Hoofdmenu

Voetbalboeken

Gestart door TeeZee, nov 13, 2007, 14:17:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Citaat van: Joost op aug 26, 2017, 11:54:24
Hard Gras nr 115 gaat over de allervroegste historie van voetbal (en cricket) in Nederland. Echt een aanrader voor de liefhebber.
Bedankt :)

headout

Op dit moment lees ik met veel plezier "Van Middlesbrough Naar Millwall, van Joris van de Wier. Zijn eerste vond ik persoonlijk de minste; die van Hearts was een stuk lezenswaardiger.
Jurriaan van Wessem werkt aan een boek over Sampdoria, waar ik erg naar uitkijk.
http://groundhop.nl - Just another groundhop blog

Robbie

#377
Onlangs heb ik "Erbstein: The triumph and tragedy of football's forgotten pioneer" gelezen. Na mijn bezoek aan Torino was mijn interesse voor de club gewekt. Vooral het verleden van Il Grande Torino vond ik erg interessant. Erbstein was een centraal persoon (o.a. als trainer) in de ontwikkeling van Il Grande Torino. Het boek verhaalt ook over de  (joods) Hongaarse voetbaltraditie voor de Tweede Wereldoorlog. De Tweede Wereldoorlog zelf komt ook uitgebreid aan de orde en dan vooral hoe Erbstein die overleefde. Er wordt aardig wat aandacht besteedt aan hoe Erbstein de man is geworden die hij was. Een zeer interessant boek, wat makkelijk weg las. Wat me wel eingszins begon te storen is dat volgens de schrijver Erbstein alles goed deed. Als er wat minder ging lag het nooit aan Erbstein. Zeker ook een leuk boek als je interesse hebt in het verleden van het Italiaanse voetbal. Het geeft namelijk ook een uitgebreid beeld van het Italiaans voetbal rond de Tweede Wereldoorlog.

De publiekswissel


Een seizoen lang volgde ik de Schapenkoppen van FC Dordrecht. Vanaf vandaag is het boek te bestellen:
http://bit.ly/2hmZOxb

Een jaar lang volgde ik de Schapenkoppen in hun degradatiestrijd. Het werd een afwisselend seizoen waarin veel gebeurde. Meer dan ik vooraf had verwacht. FC Dordrecht bereikte een dieptepunt wanneer het gaat om supportersaantallen. Het degradatiespook flirtte met de Schapenkoppen. Verder dan een aantal ongemakkelijke dates kwam het niet....

Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

De publiekswissel

Citaat van: De publiekswissel op sep 23, 2017, 10:39:04
Een seizoen lang volgde ik de Schapenkoppen van FC Dordrecht. Vanaf vandaag is het boek te bestellen:
http://bit.ly/2hmZOxb

Een jaar lang volgde ik de Schapenkoppen in hun degradatiestrijd. Het werd een afwisselend seizoen waarin veel gebeurde. Meer dan ik vooraf had verwacht. FC Dordrecht bereikte een dieptepunt wanneer het gaat om supportersaantallen. Het degradatiespook flirtte met de Schapenkoppen. Verder dan een aantal ongemakkelijke dates kwam het niet....

Dit seizoen is het niet meer mogelijk om te degraderen uit de Jupiler League. Zo maakte ik vorig seizoen toch een bijzonder jaar mee aan de Krommedijk. Het werd een historische degradatiestrijd.

Jammer, maar begrijpelijk. Geen enkele amateurclub wil promoveren met de huidige licentie-eisen. 
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Rick

Citaat van: De publiekswissel op okt 03, 2017, 12:55:07
Dit seizoen is het niet meer mogelijk om te degraderen uit de Jupiler League. Zo maakte ik vorig seizoen toch een bijzonder jaar mee aan de Krommedijk. Het werd een historische degradatiestrijd.

Jammer, maar begrijpelijk. Geen enkele amateurclub wil promoveren met de huidige licentie-eisen.

Ik kan op hun site geen standpunt vinden, maar wil Achilles '29 ook niet promoveren? gezien de moeite die ze eind vorig jaar nog deden om in de Jupiler League te blijven?

Nort

Citaat van: Rick op okt 05, 2017, 11:03:31
Ik kan op hun site geen standpunt vinden, maar wil Achilles '29 ook niet promoveren? gezien de moeite die ze eind vorig jaar nog deden om in de Jupiler League te blijven?
Die hebben op dit moment wel andere (financiele) zorgen.

Robbie

Hoi, ik kijk al maanden uit naar het boek "aftrap in Brussel". Het was lange tijd niet verkrijgbaar en er zou een herdruk komen. Maar het boek is nog steeds niet beschikaar in het Nederlands (wel in het Frans). Kan iemand mij hier misschien helpen aan het boek in het Nederlands? Bij voorbaat heel veel dank.

hgrm

Citaat van: De publiekswissel op okt 03, 2017, 12:55:07
Dit seizoen is het niet meer mogelijk om te degraderen uit de Jupiler League. Zo maakte ik vorig seizoen toch een bijzonder jaar mee aan de Krommedijk. Het werd een historische degradatiestrijd.

Jammer, maar begrijpelijk. Geen enkele amateurclub wil promoveren met de huidige licentie-eisen.

Ik heb zaterdag met de voorzitter van Spakenburg gesproken (net in functie) en hij is vrij duidelijk: Spakenburg wil weer op het hoogste amateurniveau actief worden maar wil onder de huidige omstandigheden niet naar de eerste divisie. En dat heeft niet alleen te maken met licentie-eisen, maar ook met het 'DNA' van de vereniging. Het is in ieder geval onbespreekbaar dat de thuiswedstrijden anders dan op zaterdagmiddag gespeeld worden; uitwedstrijden is een ander verhaal, neem ik aan (daar was ie niet duidelijk over); die zullen in de tweede divisie ook op andere momenten dan zaterdag 15.00 uur worden gespeeld. De vrijdagavond is hoe dan ook een no-go voor Spakenburg.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Citaat van: hgrm op okt 10, 2017, 10:53:31
Ik heb zaterdag met de voorzitter van Spakenburg gesproken (net in functie) en hij is vrij duidelijk: Spakenburg wil weer op het hoogste amateurniveau actief worden maar wil onder de huidige omstandigheden niet naar de eerste divisie. En dat heeft niet alleen te maken met licentie-eisen, maar ook met het 'DNA' van de vereniging. Het is in ieder geval onbespreekbaar dat de thuiswedstrijden anders dan op zaterdagmiddag gespeeld worden; uitwedstrijden is een ander verhaal, neem ik aan (daar was ie niet duidelijk over); die zullen in de tweede divisie ook op andere momenten dan zaterdag 15.00 uur worden gespeeld. De vrijdagavond is hoe dan ook een no-go voor Spakenburg.

De Jupiler League werd gegijzeld door SBS en wordt gegijzeld door Fox. Het was destijds een eis van SBS dat de wedstrijden op vrijdag zouden plaatsvinden. Zodoende hoopte ze meer kijkers te trekken voor de samenvattingen. Hetzelfde geldt voor Fox Sports nu. Daarnaast eiste Fox Sports dat de Jong teams van PSV, Ajax en Twente destijds aan de Jupiler League zouden worden toegevoegd.

Het wordt tijd dat de KNVB hier meer vrijheid in geeft aan de clubs, anders zullen niet tot nauwelijks clubs de stap omhoog willen maken naar de eerste divisie.

hgrm

"Gegijzeld" vind ik niet helemaal aan de orde.
De Jupiler-league clubs hadden ook "nee" kunnen zeggen. Dat had hun geld gekost (en daarmee misschien een aantal de kop) maar dan was het niet gebeurd.

Het probleem van de JL is de tweedeling: er is een kopgroep van pak 'm beet 6 of 7 clubs die jaarlijks meedoen op promotie en af en toe een paar jaar eredivisie spelen. Dan heb ik het over NAC, De Graafschap, NEC, Cambuur, Go Ahead, VVV, Volendam etc. Voor hen is de JL best te overleven. Daaronder heb je een heel contingent clubs dat te zwak is om serieus voor promotie te spelen (afgezien van een enkele periode-titel) maar dat ook niets hoeft te vrezen voor degradati, bij afwezigheid daarvan.
Dat systeem heeft decennialang doorgewoekerd en hierdoor is de JL van volkomen doorgerot. Alleen kunstgrepen (zoals de vrijdag als vaste speeldag) kunnen de boel nog een beetje bij elkaar houden.

Een promotieregeling tussen de JL en de TD zou de redding kunnen zijn voor de onderkant van de JL, puur en alleen omdat er dan onderin ook ergens om gespeeld wordt. De JL heeft dus veel meer baat bij een P/D-regeling dan het amateurvoetbal.

Vanuit dat licht bezien zou de JL dus zijn uiterste best moeten doen om het voor de amateurclubs aantrekkelijk te maken om naar de JL te promoveren. Concreet is wat er nodig is:

1) Opheffen van het verschil tussen profs en amateurs en dus ook de daarmee verbonden licentie-eisen. Elke club bepaalt zelf hoe deze georganiseerd is, of het de spelers betaalt of niet, op welke manier dat gebeurt (mits binnen de wet). Met andere woorden: het moet mogelijk zijn om als full-profclub te bestaan in de 4e klasse en het moet mogelijk zijn om met alleen amateurs de eredivisie te halen. Met één maar: als een club spelers niet op een belastingtechnisch legale manier wenst te betalen maar wel zwart onder de tafel, moet er zowel door de FIOD als door de KNVB had ingegrepen worden.

2) Clubs vrijheid geven om in overleg te bepalen op welke dag en hoe laat wedstrijden worden gespeeld. Dus in de praktijk: als je een top-zaterdag-amateurclub wilt verleiden om in de JL te gaan spelen, dan betekent dat andere clubs moeten accepteren dat deze op zaterdagmiddag thuis speelt en niet op zondag uit speelt.

3) Eisen aan accommodaties beperken tot het uiterste. Geen eisen stellen die gezien de hoeveelheid en de aard van het publiek dat een club trekt overbodig zijn. Wedstrijden in de KNVB-beker laten zien dat je zonder gedoe een profclub kunt ontvangen op het terrein van een amateurclub.


Zonder deze of soortgelijke maatregelen gaat de piramide nooit wat worden in Nederland. En dat is de doodsteek van de onderste helft van de JL.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Robbie

Gaat de UEFA zich hiermee nog bemoeien denk je? De afwezigheid van doorstroom in Nederland, was de UEFA lange tijd een doorn in het oog en de nieuwe piramide is o.a. door druk van UEFA doorgevoerd, om juist de doorstroom te verbeteren. Maar nu is het weer terug bij af.

ALenstra

Als clubs niet willen promoveren dan houdt het op. Daar kan zelfs de UEFA weinig tegen doen.

Robbie

De UEFA kan wel bij de KNVB aandringen om de licentie-eisen te versoepelen.

Sebastiaan_W

Destijds, in de periode dat SBS de vrijdag op de proppen kwam, hebben een aantal clubs(waaronder Volendam) protest ingediend, maar het was gewoon slikken of stikken. Dit zelfde geldt voor de toetreding van de Jong teams. Daar waren een aantal clubs(Sparta, Dordrecht, Eindhoven en nog een paar) het ook absoluut niet mee eens, maar wederom was het slikken of stikken.

Wel ben ik met je eens dat de licentie eisen veel meer versoepeld moeten worden. Minimaal aantal contractspelers is het paradepaardje van de VVCS, terwijl het voor veel JL clubs al niet te doen is en noodgrepen uithalen. Ook de eisen m.b.t. de accomodaties zijn veel te zwaar. Geef clubs inderdaad de vrijheid om een speeldag te kiezen, maar gezien de commerciële belangen(schakelkanaal) zie ik dat helaas niet snel gebeuren.

Daarnaast dient te opzet te veranderen wat betreft het promotie,- degradatiesysteem. Laat de periodetitels vervallen en zorg dat de nummer 3 play-offs speelt tegen nummer 16 of laat de nummers 2 t/m 5 het uitvechten voor een 2e promotieplek naar de eredivisie. Ditzelfde geldt voor de onderkant van de JL.

KNVB beker dient in het weekend te worden gespeeld.