Hoofdmenu

Clubliefde

Gestart door TeeZee, sep 22, 2008, 16:34:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Ik vind het mooi om te zien hoe mensen gepassioneerd hun club aanmoedigen in het stadion en daarbuiten de hele week toeleven naar de volgende wedstrijd. De club gaat boven alles.

Ik snap er alleen geen reet van. Dat je "voor" een bepaalde club bent om wat voor reden dan ook (geboorteplaats, genen of meeloperij) kan ik nog begrijpen. Ik snap de blinde trouw niet. De liefde is nooit wederzijds, als het erop aankomt wil iedere club vooral je geld hebben. Toch lopen de echte fans slaafs achter hun club. Ze zijn kritisch als groep op hun cluppie, maar de buitenstaander moet z'n muil houden. De groep fungeert als een kerk, een veilige thuishaven met like-mindeds.

Clubliefde valt in dezelfde categorie als de flauwvallende meisjes bij een gladde boyband. Het valt qua fanatisme in het zelfde bakje als de gemiddelde religieuze fundamentalist. De clubverliefde is dagelijks met "zijn" club bezig en doet dit op dezelfde wijze als de postzegelverzamelaar die beurzen afstruint naar die ene misdruk van een 10-cents Wilhelminazegel. Dan heb je ook mensen die graag ergens bijhoren en een club uitkiezen om fan van te worden. Zelfs al speelt die club in een ander land, het gevoel is aan te leren en kan dus ook kunstmatig zijn.

Ik verbaas mij altijd zeer over het enorm grote schaapgehalte. Toch ben ik blij dat het bestaat. Dankzij de trouwe fans is het voetbal zo groot geworden en kan ik genieten van de sfeer in stadions. Ik veroordeel het niet, ik heb die vlindertuin alleen niet. Frons.

Ici c est Paris

Tja, waarom ik fan van Utrecht ben, ik weet het niet. Utrecht is namelijk allang niet meer de club waar ik 'verliefd' op werd. De oude Galgenwaard, de fantastische sfeer, het uitvak nog aan de Bunnikside wat ook sfeerverhogend werkte, het familiale karakter, die tijden zijn voorbij. Alles was bereikbaar. Nu zijn er nog steeds maar weinig deuren die voor me gesloten blijven binnen de club, maar het gevoel is anders. Utrecht is veranderd. Als men 1-0 voorstaat met de rust, worden de spelers getrakteerd op een fluitconcert. Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Als de resultaten enigszins achterblijven, blijft er een grote groep ook weg. Eigenlijk geen idee waarom ik nog bij Utrecht kom, haha.

Houseman

Waarom word je supporter van een club? Waarom word je verliefd op een vrouw? Acties die vooral emotioneel bepaald zijn en dus niet rationeel onder woorden te brengen zijn wat mij betreft. Je blijft vaak hangen in clichés die geen recht doen aan het gevoel wat je van binnen hebt.

Stadionhopper

Ik verlang weer naar tijden dat voetbalsupporters naar het stadion gaan en eventpubliek thuis blijft...
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 19:41:29
Ik verlang weer naar tijden dat voetbalsupporters naar het stadion gaan en eventpubliek thuis blijft...

Als die 1981 voor jouw geboortejaar staat heb jij die tijd helemaal niet meegemaakt. ;-)

TeeZee

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 19:41:29
Ik verlang weer naar tijden dat voetbalsupporters naar het stadion gaan en eventpubliek thuis blijft...
Dat zou betekenen dat jij alleen nog maar naar PSV zou kunnen. Groundhoppers zijn "eventpubliek".

hgrm

Citaat van: Dennis1981 op sep 22, 2008, 19:41:29
Ik verlang weer naar tijden dat voetbalsupporters naar het stadion gaan en eventpubliek thuis blijft...

Ik zou deze bewering haast willen omdraaien.

Ik verlang terug naar de jaren 50 (die ik niet heb meegemaakt), toen de bebolhoede huisvaders de traversen van de stadions nog bevolkten, slechts gescheiden van elkaar en van het speelveld door de dranghekken des fatsoens. Toen de politie nog slechts aanwezig was om het inparkeren van de Kevers en Ford Anglica's te regelen. Toen men nog naar het voetbal ging om iets te doen te hebben op zaterdagmiddag en toen men zijn voorkeur nog uitsluitend via een zelfgebreide sjaal, ratel of beschaafd "Play up" uitte.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

Citaat van: Houseman op sep 22, 2008, 19:51:07
Als die 1981 voor jouw geboortejaar staat heb jij die tijd helemaal niet meegemaakt. ;-)

Toen ik als klein jongetje naar De Koel in Venlo ging hing daar een hele andere sfeer dan nu. Dat was voor mij een sfeer van voetbalsupporters, staanplaatsen en veel meer mensen dan De Koel aankan (23.000)
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Stadionhopper

Citaat van: TeeZee op sep 22, 2008, 19:53:31
Dat zou betekenen dat jij alleen nog maar naar PSV zou kunnen. Groundhoppers zijn "eventpubliek".

Nee ben ik het niet mee eens, we houden allemaal van het spelletje voetbal, die indruk heb ik van veel mensen niet die ik tegenwoordig in de stadions zie
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Han

Citaat van: TeeZee op sep 22, 2008, 16:34:09
Dat je "voor" een bepaalde club bent om wat voor reden dan ook (geboorteplaats, genen of meeloperij) kan ik nog begrijpen.
Waarmee het surfplankgehalte van clubliefde qua diepgang uitstekend is gestipuleerd.

Deze meneer kan dit uitstekend uitleggen:


http://www.youtube.com/watch?v=2TC1iITxsBM&eurl=http://forum.voetbalzone.nl/showthread.php?t=19145

Ik moet dus voor FC Zwolle zijn omdat ik in Zwolle ben geboren en daarna ook getogen. Dat ziet er niet zo spontaan uit.



Strangely Devoted or Mentally Disturbed

TeeZee

Citaat van: Han op sep 24, 2008, 01:01:09Ik moet dus voor FC Zwolle zijn omdat ik in Zwolle ben geboren en daarna ook getogen. Dat ziet er niet zo spontaan uit.
Jij bent toch ook voor FC Zwolle?

Sebastiaan_W

Citaat van: TeeZee op sep 24, 2008, 03:43:59
Jij bent toch ook voor FC Zwolle?

Dat is er bij Han waarschijnlijk met de paplepel ingegoten.

Bij mij bij begon het bijvoorbeeld met penalties schieten als jongetje van 10 op keeper Florian Vijent(overleden bij de ramp op Zanderij) in de rust van de wedstrijd Telstar - Helmond Sport(seizoen 1987/88). Vervolgens kreeg ik een leraar Frans die in het bestuur zat bij Telstar en werd ik meegenomen door een aantal jongens bij mij uit de buurt.

Door mijn leraar Frans en de jongens uit mijn buurt ben ik Telstar supporter geworden.

AthleticHolanda

Haha dat filmpje ken ik, wat een leeghoofd...

Mijn 'liefde' voor Athletic Club komt in het kort doordat ikzelf precies dezelfde mentaliteit en ideologie heb als het merendeel van de fans van deze club.
Barça gebruikt, deels terecht, de spreuk més que un club, voor Athletic Club geldt dat natuurlijk ook omdat het om veel meer dan enkel voetbal gaat, nog steeds...

In Nederland bestaat zoiets helaas, of voor sommige misschien wel gelukkig, niet.

HJanneman

Citaat van: Han op sep 24, 2008, 01:01:09

Deze meneer kan dit uitstekend uitleggen:


http://www.youtube.com/watch?v=2TC1iITxsBM&eurl=http://forum.voetbalzone.nl/showthread.php?t=19145

Sparta is de club, Sparta is de club, Sparta is de club van Rotterdam!!