Hoofdmenu

Joost in Belgie

Gestart door Joost, jun 20, 2009, 23:19:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

't was alweer even geleden maar geloof me, over KFC Eksel v Stal Sport (een gelukkige 1-2 zege voor de bezoekers in de slotminuut) was echt níets te melden.

17 januari 2015
K. Daring Huvo Jeuk v KVK Beringen
1. Provinciaal Limburg, België
Gemeentelijke Sportterreinen, Jeuk

Januari is al over de helft maar mijn voetbaljaargang 2015 had zijn start nog niet gemaakt, het laatste duel dateert zelfs van 21 december. Bijna een maand geen voetbal is normaliter alleen aan de zomerstop voorbehouden. Gelukkig ontwaakten deze week de meeste Belgische reeksen.

Mijn keus viel op Daring Huvo Jeuk v KVK Beringen in de Limburgse hoogste Provinciaal. De keuze op zaterdagavond was beperkt en wil ik ooit alle hoogsten Provincialers gezien hebben dan moeten ook de verre clubs eraan geloven. Dit was het 11e van de 16e kruisjes.

Jeuk dus, zo'n prachtige Belgische dorpsnaam, een klein vlekje in het uiterste zuidwesten van Belgisch Limburg in de gemeente Gingelom.

De beide Limburgen zijn redelijk vergelijkbaar qua landschap. Vlak in het noorden en heuvelachtig in het zuiden. Jeuk, op nauwelijks 3 kilometer van de taalgrens ligt in dat heuvelachtige Haspengouw. Mijn route op de heenweg was zuidwaarts op de A2 en bij Luik de snelweg richting Leuven en Brussel. Vrijwel direct na de afslag en het passeren van de taalgrens glom de horizon boven een van de heuvels al het licht van het voetbalterrein. Gelukkig maar want ik had niet raar opgekeken als het was afgelast met dit gure weer.

Daring Huvo Jeuk bestaat nu 8 jaar. Het is het resultaat van een fusie tussen Daring Jeuk en SC Huvo Jeuk. Daring Jeuk van 1958 speelde haar hele historie in de lagere provinciale klassen, niet gek voor een ploeg uit een dorp met ruim 1300 inwoners. SC Huvo Jeuk zag in 1979 het licht als SC Klein-Vorsem, de club van Montenaken, een dorp naast Jeuk. In 1997 werd de club gedwongen te stoppen, een liefhebbersclub uit Jeuk zelf zag haar kans schoon en slorpte de club op. Die liefhebbersclub; SC Hundelingen kwam daarmee automatisch binnen de reeksen van de Bond. HuVo staat daardoor voor Hundelingen-Vorsem. In 2007, het jaar dat Huvo en Daring voor het eerst en voor het laatste in dezelfde reeks uitkwamen degradeerden ze beide uit 2e provinciaal en fuseerden. Voor Daring was het een tweede degradatie op rij na een slecht debuut in 1e Provinciaal.

Als Daring Huvo Jeuk werd de club direct kampioen in 3e provinciaal en na 2 consilidatiejaren onderin 2e Provinciaal volgden 2 mislukte deelnames aan de eindronde. In 2013 lukte het wel, via Gruitrode en Zepperen was er weer voetbal op het hoogste Provinciale niveau te zien. Vorig seizoen sloot de club af in de middenmoot en daar staat ze ook dit jaar.

Tegenstander KVK Beringen is een fusie uit 2002 tussen de restanten van FC Beringen, de nummer 2 van Belgie uit 1964 en Vigor Beringen. De club staat momenteel onderin maar dat kwam volgens een supporter waarmee ik sprak door een aantal weggelopen spelers en kwetsuren. Deze winter trok de voorzitter, een Vader Abraham-kloon, dan maar Michele Meerburg aan. Broodvoetballer bij de 'amateurs' die voor EVV nog topscorer was in de Topklasse vorig jaar. Afgelopen zomer zou hij naar Vise gaan in 3e klasse maar dat ketste af en hij trok naar Hoofdklasser EHC.

Na het betalen van 8 euro entree mocht ik een wedstrijdblad in ontvangst nemen en constateerde dat Meerburg nog niet meedeed, hij bleek nog op vakantie te zijn. Zijn nieuwe teamgenoten hebben al genoeg doelpunten gemaakt dit seizoen maar falen vooral achterin.

Het duel was nog maar 12 minuten aan de gang toen het plots helemaal donker werd. Alleen in de kantine brandde nog noodverlichting. Het is toch een dik uur rijden naar Jeuk en alternatieven waren er niet in de buurt dus ik zag het even somber in. In de kantine bleef de stemming opperbest en zij bleken gelijk te krijgen. Hoewel de taalgrens in België scherp is vastgesteld bleek dat in Jeuk toch wat soepeler. Ik hoorde in de kantine regelmatig wat Frans langskomen tussen het Nederlands en de typisch Waalse/Franse begroeting met een kus was ook in Jeuk gebruikelijk.

Toen na 25 minuten oponthoud het duel weer verder ging werd het een leuke pot, de teams speelde een beetje naïef. De eerder genoemde matige verdediging van Beringen ging in de fout en zo werd het 1-0 voor de thuisploeg. Nauwelijks twee minuten later stond de gelijkmaker al op het bord.

De koffie in de rust was het vermelden waard, zelden zo'n lekker kopje gehad in een voetbalkantine.

In de tweede helft was het vrij vlot beslist. Slecht verdedigen bij een hoekschop bracht 1-2 op het bord en niet veel later mocht Beringen vanaf de stip 1-3 maken. De scheidsrechter die een prima duel floot gaf daarbij zijn 4e gele kaart. De eerdere 3 waren in het sportieve duel overbodig, deze 4e was donkerrood want de keeper haalde een doorgebroken spits die de bal voor het intikken had neer.

Ondanks de 1-3 stand bleef het wel leuk, Jeuk probeerde tevergeefs wat terug te doen terwijl Beringen naar hartenlust counterde.

Het hoofdveld van het gemeentelijk sportterrein in Jeuk is redelijk vlak en dat is gelukt door een klein deel van een heuvel af te graven. Hierdoor ontstaat er een natuurlijke verhoging waarin ze zelfs 3 gevaarlijke staantreden hebben gecreëerd. Aan een zijde is het terrein bebouwd met kleedkamers, een kantine, een miniscule zittribune en een beschutting. Met 132 toeschouwers was de opkomst zoals verwacht, een kleine 10% van het hele dorp was er.

De terugweg ging via de kortste route, dwars door Limburg via Sint Truiden, Hasselt en Genk. Ik kon het niet laten om de auto nog eens vol te gooien met diesel voor €0,998 per liter.


Klikken voor meer foto's, kwaliteit beroerd vanwege het weinige licht

Joost

1 februari 2015
K. Hand-in-Hand Hoepertingen v KVV Weerstand Koersel
1. Provinciaal Limburg, België
Weg op Berlingen, Hoepertingen

Voor MVV v Roda had ik geen moeite gedaan, want die stond op vrijdag en dan zouden we in het theater zitten. Na de verplaatsing naar zondag werd de animo niet groter, dat had weinig met de prestaties van Roda te maken overigens. Voor de Maastrichtenaren is dit duel zo ontzettend belangrijk en ik heb sowieso al weinig met alles dat er binnen de gemeentegrens van Maastricht woont, leeft, staat of thuishoort dat ik liever oversloeg. Gelukkig bood België uitkomst.

Ik ben toch stiekem bezig om de Limburgse 1e provinciale te voltooien en de naam Hand-in-Hand Hoepertingen staat al sinds ze ploeg vorig jaar promoveerde hoog op het verlanglijstje.

Hoepertingen vinden we tussen Sint Truiden en Tongeren aan de doorgaande weg en behoort tot de gemeente Borgloon. Het telt dik 2000 inwoners. De voetbalclub van 1933 met stamnummer 2399 heeft zichzelf tot doel gesteld om zoveel mogelijk met eigen spelers te werken. De nadruk ligt dan ook op het jeugdplan dat de club duidelijk op haar site heeft staan. Een blik op de historie van de ploeg toont aan dat ze in ieder geval enorm stabiel is en vrijwel onafgebroken af en toe tussen 2e en 3e provinciaal pendelt. In 2004 was er een toevallige promotie naar 1e provinciaal maar daaruit degradeerde ze kansloos. Vorig jaar had de ploeg een beetje geluk, ze verloor de eindrondefinale van Torpedo Hasselt maar mocht door een fusie tussen Neerpelt en Overpelt toch promoveren.

Ook tegenstander Koersel promoveerde maar dan als kampioen door een klein mirakel in de slotfase van de competitie. Dit seizoen staan beide onderin met beide slechts 17 gescoorde goals in 18 duels.

Onderweg regende het flink en het nieuwe parkeerterrein was een flinke modderpoel. Hoepertingen is afgelopen zomer verhuist. Bij het oude C-terrein is een nieuwe kantine gebouwd en dat is het nieuwe hoofdterrein. Het ligt aan de rand van het dorp en het uitzicht is leuk. Leuk detail is dat aan drie zijden een gracht rond het veld loopt op nauwelijks meer dan 2 meter van de zijlijn.

De vele regen had ook haar invloed op het veld, dat was een enorme hoop modder. De WK veldrijden had zich er zeker thuisgevoeld. De thuisploeg probeerde toch naar aardig te voetballen en dat lukte. Ondanks het gebrek aan doelpunten maakten de teams er een heerlijke pot van.

Vlak voor de rust kwam Koersel op voorsprong. De keeper kwam niet los uit de modder en een vrije trap zeilde erin. Dat gaf Hoepertingen nog meer werk in het tweede bedrijf. Ze zette Koersel vast en het was wachten op de gelijkmaker. Toen na 20 minuten de teugels even losgelaten werden was het plots 0-2 uit een counter. Hoepertingen gaf niet op en scoorde ook uit een vrije trap met weer een vastzittende keeper 1-2. Het spektakel werd almaar groter want zelfs nadat Koersel uit een nieuwe counter 1-3 had gemaakt bleef de thuisploeg erin geloven.

Met nog 3 minuten op de klok leek Koersel naar 1-4 te counteren maar voor een leeg doel werd de paal geraakt. Prompt viel aan de andere kant de 2-3. Hoepertingen probeerde het nog wel maar de verdiende gelijkmaker wilde niet vallen en zo eindigde het heerlijke duel op 2-3.




Joost

Alweer het 4e potje voetbal in België dit seizoen;

RUW Ciney v FC Liege 0-1
Stade Lambert
Derde Klasse B

Enkel wat foto's dit keer, klikken voor meer.