Favoriete club binnen- en buitenland

Gestart door Stadionhopper, jun 07, 2008, 11:15:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jef400

Nederland
Mijn voetballiefde begon voor de televisie. Het eerste Europacup jaar van AZ deze eeuw levert mijn eerste voetbalherinneringen op. Onder bezielende leiding van Co Adriaanse bereikte AZ met mooi voetbal de halve finale van het Uefa Cup toernooi. Als letterlijk op een steenworp afstand van de Hout geboren jongen lag het dan ook wel voor de hand om AZ als club te adopteren. Mede door het supporterschap van mijn vader. Het liep echter anders, mijn eerste wedstrijd zag ik in Leeuwarden. Als 4-jarig jochie zag ik daar hoe Cambuur-Emmen in 0-1 eindigde, vrienden van ons woonden toentertijd achter het Cambuur-stadion en ze hadden kaartjes gewonnen. Ik herinner mij nog weinig van die avond, behalve dat het geen goede wedstrijd moet zijn geweest.  Daarna zag ik enkele jaren geen voetbalwedstrijd meer.

Enkele jaren later nam pa mij mee naar Volendam, door de rust en het feit dat het sinds mijn enige verhuizing de dichtstbijzijnde voetbalclub was zorgden ervoor dat dit in het kader van autismetraining mee om daar te gaan kijken. Ik mocht het spelletje wel, en doordat ik wat bekenden tegenkwam vond ik het daar wel leuk. Uiteindelijk ben ik er een paar jaar blijven plakken. Verschillende pieken en dalen meegemaakt. Na een paar jaar kwam ik tot de conclusie dat het daar niet mijn club was. Het stadion werd steeds leger, de gezellig vloog er uit en ik raakte geinteresserd in andere clubs. Ik werd zo oud dat ik bij AZ kon kijken. Daar wel een paar keer geweest, ook een enkele keer gedacht dat het mijn club zou zijn. Maar de sfeerloosheid en het feit dat ik niet zo goed met Alkmaarders op kan schieten zorgde er voor dat ik het betaalde voetbal wilde ontdekken.

Toevallig had ik bij een wedstrijd Volendam-Sparta, spartanen ontmoet. Het was de paar keer dat het gebeurde hartstikke gezellig. Uitgenodigd om eens op Spangen te kijken en verhip, tijdens het begin van mijn groundhoppingcarriére, in 2016 kwam ik op Spangen uit. Kwam ik de mij bekende mensen tegen en werd ik in het Spartaanse gezogen. Door de mensen, de sfeer en het totaalplaatje voelde ik mij eigenlijk best wel thuis op het kasteel. Het tweede bezoek versterkte het alleen maar, daar al uitgenodigd voor de kampioenswedstrijd die ik heb bijgewoond. Ook tijdens de kampioenswedstrijd bekenden getroffen, het feest meegevierd en daar beseft dat het mijn club is. Vreemd genoeg is het spotten van de Spartaanse lichtmasten al genoeg mij thuis te laten voelen. Ondanks dat ik met het project bezig ben het Nederlandse betaalde voetbal te bezoeken. (28/38 of 26/34 afhankelijk of je de beloften meerekent) is het Kasteel mijn voetbalthuis.

Internationaal

In het buitenland heb ik slechts drie vincks staan. De drie vincks waren een wisselend succes. Lotte en Wattenscheid waren topdagen. Memmingen een doorsnee avond met kennissen van de camping. Mijn Engelse liefde hoop ik van de zomer te bezoeken, door het spelen van videogames heb ik een bijzonder gevoel voor Northampton Town ontwikkeld. Ik weet niet wat het is, de afwijkende shirts of het logo, maar die club trekt mij op een of andere manier. Ik volg ze als trouw teletekstsupporter en het lijkt mij gaaf daar heen te trekken. Misschien tijdens de komende zomervakantie, alleen naar de UK.

fcbisart

In België Club Brugge natuurlijk. Eerste wedstrijd zag ik er in 1978 en heb er al meer dan 30 jaar een seizoenskaart.. Over de grenzen  heen heb ik 2 favoriete teams. Valenciennes, niet zo ver van mijn woonplaats, waar ik vooral heel wat leuke potjes gezien heb in het bouwvallige stade Nungesser. Maar mijn absolute buitenlands team is zonder twijfel NAC. De sfeer aan de Beatrixstraat was destijds memorabel, maar oude tijden herleven nu gelukkig ook in het nieuwe stadion. Avondje NAC is dan ook zo veel meer dan  90 minuten op een balletje trappen !

De publiekswissel

In Nederland ben ik seizoenkaarthouder van zowel Feyenoord als FC Dordrecht. De liefde met Feyenoord het grootst. In 1997 bezocht ik mijn eerste wedstrijd in De Kuip. Woudestein is lange tijd het 'café' geweest waar ik op de vrijdag kwam voor de Jupiler League wedstrijden. Excelsior is vanwege mijn verhuizing omgeruild voor De Krommedijk. Die '90 minuten' bij Fc Dordrecht zijn voor mij echt bijzaak. Van een nederlaag lig ik dan meestal ook niet wakker. Bij Dordrecht is dat ook niet handig, want dan slaap je nooit. Door FC Dordrecht is de stap naar Racing Mechelen ook gemaakt. Eén of twee keer per seizoen ga ik daar eens buurten.   

In het buitenland volg ik Fk Zeljeznicar, de blauwen uit Sarajevo. Dat was nog voordat ik het 'groundhoppen' had ontdekt. Daar probeer ik minimaal één keer in het seizoen heen te gaan. Ze spelen meestal ook de allereerste twee rondes in de Europa League. Verder komen ze niet. Dan probeer ik een uitwedstrijd mee te pakken en, omdat ze al vroeg in het seizoen spelen, heb ik meteen een mooie vakantiebestemming.
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

Hugo

Citaat van: Joost op jun 08, 2008, 13:22:36
Roda JC is mij met de paplepel ingegoten door mijn vader en dat zal er ook nooit meer uitgaan, ik kom er sinds 1993 en heb sinds 1995 een seizoenkaart. Mijn vader die bij mij overigens het volledige voetbal erin heeft gestampt. Door hem ben ik ook Alemannia gaan volgen toen ze nog in de Regionalliga voetbalden, het jaar na de promotie naar 2. Liga tezamen met e overgang van van der Luer naar Aachen deden mij besluiten er op een zondagmiddag eens heen te gaan, er werd verloren van Eintracht Trier met 0-1 maar ik was gelijk verkocht. Sinds 2005 heb ik er eens seizoenkaart in Block N. Achter deze twee volgt nog Exeter City, het is een heerlijke club en ik volg ze graag maar ze zullen nooit plek 1 of 2 kunnen innemen.

Bovenstaande bericht is inmiddels 10 jaar oud. Ik heb toch het vermoeden dat Exeter plek 2 heeft overgenomen van Alemannia, klopt dat?

Joost

Citaat van: Hugo op apr 25, 2018, 11:18:26
Bovenstaande bericht is inmiddels 10 jaar oud. Ik heb toch het vermoeden dat Exeter plek 2 heeft overgenomen van Alemannia, klopt dat?

Moeilijke vraag. De sportieve malaise van Alemannia in het drijfzand van de Regionalliga gecombineerd met een verhuizing noordelijker en de geboorte van twee kids hebben er voor gezorgd dat ik niet meer zo vaak in Aken kom.

Zullen we het op 50/50 houden?

KRCM1904

#50
In België ben ik supporter van Racing Mechelen. Dat is met de paplepel ingegeven, geboren met groen bloed zeggen we wel eens.

In Nederland ben ik sinds de jaren '90 bij Dordrecht '90 (later FC Dordrecht) blijven plakken. Ik ben daar samen met vele Racingers terecht gekomen, omdat ex-Racingspeler Joop Lankhaar er destijds speelde. Hij was voor ons een echte topper, zowel als mens als als speler, iemand waar we enorm naar opkeken. Vandaar ook dat er een supportersband tussen beide clubs ontstaan is.

In Frankrijk is US Boulogne CO mijn favoriete club. Spelen in National. Hebben een mooi stadion voor dat niveau, waarop ik van mijn eerste bezoek op hun Franck Ribery-tribune meteen verliefd werd.  Hebben in mijn ogen ook vrij beschaafde supporters. Zelfs bij derby's tegen Dunkerque gaat het er vrij gemoedelijk aan toe.

In Engeland ga ik dan voor het andere uiterste, want daar is Millwall FC mijn favoriete club. Een club waar ik al leuke wedstrijden van bijgewoond heb. Een finale tegen Wigan op Wembley voor de Autowindscreen Shield Cup en een wedstrijd thuis tegen Oldham, toen ze kampioen speelden in Second Division.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

HeroBero

Mijn favoriete club is Vitesse. Ik ben een geboren Arnhemmer, en het is met de paplepel ingegoten.

In het buitenland is FC Union Berlin mijn favoriete club. Dat komt door een Berlijntripje op de HAVO, nu zo'n 7 jaar geleden. Ik ging met een klasgenootje op de vrije ochtend richting het stadion, om even rond te kijken. Eenmaal daar liep er een man in het bos, die vroeg wat we kwamen doen. We legden in ons beste Duits uit dat we voetbalsupporters uit Nederland waren en we benieuwd waren. De man bleek de groundsman van FC Union te zijn, en leidde ons rond door het hele stadion. Sindsdien volg ik de club ieder weekend. Ik ben tot nu toe 2 maal in het uitvak geweest bij Bochum en Duisburg, een thuiswedstrijd ben ik nog niet aan toegekomen. Ook een uitwedstrijd op het hoogste niveau is nog niet voorgekomen, er komt constant wat tussen. Ik heb het voornemen om na de coronacrisis mitglied te worden, om zo vaker naar de club te kunnen.