The Battle of the Burries

Gestart door TeeZee, mei 14, 2009, 14:49:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Bury v Shrewsbury
Good Friday 10th April 2009, 3 pm

Het Paasweekend begon met Bury v Shrewsbury, een wedstrijd die later in de halvefinale van de play-offs wederom op het programma zou staan. Bury won de ontmoeting toen het (achteraf) nauwelijks ertoe deed, Shrewsbury zou later het ticket voor Wembley bemachtigen.

Op een regenachtig Gigg Lane bleek voor de zoveelste keer dat driehoekige vlaggen bij voormalige FA Cup winnaars niet te vinden zijn, terwijl het broodje-aap-verhaal dat wel altijd beweerde. Het stadion voelt klassiek Engels aan, ondanks het ontbreken van staanplaatsen en een driedubbele carpoolstrook tussen veld en tribune.

Bury is een club die prima zou passen in de leuke serie "gevallen grootmachten", die sinds een paar maanden wekelijks in de Voetbal International te lezen valt. Begin 1900 wist Bury twee keer de FA Cup te winnen, iets dat zo'n 100 jaar later ondenkbaar is. Bury speelt op het vierde niveau en heeft dit seizoen een opleving gekend. Nadat de Shakers eind jaren negentig nog in de tweede divisie (die onder de Premier League) uitkwamen, moest de club de afgelopen seizoen nog enige moeite doen om niet naar de amateurs te zakken.

Bury. Op de BBC spreken ze het uit als Berrie. Met een korte e. De supporters zelf bleken echter Burrie, met een korte u, te zeggen. Dus tja. Wat is het nu. Onderstaand youtube-filmpje (is het joetjoeb of joetoeb, what's in a name) verschaft ook geen duidelijkheid. Ze zingen Burrie, maar ook Berrie Town.


Foto's nemen was ook bij Bury geen enkel probleem, de stewarding was uitermate relaxed. Leuk detail in het programmaboekje was de opsomming van grote FA Cupprestraties:
FA Cup Winners: 1900, 1903
FA Cup Unbeaten: 2006
In 2006 werd Bury namelijk uit de FA Cup gesmeten toen ze een niet-speelgerechtigde speler hadden opgesteld. Bury was meteen de eerste club ooit die dat overkwam in de FA Cup. De club heeft er een fantastische draai aan weten te geven en pronkt er nu dus mee bij de club honors. Van zo'n club kun je alleen maar gaan houden. Bovendien valt er niets op af te dingen.

De wedstrijd was leuk, maar ik herinner me er niks meer van. Ik laat de foto's verder spreken.
















Naschrift. Een van de clubliederen van Bury zit al weken in mijn hoofd. Ik ken de tekst niet, maar het ging ongeveer als volgt: "Shake Shake, Shake Shake Shake Shake". Op youtube kan ik het niet vinden.

Erkaa

Leuk stadionnetje dat Gigg Lane! Bury-Torquay tijdens de komende Paastrip is geen straf.