The Airports of Great Britain

Gestart door TeeZee, sep 12, 2008, 09:41:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Een nieuwe serie, die enige maanden zal duren voordat de belangrijkste (d.w.z. de luchthavens/vliegvelden die vanuit Nederland en buurlanden bereikbaar zijn) luchthavens behandeld zijn. Ik begin vandaag met Manchester Airport, waar ik ooit goedkoop met de KLM (!) middels een cityhopper op vloog.

Manchester Airport

In het noordwesten van Engeland ligt Manchester Airport, ten zuiden van de gelijknamige stad. Naast de clubs uit Manchester, zijn (bijvoorbeeld) ook Bolton Wanderers, Bury, Rochdale, Stockport County en Oldham Athletic goed te bereiken vanaf de luchthaven.

Wie vliegen er naar Manchester Airport vanuit Nederland?

Vanaf Schiphol:
Continental
KLM
Northwest
BMIBaby
(vanaf eind maart 2009)

Vanaf Rotterdam Airport:
VLM Airlines

Manchester Airport heeft 3 terminals en de vluchten vanuit Amsterdam komen momenteel aan op terminal 2, terwijl de vluchten uit Rotterdam bij terminal 3 arriveren. Vliegen naar Manchester is alleen met BMIbaby en de VLM nog enigszins betaalbaar. Jet2 was een andere prijsvechter, maar die heeft recentelijk de vlucht Amsterdam - Manchester geschrapt.

Wie vliegen er naar Manchester Airport vanuit de buurlanden?

Vanaf Antwerpen:
VLM Airlines

Vanaf Brussel:
British Airways
Brussels Airlines
Flybe
Ryanair


Vanaf Bremen:
Ryanair

Vanaf Keulen:
TUIfly.com

Vanaf Dusseldorf:
BMI
British Airways
Flybe
Lufthansa


Het OV vanaf en naar Manchester Airport

Manchester Airport heeft een eigen treinstation en is daardoor uitstekend bereikbaar. Via een overstap op station Manchester kun je eenvoudig doorreizen naar vrijwel iedere andere grote stad.

Ook rijden er diverse bussen van en naar de luchthaven, de Arriva 19 rijdt 24 uur per dag. Op deze kaart staan de lokale busroutes en meer informatie en reisplanners kun je vinden door op deze link te klikken.

Wil je vanaf Manchester Airport een flink eind met de bus reizen, dan ben je aangewezen op National Express, die vanaf de luchthaven naar een groot aantal steden reizen. Zie ook deze kaart.

Joost

TeeZee, heb je er ook aan gedacht om luchthavens net over de grens er aan toe te voegen.

TeeZee

Citaat van: Joost op sep 12, 2008, 10:04:29
TeeZee, heb je er ook aan gedacht om luchthavens net over de grens er aan toe te voegen.
Ja, dat suggereer ik dus wel in het intro. Ik ken echter niet zoveel luchthavens buiten Nederland die van belang zijn op Weeze, Brussel en evt. Bremen na. Dus iedere hulp is meer dan welkom.

Joost

Citaat van: TeeZee op sep 12, 2008, 10:08:00
Ja, dat suggereer ik dus wel in het intro. Ik ken echter niet zoveel luchthavens buiten Nederland die van belang zijn op Weeze, Brussel en evt. Bremen na. Dus iedere hulp is meer dan welkom.

Zoveel zijn het er niet.

Bremen
Weeze
Dusseldorf
Keulen/Bonn
Luik
Charleroi/Brussel-Zuid

TeeZee

Citaat van: Joost op sep 12, 2008, 10:20:14Bremen
Weeze
Dusseldorf
Keulen/Bonn
Luik
Charleroi/Brussel-Zuid
Bedankt, ik zal z.s.m. Manchester Airport updaten.

TeeZee

Buurlanden van Nederland toegevoegd aan de Manchester-post. (Alleen de luchthavens die enigszins in de buurt van de Nederlandse grens liggen).

Hugo

Citaat van: Joost op sep 12, 2008, 10:20:14
Zoveel zijn het er niet.

Bremen
Weeze
Dusseldorf
Keulen/Bonn
Luik
Charleroi/Brussel-Zuid

Dortmund en Munster?

TeeZee

Luton Airport

Ten noorden van Londen ligt Luton Airport, een kleine luchthaven van waar je makkelijk bij clubs kunt komen als MK Dons en Luton Town. Ook Londen zelf is relatief makkelijk bereikbaar, een aantal jaren geleden lukte het om een dagtrip te maken naar Barnet. De retourvlucht kostte die dag inclusief belastingen nog geen 30 euro, maar dat was in een tijd dat Easyjet nog echt goedkoop was.

Wie vliegen er naar Luton Airport vanuit Nederland?

Vanaf Schiphol:
EasyJet

Vanaf Rotterdam Airport:
Transavia (vanaf 27 oktober 2008)

Wie vliegen er naar Luton Airport vanuit de buurlanden?

Vanaf Dortmund:
EasyJet

Het OV vanaf en naar Luton Airport
Er gaan regelmatig pendelbussen van het vliegveld naar het treinstation Luton Parkway (van 5:00 tot 24:00 om de tien minuten). Vroeger waren deze gratis, maar sinds er geinvesteerd is in nieuwe bussen kost het £1.50 per enkele reis. De reis duurt normaal gesproken 5 minuten, maar door de intensieve wegwerkzaamheden moet er momenteel rekening gehouden worden met vertragingen.

Ook gaan er diverse bussen rechtstreeks naar Londen.

Alle up-to-date informatie is hier te vinden: http://www.london-luton.co.uk/en/

Gerrit-Jan

Kwam vandaag toevallig even langs de site van Ryanair en zag dat je daar tot donderdagavond middernacht echt supergoedkoop een vlucht kunt boeken. Vanaf Dusseldorf-Weeze (bij Nijmegen,Boxmeer vlak over de grens) vlieg je bijna gratis naar o.a. Manchester, Birmingham, Londen, Dublin en Berlijn. Ga zelf voor 0,02EUR heen en terug naar Berlijn. Ik dacht, post het hier ff, misschien dat iemand er wat aan heeft...

Gert

Ja, dat doen ze regelmatig, tax free reizen aanbieden. Dan betaal je dus netto 1 cent voor een enkeltje!

HJanneman

Ik zal ook gewoon geduldig kunnen wachten op de Londen Stansted post, maar daar wij vliegen op dit vliegveld en gebruik willen maken van coaches die vantevoren goedkoop boekbaar zijn via internet, heb ik een vraag over dit vliegveld.
Is het zonder bagage te doen om na aankomst binnen een half uur buiten bij de coaches te staan(en er vanuit gaande dat niemand tzt in het gips zit)?

Sebastiaan_W

Citaat van: HJanneman op nov 26, 2008, 12:02:50
Ik zal ook gewoon geduldig kunnen wachten op de Londen Stansted post, maar daar wij vliegen op dit vliegveld en gebruik willen maken van coaches die vantevoren goedkoop boekbaar zijn via internet, heb ik een vraag over dit vliegveld.
Is het zonder bagage te doen om na aankomst binnen een half uur buiten bij de coaches te staan(en er vanuit gaande dat niemand tzt in het gips zit)?

Op Stansted was ik de laatste keer binnen 20 minuten buiten volgens mij, maar ja of je er op kan gokken....


Gert

Citaat van: HJanneman op nov 26, 2008, 12:02:50
Ik zal ook gewoon geduldig kunnen wachten op de Londen Stansted post, maar daar wij vliegen op dit vliegveld en gebruik willen maken van coaches die vantevoren goedkoop boekbaar zijn via internet, heb ik een vraag over dit vliegveld.
Is het zonder bagage te doen om na aankomst binnen een half uur buiten bij de coaches te staan(en er vanuit gaande dat niemand tzt in het gips zit)?

Ja, dat kan makkelijk, wij reizen altijd zonder bagage en zijn standaard binnen 20 minuten voorbij de douane

HJanneman

Oke, dankjulliewel!

Het zoeken van een leuk betaalbaar B&B, op een leuke plek(bij King's Cross en Euston station) met Engels ontbijt voor 1 nacht op een zaterdag bleek in Londen trouwens lastiger dan verwacht.
Veel B&B's willen in het weekend minimale boekingen van 2 nachten, om te voorkomen dat er op zondag geen kip meer is, aan de ene kant snap ik het wel, maar het maakt het vinden van een B&B dat aan al die eisen voldoet er niet gemakkelijker op(is inmiddels wel gelukt, trouwens, maargoed na het benaderen van 4 B&B's).

Maroboduus

Veel Stansted-gangers hier.

Ben er zelfs een paar keer geweest en heb toen "gewoon" de Stanstad-Express gepakt, vooral uit gemak. Hier lees ik vooral berichten van mensen die liever met de bus richtig centrum rijden. Wat is - behalve de prijs naar ik aanneem - hiervan het grote voordeel? Is de kans op file's in London niet heel groot?