Hoofdmenu

Fotografie

Gestart door Maurice, dec 13, 2007, 14:15:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voetbalhopper

Het zou inderdaad het mooiste zijn als je ze een keer kan proberen, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat een optie is.
Beeldstabilisatie zit volgens mij op vrijwel alle ''superzoom'' camera`s alleen schijnt de kwaliteit hier van erg te verschillen.

En hoeveel zoom heb je nodig om in het stadion van het ene doel naar het andere te kunnen inzoomen ?

TeeZee

Citaat van: yesyes op jan 08, 2012, 14:44:54En hoeveel zoom heb je nodig om in het stadion van het ene doel naar het andere te kunnen inzoomen ?
Ik denk dat je vooral wilt kunnen uitzoomen om een tribune in één keer te kunnen schieten. Je hebt zeker 28 mm nodig (in het 35 mm equivalent, maar dat wordt meestal wel opgegeven), maar liefst een getal dat lager is. Gelukkig hebben steeds meer compactcamera's voldoende groothoek, want vroeger was dat om te huilen.

TeeZee

Hoe verder je inzoomt, hoe meer licht je trouwens nodig hebt. Idealiter heb je dan een grote lens. Maar die zitten niet op compactcamera's.

hgrm

Tegenwoordig zijn er -als je je beperkt tot de grote merken- geen slechte camera's meer te koop. De electronicaboeren (Sony, Panasonic, Casio) monteren tegenwoordig ook goede lezen en de fotoboeren (Kodak, Nikkon, Olympus) hebben de elektronica ook onder de knie.

Wat TeeZee al zegt: groothoek is doorgaans belangrijker dan zoom. De genoemde Olympus heeft iig genoeg groothoek.
Verder: het is een 14 megapixel-camera. Dat is idioot veel. Om een foto scherp af te drukken op A4 heb je aan 5 megapixel ruim voldoende, met 14 megapixel kun je al bijna op A2-formaat (krantenpagina) afdrukken. In plaats van veel zoemen, kun je dus beter achter de computer een uitsnede maken. Dan houd je welliswaar een plaatje van minder megapixels over, maar heb je geen last van de nadelen van inzoomen (minder lichtgevoelig en meer kans op bewegingsonscherpte).

Wat ik verder persoonlijk belangrijk vind is dat de camera op gewone (oplaadbare) batterijen werkt. Dan kun je -als de nood aan de man komt- op elke hoek van de straat nieuwe batterijen kopen, terwijl je met een lege accu een probleem hebt.

Tenslotte: bedenk wel dat deze camera incl. BTW 190 euro kost; Makro lijkt vaak goedkoop maar valt dan toch tegen. Ik zou nog maar eens gaan kijken wat deze (of een vergelijkbare) camera kost bij bv. Mediamarkt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

van de kleinere compacttoestellen ken ik niet zoveel, ik weet alleen dat je met een canon ixus niet zal/kan sukkelen.
http://nl.canon.be/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/IXUS/

TeeZee

Citaat van: hgrm op jan 08, 2012, 16:22:39Wat ik verder persoonlijk belangrijk vind is dat de camera op gewone (oplaadbare) batterijen werkt. Dan kun je -als de nood aan de man komt- op elke hoek van de straat nieuwe batterijen kopen, terwijl je met een lege accu een probleem hebt.
Ik zweer juist bij een accu. Hoef zelden op te laden.

Voetbalhopper

Om nog even op mijn vraag terug te komen.

Ik heb gisteren de Panasonic Lumix tz-20 gekocht

Verwijderd lid

Citaat van: yesyes op jan 28, 2012, 11:30:49
Om nog even op mijn vraag terug te komen.

Ik heb gisteren de Panasonic Lumix tz-20 gekocht

Uitermate goede beslissing !

Voetbalhopper

Citaat van: Meester op jan 28, 2012, 16:51:15
Uitermate goede beslissing !

weet jij toevallig of je met de panorama functie de fotos via een programma op je computer bij elkaar moet voegen, of dat het vanuit de camera zelf kan?

Verwijderd lid

Citaat van: yesyes op jan 28, 2012, 17:36:46
weet jij toevallig of je met de panorama functie de fotos via een programma op je computer bij elkaar moet voegen, of dat het vanuit de camera zelf kan?

Dat weet ik niet