Jupiler League '10/'11

Gestart door AthleticHolanda, aug 11, 2010, 13:48:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ðe waan

Om nog even aan te haken op de lichtelijk off-topic discussie die hier in juni is gevoerd. Ik had al eens een vergelijkbaar idee geopperd:

CiteerFossielen van de verzuiling
Wat maakten we het onszelf toch ontzettend moeilijk vroeger. In ieder dorp, hoe onbeduidend ook, was alles er in drie of vier varianten: een katholieke school, een gereformeerde school en een openbare school. De verzuiling, hoogtijdagen van de bizarre zelfverkozen apartheid in Nederland. Tijden van beter een goede buur dan een verre vriend, als die tenminste maar naar dezelfde kerk ging. Bij het speuren naar de geschiedenis van mijn eigen club dook ik een mooi document op uit de jaren twintig, waarin de strenge huisregels van deze vrome Roomsche vereniging waren opgetekend: 'Het aangaan van eene gemengde verkeering is reden voor terstond royement'. Toe maar.

Het lijken schaduwen uit een lang vervlogen verleden, maar nog altijd zijn een aantal fossiele restanten van de verzuiling niet opgeruimd. Gek genoeg is het voetbal er daar één van en volgend seizoen komt dat met de Topklasse weer in volle glorie aan het licht. De enige reden dat de topklasse het fiat heeft gekregen, is dat met name de zaterdagclubs als ruilmiddel hun eigen parallelle wereldje mochten behouden. Het zure gevolg is dat we volgend seizoen niet op zaterdag om zes uur kunnen genieten van Quick'20-Excelsior'31 voor drieduizend toeschouwers - om maar een voorbeeld te noemen. In plaats daarvan gaan de Rijssenaren op zaterdagmiddag naar Zeeuws Vlaanderen en de Oldenzalers op zondagmiddag naar Limburg.

Vorig jaar pleitte ik al eens voor het samenvoegen van zaterdag- en zondagclubs in de top van het amateurvoetbal. De thuisclub bepaalt het aanvangstijdstip, want spelers die principieel niet op zondag willen spelen, moet je – ook bij de zaterdaghoofdklassers - met een lampje zoeken, zo was mijn redenatie. Inhoudelijk sta ik er nog steeds volledig achter, maar ik kreeg acuut de volledige 'Biblebelt' over mee heen. Dat was kennelijk nog een brug te ver.

Het punt blijft echter staan dat het doodzonde en vooral ontzettend onhandig is de bloedgroepen gescheiden te houden. Terwijl er zo eenvoudig een compromis is te bereiken. Gooi de 158 hoogst spelende clubs uit het amateurvoetbal bij elkaar en vorm daarvan twee topklassen, drie hoofdklassen en zes eerste klassen. Elke club kiest twee voorkeursspeeldagen (waarvan minimaal één op zaterdag) en de uitclub bepaalt op welke van die twee tijden de wedstrijd wordt gespeeld. Zo zet je tenminste écht de beste clubs bij elkaar, blijven de reisafstanden binnen de perken en behouden de principiële zaterdagclubs hun verworven recht niet op zondag te hoeven spelen. De lager spelende amateurrangen blijven gewoon zoals nu onderverdeeld in zaterdag en zondag. Zo kunnen spelers die op zondag in de kerk zitten, met vrouw in kind in het park willen wandelen of zij die op zaterdag werken gewoon de speeldag van hun voorkeur kiezen.

http://www.zondaghoofdklasse.nl/nieuws/1264

Cyclebob

De toekomst van voetbalclub BV Veendam is opnieuw in gevaar. Directeur Henk Eising roept in een open brief op de website de fans en sponsors op om de formatie uit de Jupiler League te helpen. "Voor komende seizoen ligt er een serieus begrotingstekort. En zonder er doekjes om te winden: op dit moment is dit veel te groot om in augustus te kunnen starten. We kunnen dus zó absoluut niet de toekomst in. Dat zou al het moois van de afgelopen tijd in één keer tevergeefs maken", aldus Eising.
BV Veendam start nu een 'Hand-in-hand-plan' om het benodigde geld binnen te krijgen. In 2010 was de club ook al in gevaar en werd een faillissement op het laatste moment afgewend.




Laatst bezochte nieuwe grounds, Buitenland: 7/1/24: Castellón - Osasuna Pamplona 0-1. Binnenland: 28/1/24: RDM Rotterdam - Den Bommel 2 5-3 Futbology: Bob Vellinga

AthleticHolanda

Als Zwolle die tijdelijke tribune in de Eredivisie eens laat staan ziet het er al een stuk beter uit!