Hoofdmenu

Amsterdam

Gestart door 3434, apr 27, 2015, 11:58:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ALenstra

Ben eens op Reeperbahn in Hamburg geweest en wat je daar allemaal ziet lopen. Waarbij het vooral kijken en giechelen is.

TonyS

Beetje mosterd na de maaltijd, maar toch: ondergetekende is inwoner van de hoofdstad. Dus kom maar met de vragen naar tips. Heel hard nodig als ik bovenstaande commentaren lees; de genoemde plekken zijn nou net de plekken waar je zelden een Amsterdammer zult vinden ;-).

Als groundhopper geef ik een aantal tips, die een aantal van jullie ongetwijfeld al bekend is, dus voor de niet-kenners:

Noord
Het oude vervallen terrein van DWV (snel, voordat het definitief is opgeslokt in de bouwwoede die momenteel heerst in Noord) is een bezoek waard. Noord telde jarenlang een aantal roemruchte top-amateurclubs, sommige zelfs met een profverleden, maar sinds enige jaren is het vooral kommer en kwel. De Volewijckers was (is?; speelt nu een marginale rol) zo'n mooie club, net zoals OSV. Iedere Amsterdammer denkt bij Volewijckers aan het Mosveld waar het ooit speelde. Dit plein herbergt echter al jarenlang een markt, er wordt nu gebouwd aan een winkelcentrum of zoiets geloof ik. Doodzonde dat er niets herinnert aan deze ex-profclub die mateloos populair was onder inwoners van Amsterdam-Noord. Het complex van OSV (bijna tegen de ring Noord aan gelegen) is niet echt interessant.

Zuid
Het Olympisch stadion is prachtig gerestaureerd en een bezoek waard.
Aardig vind ik zelf altijd -vlakbij het Ol. Stadion- het complex van Swift temidden van de mooie appartementencomplexen aan het Olympiaplein.
De beste Amsterdamse amateurclub van dit moment is AFC, maar kun je als groundhopper overslaan. De club heeft een mooi tenue, maar daar is alles mee gezegd. Het complex temidden van de kantoorkolossen van de Zuidas is modern en zonder charme. Het is niet echt een volksclub, maar dat is een eufemisme.

Oost
Hier is de schitterende tribune van Zeeburgia een bezoek waard. Ietsjes verderop op de plek waar ooit de Meer stond, zijn in de nieuwbouwwijk die er nu ligt verschillende herinneringen te vinden aan Ajax. Als je die club een warm hart toedraagt ben je ongetwijfeld al eens in de ArenA, bijbehorend museum en souvenirshop geweest, natuurlijk. De ArenA ligt overigens natuurlijk in het stadsdeel Zuidoost. De Toekomst (opleidingscomplex en thuishaven van eerste divisionist Jong Ajax) kun je gerust overslaan.

West
DWS (o.m. Rijkaard en Gullit hebben er gevoetbald) is een roemruchte club die ook profvoetbal speelde (ging o.m. samen met Volewijckers op in F.C. Amsterdam). Helaas is het sportpark van DWS (Spieringhorn) weinig interessant, alleen het stokoude uithangbord met de drie letters is fotogeniek. Als je hier naartoe gaat, is een waarschuwing op zijn plaats. Want als ergens de spreuk 'ik wil er nog niet dood gevonden' op van toepassing is, is het wel op dit deel -Sloterdijk- van Amsterdam.


Ik zal ongetwijfeld wat vergeten zijn, dus vul het gerust aan, opdat we er allen wijzer van worden!




Joost

Jij weet dit vast wel. In de serie Penova IV worden momenteel wat beelden vertoond van een voetbalterrein. Gelet op de serie moet het ergens in Amsterdam zijn, de reclameborden duiden op Amsterdam Noord maar waar precies is niet te zien.

hgrm

Citaat van: TonyS op sep 25, 2015, 12:32:57
Het complex van OSV (bijna tegen de ring Noord aan gelegen) is niet echt interessant.

Bij OSV staat bij mijn weten een fraaie houten tribune.

Citeer
Hier is de schitterende tribune van Zeeburgia een bezoek waard.

Die is toch inmiddels weg? De staantribune sowieso, maar de zittribune ook zover ik weet. En zo niet, dan gaat ie binnenkort.
De kans bestaat dat we de tribune elders gaan terugzien.


Verder in West:
Sportpark Ookmeer.
Daar beschikt DCG over een oude (één van de eerste) Elascon-tribune.

In Oost:
Niet zo heel ver van Zeeburgia bevindt zich het terrein van hoofdklasser JOS/Watergraafsmeer (waar Rinus Michels ooit zijn trainersloopbaan begon). Niet groots en meeslepend, maar wel knus en echt Amsterdams.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Vaig

Citaat van: hgrm op sep 25, 2015, 13:27:34

Die is toch inmiddels weg? De staantribune sowieso, maar de zittribune ook zover ik weet. En zo niet, dan gaat ie binnenkort.
De kans bestaat dat we de tribune elders gaan terugzien.
Was er een paar maanden geleden en toen stond de zittribune er nog gewoon.
Laatst bezochte nieuwe ground: Stade Jacques Lechat, Malmedy

Jef400

Van OSV kan ik beamen. Daar ben ik tot deze zomer dagelijks langsgekomen. Ik heb helaas geen foto gemaakt van die tribune.

TonyS

Citaat van: Joost op sep 25, 2015, 13:07:12
Jij weet dit vast wel. In de serie Penova IV worden momenteel wat beelden vertoond van een voetbalterrein. Gelet op de serie moet het ergens in Amsterdam zijn, de reclameborden duiden op Amsterdam Noord maar waar precies is niet te zien.

Ik volg de serie niet, dus ik heb zelf geen idee. Volgens een familielid van me zou het om DWV gaan.

Nickky

Dat klopt inderdaad. DWV uit Amsterdam noord....

Check de tweede foto en je ziet de overeenkomstigheden. http://www.hetamsterdamschevoetbal.nl/veld-dwv-op-elzenhagen-is-behekst/

Joost


TonyS

Citaat van: Vaig op sep 25, 2015, 14:02:54
Was er een paar maanden geleden en toen stond de zittribune er nog gewoon.
Is inmiddels weg (eikels)

TonyS

#25
Na 6 jaar maar eens wat aanscherping:
De Toekomst (eigendom Ajax) gaat op de schop. Het maakt onderdeel uit van veel grotere plannen (o.m. 5.000 nieuwe woningen) voor dit gebied. Ook het stadionnetje van Jong Ajax en de Ajax-dames wordt aangepast, de Bobby Haarmstribune blijft wel staan. Er verdwijnen o.m. een aantal grote parkeervelden rondom de Arena, daarvoor in de plaats komen nieuwe parkeergarages waar op een van de daken de velden van F.C. Amsterdam (niet te verwarren met de vm profclub of AFC) komen. Link

AFC speelt inmiddels op een vernieuwd complex op de Zuidas en dat mag er zijn. Zeker de moeite waard eens te bezoeken.
Voor de puristen (zoals ik zelf): JOS watergraafsmeer en de Volewijckers spelen op natuurgras. Ik dacht WV-HEDW ook. Die club krijgt komend seizoen een kleine tribune. Bijzonderheid: de club heeft pal naast het hoofdveld/ kantine een monument ter nagedachtenis aan de in de oorlog omgekomen Joodse leden.

Andere tip: In de NDSM hal (Noord) huist de shirtjesfabrikant Blood In Blood Out. Voor de liefhebber: grote kans dat er buiten ansichtkaarten liggen met daarop afbeeldingen van bekende voetballers poserend in de door de firma geproduceerde shirts. Link.

Wie van plan is amateurwedstrijden in Amsterdam en directe omgeving te bezoeken is deze site een must.

Olav

JOS en WV-HEDW spelen juist niet op natuurgras, toch?

FC_Emmen

Citaat van: TonyS op jun 28, 2023, 20:44:36Na 6 jaar maar eens wat aanscherping:
De Toekomst (eigendom Ajax) gaat op de schop. Het maakt onderdeel uit van veel grotere plannen (o.m. 5.000 nieuwe woningen) voor dit gebied. Ook het stadionnetje van Jong Ajax en de Ajax-dames wordt aangepast, de Bobby Haarmstribune blijft wel staan. Link


Komt er ook eindelijk een keer een soort van overkapping over het uitvakje?
Dimitri Verhulst: 'De combinatie geel en zwart, godbetert, smakelozer kan je 't niet bedenken.'

Joep2002

JOS speelt op kunstgras inderdaad.