Hoofdmenu

MFC 'de Kazerne'

Gestart door AthleticHolanda, apr 26, 2012, 19:35:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Terranova

Maar vind jij het verstandig wat Berden doet Joost ?
Ik bedoel, het zou niet de eerste club zijn die door het bouwen van een nieuw stadion zich in de problemen brengt. Ik noem een Allemania Aachen, een Fortuna en zo zijn er nog talrijke voorbeelden. Ik vind de basis die Berden denkt te hebben gewoon te zwak.

Joost

Citaat van: Terranova op mrt 15, 2013, 14:01:19
Maar vind jij het verstandig wat Berden doet Joost ?
Ik bedoel, het zou niet de eerste club zijn die door het bouwen van een nieuw stadion zich in de problemen brengt. Ik noem een Allemania Aachen, een Fortuna en zo zijn er nog talrijke voorbeelden. Ik vind de basis die Berden denkt te hebben gewoon te zwak.

Is het bouwen van een nieuw stadion een valkuil of is het megalomaan gedrag van de bestuursleden naar aanleiding van een nieuw stadion?

Kijk naar Heerenveen, RKC, Heracles, NEC, Zwolle en de Graafschap

Alleen hebben ze ooit een nieuw stadion neergezet maar als er al financiele problemen ontstaan zijn naderhand dan is dat niet vanwege de hoge stadionlasten maar door geld uitgeven dat er niet was. Daarvoor heb je helemaal geen nieuw stadion nodig zoals Veendam en Emmen wederom bewijzen.

De Koel is een prachtig stuk voetbalhistorie maar nu compleet achterhaalt. Supporters en sponsoren van nu eisen haast luxe en comfort, dat is in de Koel niet meer te bieden dus een nieuw stadion is bittere noodzaak. Berden zet redelijk hoog in, dat ben ik met je eens, maar probeert alleen allerlei oplossingen te zoeken hoe het stadion rendabel te maken. Hij wil het duidelijk in 1 keer goed doen en niet met een zielloze betonbak op een afgelegen industrieterrein komen. Zijn startcapaciteit van 15K had ik zelf eerder op 12k gezet maar verder doet hij geen gekke dingen.

hgrm

#62
Wat volgens mij het probleem is in het hedendaagse Nederlandse voetbal is dat bij veel clubs de flexibiliteit ontbreekt om de bedrijfsvoering aan te passen aan de sportieve realiteit.

Daar bedoel ik het volgende mee:
Beleidsmakers gaan er altijd vanuit dat het met een club in de toekomst even goed of zelfs beter gaat dan in het heden en in het verleden. Dat sportieve prestaties steeds beter worden en dat budgetten omhoog gaan. Het is echter veel belangrijker om je in te dekken als het sportief slechter gaat en daardoor de inkomsten zakken (of zelfs, in geval van degradatie, instorten).

De structuur van het Nederlandse voetbal met een verplicht aantal fullprofs*, ook in de eerste divisie, maakt het aanpassen van de uitgaven aan de inkomsten al veel moeilijker dan in de ons omringende landen. Hierdoor leggen de clubs de laatste jaren bij bosjes het loodje. Haarlem, RBC, AGOVV, wie volgt??

Als een club nog beschikt over een stadion 1.0 (zoals de Koel, de Adelaarshorst of Schoonenberg) dan zullen de stadionkosten een club niet snel de das om doen; zo'n stadion is economisch afgeschreven, kost waarschijnlijk weinig huur (of is van de club zelf), is niet belast met hypotheek of andere leningen en kent lage exploitatiekosten.
Door een nieuw stadion te bouwen, gaat een club een behoorlijke financieel commitment aan. De vaste kosten van het stadion zijn hoog en moeten ook worden betaald als er weinig mensen komen.

Met een nieuw stadion en een verplicht aantal fullprofs heb je dus als club een hoge, inflexibele uitgavenkant op de begroting zodat een club niet structureel kan blijven draaien in de eerste divisie. Met andere woorden: Een club als VVV, waar altijd degradatie op de loer zal liggen, neemt wel een erg groot risico als ze aan een nieuw stadion beginnen (tenzij het de club niks kost en de exploitatie grotendeels gedekt wordt door niet-voetbal activiteiten).


*Het verplichte aantal full-profs hebben we te danken aan de spelersvakbond die de werkgelegenheid in het betaald voetbal gegarandeerd wil zien. Daarmee snijden ze zichzelf nu flink in de vingers; met de 3 faillissementen van de aflopen tijd zijn er al zo'n 50 arbeidsplaatsen verloren gegaan.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

AthleticHolanda

http://www.youtube.com/watch?v=7T5XWmBwo-A&

Citaat van: omroepvenloInvesteringen gemeente nodig voor succes mfc
Een voetgangersbrug naar de binnenstad en het binnenhalen van een andere grote publiekstrekker worden essentieel genoemd voor het succes van het mfc. Er wordt hiermee een beroep gedaan op de gemeente.

Die grote publiekstrekker moet vooral op doordeweekse dagen zorgen voor genoeg drukte in het Kazernekwartier. De voetgangersbrug moet zorgen voor een betere verbinding naar de binnenstad. Die brug werd eerder door gemeente uit de plannen geschrapt.

Ook de ontsluiting van het kazerneterrein met een goede aansluiting op de snelwegen A67 en A73, voldoende parkeerfaciliteiten en de ontwikkeling van de rest van het Lijnstad-plan zijn kernpunten voor de ondernemers achter het mfc. Deze zaken worden essentieel genoemd voor het succes en de ontwikkeling van het nieuwe mfc.

Citaat van: omroepvenloEvenemententak mfc gericht op nijverheid

In het nieuwe multifunctionele stadion zullen niet of nauwelijks grote muziekevenementen plaatsvinden. De focus ligt vooral op nijverheidsfairs met kraampjes en vermaak.

Grote muziekevenementen vallen niet onder de kernactivteiten. Er is buiten de regio slechts beperkt interesse in dit soort evenementen en organisatoren als MOJO hebben weinig belangstelling voor nieuwe concertlocaties.

De initiatiefnemers willen vooral een breed publiek trekken met laagdrempelige evenementen met een hoge entertainmentwaarde. Cultuur en nijverheid worden de hoofdthema's van die evenementen.

Volgens de opstellers van het plan komen er evenementen die in een straal van twee uur rijden nog niet bestaan. De voorgestelde nijverheidsfairs kunnen gekoppeld worden aan verschillende thema's. Ze worden aangekleed met muziek, theater en kraampjes met passende producten en eten en drinken.


Joost

Citaat van: Terranova op nov 12, 2012, 16:28:35
Even de thuiswedstrijden van Roda dit seizoen;

PEC 11.855
Willem II 12.365
FC Utrecht 12.167
VVV 12.464
Twente 13.212
ADO 11.917

Gemiddeld is het stadion dus ongeveer voor 35% onbezet. Lege plekken op TV trekken mijns inziens geen toeschouwers.
Dat het stadion dan in 12 jaar volgens Wikipedia 5x is uitverkocht (op 200 wedstrijden) kan mij er nou niet echt van overtuigen dat de capacitieit van 19.500 toeschouwers aanvaardbaar is. Als ze het stadion nou voor concerten etc. zouden hebben gebruikt en het daarbij tig keren hadden uitverkocht dan kon ik het uiteraard begrijpen, maar buiten wat voetbal is het stadion amper bezet.

Zoals ik al zei, het is allemaal gebaseerd bij clubs/gemeentes/provincies in de hoop om Eredivisie voetbal te spelen en het liefst zo hoog mogelijk. Zou RODA elk jaar top 4 spelen, tsja dan zou het kunnen dat het stadion elke wedstrijd gevuld was met 17.000+ toeschouwers, maar ja.... ALS ALS ALS.

Ik wil het nog allemaal wel eens zien. Ook bij VVV.

Roda v Sparta zal de best bezochte wedstrijd van het seizoen worden en misschien wel uitverkocht.

AthleticHolanda

http://www.omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/5297/fort-centraal-in-nieuw-kazerneplan/

CiteerFort Sint Michiel staat centraal in de nieuwe plannen voor het kazerneterrein.
Dat heeft initiatiefnemer Frank Vaessen laten weten.

Volgens Vaessen wordt het fort het thema van de gehele lijnstad. De marketing en styling wordt toegespitst op het thema fort. Zo kunnen bezoekers van het nieuwe stadion volgens Vaessen straks het gevoel hebben dat ze het fort binnenwandelen. 'Bezoekers gaan niet naar een voetbalstadion of event center maar naar het fort', aldus Vaessen.

Alle partners zouden het concept volgens Vaessen onarmen. Er zijn nog geen ontwerpen van de nieuwe plannen. Die komen er pas als de gemeente instemt met de concrete invulling van het terrein.

http://www.omroepvenlo.nl/nieuws/artikel/5319/ontwikkelaar-leisure-dome-doet-mee-met-kazerneplan/

CiteerOntwikkelaar Leisure-Dome doet mee met kazerneplan

Frank Vaessen werkt in het nieuwe kazerneplan onder meer samen met de projectontwikkelaar die onlangs in Kerkrade de Leisure-Dome heeft gebouwd.

Directeur Hessel Meijer van Wyckerveste bevestigt dat. De Leisure-Dome bestaat uit een megabioscoop, bowling, glowgolf en een binnenspeeltuin. Volgens Meijer zijn dat ook mogelijkheden op het kazerneterrein. Binnenkort wordt onderzocht waar in Venlo behoefte aan is. Het college heeft al een bezoek gebracht aan het vrijetijdscentrum in Kerkrade.

Meijer geeft aan dat het nieuwe plan extra kosten met zich meeneemt die niet alleen door de ontwikkelaars gedekt kunnen worden. De gemeente en de Provincie zijn daarvan op de hoogte.

Joost

Hamvraag is eigenlijk; is het wel een fort?

AthleticHolanda

Citaat van: Joost op sep 10, 2013, 19:12:27
Hamvraag is eigenlijk; is het wel een fort?

Men zegt een Spaans fort, maar als dat op hetzelfde uitdraait als met die mikwe... ;-).

http://redonsfort.nl/wat-valt-er-te-redden.htm

AthleticHolanda

Citaat van: voetbalinlimburg.nlWederom uitstel voor de bouw van het nieuwe VVV stadion

Al jarenlang probeert VVV-Venlo te verhuizen naar het Kazerneterrein. De Venlose club zag dat voornemen tot nu toe steeds vastlopen door verschillende procedures.

Inmiddels heeft VVV-voorzitter Hai Berden de politiek weten te overtuigen van het nieuwe plan. "We hebben vorige week nog met de gemeente gezeten" begint de voorzitter tegenover Voetbal International. "Ook de lokale politici zien in dat er nu een fantastisch concept ligt, dat stad, regio én club op een hoger plan kan brengen."

De omwonenden hebben echter bezwaar aangetekend, waardoor er nog niet gebouwd mag worden. De Raad van State zou rond deze periode een uitspraak doen. "Maar de raad is er nog steeds mee bezig. We verwachten eind dit jaar, begin volgend jaar duidelijkheid."

AthleticHolanda

Citaat van: omroepvenlo.nlGeen VVV-stadion op kazerneterrein

Er komt geen stadion op het kazerneterrein. Dat verklaart de betrokken projectontwikkelaar Hessel Meijer tegenover Omroep Venlo.

Volgens Meijer is de knoop deze week definitief doorgehakt. 'Het niet doorgaan heeft natuurlijk te maken met de degradatie van VVV maar ook met de gang naar de Raad van State.' Meijer wil nu dat zijn Leisure Dome verplaatst wordt naar de plek waar eigenlijk het stadion zou komen.

'Door de veranderingen gaat het project Lijnstad voorlopig de ijskast in. We hopen dat het Leisure Dome nu op de plek kan worden gebouwd waar eigenlijk het stadion zou komen maar daarvoor moeten we een heel nieuw traject doorlopen. We hopen over een maand of vier meer duidelijkheid te hebben.'

AthleticHolanda

Inmiddels is bekend geworden dat VVV haar huidige stadion de Koel gaat ombouwen tot een modern geval. Het wordt een meerjarenplan, maar wie De Koel nog in haar huidige vorm wil bezoeken moet dat komend seizoen doen. Dan worden de tribunes namelijk nog niet aangeraakt.

Gedurende komend seizoen wordt wel alvast begonnen. De parkeerplaats wordt aangepakt, de zuidtribune krijgt een nieuw dak en de ingang zal worden verbouwd en krijgt o.a. een clubmuseum alsmede de fanshop en ruimte voor medewerkers zullen daar naartoe gaan.

Na komend seizoen krijgt als eerste de oosttribune een opknapbeurt. Deze krijg extra zitplaatsen boven de huidige staanplaatsen. Dit dient als basis voor de overige uitbouw waarin elke tribune dezelfde hoogte zal krijgen, dus ook de zuidtribune zal verhoogd worden. Eveneens gaan op termijn de hoeken dicht waardoor de capaciteit zal stijgen naar ongeveer 12000 plaatsen.
De harde kern verhuist op termijn naar de stadskant en het uitvak gaat komen in de hoek tussen de oost en zuidtribune. Vooral logistiek een slimme zet.


Groundos

Goed om te lezen dat de tribunes pas na komend seizoen worden aangepakt. Ik heb dit stadion nog niet bezocht en wist dat ze in juni beginnen met de verbouwing. Daarom wilde ik dit seizoen eigenlijk nog een thuiswedstrijd van VVV bezoeken, maar daar was het niet meer van gekomen.

Nergens zag ik ook concrete bouwontwerpen of wanneer ze aan welk deel van het stadion beginnen en zat er daarom voor de zekerheid aan te denken om het stadion zonder wedstrijd te bezoeken. Dit geniet echter niet mijn voorkeur. Ik denk dat ik daarom nu gewoon volgend seizoen een wedstrijd van VVV ga bezoeken. Bedankt voor het melden van het nieuws!

PS: waar heb je dit ergens gelezen?

FCT1980

Geweldig stadion in de huidige vorm. Zonde dat ze het zo drastisch gaan aanpakken.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

AthleticHolanda

Citaat van: Groundos op mei 22, 2018, 00:03:03
PS: waar heb je dit ergens gelezen?

Geen dank. Er is afgelopen zaterdagochtend een bijeenkomst geweest voor de supporters waarin alles is toegelicht, verscheidene hebben daarvan verslag gedaan op o.a. twitter en inmiddels heeft het ook Europlan bereikt.

Jehoentelaar

#74
Potver, goed dat ik dit topic zie. De Koel is een van de laatste drie huidige Eredivisiestadions waar ik nog langs moet. Uiteraard in z'n huidige vorm want gestandaardiseerde dichte bakken heb ik al wel genoeg in de archieven staan.

Edit: taalkundig even verbeterd.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar