Hoofdmenu

Belgie

Gestart door Joost, feb 10, 2008, 00:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

cafebac

Chatelet is alleen verhuisd naar Farciennes als ik me niet vergis inderdaad.

Joost

Ze zijn vroeg met Sportleven vandaag en het uitvoerend comite is weer bijeen geweest.

Nauwelijks punten die voor liefhebbers en volgers van belang zijn op 1 na.

Als twee clubs fuseren dan mogen ze de plekken van de oorspronkelijke ploegen in de competitie in invullen met een A en B ploeg. Maar zijn het twee ploegen die in nationale afdeling uitkomen dan gaat de B ploeg automatisch in 1e provinciaal spelen en wordt de open plek in 3e amateur automatisch ingenomen door een bijkomende stijger uit de betreffende provincie.


ksclgiov282

Sporza:
Vijf clubs uit eerste amateurklasse zullen een licentie aanvragen voor eerste klasse B: Deinze, Excelsior Virton, Lierse Kempenzonen, RWDM en Seraing. Dessel Sport twijfelt nog en hakt later pas de knoop door. 15 februari is de deadline voor de amateurclubs om een dossier in te dienen.
De leider in eerste amateurklasse, Thes Sport, wil niet promoveren naar 1B. Daardoor komen andere clubs in aanmerking voor promotie, ook al eindigen zij dan niet helemaal bovenaan. Uit een rondvraag bij de 16 clubs blijkt dat 5 clubs zeker een dossier zullen indienen bij de Koninklijke Belgische Voetbalbond
Het gaat over de nummers twee tot vijf in de huidige stand: Deinze, Virton, Lierse Kempenzonen en RWDM. Ook Seraing, een degradatiekandidaat, vraagt een licentie aan. De aanvraag van Seraing was vorig seizoen, samen met die van promovendus Lommel, de enige die groen licht kreeg. Dessel Sport, momenteel 10e in de stand, weet nog niet of het voor 15 februari een dossier zal indienen.
Behalve Thes Sport zijn er nog enkele clubs die kans maken op de eindronde die er bewust voor kiezen om geen 1B-licentie aan te vragen: Dender, Rupel Boom, Oudenaarde en Châtelet-Farciennes. Ze beschikken naar eigen zeggen niet over de nodige infrastructuur.

Saltacampos

Jammer dat Thes Sport, dat er met kop en schouders bovenuit steekt in 1 Amateur, de sportieve dominantie niet beloond zal zien met promotie naar 1B.
Over land and sea

syntric

Citaat van: Saltacampos op feb 01, 2019, 20:47:28
Jammer dat Thes Sport, dat er met kop en schouders bovenuit steekt in 1 Amateur, de sportieve dominantie niet beloond zal zien met promotie naar 1B.

Bwaah, de voorwaarden/vereisten zijn ondertussen nu wel gekend zeker, wisten ze dus op voorhand. Ze lijken het ook niet heel erg te vinden, maar nog te vroeg.
Groundhopper for life :-)

Joost

Langzaam maar zeker gaat het ook echt gebeuren dat promotie naar 1e amateur nog louter een sportief karakter heeft;

Citeer6. (18-24) Licentievoorwaarden in 1 ste klasse amateurs en de competitieformule in 2 de klasse amateurs Voetbal Vlaanderen/ACFF

Zonder zich voor het overige te willen mengen in de debatten, maakt de Pro League zich zorgen over de afzwakking van de licentievoorwaarden die de kloof tussen het amateur- en het profvoetbal enkel dreigt te vergroten.

Volgens de ACFF, gaat het hier echter enkel over de toekenning van een bijkomende termijn voor de realisatie van de infrastructuur die zo de clubs moet toelaten om goed gestructureerd en financieel gezond te blijven.

De afvaardiging van Voetbal Vlaanderen stemt in met het amendement dat werd ingediend door de ACFF, maar wenst op dit ogenblik nog wel dat er geen verplichting is om betaalde sportbeoefenaars in dienst te hebben. Voetbal Vlaanderen zal een tegenvoorstel formuleren waarin er slechts sprake zal zijn van 5 betaalde sportbeoefenaars i.p.v. 7.

Het punt wordt verdaagd.

Joost

Slechts vier clubs in ACFF 2e amateur vragen een licentie aan; beide La Louvieres, Francs Borain en de op hande zijnde fusie tussen Châtelet en Olympique.

wekke

Deze week was het nog eens vergadering in verband met Lyra Lierse en de stadionplannen worden concreter.
Al enkele jaren wil de stad Lier een sportcentrum met 7 voetbalvelden maken aan de Hoge Velden, maar het kreeg slechts 80% van de site in handen. De eigenaars van de overige 20% waren niet geneigd om te verkopen aan de stad. In die impasse schiet de Vlaamse overheid nu te hulp en werd er beslist om over te gaan tot een onteigeningsprocedure. Eenmaal afgerond start men aan de bouw.

Geschat wordt dat de jeugdteams van Lyra Lierse en Lierse Kempenzonen er binnen 2 jaar hun intrek kunnen nemen. Binnen dit en 5 jaar zou het stadion van Lyra Lierse klaar moeten zijn aan de Hoge Velden. De financiering lijkt zo goed als rond en supporters krijgen beslissingsrecht in de plannen/architectuur. Het zou gaan om een stadion met 1.500 zitplaatsen en 2.500 tot 3.500 staanplaatsen. Benieuwd hoe we dat gaan managen tot een gezellig geheel want met het huidige toeschouwersaantal zal het eerder leeg ogen.

wekke


CiteerNIEUWS | 26 FEBRUARI 2019
STADSBESTUUR BEVESTIGT: LYRA-LIERSE KOMT NAAR LIER
Lyra-Lierse komt naar Lier. Dat bevestigt het stadsbestuur in een intentieverklaring die gisteravond werd voorgelezen in de gemeenteraad. De stad wil de ontwikkeling van de Hoge Velden "resoluut en zo snel mogelijk uitvoeren", belooft het schepencollege. "Voetbalclub Lyra-Lierse zal hierbij een belangrijke partner zijn."

De stad wil op de Hoge Velden in de eerste plaats een jeugdvoetbalcomplex uitbouwen, waardoor de Lyra-Lierse jeugd terug binnen de stadsgrenzen kan spelen. De ontwikkeling van de site voor jeugdvoetbal nam het stadsbestuur eerder al op in het bestuursakkoord voor de legislatuur 2018-2024. Maar nieuw is dat de stad snél vooruitgang wil maken én dat ze expliciet melding maakt van een stadion voor het eerste elftal. "Dit laatste staat los van de realisatie van het jeugdcomplex en zal de club volledig met eigen middelen dienen te financieren, indien hierover een akkoord zou worden bereikt", aldus het schepencollege. Dat laatste mag geen probleem zijn. Lyra-Lierse heeft haar huiswerk de voorbije maanden gemaakt en kan de accommodatie voor het eerste elftal met eigen middelen financieren.

De accommodatie voor het eerste elftal zal de jeugdwerking niet in de weg staan, maar er juist een verrijking voor zijn. Dit sluit ook meteen aan op de doorgedreven visie van Lyra-Lierse inzake jeugdwerking en structurele doorstroming van jeugdspelers naar de A-kern. Op 11 maart zit onze club samen met het stadsbestuur om deze plannen toe te lichten en verder te concretiseren. Lyra-Lierse is klaar om te investeren en van de Hoge Velden een thuis te maken. Een thuis voor onze jeugd, ons eerste elftal, onze supporters en de Lyra-Lierse community. Kortom, terug naar onze Pallieterstad, daar waar Lyra-Lierse thuis hoort.

Bron: https://lyralierse.be/nieuws/stadsbestuur-bevestigt-lyra-lierse-komt-naar-lier/


Joost

Dat is mooi nieuws!

Maar die nieuwe site, ligt die niet net buiten de ring?

wekke

Citaat van: Joost op feb 26, 2019, 10:50:23
Dat is mooi nieuws!

Maar die nieuwe site, ligt die niet net buiten de ring?

Ik weet ze zelf niet precies liggen, maar naar wat ik hoor zou dat tegen de ring zijn.

Joost

Citaat van: wekke op feb 26, 2019, 10:53:30
Ik weet ze zelf niet precies liggen, maar naar wat ik hoor zou dat tegen de ring zijn.

Ik heb ook even moeten zoeken maar als ik het goed zie dan is het aan de buitenkant van de zuidelijke ring. Het stuk tussen het Netekanaal, de Ring, de Aarschotsesteenweg en de Waversesteenweg.

cafebac

Iemand enig idee hoe de kaarten in La Louvière momenteel geschud zijn? Ik was in de verdonderstelling dat het nieuwste La Louvière met alle supporters aan de haal was gegaan en vervolgens La Louvierère-Centre wel vrij snel terug in de marge zou drukken.
Nu staat Centre echter fier bovenaan. Iemand enig idee hoe de verhoudingen daar momenteel liggen en of er een club leuk wat fans trekt? (thuis en away)

ksclgiov282

#2128
Ik ben vorig seizoen naar La Louvière Centre -RWDM geweest. Het aantal thuisfans was bedroevend laag, ik schat zo 150-200. Had er alvast toch meer van verwacht. Het andere La Louvière weet ik niet.

hgrm

Citaat van: cafebac op mrt 06, 2019, 20:28:44
Iemand enig idee hoe de kaarten in La Louvière momenteel geschud zijn? Ik was in de verdonderstelling dat het nieuwste La Louvière met alle supporters aan de haal was gegaan en vervolgens La Louvierère-Centre wel vrij snel terug in de marge zou drukken.
Nu staat Centre echter fier bovenaan. Iemand enig idee hoe de verhoudingen daar momenteel liggen en of er een club leuk wat fans trekt? (thuis en away)

Ik was afgelopen zaterdag bij Centre - Meux. Het was niet overdreven druk maar toch al snel ergens rond de 500 toeschouwers waarvan een aantal actief met toeters en bellen. Op zich niet slecht. Hoe het met de andere club gaat qua toeschouwersaantallen zou ik niet weten.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen