Old Skool In Beeld Gebracht; Een Hommage In Zwart/Wit

Gestart door Han, sep 19, 2014, 23:35:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Han

Begin zeventiger jaren werd Nederland getroffen door een grootschalige sanering in het betaalde voetbal. Het gevolg was een daverende kaalslag en het verdwijnen van vertrouwde huishoudnamen.


Ik ga een vertwijfelde poging ondernemen om namen in woord, maar voornamelijk in beeld, te documenteren.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Saltacampos

Over land and sea

Han

#2
Zwolsche Boys

Zwolsche Boys is van 1917 en werd opgericht als Prinses Juliana. In de amateurklasse waarin de club toetrad bevond zich P.J. Vandaar de naamsverandering in Zwolsche Boys.

Zwolsche Boys speelde beurtelings  op De Vrolijkheid, genoemd naar de aanpalende herbergerlijke uitspanning en op het Gemeentelijk Sportpark, nu kadastraal gezien het Ijsseldelta Stadion. Van de verblijven aldaar en is van Zwolse Boys is nauwelijks traceerbaar of ' toonbaar'  beeldmateriaal voorhanden. 

Ik wijk voor de terreinimpressies van De Vrolijkheid noodgedwongen uit naar de plaatselijke rivaal PEC, die onder die naam Zwolsche Boys min of meer ' absorbeerde'  in 1969.

Gemeentelijk Sportpark





De Vrolijkheid
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ðe waan


Han

#4
Citaat van: ðe waan op sep 30, 2014, 11:41:24
Geweldig overzicht. Dank daarvoor.

Cheers!

Ik trof een foto aan van de nacompetitiewedstrijd tussen PEC Zwolle en De Graafschap uit 1973 op het Gemeentelijk Sportpark. Het geeft prima de rudimentaire verhoudingen en de schaalgrootte van de ground weer toen Zwolsche Boys er nog actief was.


Strangely Devoted or Mentally Disturbed

hgrm

Fantastisch topic, Han

En leuk om m'n plaatjes terug te zien alsof ze zo uit de jaren 60 zijn weggelopen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Han

#6
Citaat van: hgrm op okt 02, 2014, 16:23:27
Fantastisch topic, Han
En leuk om m'n plaatjes terug te zien alsof ze zo uit de jaren 60 zijn weggelopen.


Cheers!


Joost bracht achter de schermen een intermezzo op gang over het waarheidsgehalte van onderstaande foto van Kaalheide uit 1967. Roda JV speelt hier tegen HVC.


Na het toezenden van twee andere foto's van dezelfde wedstrijd kon Joost bevestigen dat het tot zijn verbazing/verrassing wel degelijk Kaalheide betreft.




Wat betreft Bleijerheide heb ik aldus Joost een 'faux pas' gemaakt met betrekking tot de luchtopname.

Het terrein van SV Bleijerheide aan de Jonkerbergstraat lag waar nu flats staan. Na een seizoen wekelijks wisselen met de Rolduckerstraat waar SVK speelde werd dat ook de vaste thuishaven van Roda Sport.

Juliana speelde zoals geconstateerd óók in stadion Kaalheide maar werd daar na de komst van Rapid '54 uit gesmeten en ging weer terug naar haar oude terreintje aan de Heerlenersteenweg, aan de kruising met de Spekhofstraat.


Uit de schoenendoos van Joost en met grote dank nog een aantal beelden van Kaalheide uit de Rapid JC tijd.

Strangely Devoted or Mentally Disturbed

ðe waan

#7
Citaat van: Han op okt 02, 2014, 21:52:30
EBOH



Dit kan toch niet anders dan het DFC_terrein zijn (Markettenweg?), gezien de uit duidenden herkenbare vlaggenmast, die nog terug te vinden is in het huidige DFC-logo.



Geweldig trouwens, die foto's van Het Heuveltje. Fotomateriaal van dit terrein heb ik maar zeer zeldzaam aangetroffen. De hoofdtribune heeft trouwens een opvallende gelijkenis met de Dudoktribune in Hilversum.

Bier und Bratwurst

#8
Er is onlangs een jubileumboek over VV Oldenzaal verschenen. "Een eeuw voetbalvermaak". Daar staan veel foto's in o.a. van het Heuveltje.  De foto's die bij het artikel van Han staan zijn allemaal van Het Heuveltje aan de Zwartenweg, later Haerstraat genoemd. Aan de Hengelosestraat stond geen tribune. Het in 1922 geopende sportpark werd mogelijk gemaakt door de rijke protestantse textielfabrikant Gelderman. Hij heeft het ook mogelijk gemaakt dat er betaald voetbal werd gespeeld. Leuk detail is dat VV Oldenzaal een voornamelijk protestantse club was in het katholieke Oldenzaal waarbij Quick'20 zeer populair was/is.
Het ene stadion is het andere niet!

Han

#9
Citaat van: ðe waan op okt 03, 2014, 12:12:38
Dit kan toch niet anders dan het DFC_terrein zijn (Markettenweg?), gezien de uit duidenden herkenbare vlaggenmast, die nog terug te vinden is in het huidige DFC-logo.



Je waarneming is correct.

Ik ben in verwarring geraakt omdat de begeleidende tekst bij de foto verwijst naar een wedstrijd van EBOH en DFC in augustus 1957. Ik leidde daar uit af dat het niet de Markettenweg kon betreffen.

In 1955 waagde DFC de stap naar het semi-professionalisme, het betaalde voetbal. Het knusse terrein aan de Markettenweg, goed voor een aantal interlands van het Nederlands elftal, was op dat moment al lang en breed ingeruild voor het stadion aan de Krommedijk.



Markettenweg 1912


CiteerGeweldig trouwens, die foto's van Het Heuveltje. Fotomateriaal van dit terrein heb ik maar zeer zeldzaam aangetroffen. De hoofdtribune heeft trouwens een opvallende gelijkenis met de Dudoktribune in Hilversum.


Met de volgende welkome aanvulling.

Citaat van: Bier und Bratwurst op okt 03, 2014, 19:05:55
Er is onlangs een jubileumboek over VV Oldenzaal verschenen. "Een eeuw voetbalvermaak". Daar staan veel foto's in o.a. van het Heuveltje.  De foto's die bij het artikel van Han staan zijn allemaal van Het Heuveltje aan de Zwartenweg, later Haerstraat genoemd. Aan de Hengelosestraat stond geen tribune. Het in 1922 geopende sportpark werd mogelijk gemaakt door de rijke protestantse textielfabrikant Gelderman. Hij heeft het ook mogelijk gemaakt dat er betaald voetbal werd gespeeld. Leuk detail is dat VV Oldenzaal een voornamelijk protestantse club was in het katholieke Oldenzaal waarbij Quick'20 zeer populair was/is.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Bier und Bratwurst

verzoekje: Heb je ook foto's van SC Amersfoort?
Het ene stadion is het andere niet!


Joost

#12
Ik stuitte vanmiddag op deze foto uit 1967 van de Baandert;


Han

Mooi! Dat roept, met het oog op 'rechtsboven', de vraag op in hoeverreop deze luchtopname nog contouren zichtbaar zijn van het 'Sittardia-terrein aan de Baandert'.
Strangely Devoted or Mentally Disturbed

Han

Ter oriëntatie ende vermaeck, als intermezzo de ranglijsten van het betaald voetbal in Nederland op de vijf hoogste niveau's. Het is een bizarre dwarsdoorsnede en potpourri van vagebonden, trotters, gelukszoekers, gouddelvers en clubs die serieus genomen mogen worden.


Het seizoen 1956/57


Eredivisie





Eerste Divisie A







Eerste Divisie B





Tweede Divisie A





Tweede Divisie B



Strangely Devoted or Mentally Disturbed