De (geplande) Competitiehervorming

Gestart door Joost, mei 05, 2015, 15:14:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HRM1880

Citaat van: Joost op mrt 03, 2016, 17:57:39
Er is alvast 1 club die kan juichen, Roeselaere heeft haar 1A licentie binnen en met 8 punten bonus op plaats 9 zullen we hen in ieder geval in 1B terugzien komend jaar.
Waar heb je dit gevonden Joost? Volgens mij moet de licentiecommissie namelijk nog uitspraak doen, tenzij ik ergens over zie.
De jaarlijkse licentiestress heeft hier namelijk weer toegeslagen dus volg het graag kort op.


wekke


spons

2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

HRM1880

Citaat van: Joost op mrt 04, 2016, 10:38:45
Dat staat hier;
http://koningvoetbal.be/2016/03/03/uitstekend-nieuws-voor-ksv-roeselare/

Een zeer betrouwbare bron.
Ken de hoofdredacteur goed. Hebben bij verschillende clubs inderdaad goede contacten.
Het bericht op de site van Roeselare zegt echter iets anders en was daar in eerste instantie gaan kijken.

Vandaag ontving KSV Roeselare positief nieuws van de Licentiemanager, dhr. Van Brantegem. Deze stuurde na een grondige analyse zijn rapport door aan de Licentiecommissie en stelt voor om stamnummer 134 een Licentie Betaald Voetbal 1A en 1B alsook de licentie van Nationale Amateurclub toe te kennen voor het seizoen 2016-2017.
http://www.ksvroeselare.be/nieuws/1260-uitstekende-licentienieuws

Ik zal dus nog even bang moeten blijven afwachten vrees ik.

Joost

Citaat van: HRM1880 op mrt 04, 2016, 11:24:40
Ken de hoofdredacteur goed. Hebben bij verschillende clubs inderdaad goede contacten.
Het bericht op de site van Roeselare zegt echter iets anders en was daar in eerste instantie gaan kijken.

Vandaag ontving KSV Roeselare positief nieuws van de Licentiemanager, dhr. Van Brantegem. Deze stuurde na een grondige analyse zijn rapport door aan de Licentiecommissie en stelt voor om stamnummer 134 een Licentie Betaald Voetbal 1A en 1B alsook de licentie van Nationale Amateurclub toe te kennen voor het seizoen 2016-2017.
http://www.ksvroeselare.be/nieuws/1260-uitstekende-licentienieuws

Ik zal dus nog even bang moeten blijven afwachten vrees ik.

Maar als de Licentiemanager een positief advies geeft dan acht ik de kans dat Roeselare geen licentie krijgt nihil.

wekke

Citaat van: spons op mrt 04, 2016, 11:11:41
Waarom jammer ?

Die licentie geeft Lierse (Maged Samy) een extra reddingsboei om toch maar bij die 24 profclubs te horen. Sportief gezien verdienen ze die plaats niet dus maken ze nog via 'de groene tafel' een kans. Ik hou ook mijn hart vast als ze op hetzelfde elan doorgaan en in de 1B reeks terecht komen. Een hopeloos laatste plaats zit er dan dik in. Bovendien willen we al lang van onze voorzitter en Wadi Degla af. Zolang Lierse bij de profclubs hoort, hebben ze een bepaald podium om hun talenten te showen. Nu ja, de talenten zijn veel te zwak en kunnen duidelijk het niveau nauwelijks aan, maar dat wil men niet in zien. In de amateurreeks kunnen we ten minste nog hopen dat hij Lierse laat vallen, net zoals hij met KV Turnhout deed. Dan kunnen we eindelijk opnieuw beginnen.

Maar ik zit ook niet te wachten op deze competitieformat. Ik ben lang voorstander geweest van een scheiding tussen profs en amateurs. Er zijn gewoon te veel teams op een te kleine ruimte. Ze concurreren elkaar kapot en op dat opzicht vond ik de scheiding wel een goede zaak. Nu hebben ze daar echter een gedrocht van een competitieformule voor gecreëerd. Als ik zie welke teams er in die top 8 zitten dan zit ik echt niet te wachten op 4 wedstrijden tegen elk van hen. Dan liever de eerste amateurreeks waar veel leukere tegenstanders inzitten.

Joost

Ook Cercle Brugge en ASV Geel hebben inmiddels goed nieuws ontvangen vanuit het Bondsbureau.

Joost

De top van het Belgische voetbal lijkt wel een enorm Vlaams feestje te worden.

Charleroi, Standard en Moeskroen verdedigen de Waalse eer nog in 1e Klasse. In 2e Klasse zien we vooralsnog enkel Tubize, in 1e Klasse Amateur enkel Seraing Utd en Virton. Slechts 6 van de 40 hoogstspelende clubs vertegenwoordigd 30% van alle inwoners.

eSKaa

Citaat van: wekke op mrt 04, 2016, 14:46:21
Die licentie geeft Lierse (Maged Samy) een extra reddingsboei om toch maar bij die 24 profclubs te horen.  In de amateurreeks kunnen we ten minste nog hopen dat hij Lierse laat vallen, net zoals hij met KV Turnhout deed. Dan kunnen we eindelijk opnieuw beginnen.

Samy verklaarde dit weekend in Patro 'dat hij Lierse zal blijven steunen, al is het tot in de provinciale reeksen' (as seen on RTV)


Geel zal dan wel een licentie krijgen, als zij als nr. 13 in de stand zouden naar 1B gaan, zie ik ze recht naar hun volgende faillissement lopen. En dat geldt uiteraard niet enkel voor hen.. Ik vrees dat er in de huidige 2e Klasse enkele ploegen bij zijn, die binnen een jaar of 2-3 niet meer bestaan. 1B zal een grotere sterfput zijn dan de huidige 2e Klasse. Net wat de KBVB wil..

Ik ben niet zo'n kijker van 'Extra Time'. Een groter k*tprogramma over voetbal bestaat bijna niet. Maar ik hoorde Filip Joos daar wel de waarheid zeggen (en dat zeg ik niet met plezier..): "1B is slechts een veredelde 2e Klasse", hoe je het ook noemt. Ik ben blij dat we dat circus mogen overslaan.
instagram? --> ackx.k (football, festivals, more)

uit Gouden Korenaren, schiep God de Heistenaren. Uit het restant, de rest van't land

HRM1880

Citaat van: eSKaa op mrt 15, 2016, 18:06:05
Samy verklaarde dit weekend in Patro 'dat hij Lierse zal blijven steunen, al is het tot in de provinciale reeksen' (as seen on RTV)


Geel zal dan wel een licentie krijgen, als zij als nr. 13 in de stand zouden naar 1B gaan, zie ik ze recht naar hun volgende faillissement lopen. En dat geldt uiteraard niet enkel voor hen.. Ik vrees dat er in de huidige 2e Klasse enkele ploegen bij zijn, die binnen een jaar of 2-3 niet meer bestaan. 1B zal een grotere sterfput zijn dan de huidige 2e Klasse. Net wat de KBVB wil..

Ik ben niet zo'n kijker van 'Extra Time'. Een groter k*tprogramma over voetbal bestaat bijna niet. Maar ik hoorde Filip Joos daar wel de waarheid zeggen (en dat zeg ik niet met plezier..): "1B is slechts een veredelde 2e Klasse", hoe je het ook noemt. Ik ben blij dat we dat circus mogen overslaan.
Maar weet wel dat jullie gemist zullen worden.  Zeker na jullie resultaten van de laatste weken kunnen jullie niets meer verkeerd doen bij ons.
Zondag waren we zelfs al de mogelijkheid aan het bekijken om "de Cis" in de bloemetjes te zetten. ;-)

Joost

Het seizoen loopt nu toch echt op z'n einde, tijd voor de traditionele wekelijkse update over het hoe en wat.

Te beginnen in 2e waar op meerdere fronten het erg spannend is. Antwerp is na afgelopen weekend in ieder geval zeker van top 8 maar dat is zeker niet de eerste doelstelling in Antwerpen. Met Pasen wordt er ingehaald bij Cercle en de daaropvolgende vrijdag speelt Antwerp tegen Lierse. Met 2 zeges is de titel quasi zeker, al hangt alles af van de licenties of Antwerp ook werkelijk promoveert.

Brussels en Cercle lijken uitgespeeld in de titelrace en hebben een gaatje naar plaats 8, met een licentie zijn die dus wel zeker van plaatsing voor 1B. Dan hebben Union, Lommel en Roeselaere 43 punten en completeren de top 8, Lierse volgt op 2 punten en ook Seraing zit nog op het vinkentouw.

3A.
Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat de teams in 3e allemaal wel graag in de hoogste amateurklasse wilden komen. Realiteit is echter dat in 3A Sint Eloois Winkel, Petegem, Temse en Gullegem geen licentie hebben aangevraagd. Hoewel het dus in 3A dicht opeen staat bovenin is het in eigenlijk wel al duidelijk welke 6 teams zich in de promotierace mengen. Mits ze allen een licentie krijgen natuurlijk. Hamme,  Dender, Aalst en Oudenaarde kregen al een positief advies van meneer van Branthegem.

Onderin greep Racing Mechelen de laatste strohalm en versloeg Torhout met 2-0. De Mechelaars hebben nog maar 1 punt minder dan Deux Acren en 3 minder dan Torhout. Maar wel 2 zeges minder dan Torhout. Misschien is het over 2 weken wel de laatste kans voor RC Mechelen tegen Racing Gent Zeehaven. Daarna volgen enkel nog duels tegen de nummers 1, 3, 4 en 6 uit de stand.

3B.
Hier is er nog minder bekend over licenties maar Oosterzonen en Beerschot-Wilrijk zullen die vast krijgen. Oosterzonen telt ondertussen 8 punten meer dan Bocholt, B-W heeft er 5 meer en een duel minder.

Vierde Klassen.
Hier promoveren sowieso de eerste 3.

4A.
Met nog 4 speeldagen te gaan is het erg spannend, koploper Dikkelvenne telt amper 4 punten meer dan nummer 4 Berlare.

4B.
Hier is Olympic Charleroi inmiddels zeker van promotie naar de 2e Klasse Amateurs.

4C.
Hades kan promotie nauwelijks nog ontgaan. 10 punten meer met nog slechts 4 potjes te spelen.

4D.
Net als in 4A is er hier nog volop spanning, door het slechte weer is er ook nog wat meer te spelen dan in de andere klassen.

Provinciale klassen.
Antwerpen. De bovenste 2 promoveren, de 3e gaat in de Interprovinciale Eindronde. Dat Houtvenne, Mariekerke en GR Katelijne die plaatsen innemen is duidelijk maar wie in de wachtkamer komt is nog niet zeker. GR Katelijne telt 3 speeldagen voor het einde 2 punten minder.
Brabant. Eppegem en Diest zijn hard op weg op de twee promotieplaatsen in te nemen. Zeker voor Eppegem kan het alleen in theorie nog mis.
Limburg. Helson pakte de titel en promoveert. Termien is met een periodetitel al zeker van de eindronde, de andere 3 zijn hoogstwaarschijnlijk de nummers 3, 4 en 5 uit de eindstand.
Oost Vlaanderen. Hier zijn net als in Brabant en Antwerpen twee promotieplaatsen maar die zijn voor de kampioen en eindrondewinnaar. RC Lebbeke en Merelbeke staan een straatlengte voor op de rest en strijden om de titel.
West Vlaanderen. Wervik heeft 10 punten meer dan RC Waregem met nog drie duels te gaan, Waregem mag wel nog een keer inhalen op 2e Paasdag. Een week later is het onderlinge duel en enkel de kampioen stijgt.

In de Waalse provincies zullen er 2 teams stijgen maar of de 2e bepaald wordt via een eindronde of de eindstand is niet helemaal zeker. Afgaande op de documentatie zijn er in Luik en Henegouwen eindrondes, in Namen en Luxemburg niet.
Henegouwen. Het nieuwe Mons promoveert in ieder geval. Door de eigen winst en de nederlaag van Manage is het gat 16 punten met nog 5 duels te gaan.
Luik. Tilleur is hier zo goed als zeker. Huy kan nog gelijk komen maar dan moet Tilleur 4 duels verliezen en dat zal niet gebeuren.
Namen. Met nog 4 duels te gaan heeft Onhaye 7 punten meer dan Aische. In theorie kan ook Nismes er nog overheen en dus is Onhaye nog niet zeker van promotie.
Luxemburg. Durbuy 43, Mormont 42 en Ethe 40 maken het spannend. Ethe heeft daarnaast nog 2 duels minder gespeeld.

HRM1880

Om er slechts een ploeg uit te pikken. Van Temse verschiet ik toch wel. Die waren zeer ambitieus aan de begin van het seizoen.

Joost

#103
Citaat van: HRM1880 op mrt 21, 2016, 17:15:54
Om er slechts een ploeg uit te pikken. Van Temse verschiet ik toch wel. Die waren zeer ambitieus aan de begin van het seizoen.

Dit zeggen ze zelf;

CiteerOfficieel bericht van het hoofdbestuur:

De voorbije dagen stonden in het teken van de licentieaanvraag voor volgend seizoen. Na rijp overleg heeft de club beslist dat het geen licentie aanvraagt om volgend seizoen in de 1ste amateursliga uit te komen. Onze club wil geen stappen overslaan in zijn groeiproces. Dan denken we in de eerste plaats aan de jeugd die nu interprovinciaal speelt en dan op een hoger nationaal niveau zou moeten starten in alle uithoeken van het land. Dit in combinatie met de extrasportieve redenen die ons momenteel boven het hoofd hangen, waardoor eigen investeringen aan het stadion of andere noodzakelijke infrastructuur uit den boze zijn.

Op het sportieve vlak lost ons eerste elftal momenteel zeker en vast de verwachtingen in. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat enkele spelers ontgoocheld zullen zijn met deze beslissing. Op lange termijn is het soms echter beter om even ter plaatse te trappelen en nadien een sterke stap voorwaarts te zetten. Daarom ook dat KSV er alles aan zal doen om ook volgend seizoen wederom een seizoen te realiseren aan de top van het klassement. Op deze manier heeft de club nog een jaar extra om alle tekortkomingen en hiaten op te vullen. Wij hopen alvast dat iedereen deze visie mee zal ondersteunen en vanaf morgen zijn steentje zal bijdragen om hieraan mee te werken.

Volgens mij zijn er flinke eisen voor de jeugdwerking op dat niveau, ik wil dat graag opzoeken in het Bondsreglement maar de site is momenteel niet bereikbaar.

cafebac

Op het oog zowaar een club die met een verstandige beslissing op de proppen komt.