal niet bestaat?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

syntric

Citaat van: hgrm op okt 01, 2020, 16:48:51
@Salsacampos:

Wat ik me afvraag (en waar jij vast antwoord op kunt geven): is er in België ook zo'n kleine maar luidruchtige minderheid die zich actief verzet tegen de maatregelen en soms zelfs beweert dat Corona helemaal niet bestaat?

Op Facebook genoeg van die idioten. Maar in tegenstelling tot NL waar betogingen van 'non-believers' best wat mensen trekken, lijkt het hier niet van de grond te komen. Ik heb weet van een manifestatie waar maar een tiental mensen op afkwam.
Groundhopper for life :-)