Hoofdmenu

Zuid-Afrika

Gestart door Nort, feb 22, 2017, 19:37:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nort

Over twee weken ga ik op vakantie naar Zuid-Afrika en zal de Soweto derby (Kaizer Chiefs – Orlando Pirates) en een wedstrijd in Kaapstad (Ajax Cape Town – Free State Stars) worden bezocht. Tot mijn verbazing, met het WK 2010 in gedachte, bestaat er echter nog geen topic over het voetbal in Zuid-Afrika. Ik neem aan dat bepaalde leden (Spons?) toch wel wat wedstrijden in Zuid-Afrika hebben bezocht.

Als topic opener een korte introductie van het voetbal in Zuid-Afrika.

WK 2010
Waar de wereld tijdens het WK vooral feestende en mooie beelden kreeg te zien, bleef de lokale bevolking met een kater achter. Bijna 6,5 jaar later is de kater nog steeds niet verwerkt en is men nog steeds bezig met het betalen van de rekening voor het feest van de bobo's dat slechts 31 dagen duurde.

Naast alle uitgaven om de infrastructuur te verbeteren werd er een slordige 2 miljard Dollar uitgegeven aan de bouw en renovatie van de stadions. De een nog mooier dan de ander, maar een plan wat er na het WK met de stadions ging gebeuren was er niet. Althans niet meer, dan wat prognoses over te organiseren concerten en sportevenementen en die blijken uiteraard te rooskleurig te zijn geweest.

Het dieptepunt is het Cape Town Stadium dat met 600 miljoen Dollar verreweg het meeste geld heeft gekost. De locatie, aan zee en tegen de baai aan, is prachtig en het levert schitterende plaatjes op. Dat heeft echter ook een keerzijde. Behalve de peperdure grond, is het stadion ver verwijderd van de townships en laat dat nu precies de doelgroep zijn van de sport evenementen. Wedstrijden van Ajax Cape Town & Cape Town City trekken dan ook niet meer dan 2.000 supporters en dat is dus nog geen 5% van de capaciteit.

Ook het aantal georganiseerde (grote) concerten valt zwaar tegen en blijft steken op 10 (in 6 jaar). Behalve de gespendeerde 600 miljoen, is de lokale bevolking elk jaar 7 miljoen Dollar kwijt aan operationele kosten (om het stadion draaiende te houden). Er gaan nu dan ook stemmen op om het stadion weer te slopen en er luxe villa's neer te zetten.

De situatie van Kaapstad geldt eigenlijk voor bijna elk stadion. Enkel het Soccer City Stadium in Johannesburg brengt meer geld op dan het kost. De overige stadions kampen vooral met leegstand. Waar aanvankelijk de voetbal- en rugby clubs hun onderkomen vonden in de nieuwe stadions, zijn de meesten weer teruggekeerd naar hun oude stadion omdat ze de huur niet konden betalen.

Voetbal in Zuid-Afrika
De verwachting was dat de bezoekersaantallen na afloop van het WK zouden toenemen, maar dat is niet gebeurd. Hoewel voetbal, samen met rugby, wordt gezien als de populairste sport van het land, trekken de clubs bepaald geen volle zalen. Het gemiddelde bezoekersaantal ligt rond de 5.000 en wedstrijden zijn dan ook nooit uitverkocht. De enige uitzondering is de Soweto derby tussen Kaizer Chiefs en Orlando Pirates, de twee populairste clubs van het land.

Verassend genoeg moet zowel de Chiefs als de Pirates, Mamelodi Sundowns voorbij laten gaan als meest succesvolle club van het land. Sinds de formatie van de South Africa Premier League (SPL) in 1996 hebben de Sundowns 7 titels gewonnen tegenover 4 door de Chiefs en Pirates. Verassend is dat weer niet, want de Sundowns genieten de steun van miljardair Motsepe. Mede vanwege die externe financiële steun zijn de Sundowns ook direct de meest gehate club van het land.

Robin

2 maanden geleden tijdens mijn vakantie in Zuid-Afrika ook Kaapstad bezocht. Een heerlijke stad! Het Green Point / Cape Town stadion is schitterend vanaf de Tafelberg en vanuit een helikopter. Maar vond het geen indruk maken toen ik er naast liep. Als Ajacied uiteraard een bezoekje gebracht aan Ajax Cape Town, maar het stelde allemaal niet erg veel voor. Fijne vakantie, het is wel echt een heerlijk land!

Nort

Citaat van: Robin op feb 23, 2017, 13:28:24
2 maanden geleden tijdens mijn vakantie in Zuid-Afrika ook Kaapstad bezocht. Een heerlijke stad! Het Green Point / Cape Town stadion is schitterend vanaf de Tafelberg en vanuit een helikopter. Maar vond het geen indruk maken toen ik er naast liep. Als Ajacied uiteraard een bezoekje gebracht aan Ajax Cape Town, maar het stelde allemaal niet erg veel voor. Fijne vakantie, het is wel echt een heerlijk land!
Het Cape Town stadion is het perfecte voorbeeld van wat er mis is met het voetbal én juist daarom wil ik er heel graag naar toe. Ben jij ook nog in het Athlone stadium geweest? Ik kan op zaterdag of woensdag er een bekerpot meepakken, maar ik twijfel nog een beetje.

Robin

Nee, Athlone stadion overgeslagen. Had hem wel genoteerd voor ik op reis ging, maar nadat ik bij Ajax Cape Town was geweest, geloofde ik het wel met dat stadion. Kaapstad heeft meer te bieden ;)

Nort

24/09/2019 Amazulu FC 0-2 Kaizer Chiefs
South African Premier League
King Zwelithini stadium (14.000)


Bij het uitkomen van de Zuid-Afrikaanse fixtures kon ik mijn geluk niet op. Schijnbaar is 24 september uitgeroepen tot 'heritage day' om de diverse achtergronden en culturen van haar inwoners te vieren. De bond vond het een goed idee om één wedstrijd te spelen en die te laten plaatsvinden in Durban tussen Amazulu en het grote Kaizer Chiefs. En je raad het al, die dagen zouden wij toevallig in de kustplaats aankomen.

Door het veranderende schema hadden we in de ochtend nog een trip van 400 kilometer voor de boeg en was het in Durban snel inchecken, lunchen en een Uber aanvragen. De wederhelft had niet z'n zin in de wedstrijd en besloot achter te blijven in het hotel. Jammer voor haar, want vanaf het moment dat ik de taxi instapte was het genieten geblazen.


Met mijn Kaizer Chiefs shirt was de locatie een retorische vraag een toonde de chauffeur trots zijn eigen kaartje. Het leverde een interessante lectuur op over de voetbalcultuur in Durban én de wijk Umzahlu, waar Amazulu geboren en getogen is. Umzahlu bleek een van de grootste misdaadcijfers van het land te hebben en hij verplichtte me bijna om ervoor te zorgen dat ik voor zonsondergang de wijk weer had verlaten.

Waar Amazulu normaliter voor een mannetje of 1.000 haar wedstrijden afwerkt, is het altijd volle bak als de Chiefs of Pirates 'to town' komen en dat was nu niet anders. De marktkleedjes hadden dan ook voornamelijk prularia met het Chiefs logo. Als blanke trek je ge- en ongewild nu eenmaal de aandacht in Zuid-Afrika en soms kun je daar de vruchten van plukken. Op weg naar de ingang kreeg ik een blik bier aangeboden en die verleiding kon ik niet weerstaan.


Na het biertje bedankte ik vriendelijk en ging ik naar binnen. Niet alleen om een mooi plekje op te zoeken, maar ook om de hectiek van buiten een beetje te vermijden. Het stadion is er een voor de fotoboeken. Een standaard hoofdtribune (zonder zitjes) met daaromheen onoverdekte staantribune en daarlangs en boven grasweides.

Het King Zwelithini stadium liep langzaam vol en zelfs tien minuten na het eerste fluitsignaal liep men nog massaal binnen. Het leverde overvolle tribunes en grasweides op, waarbij ik serieus begon te twijfelen of de officiële capaciteit niet werd overschreden. Dat gevoel bleek achteraf te kloppen, want volgens de autoriteiten was er 14.000 man aanwezig (terwijl er 12.000 in het stadion kunnen). Buiten het stadion keken nog z'n 500 man vanaf de heuvel toe, waarbij tientallen mensen nog via de hoge muren probeerde binnen te sneaken.


Het zorgde voor mooie plaatjes, maar de Afrikaanse 'vibe' bleef gek genoeg achterwege. Om dat te doorbreken had de wedstrijd een doelpunt nodig en snel ook. Het gaf me wel de gelegenheid om een rondje te maken. Dat leverde veel blikken, praatjes en high-fives op. Want op 'heritage day' bleek andermaal dat de rassenscheiding in Zuid-Afrika nog steeds officieus aanwezig is. Voetbal was én is de sport van de 'niet-blanke' en ik telde dan ook slechts 3 (!) blanken (op een totaal van 14.000).


In de 2e helft vond ik een plekje aan de bovenkant van de korte zijde met uitzicht op de heuvel en de grote terracing op de lange zijde. Amazulu dacht tot twee keer toe op voorsprong te komen, maar de grensrechter constateerde twee keer (onterecht) buitenspel. Een 0-0 lag in het verschiet, totdat de Chiefs via een afgeslagen vrije trap de bal na twee pogingen in het doel probeerde te frommelen. Onder de luid toeterende vuvuzela's maakten de fans een dansje van geluk en bekeken de Amazulu, Pirates en Sundowns fans bedroeft voor zich uit. In de blessuretijd werd het nog 0-2, al was dat doelpunt er vooral voor de statistieken.




Bier und Bratwurst

prachtige foto's !! Lijkt me geweldig om mee te maken!!
Het ene stadion is het andere niet!

ricodejong4

Mooi verhaal en mooie foto's!