Hoofdmenu

Autootje inrijden

Gestart door Joost, okt 05, 2008, 22:52:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Sinds twee weken ben ik gelukkige eigenaar van een klein automobile. Naast dat hij bedoelt is om naar mijn werk te rijden als het regent is zoiets reuze handig voor het bezoeken van voetbal. Belgische clubs die met het openbaar vervoer onbereikbaar zijn worden plots een makkie. Mijn vriendin was een weekendje naar Eindhoven met vriendinnen, tijd dus om twee van die onbereikbare grounds van het verlanglijstje te halen. Te beginnen met Racing Genk.

Met behulp van het geweldige ticketingonline.be had ik woensdag al een kaartje bemachtigd voor KRC Genk – KV Mechelen. KVM is de ploeg die ik in België het vaakst zag spelen maar meer dan lichte sympathie heb ik er nooit voor kunnen ontwikkelen. Dat ik ze nu weer zag is daarom puur toeval maar niet minder leuk. In het jaar dat KV Mechelen net niet ten onder ging en met reserves van andere aantrad won Genk nog met 9-0 door drie goals van Kevin Vandenbergh en liefst 6 van Wesley Sonck. Tien minuten zocht Genk naar de dubbele cijfers maar die kwamen er niet.

Sindsdien is er een hoop veranderd en is KV Mechelen voor volledig en gezond terug in Eerste Klasse. Genk was toen verdedigend kampioen maar kon die prestatie nooit herhalen en is een goede subtopper geworden. De Crystal Arena zit daarom bijna nooit meer helemaal vol.
Het uitprinten van de voucher lukte niet maar met de e-mail plus legitimatie mocht ik toch de Crystal Arena binnen. Plek 1 op rij 15 in vak HH betekende een stoel op de hoek van een vak waarbij je door een ruitje heenkeek. Gelukkig belemmerde dat het zicht niet. Het stadion is wat steriel en voelt koud door al dat blauw.

Het is eenvoudig open deuren in te trappen maar helaas moet het. Vanuit het geel-rode vak klonk 90 minuten lang een hoop gezang. De blauwen begonnen nog hoopgevend met zingen maar hun sfeer zakte na een kwartier volledig weg. Dat had vast te maken met het spel. KV Mechelen drukte Racing Genk direct achteruit maar de eerste de beste keer dat Genk eruit kwam viel de bal voor de voeten van Töszer die Genk op 1-0 schoot. Na tien minuten was het zelfs volledig tegen de verhouding in 2-0 vanuit een vrije schop na een domme overtreding. KVM kwam na 22 minuten terug tot 2-1 maar dat het daar uiteindelijk bij bleef is een klein wonder. Er was maar 1 ploeg die voetbalde en dat was KV Mechelen, Racing Genk kwam er eigenlijk niet aan te pas en hield zich vooral bezig met schoppen naar tegenstanders. Tiago kreeg na 72 minuten zijn tweede geel van scheidsrechter Delacour die in totaal 11 keer geel trok. Na 90 minuten wist het thuispubliek zich geen raad, Racing Genk had gewonnen maar was eerder een fluitconcert waard. Ik begaf me richting auto en kon drie kwartiertjes later op tv het onrecht nogmaals aanschouwen.
















Joost

Voor zondag stond de topper in 3B op het program, KVC Willebroek-Meerhof – KV Turnhout. Maar voorafgaand werd eerst het Mijnstadion te Beringen bezocht.

Per toeval hoorde ik van een tentoonstelling over sport in de Mijnstreek genaamd Victorie. Leuk zoiets maar belangrijker was dat die tentoonstelling in het Mijnstadion was. Een dikke maand geleden stond ik nog voor een dichte poort, nu werd ik hartelijk verwelkomd door twee bejaarde mannen die maar wat graag vertelden over vroeger. Voor 4 euro bezocht ik de tentoonstelling en mocht ik het volledige stadion van binnen en buiten zien.

Daarna ging het door de stromende regen en stevige wind richting Antwerpse ring en daar linksaf langs Boom naar Willebroek. Vanaf de A12 rijdt je zo het dorp in en sta je op de parkeerplaats van Stadion de Schalk. KVC Willebroek-Meerhof ontstond in 2000 na een fusie tussen K Willebroekse SV en FC Meerhof. Die laatste speelde slechts in 2de en 3de provinciaal, de eerste is iets fameuzer. Tot aan de jaren negentig bungelde Willebroekse tussen derde en vierde en kwam het twee jaartjes uit in tweede klasse. In de jaren 90 was er wat minder feest en speelde Willebroekse 5 jaar in provinciale. Na de fusie met Meerhof klom de fusieclub op tot een stabiele derde klasser die dit jaar wil meedoen om de titel. Dat gebeurt tegenwoordig in het oranje, in de zomer is besloten dat de kleuren van de fusieclub (rood-wit) weer de kast in gaan en dat de oude kleuren van Willebroekse (oranje-zwart) weer uit de kast gehaald worden.

Stadion de Schalk verving in 1984 het oude Henri Pickery-stadion en is een keurig stadionnetje. Een hoofdtribune omringt door enkele treden terracing en een overdekte deel aan de lange zijde. Op de tribunes vandaag zo'n 1000 toeschouwers waarvan 400 uit Turnhout. Gilles de Bilde doet helaas niet mee, hij stopte afgelopen zomer.

De wedstrijd deed denken aan die van een dag eerder. Turnhout trok zich massaal terug en kwam op 0-1 toen een verdediger een lange bal verkeerd beoordeelde. Door de wind kon hij alleen maar achteruit koppen, iets waar de spits op had geanticipeerd en eenvoudig ging hij langs de keeper en de bal in de goal. Die keeper had verder weinig te doen maar behoeft enkele regels. Thierry Berckmans zo is zijn naam en hij stond 4 maanden geleden op een platte kar in Tubize. Hij was namelijk de keeper die slechts 1 doelpunt doorliet in 6 nacompetitie wedstrijden vorig seizoen die resulteerden in promotie naar eerste klasse. Spijtig voor hem had hij in maart al voor de Derde Klasser getekend. Voorin bij Willebroek de Griek Glouftis die vorig seizoen nog op de Bosuil speelde en de Kroaat Devic die voor Kappellen 29maal scoorde vorig seizoen. Maar hoe Willebroek het probeerde, Turnhout bleef verdedigend overeind en bleef zo voor de 5de keer in 6de duels zonder tegengoal.

In de stromende regen vierde de Turnhouters feest en ging ik anderhalf uur terug in de auto. Das toch heel wat anders dan de 4,5 uur die het met de trein duurt.


































hgrm

leuk verhaal, Joost!

Speelt er momenteel nog een club in het Mijnstadion??
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hoevenen lion

Citaat van: Joost op okt 05, 2008, 22:52:58
Thierry Berckmans zo is zijn naam en hij stond 4 maanden geleden op een platte kar in Tubize. Hij was namelijk de keeper die slechts 1 doelpunt doorliet in 6 nacompetitie wedstrijden vorig seizoen die resulteerden in promotie naar eerste klasse. Spijtig voor hem had hij in maart al voor de Derde Klasser getekend.
Ik denk niet dat dit toevallig is dat deze keeper bij Willebroek speelt. Ik ben er zeker van dat Thierry met zijn semi prof contract veel meer geld verdient bij Willebroek dan hij bij Tubeke als prof zou verdienen. En zo zijn er spijtig genoeg veel spelers die het als prof zouden kunnen waarmaken in de lagere klasse.

Joost

Citaat van: hgrm op okt 05, 2008, 23:06:46
leuk verhaal, Joost!

Speelt er momenteel nog een club in het Mijnstadion??

Helaas geen enkele club meer maar het stadion wordt wel nog onderhouden. De KBVB gebruikt het om trainerscursussen te geven en recentelijk werd er Jong Belgie – Jong Estland gespeeld.

Volgens de mannetjes in het museum wordt er op 11 november ook Jong Belgie – Jong Polen gespeeld maar een bron daarvoor kan ik niet vinden. Mocht die doorgaan dan ga ik daar zeker proberen bij te zijn.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op okt 05, 2008, 22:52:18
Sinds twee weken ben ik gelukkige eigenaar van een klein automobile. Naast dat hij bedoelt is om naar mijn werk te rijden als het regent is zoiets reuze handig voor het bezoeken van voetbal. Belgische clubs die met het openbaar vervoer onbereikbaar zijn worden plots een makkie.

Haha klinkt erg herkenbaar!

Citaat van: Joost op okt 05, 2008, 22:52:18KVM is de ploeg die ik in België het vaakst zag spelen maar meer dan lichte sympathie heb ik er nooit voor kunnen ontwikkelen.

Ook niet door het al dan niet sterke Roda-KV 'verband'?

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op okt 06, 2008, 20:32:59
Haha klinkt erg herkenbaar!

Ook niet door het al dan niet sterke Roda-KV 'verband'?
Mocht je nog wat hoog op de lijst hebben staan dan moeten we maar weer eens afspreken.

Door die connectie heb ik wel mijn eerste wedstrijden in Belgie gezien maar daar blijft het eigenlijk wel bij. Er zijn zat clubs die ik leuker vind in Belgie.

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op okt 07, 2008, 09:32:36
Mocht je nog wat hoog op de lijst hebben staan dan moeten we maar weer eens afspreken.

Aangezien mijn Belgische lijstje vrij beknopt is zijn er natuurlijk nog meer dan genoeg stadions te bezoeken ;-), maar echt hoog heb ik er op dit moment, op Buraufosse en Spa (dat al twee keer 'mislukte') na, niet echt veel staan.

Wel waarschijnlijk Tongeren na de winter als RFC Liege daar 'thuis' gaat spelen, en verder trekken me vooral Waalse clubs zoals Mons, Namur, La Lou etc. Maar clubs als bv. KVSK Utd, Aalst, Turnhout, RC Mechelen, Hasselt en Boom zullen ongetwijfeld ook wel eens aan de beurt komen.

Vergeet overigens La Calamine, die lijken me ook interessant, het is toch de tweede club van Duitstalig België denk ik?

Maargoed mocht je weer eens richting België of Duitsland trekken heb ik altijd zin om mee te gaan, mits ik tijd heb natuurlijk...

Joost

Citaat van: AthleticHolanda op okt 08, 2008, 14:36:14
Aangezien mijn Belgische lijstje vrij beknopt is zijn er natuurlijk nog meer dan genoeg stadions te bezoeken ;-), maar echt hoog heb ik er op dit moment, op Buraufosse en Spa (dat al twee keer 'mislukte') na, niet echt veel staan.

Wel waarschijnlijk Tongeren na de winter als RFC Liege daar 'thuis' gaat spelen, en verder trekken me vooral Waalse clubs zoals Mons, Namur, La Lou etc. Maar clubs als bv. KVSK Utd, Aalst, Turnhout, RC Mechelen, Hasselt en Boom zullen ongetwijfeld ook wel eens aan de beurt komen.

Vergeet overigens La Calamine, die lijken me ook interessant, het is toch de tweede club van Duitstalig België denk ik?

Maargoed mocht je weer eens richting België of Duitsland trekken heb ik altijd zin om mee te gaan, mits ik tijd heb natuurlijk...

Kelmis, daar is heel weinig te beleven buiten het samcafe van Willi Landgraf.

Pieros

Citaat van: AthleticHolanda op okt 08, 2008, 14:36:14
Aangezien mijn Belgische lijstje vrij beknopt is zijn er natuurlijk nog meer dan genoeg stadions te bezoeken ;-), maar echt hoog heb ik er op dit moment, op Buraufosse en Spa (dat al twee keer 'mislukte') na, niet echt veel staan.

Wel waarschijnlijk Tongeren na de winter als RFC Liege daar 'thuis' gaat spelen, en verder trekken me vooral Waalse clubs zoals Mons, Namur, La Lou etc. Maar clubs als bv. KVSK Utd, Aalst, Turnhout, RC Mechelen, Hasselt en Boom zullen ongetwijfeld ook wel eens aan de beurt komen.

Vergeet overigens La Calamine, die lijken me ook interessant, het is toch de tweede club van Duitstalig België denk ik?

Maargoed mocht je weer eens richting België of Duitsland trekken heb ik altijd zin om mee te gaan, mits ik tijd heb natuurlijk...

Maken we er toch gezellig een forummeet(je) van in België. Ben er sinds de oefenwedstrijd GBA-NEC in augustus niet meer geweest, dus wordt wel weer eens tijd.