Stelling van de dag - dinsdag 18 december

Gestart door hgrm, dec 18, 2007, 17:44:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

In Nederland zijn er te weinig officiële feestdagen en andere vrije dagen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Mijn eerste reactie was: ja. Maar toen bedacht ik me dat ik mijn beroep ook vaak op feestdagen werk. Komende kerst bijvoorbeeld. Voor mij maakt het dus weinig uit (alhoewel werken tijdens feestdagen best goed betaalt).

Zonder gekheid, het schijnt zo te zijn dat men in het buitenland veel meer feestdagen heeft. In America daarentegen heeft men weer veel minder vakantiedagen dan in Nederland.

Gevoelsmatig gezien denk ik dat 40-urige werkweken in combinatie met 21 vakantiedagen per jaar plus ADV een mooie balans geeft tussen werk en priveleven.

Mach

Citaat van: Albion op dec 18, 2007, 17:53:05
Mijn eerste reactie was: ja. Maar toen bedacht ik me dat ik mijn beroep ook vaak op feestdagen werk. Komende kerst bijvoorbeeld. Voor mij maakt het dus weinig uit (alhoewel werken tijdens feestdagen best goed betaalt).

Zonder gekheid, het schijnt zo te zijn dat men in het buitenland veel meer feestdagen heeft. In America daarentegen heeft men weer veel minder vakantiedagen dan in Nederland.

Gevoelsmatig gezien denk ik dat 40-urige werkweken in combinatie met 21 vakantiedagen per jaar plus ADV een mooie balans geeft tussen werk en priveleven.

21 dagen + ADV + feestdagen? Ik heb liever zelfs nog wat meer hoor en gelukkig heb ik dat ook. Ik vind werken leuk, maar vrije tijd toch ook zeker.

Ik heb liever minder feestdagen en meer gewone vrije dagen. Ik heb zelfs een redelijke hekel aan feestdagen anders dat het best lekker is dat er zo nu en dan eentje is.

hgrm

In het onderwijs zit je erg vast aan de schoolvakanties. In de zomer veel en lang (tenminste, de collega's die niet in het management zitten; ik moet het doen met 3 weken). En altijd in het hoogseizoen. Een dag vrij nemen is er niet bij.

Vooral tussen de herfstvakantie en de kerstvakantie (+/- 9 weken) en tussen de kerstvakantie en de voorjaarsvakantie (ook +/- 9 weken) is het gewoon zwaar. Het schooljaar is alweer een tijd onderweg, de zomer nog niet in zicht. Af en toe eens een extra dagje vrij, een lang weekendje of zomaar een woensdag of donderdag zou het een stuk prettiger maken.


Ik hoor iedereen alweer denken: wat lopen ze in het onderwijs weer te zeuren. 6 weken in de zomer, 2 in de winter, dan nog voorjaar en herfst. Dat zijn 47 dagen (50 - 2maal kerst en nieuwjaar). Dat klopt. Dat is veel, vergeleken met andere banen. Thom heeft het over 21+ADV, dus dan kom je op ongeveer 30. Wat vaak vergeten wordt, is dat je als docent nooit klaar bent. Als je de deur van de school achter je dicht trekt, gaat het werk gewoon verder. Voorbereiden, nakijken, bijscholen, tweede correctie.....
Wat ook vaak vergeten wordt, is de intensiteit van het werk. Je moet continu op je hoede zijn, scherp zijn en niet verslappen. Je staat de hele dag lang een one-manshow op te voeren. Youp en consorten houden het niet meer dan twee uur vol...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen