Groundhopping > Overige landen

Frankrijk

(1/74) > >>

Tom Bodde:
De Franse Ligue 1 is een vaak vergeten competitie in Europa. Hoewel de ambiance meestal uitbundig is, zijn de wedstrijden veelal saai. Er wordt de gehele wedstrijd met tien man achter de bal gespeeld, zelfs bij een achterstand. Je hebt dan ook een grote kans het na negentig minuten met een 0-0 te moeten doen. De supportersliederen, die de gehele wedstrijd voortduren, en het merkwaardige "Búúúúúút" bij een goal, maken echter veel goed. Ik heb inmiddels zo'n 15 wedstrijden in Frankrijk gezien, en ben maar één keer (08-12-01: CS Sedan Ardenne-Stade Rennes 0-0) teleurgesteld de stadionpoort uit gelopen.

Mijn top 3 qua sfeer en entourage:
1. Stade Velodrome - Olympique Marseille,
2. Stade Félix Bollaert - RC Lens,
3. Stade du Ray - Olympique Gymnastic Club Nice.

Mijn top 3 verlanglijst: 
1. Stade de la Licorne - Amiens SC,
2. Stade du Roudourou - En Avant de Guingamp,
3. Stade Beaujoire - FC Nantes.
(moet in één vakantie te combineren zijn ;-)))

Hieronder een paar foto's van 28 augustus jl: Olympique Marseille - OGC Nice 0-2

Hugo:
Ik kan mij wel vinden in je verhaal.

De afstanden die ik soms in een weekendje Engeland afleg heb ik maar over voor een paar clubs in Frankrijk. Frankrijk is wel een heerlijk vakantieland en ik heb ook al een paar wedstrijden bezocht "vanaf de camping". Amiens zou ik ook graag nog wel eens willen bezoeken maar dat zou nog kunnen in combinatie met iets in Belgie. Het nivo qua clubs en toeschouwers wordt wel snel minder onder Lique 1.

Metz - Paris SG, augustus 2003

TeeZee:
Ik heb zelf nog maar een wedstrijd gezien in Frankrijk en dat was vorig jaarValenciennes - AS Monaco. Een fantastische wedstrijd, een fantastische sfeer en zelfs fantastisch voetbal. Als het goed is plaatst reisgenoot hgrm binnenkort een nieuw topic over deze wedstrijd. Vorig jaar was Valenciennes bezig om een nieuw stadion te bouwen, ik vraag me af of ze daar inmiddels spelen of binnenkort gaan spelen. Het mooie was de naam van de nieuwe bak: Stade Nungesser II. Het huidige/vorige onderkomen heet(te) dus Stade Nungesser.

Tom Bodde:
Stade Nungesser is inderdaad héérlijk! Lekkere ouwe rommel, maar dicht op het veld met hartstochtelijk publiek. Een aanrader op rij-afstand... FC Metz idem dito; vooral de oude hoofdtribune en de 'drie-rings' tribune achter één van de doelen is top! (Ik droomde tijdens de saaie momenten in de wedstrijd helemaal weg door de Route du Soleil op de achtergrond...) Mooie foto, trouwens!

Joost:
Frankrijk 2007-2008 in kaart.

Ligue 1, paars
Ligue 2, oranje
Championnat, turquoise

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie