Footballromantic

Gestart door Footballromantic, mrt 28, 2016, 20:52:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Footballromantic

Meer foto's:  Trip Sarajevo
Zero point zero zero zero one percent chance" dat is een van de meest gehoorde uitspraken van het laatste speelweekend van de Bosnische Premier League. Fk Željezničar, kortweg Zeljo, stond tot drie wedstrijden voor het einde op een comfortabele voorsprong. Achtervolgers waren Zrinjski uit Mostar en FK Sarajevo, de aartsrivaal. FK Sarajevo haakte voortijdig af, ondanks het winnen van de derby in de voorlaatste speelronde. Zrinjski kreeg een ongelofelijke penalty cadeau in de 95e(!) minuut van de wedstrijd.

Op zondag was het Matchday. Bier en praten over voetbal zijn ook hier de ingrediënten voor een geslaagde PMDS. Uiteraard kwam de beruchte penalty aanbod. Omkoping is helaas in de Balkan nog steeds aan de orde van de dag. Een half uur voor aanvang van de wedstrijd is het tijd om naar het stadion te vertrekken. Wat in de rest van de stad al opviel, is ook in de wijk Grbavica aan de orde van de dag. In de flatgebouwen en de huizen zijn overal nog de kogelgatten te zien. Het geld ontbreekt simpelweg om de huizen volledig te repareren. Het stadion zelf, dat vernoemd is naar de wijk,is een bont genootschap van verschillende tribunes. De Holy South is een curve met staanplaatsen en stoeltjes, waar ook op gestaan wordt. De andere korte zijde is een modern ogende overdekte tribune. De hoofdtribune is een oude tribune die van pure ellende uit elkaar dreigt te vallen. Althahs, zo ziet het er uit. De nieuwe tribune is die van de andere




Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

ricodejong4

Mooie foto's! Leuk verslag.

Bakkie

Mooie foto's! vooral die 2e, prachtig!

Footballromantic

#63
Vanaf mijn vakantiewerkadres begin het seizoen. Door de dramatische internetverbinding is het uploaden van foto's lastig. Foto's staan wel in het verslag! 

Volledige verslag!

14 Juli 2016 staat bij iedereen in Nice in het geheugen geschrift. De avond voor mijn verjaardag verdwijnen alle feestelijkheden uit mijn hoofd. De laffe aanslag met een vrachtwagen op de Promenade des Anglais zijn de wereld over gegaan. Zelf herinner ik me die dag nog als gisteren. 3 jaar heb ik er praktisch om de hoek gewerkt. Wanneer je door de stad loopt, grijpt deze je bij de keel om je niet meer los te laten. Met zijn warme temperaturen, prachtige zee en mooie gebouwen.

OGC Nice is de plaatselijke trots. Een club die écht een volkclub is. 14 Juli organiseerde de club nog een benefietwedstrijd voor de slachtoffers van de aanslag een jaar eerder.
Die plaatselijke trots presteerde vorig jaar uitzonderlijk goed. Een geweldig jaar, met onder andere Mario Balotelli in de gelederen, werd afgesloten met een plaats dat recht geeft op kwalificatie voor het miljardenbal. Op het moment dat het 'grote' Ajax uit de koker gerold kwam, werd men in Nice gek. De kaarten voor het stadion waren binnen no-time uitverkocht. Een reden hiervan was dat de goedkoopste kaarten slechts €5 waren. Kinderen onder de elf waren zelfs gratis. Deze zomer werk ik weer in het zuiden van Frankrijk en dus werd er samen met twee collega's besloten om de wedstrijd te bezoeken. Mijn vrouwelijke collega's besloten te middag winkelend door te brengen. Mijn middagprogramma werd gewijd aan het bezoeken van het inmiddels deels gesloopte Stade Du Ray.

Na het middagprogramma afgesloten in een restaurant nabij het stadion, was het tijd om richting het stadion te vertrekken. Twee jaar terug was ik hier al eens geweest voor de wedstrijd tegen streekgenoot AS Monaco. Toen was het stadion twee jaar geleden in gebruik genomen. Het was toen een saaie, grijze bedoeling. Vandaag de dag is er aan de betonnen bak niks veranderd. Geen vierkante centimeter graffiti is er te bekennen. De stoeltjes zijn nog steeds neutraal grijs. Het is een standaard lego stadion. Gelukkig heeft men bij Nice de Ultras Populaire Sud. Waar in Nederland en bijvoorbeeld bij Feyenoord elke vorm van provocatie wordt gevreesd, lopen supporters hier vrolijk rond met merchandising van de Ultras. Het logo van de groep is een doodshoofd, met een mes door zijn schedel. Dit logo is dus op ongeveer elk shirt, vlag en spandoek terug te vinden.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

#64
Deze zomer werk ik op een camping in Zuid-Frankrijk. Door de trage internetverbinding staan de foto's enkel in het verslag op mijn website! 

Volledige verslag!

Het Stade du Ray was jarenlang thuisbasis van volksclub OGC Nice. Al vanaf 1904 werd er hier gevoetbald. Vanuit de achterliggende huizen moet het bengaalse vuurwerk te ruiken zijn geweest, evenals het zweet van de Ultras Sud. De tribune van de fanatieke supporters ligt haast in de voortuinen, slechts een smalle weg scheidt het stadion van de huizen. Helaas is het stadion vandaag de dag al op de helft van de definitieve ondergang. Kijk en geniet van wat ooit een geweldig stadion geweest is.
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Nort


Footballromantic

Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

De zomer is weer voorbij. Het moment om weer even wat tijd in te halen en de verslagen bij te werken! 

AS Monaco - Olympique Marseille

Een prachtig affiche zorgt ervoor dat ik mijn de-maximale-prijs-die-ik-voor-een-kaartje-betaal-is-50-euro principe heb verbroken. Landskampioen Monaco neemt het in het prachtige Louis II op tegen gevallen volksclub OM. 's Middags bezocht ik al een wedstrijd in het Franse bekertoernooi.
Een treinrit van een kwartier brengt me van Menton naar Monaco. Een prachtige stad waar alles in de puntjes is geregeld. Na een wandeling van een kwartier komen we plotseling aan bij het stadion. In niets is te zien dat dit een voetbalstadion is. Het heeft een soort beige muren waar kantoren in gevestigd zijn. Om het vak te betreden moeten we onder het stadion door lopen. Op het moment dat ik het stadion binnenstap, valt het pas op hoeveel fans van Marseille er op de thuisvakken zitten. Zelf neem ik ook plaats in een soort verijdeld uitvak. Het vak naast ons is het daadwerkelijk het uitvak. Dat vak puilt ook uit. Op het moment dat de spelers beginnen aan de warming-up, staat het gehele vak op en gaat massaal achter het team staan. Met spandoeken en vlaggen geven zij hun gedeelte van het stadion kleur. Het gezang is hard. Zelfs de uitfans op de thuisvakken worden erin betrokken. Een prachtige sfeer ontstaat. Fantastisch!






Etoile Menton Football Club - St Sylveste

De Engelse FA cup is één van de mooiste bekertoernooien van de wereld. In Europa heb je verder nog de DFB Pokal, die ook een mooie opzet heeft. In de schaduw daarvan staat de Coupe de France. Het Franse bekertoernooi, dat elk jaar eindigt in het Stade de France, is een bizar lang toernooi. Zo mag elke club dat aangesloten is bij de FFF mee doen aan het toernooi. Dit betekent dus dat ook clubs van de verre Franse koloniën mogen instromen. Vorig seizoen bezocht ik zodoende RC Lens - Metz & Iris Club de Croix - AS Saint Etienne. Afijn, omdat het zo'n lang toernooi is, begint de eerste kwalificatie ronde eind augustus al.



Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Nort

Citaat van: Footballromantic op sep 05, 2017, 09:30:38
Een prachtig affiche zorgt ervoor dat ik mijn de-maximale-prijs-die-ik-voor-een-kaartje-betaal-is-50-euro principe heb verbroken.
Principes zijn er om verbroken te worden en de prijs is altijd afhankelijk van het affiche en de gelegenheid...

Footballromantic

Citaat van: Nort op sep 05, 2017, 11:22:27
Principes zijn er om verbroken te worden en de prijs is altijd afhankelijk van het affiche en de gelegenheid...

Absoluut waar... ik werkte er vlakbij op de camping deze zomer.. in feite dus niet hoeven te betalen voor de reis. Plus het feit dat OM op bezoek kwam, is mooi
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Jef400

Wel een schitterende regio om te mogen werken zeg. God, ook op de treinreis van Genua naar Marseille vorig jaar tig stadions gezien. Alles klopt aan die regio.

Footballromantic

Citaat van: Jef400 op sep 05, 2017, 15:03:17
Wel een schitterende regio om te mogen werken zeg. God, ook op de treinreis van Genua naar Marseille vorig jaar tig stadions gezien. Alles klopt aan die regio.

Zeker weten! 100% genoten deze zomer!
Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

#72

VV Zwaluwen - FC Den Bosch

Het bekertoernooi is fantastisch. Zeker wanneer de amateurs tegen een profclub spelen. Op dinsdag 19 augustus treden de amateurs van VV Zwaluwen uit Vlaardingen aan tegen de profs van FC Den Bosch. De wedstrijd wordt al om 17:00 's middags gespeeld. Op het sportpark aan de Zwaluwenlaan ontbreekt namelijk kunstlicht.

Rond 16.30 rijd ik de Zwaluwenlaan op. Het is druk. Opvallend druk. Een hoop mensen zullen een vrije middag hebben opgenomen. Bij Hoofdklasse wedstrijden is er maar zelden politie aanwezig. Nu FC Den Bosch op bezoek komt, staat er toch aardig wat politie. Echter heerst er een gemoedelijke sfeer. Een oudere meneer staat vanuit één van de flats met een bakje koffie toe te kijken hoe de spelers zich warm lopen. De bier drinkende Den Bosch supporters zijn niet opvallend aanwezig. Al pikt een getraind oog ze er zo tussenuit. Een awayday tegen amateurs, dat zijn toch één van de mooiere dagen. Voor uitsupporters is zo'n tijdstip echter dramatisch. Hierdoor zijn er slechts zo'n 30-50 supporters meegereisd. Er was zelfs een combi regeling ingesteld. Normalisatie dus.





Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

Footballromantic

#73
Meer fotos van Het Sudweststadion

De flutlichten steken als trotse bakens met kop en schouders boven het stadion uit. Vanuit de auto kan je ze al zien wanneer je aanrijdt. De auto is gemakkelijk parkeren. Een ingang vinden is wat lastiger. Na een paar minuten staat er dan, uiteraard, een hekje open, wat ons vrij toegang verschaft aan het stadion. Er moet een heuveltje opgelopen worden, waarna pas het totale stadion zichtbaar word. Mijn mond valt open. Staantribunes en hekken. Prachtig. Beter dan dit wordt het niet!
Het Sudweststadion in Ludwigshaven werd in 1937 gebouwd voor Adolf Hitler. Toeschouwers konden hier luisteren naar de toekomstig leider van Duitsland. In de oorlog werd het stadion echter plat gebombardeerd. De wederopbouw werd in het Marshall plan opgenomen. Dankzij die beslissing kunnen we hier een nagenoeg verlaten ground bewonderen.






Groundhopping & Feyenoord Rotterdam

ALenstra

Heb hier ooit eens een bundesligawedstrijd tussen Waldhof Mannheim en Bayer Uerdingen bezocht eind jaren 80.