Hoofdmenu

België 2014-2015

Gestart door Breda, jun 11, 2014, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Citaat van: rrcg1899 op jan 06, 2015, 11:42:20
De Nederlanders hier op het forum kunnen misschien vertellen hoe daar het amateurvoetbal wordt beleefd.

Eigenlijk wat je beschrijft: Amateurvoetbal is een aparte sport in Nederland.

Voor het amateurvoetbal is dat prima; er bestaat bij zowel clubs als supporters weinig motivatie om toe te treden tot het betaald voetbal. In de vier jaar dat de topklasse nu gedraaid heeft, heeft één keer een ploeg gebruik gemaakt van de mogelijkheid te promoveren (TOP Oss, maar die waren daarvoor juist gedegradeerd).
De clubs willen niet af van hun vaste speeldag (zaterdag- danwel zondagmiddag), willen niet gedwongen worden tot organisatorische eisen (bepaald aantal profspelers) en infrastructurele eisen (hebben van licht, zitplaatsen, uitvak etc). Ook speelt men liever tegen mede-amateurclubs waar men al decennia tegen speelt dan tegen weggekwijnde profclubs uit de eerste divisie.

Het gaat dus nog wel wat worden als na volgend seizoen de tweede divisie wordt ingevoerd met verplichte promotie naar de eerste divisie en alle bovengenoemde bezwaren die er bij horen. Om nog maar te zwijgen over de integratie van de tweede teams van de profclubs in de amateurpiramide.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Voetbalman

Citaat van: hgrm op jan 06, 2015, 12:00:39
Eigenlijk wat je beschrijft: Amateurvoetbal is een aparte sport in Nederland.

Voor het amateurvoetbal is dat prima; er bestaat bij zowel clubs als supporters weinig motivatie om toe te treden tot het betaald voetbal. In de vier jaar dat de topklasse nu gedraaid heeft, heeft één keer een ploeg gebruik gemaakt van de mogelijkheid te promoveren (TOP Oss, maar die waren daarvoor juist gedegradeerd).
De clubs willen niet af van hun vaste speeldag (zaterdag- danwel zondagmiddag), willen niet gedwongen worden tot organisatorische eisen (bepaald aantal profspelers) en infrastructurele eisen (hebben van licht, zitplaatsen, uitvak etc). Ook speelt men liever tegen mede-amateurclubs waar men al decennia tegen speelt dan tegen weggekwijnde profclubs uit de eerste divisie.

Het gaat dus nog wel wat worden als na volgend seizoen de tweede divisie wordt ingevoerd met verplichte promotie naar de eerste divisie en alle bovengenoemde bezwaren die er bij horen. Om nog maar te zwijgen over de integratie van de tweede teams van de profclubs in de amateurpiramide.

Mooi beschreven. Ik heb het boek 'Puur Topklasse' van Boor en Geerds gekocht en gelezen, en het lijkt een prachtige competitie. De namen alleen al. Kozakken Boys, Ijsselmeervogels, FC De Treffers als 'k het goed heb. Schitterend toch.

De Spakenburg derby is waarschijnlijk de meest beladen wedstrijd in het amateurvoetbal?

Joost

Het is in ieder geval de meest gehypte.

Voetbalman

Citaat van: Joost op jan 06, 2015, 13:38:13
Het is in ieder geval de meest gehypte.

Hehe, inderdaad. Als je me één tip mag geven qua belevenis/beleving in de topklasse, zou je me deze dan niet aanraden?

GH-Experiences

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 14:22:47
Hehe, inderdaad. Als je me één tip mag geven qua belevenis/beleving in de topklasse, zou je me deze dan niet aanraden?

Persoonlijk de wedstrijd tussen Katwijk en Quickboys het mooiste, de seizoen werd hij weer gespeeld na paar jaar afwezigheid doordat Katwijk topklasse speelde.
Hij zal ook alleen dit seizoen voorlopig plaats gaan vinden want Katwijk gaat weer heel snel de top klasse in en wil door naar de 2e divisie.

GH-Experiences

Voor de meeste Nederlandse amateur clubs is het, en dan met name in de bollenstreek, goed vermaak waar heel erg veel geld in omgaat!

Vele malen meer dan in de jupiler league. Ik ken persoonlijk spelers van clubs in de bollenstreek die tussen de 25.000 - 50.000 per seizoen pakken.
En dat zijn daar hele normale bedragen. Geld komt puur uit sponseringen, veel lokale bedrijven waarvan de eigenaren ook fan van een club zijn pompen er heel veel geld in.

Voetbalman

Citaat van: GH-Experiences op jan 06, 2015, 15:00:56
Persoonlijk de wedstrijd tussen Katwijk en Quickboys het mooiste, de seizoen werd hij weer gespeeld na paar jaar afwezigheid doordat Katwijk topklasse speelde.
Hij zal ook alleen dit seizoen voorlopig plaats gaan vinden want Katwijk gaat weer heel snel de top klasse in en wil door naar de 2e divisie.

Hoe dat allemaal in elkaar zit qua divisies moet ik nog eens uitzoeken, vind het nogal verwarrend dat amateurvoetbal. Ga proberen om de wedstrijd Katwijk - Quick Boys bij te wonen in maart. Zal al maar wat lijnen uitgooien :)

GH-Experiences

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 15:14:10
Hoe dat allemaal in elkaar zit qua divisies moet ik nog eens uitzoeken, vind het nogal verwarrend dat amateurvoetbal. Ga proberen om de wedstrijd Katwijk - Quick Boys bij te wonen in maart. Zal al maar wat lijnen uitgooien :)

Ik ben zelf Katwijk fan dus kaarten tegen die tijd is geen probleem. Het is een zeer beladen wedstrijd waar als Katwijk thuis speelt ongeveer 4500 mensen komen.
Bij quickboys afgelopen november waren er 8200. Dat is een veel groter complex. Hieronder wat fotos van die wedstrijd. Mocht je tegen die tijd hulp nodig hebben voor kaarten dan hoor ik het wel.

http://groundhopping-experiences.com/wordpress/index.php/nggallery/page/1?p=10312

Voetbalman

Citaat van: GH-Experiences op jan 06, 2015, 15:19:55
Ik ben zelf Katwijk fan dus kaarten tegen die tijd is geen probleem. Het is een zeer beladen wedstrijd waar als Katwijk thuis speelt ongeveer 4500 mensen komen.
Bij quickboys afgelopen november waren er 8200. Dat is een veel groter complex. Hieronder wat fotos van die wedstrijd. Mocht je tegen die tijd hulp nodig hebben voor kaarten dan hoor ik het wel.

http://groundhopping-experiences.com/wordpress/index.php/nggallery/page/1?p=10312

Dan wil ik zeker je hulp voor minstens 1 ticket. Ik ben dit jaar gestart met een leuk groundhopproject, en deze wedstrijd zou perfect binnen dit opzet passen. Bedankt alvast!

Foto's zijn knap, absoluut de soort van beleving waarnaar ik op zoek ben. Die kleine rakkers met hun oranje geverfd haar, schitterend toch.

GH-Experiences

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 15:28:37
Dan wil ik zeker je hulp voor minstens 1 ticket. Ik ben dit jaar gestart met een leuk groundhopproject, en deze wedstrijd zou perfect binnen dit opzet passen. Bedankt alvast!

Foto's zijn knap, absoluut de soort van beleving waarnaar ik op zoek ben. Die kleine rakkers met hun oranje geverfd haar, schitterend toch.

Bedankt voor je compliment! Stuur mij tegen die tijd een berichtje dan regel ik een kaart voor je. op die dag van de wedstrijd zal ook de nieuwe hoofdtribune geopend worden van Katwijk. Het complex is vernieuwd en daardoor helaas zn charmes deels verloren maar dat maakt de wedstrijd tegen die tijd ruimschoots goed.

hgrm

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 13:30:12
De Spakenburg derby is waarschijnlijk de meest beladen wedstrijd in het amateurvoetbal?

Niet meer.
Het was zeker beladen in de tijd dat er wat spelers heen en weer zijn gegaan tussen beide clubs. Vooral toen een heel groepje spelers van Rood naar Blauw ging, waren de rapen gaar in het dorp. Op verzoek van de clubs zijn ze na wat incidenten ook een seizoen of 5 in een andere poule van de (toenmalige) hoofdklasse ingedeeld. Momenteel is het -zeker door de enorme hoeveelheden dagjespubliek- een stuk minder. De scherpe kantjes zijn er vanaf en het gaat zelfs naar het carnavaleske (en dat is ten noorden van de rivieren een scheldwoord) toe.

De meest beladen wedstrijd is nu Katwijk-Quick Boys.
Ten eerste zijn de successen van Katwijk in de laatste 20 jaar vooral te danken aan wat mensen die bij Quick Boys met mot zijn vertrokken.
Ten tweede heeft Quick Boys zich niet weten te plaatsen voor de topklasse (ondanks bakken geld die er tegenaan gesmeten zijn). Katwijk deed dat wel en werd zelfs kampioen. Nu Katwijk (als kampioen nota bene) is gedegradeerd uit de topklasse, spelen ze voor het eerst in vijf jaar weer tegen elkaar.
Ten derde zit er ook nog wat Ajax-Feyenoord-rivaliteit tussen de supporterskampen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Voetbalman

Citaat van: hgrm op jan 06, 2015, 15:57:00
Niet meer.
Het was zeker beladen in de tijd dat er wat spelers heen en weer zijn gegaan tussen beide clubs. Vooral toen een heel groepje spelers van Rood naar Blauw ging, waren de rapen gaar in het dorp. Op verzoek van de clubs zijn ze na wat incidenten ook een seizoen of 5 in een andere poule van de (toenmalige) hoofdklasse ingedeeld. Momenteel is het -zeker door de enorme hoeveelheden dagjespubliek- een stuk minder. De scherpe kantjes zijn er vanaf en het gaat zelfs naar het carnavaleske (en dat is ten noorden van de rivieren een scheldwoord) toe.

De meest beladen wedstrijd is nu Katwijk-Quick Boys.
Ten eerste zijn de successen van Katwijk in de laatste 20 jaar vooral te danken aan wat mensen die bij Quick Boys met mot zijn vertrokken.
Ten tweede heeft Quick Boys zich niet weten te plaatsen voor de topklasse (ondanks bakken geld die er tegenaan gesmeten zijn). Katwijk deed dat wel en werd zelfs kampioen. Nu Katwijk (als kampioen nota bene) is gedegradeerd uit de topklasse, spelen ze voor het eerst in vijf jaar weer tegen elkaar.
Ten derde zit er ook nog wat Ajax-Feyenoord-rivaliteit tussen de supporterskampen.

Sounds like a perfect day out! Bedankt voor de toelichting. Toch veel mooier om zulke wedstrijden bij te wonen dan dat je pakweg richting Vitesse - Twente of Ajax - Utrecht gaat kijken. Ben weer enorm enthousiast aan het worden :D

HRM1880

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 15:28:37
Dan wil ik zeker je hulp voor minstens 1 ticket. Ik ben dit jaar gestart met een leuk groundhopproject, en deze wedstrijd zou perfect binnen dit opzet passen. Bedankt alvast!
Had al een vermoeden dat jij dat was. Ik volg alvast sinds een paar dagen je facebookgroep op de voet.

Voetbalman

Citaat van: HRM1880 op jan 06, 2015, 18:52:30
Had al een vermoeden dat jij dat was. Ik volg alvast sinds een paar dagen je facebookgroep op de voet.

Haha, top. Ja, 't is een kleine wereld :) Gaat heel hard momenteel, heb het nog maar van 31 december in m'n hoofd gestoken, dus enorm veel geregel voor de komende tijd.

Het zou in ieder geval fijn zijn mocht je me helpen met het ticket, en me tegen dan wat tips geven over hoe de derby het best te beleven. Dan kan binnenkort de rest van België ook leren dat er in Nederland meer bestaat dan Ajax, PSV en Feyenoord :)


Joost

Citaat van: Freebird op jan 06, 2015, 15:14:10
Hoe dat allemaal in elkaar zit qua divisies moet ik nog eens uitzoeken, vind het nogal verwarrend dat amateurvoetbal. Ga proberen om de wedstrijd Katwijk - Quick Boys bij te wonen in maart. Zal al maar wat lijnen uitgooien :)

Het is best eenvoudig in Nederland.

Je hebt de Eredivisie en Eerste Divisie, daaronder komt de Topklasse, Hoofdklasse, 1e Klase, 2e klasse etc.

De eerste drie niveau's hebben een landelijke dekking, de Hoofdklasse een regionale en daaronder is het per district (zoals in Belgie ongeveer de Provinciale klassen).

Het enige gekke aan Nederland is dat er een grote groep gelovigen zijn die niet op zondag willen voetballen. Voor die mensen hebben we de Topklasse en lager gekopieerd en die spelen op zaterdag.