Ref on tour

Gestart door Nort, jan 12, 2016, 19:48:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Nort

Al een tijdje plaats ik in het topic ´hoe het was´, mijn verslagen van bezochte wedstrijden. Een minpunt daaraan, is dat ik mijn eigen verslagen lastig kan terug vinden. Om dat te verbeteren open ik dus nu mijn eigen topic, onder de naam Ref on tour. ´Ref´ is de afkorting van referee. In het weekend ben ik namelijk als scheidsrechter actief. Ik twijfel nog of ook over mijn eigen wedstrijden een verslag (incl. foto's) ga maken.

Om toch nog een beetje diversiteit te krijgen t.o.v. andere verslagen, zal ik voortaan mijn (subjectieve) beoordeling over de arbitrage plaatsen.

Aangezien het me nog steeds niet lukt om op een eenvoudige manier hier foto's te uploaden, ook maar direct besloten om een Facebook pagina te beginnen. Verslagen zullen echter één op één overgenomen worden, met op Facebook de foto's. URL: https://www.facebook.com/refontour/

Nort

Herhaling uit topic 'Hoe het was':

Terug van een bewogen, maar zeer geslaagd FA cup weekend. De foto's zijn via deze link te bekijken: https://www.facebook.com/refontour/

08/01/2016 Exeter City 2-2 Liverpool
Voor vrijdag stond een lange autoreis (700KM +) op de planning en wel voor het mooiste affiche van dit weekend. Exeter City uit League Two mocht het thuis opnemen tegen Liverpool. De vraag naar kaartjes was groot en lang was het onzeker of wij wel aan een kaartje konden komen. Gelukkig beschikte onze reisgenoot over voldoende connecties bij Exeter en doorzettingsvermogen (Na 13 keer bellen nam de kaartverkoop eindelijk op).

Exeter City – Liverpool, was niet alleen vanwege het affiche aantrekkelijk. St. James Park (niet te verwarren met die in Newcastle), stond bovenaan mijn to-do list. De oude Grandstand gaat namelijk deze zomer tegen de vlakte en dat maakt het juist z'n karakteristiek stadion. Indien er na de verbouwing nog geld beschikbaar is, wordt ook de onoverdekte terracing, dat dienst doet als uitvak, opgeknapt.

Nadat we waren ingecheckt bij het hotel reden we naar St. James Park om de kaartjes op te halen en het stadion bij daglicht te vincken. De reden voor de verbouwing werd al snel gevonden. Op de gevel, begint de roest steeds meer uit te slaan en het lijkt wachten op de eerste lekkage(s). De manager liet voor de wedstrijd op tekenen dat een koude douche in de gasten kleedkamer eerder regel dan uitzondering is.

Na wat  te hebben gegeten en een biertje te hebben gedaan, was het tijd om naar binnen te gaan. Eén uur voor de wedstrijd stond er al een gigantische rij voor de turnstiles. Iedereen leek wel in de ban van de Cup Fever. Eenmaal op Big South bank (grootste staantribune League 2), was het wachten tot het begin van de wedstrijd.

Behalve de ultra's was er voldoende pre-match entertainment. Vanaf het eerste fluitsignaal, werd het eigenlijk steeds beter. Liefst 77 plaatsen zaten er tussen Exeter en Liverpool, dat was op het veld echter niet te zien. De thuisploeg kwam na een kleine tien minuten zelfs op een 1-0 voorsprong en dat zorgde voor bijzondere taferelen in het stadion.

Drie minuten later was het alweer gelijk en leek Liverpool erop en erover te gaan. Onder aanmoedigen van het publiek, herpakte Exeter zich en kregen we een gelijk opgaande wedstrijd voorgeschoteld. Vlak voor rust kreeg Exeter een corner, die in één keer het doel in vloog. Klein duimpje kwam dus opnieuw op voorsprong en een Upset was dichterbij dan ooit.

Een jeugdig Liverpool had ook na rust erg veel moeite met het passionele spel van de thuisploeg. Waar je een Liverpool in de aanval verwachte, was het juist Exeter dat het spel dicteerde. Kansen op de 3-1 waren er voldoende, maar een beetje geluk en kwaliteit ontbrak er aan. Twintig minuten voor tijd kwam Liverpool een beetje tegen de verhouding terug op 2-2 en daar bleef het ook bij.

Het gelijkspel werd gevierd als een overwinning en begrijpelijk. Liverpool en Exeter mogen dus op herhaling en de lokale krant had op zaterdag ochtend berekend dat dit Exeter nabij de £750.000 zou opleveren. Veel meer dan een overwinning (£60.000 + recettes volgende ronde). Met het extra geld kan wellicht de nieuwe overdekte staantribune gefinancierd worden.


09/01/2016 Newport County P-P Blackburn Rovers
Op zaterdag stond de Volgende FA Cup wedstrijd op het programma. Vanwege het onstuimige weer in Wales en de slechte staat van de grasmat (één week eerder werd de thuiswedstrijd van Newport al afgelast), werd de BBC website goed in de gaten gehouden. Toch was een afgelasting niet heel voor de hand liggend, het had drie dagen niet geregend en een FA Cup wedstrijd wordt toch minder snel afgelast.

Om 11:00 stond het sein nog op groen en werd ik door me reisgezelschap afgezet, dat zelf naar Bath – Maidstone ging. Eenmaal in Newport werd het weinig aantrekkelijke centrum aangedaan, waar het om 12:45 begon te regenen. Dat deed me besluiten om richting het stadion te lopen, om daar in het clubhuis de lunch wedstrijd (Wycombe – Villa) te kijken.

Ondertussen begon het steeds harder te regenen en begon men voor een afgelasting te vrezen. Volgens mijn buurman zou dat heel slecht nieuws zijn, er waren namelijk meer dan 5.000 kaarten verkocht en dat aantal zou op een dinsdag avond nooit gehaald worden. Iets over twee werd het onvermijdelijke nieuws gebracht 'It's off, the game is off lads'.

Er werd snel geschakeld en me reisgenoot wist te melden, dat er Swindon om 15:00 afgetrapt zou worden. Met een beetje geluk kon ik daar de 2e helft nog mee pakken. Bovendien was Swindon ook de plek waar we zouden overnachten.

De regen werd getrotseerd en na een wandeltocht van vijftien minuten werd het station bereikt. Met vijf minuten vertraging vertrok de trein om 14:44 uit Newport richting London. Mijn eerste kennismaking met Wales werd wel een héél kort bezoekje. Voorlopig sla ik Wales in de herfst en winter maar even over.


09/01/2016 Swindon Town 4-2 Southend United (0-2 bij binnenkomst)
Om 15:31 kwam de trein tot stilstand en begon mijn race tegen de klok. Vanaf het station was het volgens Google Maps vijftien minuten lopen, maar het lukte mij om dat in zeven minuten te doen. Bij het stadion aangekomen vroeg ik aan de stewards, waar de ticket-office was. 'It's closed', was het korte maar duidelijke antwoord

Nadat ik mijn verhaal in 30 seconden had uitgelegd, ik wilde namelijk zo snel mogelijk binnen komen, werd er toch maar even geïnformeerd. De balie bleek nog 3 minuten open te zijn en kreeg ik een steward als privé begeleider. Aan de balie werd geen mededogen getoond dat ik de eerste 40 minuten had gemist, een Nederlander was en dat de wedstrijd in Newport was afgelast. Ik moest toch echt nog steeds £18,00 betalen om binnen te komen. Veel andere opties had ik niet en dus zwichtte ik voor het kaartverkoop terreur. Een volgende teleurstelling volgde al snel, want de programma boekjes bleken uitverkocht te zijn.

Net toen ik dacht dat het niet erger kon, meldde de steward dat het al 'two-nill' stond. Als dat ook de eindstand zou zijn, beloofde ik me zelf om het voetbal in 2016 links te laten liggen. Daar is een treffende uitspraak voor 'vincken is lijden' en zo is het ook.

Dat Groundhoppen ook leuk kan zijn, werd even later wel bewezen. Ik zat nog niet op mijn stoel of de 3-0 vloog er al in. Althans, ik dacht dat het 3-0 werd. Ik had zelf nog geen tijd gehad om naar het scorebord te kijken en tot mijn verbazing kwam er 1-2 op het scorebord te staan. Het ultieme bewijs dat stewards niet meer is dan sociale werkverschaffing, die lui kunnen letterlijk niets. Zo moeilijk is het toch niet om 'nill-two of two-nill losing' te zeggen.

Dit scenario was eigenlijk wel veel leuker en voor rust werd de stand zelfs nog gelijk getrokken. Met de comeback bombardeerde ik me ook direct tot Swindon fan van het jaar. Tijd om er van te genieten had ik niet, want ik moest ergens nog een programma boekje weten te fixen. Ik had het gemunt op een multi-gezelschap met meerdere programma boekjes.

Meerdere keren liep ik een blauwtje, maar de aanhouder wint. En zo was het vandaag ook. Een ouder echtpaar wilde niet van het boekje af, zelfs niet tegen betaling van £5,00. De troef van zielige Nederland, die bij Newport was geweest, werd gespeeld en daar bleek de vrouw gevoelig voor. De vrouw haalde de man over en uiteindelijk kreeg ik het programma boekje zelfs voor niets. Aardige mensen, Swindon Town steeg prompt een aantal plekjes op de ranglijst van mijn sympathieke clubs.

Na rust werd het almaar beter. Een gewichtige verzorger van Southend United, kwam het veld in om de keeper op te lappen. Een grap is snel gemaakt en voor je het wist ging het 'who ate all the pies' en 'you fat bastard' door het stadion heen. Het leedvermaak werd nog groter toen Swindon uitliep naar een 4-2 overwinning.

De comeback was compleet en dat wilde de Swindon supporters maar al te graag horen. In blessuretijd was het 'two-nill and you fucked it up' goed te horen. Het was een mooie afsluiting van een merkwaardige voetbalmiddag. Waar ik had gehoopt op een bekersensatie, eindigde met een comeback in League One. Het kan verkeren.


10/01/2016 Chelsea 2-0 Scunthorpe United
Op zondag was het plan om een wedstrijd zo dicht mogelijk bij de tunnel te pakken, zodat we nog enigszins op een christelijk tijdstip thuis waren. Chelsea – Scunthorpe met aftrap 14:00 paste precies in dat plaatje. Met £30,00 Pond per kaartje, was het ideaal om een bezoek te brengen aan Stamford Bridge. Dat als de plannen doorgaan, over twee jaar het stadion flink gaat verbouwen.

De auto werd (gratis) geparkeerd bij het station Berrylands en vanaf daar werd de trein en metro naar Fulham Broadway gepakt. Z'n twee uur voor de aftrap kwamen we boven en was het al een drukte van belang in de nauwe straatjes van Stamford Bridge. De 50/50 sjaals waren erg intrek bij de Scunthorpe fans, die zich voor even een Top-Flight club konden wanen.

Van de buitenkant is Stamford Bridge niet geweldig, enkel de oude muur van de Shed End is het fotograferen waard. Het stadion ligt aan de Noord en Oost zijde ingesloten door het spoor en mede daardoor zijn er slechts twee wegen die naar het stadion lijden. Erg comfortabel is niet, maar bij Chelsea hadden ze een blik stewards open getrokken die iedereen probeerde te helpen.

Van binnen was het echter zeer de moeite waard. De tribunes stonden kort op het veld, vormden een eenheid, maar waren toch alle vier verschillend van elkaar. Wij hadden plaatsen op North Upper (korte zijde) en konden via de oude triple decker op enkele meters van het uitvak komen. Stamford Bridge kon dus mooi gefotografeerd worden.

Bij de bekendmaking van de opstelling, werd de kans op een FA Cup shock wel heel erg minimaal. Guus heeft zin zinnen gezet op beker succes en begon 'gewoon' met zijn sterkste elftal. Bij de bezoekers deed ook een bekende mee. Kevin van Veen, twee jaar geleden nog spelend bij JVC Cuijk, stond in de basis.

Al vroeg in de wedstrijd kwam Chelsea op voorsprong, maar desondanks bleef het een leuke wedstrijd. De spaarzame kansen van Scunthorpe werden door de ruim 3.000 meegereisde bezoekers met gejuich begroet. Twintig minuten voor tijd werd het 2-0 en was de wedstrijd beslist. Toch bleven we hoop houden op een doelpunt, zodat we het uitvak eens goed konden zien juichen. Vlak voor tijd leek gebeurde dat ook bijna, enkel de paal stond een eretreffer, dat ze verdienden, in de weg.

Nik

Met zeer veel plezier gelezen, nort! Je schrijft erg prettig dus het leest lekker weg.

Nort

Citaat van: JanBaapbal op jan 12, 2016, 23:41:07
Met zeer veel plezier gelezen, nort! Je schrijft erg prettig dus het leest lekker weg.

Dank voor het compliment!

Nort

16-01-2016 VV Katwijk 2-1 SVV Scheveningen
Sportpark De Krom, Topklasse zaterdag

In Nederland begint het voetbal langzaam uit de winterslaap te ontwaken. Dit weekend was het de beurt aan het betaalde voetbal en de top van het amateur voetbal. De Topklasse is dit seizoen spannender dan ooit, de top-7 plaatst zich voor de nieuwe 2e divisie en bovenin strijd men voor de laatste algeheel amateurkampioen titel in de huidige opzet.

Katwijk – Scheveningen werd het affiche en waar eerstgenoemde strijd om de titel, zou het behalen van de top-7 voor Scheveningen al een onverwachte bonus zijn. Historisch gezien heeft Katwijk het lastig tegen de andere kustbewoners, zo wist het geen van de laatste 9 (!) onderlinge ontmoetingen te winnen.

Bij de ingang van het sportpark hoefde ik me niet in de rij voor de kaartverkoop te voegen en kon ik met mijn KNVB pas gratis naar binnen. De eerste €8,00 waren bespaard. Sportpark de Krom kent een grote zittribune, die deels is gereserveerd voor de sponsors. Voor de rest heeft het nog een kleine oude zittribune aan de lange zijde en wat overdekte staanplaatsen.

Pas een paar minuten voor de aftrap werd de kantine verlaten. Er hing namelijk een stevig windje op het sportpark en met een gevoelstemperatuur van rond het vriespunt, was de warmte van de kantine erg verleidelijk geweest.

In de openingsfase gebeurde er genoeg en Katwijk kwam al na drie minuten spelen op voorsprong. De goaltune was nauwelijks afgelopen of de bal lag er aan de kant ook al in. 1-1. Nog geen vijf minuten gespeeld en al twee doelpunten gezien, dat beloofde wat. Helaas, kwam dat niet uit. In de eerste helft kreeg Katwijk nog wel een paar kansjes, maar de 2e helft was ontzettend saai. Pas in de 68ste minuut konden we de eerste doelpoging noteren. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de enige treffer uit de 2e helft tot stand kwam uit een strafschop (2-1 voor Katwijk).

Katwijk hield de punten in eigen huis en vanwege de resultaten op de andere velden, namen zij de koppositie van Kozakken Boys over. De concurrenten van Scheveningen wonnen wel en het gat met plek 7 is met vijf punten wel erg (te) groot aan het worden.

Scheidsrechter: Derya Serik
Floot een uitstekende wedstrijd. Was niet kinderachtig met kaarten, liet het spel lekker doorgaan en kende een terechte strafschop toe.

Foto´s op: https://www.facebook.com/refontour/

Langemannetje

5 punten achterstand in de Topklasse zaterdag is niet veel, iedereen kan van iedereen winnen op Stedoco na dan.
Het kampioenschap zal tussen Spakenburg, Kozakken Boys en Kattuk gaan denken ik.
73 grounds in 14 verschillende landen

hgrm

Voor het kampioenschap heb ik HHC ook nog niet afgeschreven.

Het toverwoord in de topklasse is wisselvalligheid. Ook de ploegen bovenin hebben daar last van; zo heb ik HHC bijvoorbeeld een uitstekende wedstrijd zien spelen waarin het Spakenburg kansloos liet. Maar even gemakkelijk worden er punten verspeeld.

De strijd om de top-7 wordt nog heel spannend. Uiteindelijk zal de breedte van de selecties denk ik de doorslag gaan geven. GVVV komt eraan en zal doorstomen. 13 punten achterstand is wel veel, maar ik zie ze toch nog gevaarlijk dicht in de buurt van de top komen. Rijnsburg zal zich ook wel gaan plaatsen als de 'kleintjes' punten gaan verspelen zodra de schorsingen en blessures een rol gaan spelen.

Wie de zevende ploeg wordt? Anybody's guess. Als ik een naam moet noemen, zeg ik Barendrecht.

En dan hebben we nog IJsselmeervogels. Kwalitatief gezien geen kampioensploeg, bij lange na niet, maar ze hebben meer kwaliteit in huis dan dat de plaats op de ranglijst suggereert. Het probleem is een totaal gebrek aan vertrouwen en misschien ook wel een gebrek aan motivatie bij een aantal spelers die al weten of vermoeden dat ze volgend jaar ergens anders zullen spelen.
De achterstand van 6 punten op positie nummer 7 is geenszins hopeloos maar dan moet er wel wat "gebeuren" aan de rode kant van de Westmaat. Wat dat is, weet waarschijnlijk niemand. De trainerswissel heeft in ieder geval (nog) weinig zoden aan de dijk gezet en ook de overwinning in de derby was niet het benodigde zetje.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Excelsior Maassluis en DVS'33 doen het anders ook erg goed. Ik heb DVS zien spelen in december en daar zat een hoop voetbal in.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Langemannetje

Citaat van: hgrm op jan 18, 2016, 23:46:57
En dan hebben we nog IJsselmeervogels. Kwalitatief gezien geen kampioensploeg, bij lange na niet, maar ze hebben meer kwaliteit in huis dan dat de plaats op de ranglijst suggereert. Het probleem is een totaal gebrek aan vertrouwen en misschien ook wel een gebrek aan motivatie bij een aantal spelers die al weten of vermoeden dat ze volgend jaar ergens anders zullen spelen.
Is dat niet altijd het probleem bij zowel de rooie als de blauwe kant in Spakenburg? Het spelersverloop is daar ieder jaar zo groot dat je nooit een goed ingespeeld team hebt.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar die nieuw te vormen Tweede Divisie. Weet iemand welke speeldagen hiervoor gereserveerd zijn? En op welke tijden worden de wedstrijden afgewerkt?
Als deze competitie net zo aantrekkelijk wordt als de Topklasse Zaterdag (ik weet niet of de Topklasse Zondag net zo attractief is) dan zal ik er vaak gaan kijken.
73 grounds in 14 verschillende landen

Nort

Citaat van: Langemannetje op jan 19, 2016, 10:57:53
Is dat niet altijd het probleem bij zowel de rooie als de blauwe kant in Spakenburg? Het spelersverloop is daar ieder jaar zo groot dat je nooit een goed ingespeeld team hebt.

Ik ben trouwens erg benieuwd naar die nieuw te vormen Tweede Divisie. Weet iemand welke speeldagen hiervoor gereserveerd zijn? En op welke tijden worden de wedstrijden afgewerkt?
Als deze competitie net zo aantrekkelijk wordt als de Topklasse Zaterdag (ik weet niet of de Topklasse Zondag net zo attractief is) dan zal ik er vaak gaan kijken.

2e divisie:
Zaterdag - Zaterdag zaterdag 14.30u of 15.00u
Zaterdag- Zondag    zaterdag 18.00u
Zondag - Zondag   zondag 14.00u of 14.30u

Bron: http://www.evvecht.nl/Nieuws/2016_17_Wat_verandert_er

hgrm

Citaat van: nort op jan 19, 2016, 11:21:25
2e divisie:
Zaterdag - Zaterdag zaterdag 14.30u of 15.00u
Zaterdag- Zondag    zaterdag 18.00u
Zondag - Zondag   zondag 14.00u of 14.30u

Bron: http://www.evvecht.nl/Nieuws/2016_17_Wat_verandert_er

In onderling overleg kan daar vanaf geweken worden.


Wat betreft Vogels en Spakenburg:
Vaak hebben ze de mogelijkheid om de beste amateurspelers van het land te halen en dan blijft het team ook redelijk lang redelijk constant. Maar zodra het even niet loopt, slaat de paniek nogal snel toe. Zowel op het trainersfront als op het spelersfront. Al in de winterstop tegen 10 spelers zeggen dat ze volgend seizoen naar een andere club mogen uitkijken, draagt niet bij aan succes, om een voorbeeld te noemen.
Bovendien heeft IJsselmeervogels de laatste tijd zoveel geld betaald aan afkoopsommen van trainers (vier keer ontslag in 3 seizoenen: Zoutman, De Man, Corneille, Adelaar) dat er nu geen geld is om fatsoenlijke spelers aan te trekken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Nort

29/01/2016 Mainz 05 1-0 Borussia Mönchengladbach
Coface Arena, Bundesliga

In het 2e weekend na de Duitse winterstop stond Mainz – Mönchengladbach voor de vrijdag avond gepland en dat was een mooie mogelijkheid om weer wat te vincken in Duitsland. Beide ploegen zijn in strijd voor Europees voetbal en konden de drie punten erg goed gebruiken. Ondanks mijn voorkeur voor Mönchengladbach, kochten we op de staantribune van Mainz voor €15,00 een kaartje.

Op vrijdagmiddag vertrokken we al vroeg, zodat we met eventuele files alsnog ruim op tijd in Mainz zouden aankomen. Van het file spook hadden we geen last en het enige oponthoud dat we hadden, waren de vele plaspauzes onderweg. Ruim twee uur voor de wedstrijd werd de auto strategisch geparkeerd, zodat we na afloop niet in de file zouden staan.

Vanaf daar was het wel een kleine 2 kilometer naar het stadion, daar was echter geen ontkomen aan. Het Coface Arena is pas in 2011 geopend en ligt aan de rand van de stad. Toch is de ligging wel opmerkelijk, want als je op Google Earth kijkt, is het midden in een strook van honderden hectares weiland gebouwd. Onderweg naar het stadion had je dan ook links en rechts van je weilanden liggen.

Het vierhoekige blokkendoos werd aan de buitenkant opgefleurd met rode lampen. De hoeken waren afgewerkt met ramen om het stadion toch nog een beetje onderscheidend te maken. Mijn reisgenoot vond het 'mooi in zijn eenvoud'. En zou kun je het ook zien.

Bij het fanplein werd een biertje gedaan, waar een rouwstoet passeerde om een overleden fan te herdenken. Dat werd in het stadion voortgezet met bloemen, sjaals en het you will never walk alone. De uitsupporters toonden hun medeleven en hielden eveneens hun sjaal omhoog.

De wedstrijd zelf was niet speciaal, Mainz kwam al vroeg op voorsprong en dankzij goed keeperswerk bleef het dat met de rust ook. In de 2e helft toonde de sluitpost wederom zijn kwaliteiten door met 'de redding van het jaar' de bal tot twee keer toe uit het doel te slaan. Bij 1-0 bleef het en Mainz doet weer volledig mee in de strijd voor Europees voetbal.

Qua sfeer hield het niet over, maar dat is eerder regel dan uitzondering in Duitsland. Dat is volledig te wijten aan de ultra's die alles regisseren en zichzelf belangrijker vinden dan de wedstrijd. Mainz kan zich in ieder geval met een goed gevoel opmaken voor het carnaval.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

Verslag van Berchem Sport - Beerschot/Wilrijk volgt.

Nort

#12
31-01-2016 Berchem Sport 2–0 Beerschot / Wilrijk
Ludo Coeckstadion, Derde klasse B (België)

Berchem Sport en het Ludo Coeckstadion staat al een tijdje bovenaan mijn verlanglijstje. Het was alleen wachten op het juiste moment. Met de promotie van fusieclub Beerschot / Wilrijk naar de 3e klasse, was dat moment aldaar. De wedstrijd werd op 31 januari gezet en gezien PSV een dag eerder in actie zou komen was het een mooie, zo niet perfecte mogelijkheid.

Twee weken voor de wedstrijd kon er met potlood een streep door de wedstrijd worden gezet. Op last van de politie bleven de kassa's op de wedstrijddag gesloten en online verkoop kennen zij bij Berchem niet. In de jacht op een wedstrijdkaartje werd de club per mail en telefonisch bestookt. Na diverse pogingen, ging men overstag. Op voorwaarde dat ik €15,00 zou overmaken, lag er bij de clubshop een kaartje klaar.

Met de verwachte regenval voor zaterdag en zondag begon ik me zorgen te maken over het doorgaan van de wedstrijd en bleef het 'Newport' trauma me achtervolgen. Op zondag ochtend werd de website, Twitter en de Facebook pagina's van beide clubs bezocht, maar nergens werd melding gemaakt van een eventuele afgelasting. Dat moest dus goedkomen.

Z'n uur voor de wedstrijd kwam ik bij het stadion aan, waar het chalet al vol stond met geel-blauw gekleurde supporters. Volgens een bejaarde supporter was het jaren geleden dat er zo veel volk op de been was gekomen. De vele seizoenen 3e en 4e klasse heeft geen goed gedaan aan de supportersschare. Waar het stadion vroeger geregeld uitverkocht raakte, komt er nu hooguit een mannetje of 1.000 opdagen, waarvan de gemiddelde bezoeker al lang met pensioen is.

Voor de eerste Antwerpse derby in het Ludo Coeckstadion sinds 1989, was er echter volop belangstelling. Men verwachtte z'n 6.500 bezoekers bij de wedstrijd, waarvan 4.000 uitsupporters. Het zit namelijk zo, op last van de politie moest er een verplichte 'neutrale zone' worden gemaakt en werd het stadion in tweeën verdeeld. Dat bestond uit één zittribune (2.500 plaatsen) en een staantribune (±4.000 plaatsen). Berchem koos er voor om de zitplaatsen aan de eigen supporters te verkopen en de staanplaatsen aan de bezoekers. Dat de uitploeg meer supporters in het stadion had, dan de thuisploeg was mij nog nooit overkomen.

De thuisfans hadden weinig vertrouwen in de wedstrijd. De voorspellingen op de tribunes waren allemaal negatief en het enige verschil was de minuut waar het doelpunt zou vallen. Heel vreemd was dat niet. Beerschot/Wilrijk was de koploper, terwijl Berchem Sport ergens in de subtop staat. Bovendien verloor de Berchemse formatie afgelopen week nog met 2-0 van de hekkensluiter.

Dat er bij derby's andere wetten gelden, werd na twee minuten al bewezen. De scheidsrechter zag een vermeende terugspeelbal door de keeper met de handen gepakt worden. De daaropvolgende indirecte vrijeschop werd binnen geschoten. Binnen drie minuten stond Berchem op voorsprong en zowel de spelers als de supporters begonnen er in te geloven. Met strijd, overtredingen en gele kaarten werd Beerschot afgetroefd. In de 2e helft stond de paal een nieuw Berchems doelpunt in de weg, maar twintig minuten voor tijd werd het alsnog 2-0.

De overwinning kon Berchem niet meer ontgaan en op de tribunes werd de fusieclub op de hak genomen. De liederen als 'Hij kan niet mee in eerste klas', 'fusioneer nog maar een keer' en 'we spelen ze van het kaske naar de muur' volgden elkaar in snel tempo op. Aan de stand veranderde niets meer en zo werd de eerste Antwerpse derby in 27 jaar op 't Rooi in Berchems voordeel beslist.
Ondanks mijn hoge verwachtingen, werd deze dankzij het scoreverloop zelfs overtroffen. Het stadion deed je wanen alsof je twintig terug in de tijd leefde. Het enige wat ons deed herdenken aan de moderne tijd, was de mobiele camera paal van de polities en de smartphones op de tribunes.

Scheidsrechter: Jurgen Brinckman
Is een uitzondering in de wet van scheidsrechters en durfde in 3e minuut te fluiten voor een terugspeelbal in het voordeel van de kleine club. In het stadion had ik mijn twijfels, maar bij het zien van de beelden had Brinckman het bij het juiste eind. Was in het begin gretig met gele kaarten, maar naarmate de wedstrijd vorderde bleven ze steeds vaker op zak. Deelde vijf minuten voor tijd nog een terechte rode kaart (2x geel) aan Beerschot/Wilrijk uit.

Voor de rest heb ik één advies aan de BNVB om het scheidsrechter tenue per direct te vervangen. Een lichtgroen shirt met zwarte broek en lichtgroene sokken kan echt niet meer.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

Nort

03-02-2016 FC Den Bosch 2-3 VVSB
De Vliert, kwartfinale beker

Dat beker voetbal geen volle stadions oplevert is opvallend. Wedstrijden zijn vermakelijk, er wordt veel gescoord en geregeld verrast de underdog. Dit seizoen schakelde de amateurs al drie Eredivisie ploegen en liefst zes ploegen uit de Jupiler League uit. Met twee amateur clubs in de kwartfinale ontstond zelfs een reële mogelijkheid dat voor de 2e keer in de geschiedenis er een amateurclub zich plaatste voor de halve eindstrijd.

Met FC Den Bosch – VVSB, waren alle facetten voor een bekerstunt aanwezig. Een Jupiler League club in nood tegen de amateurs die vrijuit kunnen voetballen, daar moest ik bij zijn. Gelukkig werd PSV – FC Utrecht niet gelijktijdig gespeeld en was het wachten op kaartverkoop informatie. Dat duurde een tijdje en dat het alles te maken met de belangstelling uit Noordwijkerhout.

VVSB wilde namelijk 2.500 kaartjes afnemen. Om 'veiligheidsredenen' kregen ze er echter niet meer kaartjes als de capaciteit van het uitvak (±600) toe laat. Na veel gediscussieer ging de lokale driehoek, onder strenge voorwaarden, akkoord met 1.300 kaarten. Zo moest men uit VVSB extra stewards meenemen om de gevaarlijke amateurhooligans uit Noordwijkerhout in toom te houden. Bovendien moest er een persoonsregistratie plaatsvinden zodat hooligans uit Oss, Den Haag of Almere er uit gevist konden worden.

Ook voor de thuissupporters had de lokale driehoek een verassing in petto. Enkel (seizoen) clubcard houders en mensen met een regio gebonden ID kaart konden kaartjes kopen. Bij het loket werd zelfs mijn ID kaart gescand, alsof men een veldslag in de Vliert verwachtte. Ondanks de belachelijke maatregelen, werden er in de voorverkoop 5.000 kaartjes verkocht. Voor Den Bosch begrippen een ongekend aantal.

In aanloop naar de wedstrijd werd veelvuldig geschreven over het charme van amateurs in de beker. Overdag op het land, of in de HEMA, werken en 's avonds een wedstrijd spelen. Gezien de wedstrijd om al om 18:30 gespeeld werd, kon ik direct vanuit het werk naar Den Bosch aanrijden. Bij het stadion werd een andere hopper ontmoet, waarvoor ik een kaartje had geregeld. Hij is namelijk woonachtig in Wageningen en was dus niet in de gelegenheid om een kaartje te kopen.

In een goed gevuld stadion ontstond een heerlijk beker sfeertje. Den Bosch hield een sfeeractie met wat doekjes en veel sier- en knal vuurwerk. De amateurs hielden het bescheiden bij paars/gele papieren vlaggetjes. In de beginfase werd het een echte wedstrijd en de eerste twee kansen waren voor het Sint Bavo (gesticht).Het was echter Den Bosch dat via de counter op voorsprong kwam. Op het half uur sloeg Den Bosch wederom uit een counter toe en leek de wedstrijd vroegtijdig beslist.

De 2e helft was bezig om als saaiste van het seizoen in de boeken te gaan. Er werd wat gewisseld, op de tribunes zong men carnaval liederen en in het uitvak werd wat met paars/gele vlaggetjes gezwaaid. De rest was drukdoende met buurten of bier aan het drinken. Een bekerstunt zat er niet in en de wedstrijd leek als een nachtkaars uit te gaan.

Tot de bezoekers plotseling een hoekschop kregen. Den Bosch goalie ging onder de bal door en VVSB had in de 82ste minuut de eretreffer te pakken. Ondanks de voorsprong begon Den Bosch opeens piekeren. Nog voor de aftrap maakte het team een kringetje om elkaar moed in te praten, begon het publiek te morren en ging de trainer allemaal gebaren maken.

De euforie werkte als sportdoping op de amateurs en binnen 80 seconden na de eretreffer, lag de bal opnieuw in het net. 2-2. Een stunt was gaande en op de tribunes zat men in een tweestrijd. De ploeg aanmoedigen óf uitfluiten om de zojuist geleverde prestatie. Het werd een mix van beide en onder luid gezang van het uitvak voltrok zich het drama. Een voorzet van links leek een makkelijke prooi voor Heemskerk. Door het natte weer glipte de bal uit zijn vingers en kon Parami ogenschijnlijk de makkelijkste treffer uit zijn carrière maken. Van 2-0 naar 2-3 in vijf minuten en drie seconden. De Vliert stond op zijn kop. Dolle vreugde bij de amateurs en ontzetting bij de overige bezoekers.

In de korte tijd dat restte werd niet meer gescoord en stopte het Bossche voetbalhart voor even met kloppen. Heemskerk wilde zich ergens heel ver onder de grond weg stoppen. De fans klommen in de hekken en schreeuwden dat 'ze zich kapot moesten schamen' en eisten het 'hoofd' van de trainer. In een tijdsbestek van tien minuten was de carnaval sfeer omgeslagen in woede en ongeloof. Opeens deugde niemand meer en de een na de ander moest verantwoordelijk gehouden worden voor dit debacle.

De feestvreugde bij VVSB was ongekend en volgt IJsselmeervogels (halve finalist in 1975) op. Na afloop deed matchwinner Parami de nu al legendarische uitspraak: 'Nu sta ik hier en morgen sta ik in de HEMA'. Voetbal geschiedenis is geschreven.

Foto's: https://www.facebook.com/refontour/

jvdreumel2

Veel frustratie in het Bossche heb ik gelezen. Als je de laatste minuten zo verliest waarom is de trainer dan opeens slecht. Het bestuur de pineut en iedereen schreeuwt moord en brand. Waarom? Omdat de spelers hun zenuwen niet meer in bedwang kunnen houden? Ik snap de frustratie wel maar waarom krijgt iedereen dan opeens de schuld?