Hoofdmenu

Hugo in België

Gestart door Hugo, mrt 23, 2008, 17:43:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hugo

KV Mechelen 0 – Sint Truiden 0
Achter de Kazerne, Toeschouwers; 6.100

Het is inmiddels al weer 5 jaar geleden dat C&U voor de eerste keer een wedstrijd zag op het terrein van KV Mechelen. Om precies te zijn op 22 februari 2003. Dan valt het nog niet mee om daar na al die tijd een fatsoenlijk verslag over te schrijven. Het kan dus zijn dat er enige onjuistheden in dit verhaal staan. Maar een e-mailtje onze kant op en we passen mogelijke fouten in het verslag aan.


Tribune 4 bij daglicht

Het was 2003 en rond wedstrijden in de Belgische 1e Klasse heerste de horror van de fancard. We waren al eens voor niks naar Antwerp gereden en op de websites van de diverse clubs stond weinig of tegenstrijdige informatie over de fancard. Ook werden e-mails naar de clubs over dit onderwerp vaak niet beantwoord. Vanuit Mechelen kregen we wel een keurige reactie met de boodschap dat we welkom waren met de fancard van Antwerp die we in de zomer van 2002 aangeschaft hadden. En nu was KV Mechelen ook wel een club waar we graag nog eens een potje voetbal wilden zien. Dus gingen we op een mooie maar koude dag in februari richting België. Na een dagje groundhoppen langs diverse oude grounds kwamen rond 17:00 uur al aan bij "Achter de Kazerne" het stadion van KV. De kassa's waren nog gesloten maar een meneer op het kantoor verzekerde ons dat we voor de wedstrijd probleemloos een ticket zouden kunnen kopen. Het stadion was ook open zodat we al wat pics konden maken van een leeg stadion bij daglicht.


Het beroemde "Chalet", inmiddels gesloopt

We gingen nog even in Boom bij het stadion kijken en dat zag er leuk uit en dan vooral de imposante hoofdtribune maar helaas was het potdicht. Iets verderop in Boom vonden we een friettent die wel open was en dat was een mooie locatie voor ons diner. Met volle en ronde buikjes reden we weer naar Mechelen. Bij het stadion was het inmiddels een stuk drukker en ook de kassa's waren open. We konden inderdaad zonder problemen een ticket kopen. We hadden slechts de keuze uit 1 vak voor de neutrale toeschouwer, maar oka dat was slechts bijzaak. In een gezellige kroeg hebben we de succesvolle ticket aankoop gevierd onder het genot van een paar heerlijke pintjes. 


Opgang naar de hoofdtribune

KV Mechelen was bezig aan een dramatisch seizoen. Er waren gigantische financiële problemen waardoor de salarissen al maanden niet meer betaald werden. Hierdoor waren veel spelers transfervrij vertrokken. De gaten in de selectie werden opgevuld door jeugdspelers en reserves van onder andere Standard. Deze spelers waren weliswaar van goede wil maar kwalitatief kwamen ze veel tekort. Zo werd thuis verloren van Club Brugge met 0-8, Mechelen stond dan ook laatste op de ranglijst. Behalve de verplichte degradatie door de financiële troubles dreigde ook nog een sportieve degradatie. Dat zou voor 2003/2004 3e  Klasse betekenen. Om een dreigend faillissement te voorkomen werden er diverse acties gestart, dit onder leiding de coryfeeën Fie van Hoof, Piet den Boer en Mark Uytterhoeven. Onder het motto "Red KV" werd op verschillende manieren geld ingezameld.


Red KV

Mogelijk was deze wedstrijd de laatste wedstrijd ooit van KV Mechelen. De woensdag na de wedstrijd was er een vergadering met ex-spelers welke nog geld te goed hadden van de club. KV Mechelen zou de spelers een aanbod doen wat zou betekenen dat de ex-spelers genoegen namen met een 15% van het openstaande bedrag. Als de spelers het volle bedrag zouden opeisen zou dat exit KV betekenen. 


Balonnen vooraf

Sint Truiden stond ergens halverwege de ranglijst en was huizenhoog favoriet deze wedstrijd. Sint Truiden begon sterk aan de wedstrijd en kreeg ook enkele kansen. De bal ging er niet in en langzamerhand begonnen de spelers van Mechelen te geloven in een goed resultaat. Er werd gevochten voor elke bal en zelfs kwamen er enkele kansen. De sfeer op de tribunes was heel bijzonder. De thuisploeg werd fanatiek aangemoedigd maar vooral de spanning over de toekomst van de club zorgde voor iets speciaals. De onzekerheid over de toekomst van de club hing in de lucht. Wij stonden in een bijna leeg staanvak voor de hoofdtribune, toch konden we de sfeer goed volgen.


Sfeeractie op tribune 4

Het bleef 0-0 en de blijdschap was werkelijk gigantisch, het werd gevierd als een kampioenschap. Nog nooit zagen wij zoveel vreugde bij een al bijna gedegradeerde en failliete club. Zelfs C&U stond met een brok  in de keel toe te kijken. Voor mensen die alles uit de kast halen om het voorbestaan van hun cluppie te verzekeren kan je alleen maar sympathie en respect opbrengen. We verlieten het stadion met het gevoel dat we iets bijzonders hadden meegemaakt. Mogelijk was het de laatste wedstrijd van KV Mechelen. Dit gevoel werd nog eens versterkt toen we bij de Red KV lelijke eend een meisje op de grond zagen zitten die hartverscheurend aan het huilen was. Natuurlijk kan het zo zijn dat haar vriendje net de verkering had uitgemaakt... Desondanks waren we getuige van een fantastische reddingspoging van de fans van een leuke club in België.

TeeZee

Mooi zeg. Die opgang naar de hoofdtribune heeft wel wat. Eigenlijk heel vreemd te beseffen dat Mechelen ooit de Europacup II won onder Haagsche Aadsje.

Hugo

KV Mechelen speelde vanaf 2003 2 seizoenen in 3e Klasse, daarna 2 seizoenen in 2e Klasse en sinds het huidige weer in 1e Klasse. Dat laatste lijkt alweer heel normaal, terwijl ik Dender of Roeselare in 1e Klasse nog steeds vreemd vind.

Tom Bodde

#3
1 maart 2008:  KV Mechelen - Zulte Waregem 2-1 
Stadion Achter de Kazerne; 11.011 toeschouwers













Hugo

#4
Beveren 0 – La Louviere 3
De Freethiel, Toeschouwers; 1.500

Mijn eerste wedstrijd in België zag ik op 28 april 2002 op de Freethiel in Beveren. Het was een hoop gedoe om aan een kaartjes te komen en de stadions die we die dag zagen waren leuk, namelijk de Freethiel en Berchem Sport. De wedstrijd echter was weinig verheffend. Dat is de 28e april kort samengevat.


Achterkant van tribune 1

Om te beginnen het gedoe rond de kaartjes. Rond 2002 werd de Belgische competitie geterroriseerd door het fenomeen fancard. Een persoonsgebonden pasje welke een voorwaarde was om tickets te kunnen kopen. Het was allemaal erg onduidelijkheid en je liep dus een groot risico dat je voor de kat zijn k naar Belgie reed voor een wedstrijd. Gelukkig is de fancard rond 2005 weer afgeschaft. Voor deze competitieronde had ik diverse clubs uit de 1e Klasse een e-mail gestuurd. Hierin de vraag wat de regels voor het kopen van een kaartje nu precies waren. Slechts 1 club reageerde en dat was Beveren. Ook hier was het moeilijk moeilijk. Maar uiteindelijk was het vooraf faxen van een kopie van ons paspoort genoeg om een kaartje te kunnen kopen. De fancard was voor de eerste keer verslagen. Zo maakten we op deze mooie voorjaarsdag de reis naar Beveren met de zekerheid dat de kaartjes voor ons klaar lagen.


Tribune 1 van binnen
Aangekomen bij de Freethiel was het er nog rustig. Weinig supporters maar wel een serieuze politiemacht. Vreemd want La Lou zou maar een bescheiden groep fans meenemen. Het was enig zoeken naar de juiste kassa. En daar was het weer zoeken naar onze tickets. Maar ze lagen netjes klaar. Bij gebrek aan kroegjes rond het stadion zochten we ons heil in de kantine voor een paar pinten. En die waren erg lekker. In de kantine bladerden we het programmaboekje maar eens door. Achteraf was vooral het artikel over een groep Ivorianen opvallend. Immers tijdens de jaren die zouden volgen kwamen er busladingen met Ivoriaanse spelers naar Beveren.


Tribune 3 met op voorgrond een gedeelte van politiemacht

De opkomst voor de wedstrijd tegen de Walen van La Lou was met 1.500 man matig. Maar wel verklaarbaar. Beveren was met een 18e plaats sportief al gedegradeerd naar de 2e Klasse. Echter de financiële troubles bij Eendracht Aalst en RWDM gaven de Waaslanders nog hoop op lijfsbehoud. La Lou had weinig moeite met het uitgebluste Beveren. Vooral in de 2e helft werd het nog behoorlijk saai op het veld. Wij vermaakten ons met kijken naar de mooie luchten boven het stadion.


Tribune 1 nog maar een keer.


Tribune 2; ouderwetse spionkop met in hoek de lichtmast door het dak.

De Freethiel is een leuk stadion. Blikvanger is de grote overdekte staantribune achter het doel, toevallig de tribune waar wij stonden. Achter het andere doel staat een iets kleinere onoverdekte staantribune waar de bezoekers in de regen mogen staan. De hoofdtribune heeft een Engelse uitstraling, leuk detail is de lichtmast die door het dak steekt. Inmiddels is deze tribune gesloopt en wordt er een nieuwe tribune neergezet.

Na afloop waren de weinige supporters snel verdwenen. Wij maakten nog een rondje de andere kant op. Dat was eenvoudig want aan de lange zijde van tribune 3 stonden alle poorten open. Zo konden we nog een paar foto's maken van "onze" tribune 2. Tevreden reden we terug naar Friesland. Tevreden over ons debuut in België. Nouja, een wat saaie wedstrijd in een bijna leeg stadion. Maar we waren blij dat het allemaal gelukt was.


Tribune 4, domein van de bezoekende support.

Om het feest compleet te maken gingen we in Antwerpen nog even groundhoppen. Het stadion van Berchem Sport werd eenvoudig gevonden. Het was open en bij de kantine stond een luidruchtige groep fans. Het leek wel of ze kampioen geworden waren. Het stadion van Berchem is zoals bekend een pareltje. We waren het erover eens dat we zeker nog eens een wedstrijd gaan zien bij Berchem. Het is inmiddels 6 jaar later maar die wedstrijd hebben we nog steeds niet gezien. Echter de sportieve malaise bij Berchem Sport de laatste jaren is niet erg bevorderend. Maar uiteindelijk zal ook dat wel weer goedkomen.   


Doorkijkje


Hugo

Scanner is weer aangesloten, dus enkele pics van de Freethiel geplaatst. Naam van het topic ook veranderd, hierin zal ik op onregelmatige tijdstippen verslag doen van mijn bezoekjes aan België. In navolging van "Durch Deutschland" van Witte Leeuw.

Ici c est Paris

Erg leuk. Ga zo door. Heb trouwens weleens op jullie site gekeken en waar komt die 'voorliefde' voor Club Brugge vandaan?

georgesv

welke site is 'jullie site'??? url?


+ die lichtmasten door het dak :-))  !
ben verschillende keren in Beveren geweest en dat wist ik gewoon niet.

Ici c est Paris

Citaat van: georgesv op dec 09, 2008, 23:31:21
welke site is 'jullie site'??? url?


+ die lichtmasten door het dak :-))  !
ben verschillende keren in Beveren geweest en dat wist ik gewoon niet.

Kijk even bij de sectie Groundhoppers op het web bij het topic 'Cheese & Union'.

Joost

Citaat van: Ici c est Paris op dec 09, 2008, 23:33:49
Kijk even bij de sectie Groundhoppers op het web bij het topic 'Cheese & Union'.
Of klik op 't werelbolletje onder Hugo's avatar.

Pieros

Ziet Freethiel er nog steeds hetzelfde uit? Zo ja, dan wordt mijn verlanglijstje alleen maar langer....

HJanneman

#12
Citaat van: Hugo op dec 09, 2008, 22:46:28
Naam van het topic ook veranderd, hierin zal ik op onregelmatige tijdstippen verslag doen van mijn bezoekjes aan België. In navolging van "Durch Deutschland" van Witte Leeuw.

Ik zal op onregelmatige tijden terugkomen in dit topic: De Freethiel heeft wel iets bijzonders voor een 'recht toe-recht aan' stadion: vooral die oude kop, ik ben dan net als Pieros ook benieuwd of deze nog steeds in zijn geheel als staantribune door het leven gaat? Aangezien ik er niet vanuit ga dat Hugo jongstleden nog een revisit heeft ondernomen en er dus waarschijnlijk net zo weinig van weet als de vraagstellers, heb ik zelf maar even gezocht op internet: de twee staantribunes zijn inmiddels elk voor de helft zittribunes geworden(zijn plaatjes van te zien op de website van de club zelf).

Edit: ik heb nu ook even het verhaal bij de plaatjes gelezen: het komt er op neer dat Beveren de staanplaatsen wel in moest ruilen voor zitplekken, omdat zij anders tijdens hun uefa cup-campagne geen beroep konden doen op deze staantribunes(en dus geld voor ticketinkom mis zouden lopen).
Dit betekende dat de staantribunes in eerste instantie omgebouwd geweest zijn tot gehele zittribunes, maar inmiddels zijn er weer staanplekken gecreëerd naast de 'nieuwe' zitjes.
Maar volgens mij is er wel meer veranderd dan enkel die tribunes aan de korte zijdes.

georgesv

de tribune langs de lange zijde is weg, en er komt en nieuwe

"De sloopwerken werden in juni 2008 aangevat, en in een mum van tijd lag de tribune waarop zoveel successen gevierd werden tegen de vlakte. Op 27 oktober 2008 volgde een nieuwe mijlpaal in de geschiedenis van KSK Beveren. Onder grote belangstelling werd symbolisch de eerste steen van de nieuwe tribune gelegd. Tegen het einde van het seizoen 2008-2009 zou het nieuwe complex in gebruik moeten kunnen genomen worden."

Hugo

Citaat van: georgesv op dec 10, 2008, 12:57:12
de tribune langs de lange zijde is weg, en er komt en nieuwe
We hebben het hier over tribune 1.