Up & Down 2009/2010

Gestart door Joost, mrt 18, 2010, 22:04:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Sneller dan in andere competities zijn de Belgen dit jaar toe aan eindrondes en andere play-off activiteiten om het een en ander. Een overzicht.

Eerste Klasse.

Doordat Excelsior Mouscron dit seizoen failliet ging is er geen direct daler (iets dat ze in 2e goed uitkomt) de nummer 15 uit de Eerste Klasse speelt daarom eindronde met de clubs uit Tweede.  Later meer daarover.

Het kampioenschap wordt bepaald in een soort Super Six. Na 28 duels worden de bovenste 6 ploegen afgescheiden. Hun puntenaantal wordt gehalveerd en ze spelen nog een hele competitie tegen elkaar. Bij oneven aantal punten wordt naar boven afgerond.

De nummers 7 tot en met 14 spelen play-offs, ze worden in 2 poules gestopt van 4 en spelen daarin een hele competitie. De twee poulewinnaars spelen een finale. De winnaar van deze finale speelt om 1 ticket in de Europa League tegen de nummer 4 uit de Super Six. Of, wanneer de bekerwinnaar in de top 4 eindigt, de nummer 5.

Deelnemers:
Super Six: Anderlecht, Club Brugge, AA Gent, STVV, KV Kortrijk
Play-off 2a; 7, 9, 12 en 14
Play-off 2b; 8, 10, 11 en Charleroi
Eindronde: 15

Eerste-Tweede Klasse

De kampioen van Tweede Klasse promoveert direct naar de Eerste Klasse

De nummers 2, 3 en 4 spelen samen met de nummer 15 uit de Eerste Klasse de Eindronde. De winnaar van deze hele competitie blijft in of promoveert naar de Eerste Klasse.

Tweede-Derde Klasse

De nummers 18 en 19 uit de Tweede Klasse degraderen direct naar Derde Klasse.

De nummers 16 en 17 uit de Tweede Klasse spelen Eindronde met 6 Derde Klassers een Eindronde.

Deelnemers aan eindronde tussen Tweede en Derde Klasse:
Nummers 16 en 17 uit Tweede Klasse
Nummers 2, 3 en 4 uit Derde Klasse A
De drie periodewinnaars uit Derde Klasse B.

(verschil wordt veroorzaakt door ander aantal teams, 19 om 18)

De acht teams worden uitgeloot in 4 halve finales.

De 4 winnaars worden uitgeloot in 2 finales waarvan de winnaar promoveert of in Tweede Klasse blijft. Mocht het zo zijn dat de twee Tweede Klassers beide in de finale komen dan spelen zij automatisch tegen elkaar zodat er altijd 1 promovendus is.

Derde-Vierde Klasse

Uit Derde Klasse A degraderen de nummers 17, 18 en 19
Uit Derde Klasse B degraderen de nummers 18 en 19

De nummers 16 uit Derde Klasse A en B nemen deel aan de eindronde met Vierde Klasse.

De 4 kampioenen van de Vierde Klasse promoveren direct naar Derde Klasse.

De nummers 2, 3 en 4 uit Vierde Klasse A nemen deel aan de Eindronde tussen Derde en Vierde klasse

De drie periodewinnaars van Vierde Klasse B, C en D nemen deel aan de Eindronde tussen Derde en Vierde Klasse

De 12 gekwalificeerde teams spelen een kwartfinale in de Eindronde. De 6 winnaars spelen samen met de twee Derde Klassers in de halve finale. De 4 winnaars spelen 2 finales waarvan de winnaars promoveren of in Derde Klasse blijven.

Joost

Tussen Vierde Klasse en Eerste Provinciaal is er de Interprovinciale Eindronde.

De nummers 14, 15 en 16 van de Vierde Klasses degraderen direct.
De nummers 13 van B, C en D plaatsen zich voor de Interprovinciale eindronde.
Uit de nummers 13 van B, C en D worden 2 teams geloot. De winnaar van die wedstrijd speelt tegen het overgebleven team. De winnaar van wedstrijd 2 blijft in Vierde Klasse, de 2 verliezers nemen deel aan de interprovinciale eindronde

De 9 provinciale kampioenen promoveren naar de Vierde Klasse.
Alle provincies bepalen afzonderlijk hoe er uit de Eerste Provinciaal 1 extra team komt dat in aanmerking komt voor promotie. In 3 provincies stijgt de winnaar van deze provinciale eindronde direct naar Vierde Klasse. De andere 6 teams nemen deel aan de Interprovinciale Eindronde.

De 8 deelnemers aan de Interprovinciale Eindronde worden in 2 poules verdeeld waarbij de deelnemers uit Vierde Klasse niet in dezelfde poule zitten. Per poule volgen 2 halve finales en 1 finale. De 2 poulewinnaars strijden om 1 ticket in 4de klasse.

(Dit is de interpretatie van het Bondsreglement. Ergens moet er iets niet kloppen. Er zijn 12 dalers in Vierde. Die worden vervangen door 9 kampioenen en 3 andere directe promovendi. Dan moeten er 2 teams deelnemen aan de interprovinciale eindronde waarvan er hooguit 1 in Vierde kan blijven.)

wekke

CiteerTerwijl menig tweedeklassesupporter nog steeds een wrange nasmaak heeft na de onwerkelijke soap rond UR Namen en Geel lijkt er al opnieuw een procedureslag aan te komen. Op acht speeldagen van het einde van de competitie is er immers nog altijd grote onduidelijkheid over het aantal dalers uit de EXQI-League.

Door de fusie van de failliete eersteklasser Moeskroen en derdeklasser Peruwelz willen de tweedeklassers graag een daler minder waardoor er slechts één rechtstreekse daler zou zijn en er twee teams in de barrages terecht komen. Maar met die eis komen ze lijnrecht tegenover de derdeklassers te staan die door de samensmelting plots een extra stijger willen.

Het Uitvoerend Comité van de voetbalbond zal zich de komende weken over deze zaak buigen en zou eind maart hun beslissing meedelen. Maar daar houdt het niet op. De verliezende partij kan immers beroep aantekenen tegen deze beslissing en de zaak zo weer op de lange baan schuiven. Een nieuwe soap dreigt de EXQI-League te gijzelen.

Bron: www.exqileague.be

Joost

Ik ben behoorlijk thuis in het Bondsreglement maar het is een wirwar van regels.

Het betreffende artikel:

Citeer
11. Indien er vóór 1 juli plaatsen vrijkomen in een afdeling worden de openstaande plaatsen principieel toegekend aan bijkomende promoverende clubs tot en met de laagste afdeling.

12. In geval van degradatie wegens:
- competitievervalsing;
- overdracht van patrimonium;
- het niet-bekomen van de vereiste licentie (zie Art. 1536 en 1537),
wordt echter het aantal dalers naar verhouding verminderd in de reeks van de afdeling

In geval Mouscron gaat regel 12 op, Mouscron wordt als directe degradant behandeld.

Daarna wordt het lastig, er is namelijk nergens te vinden hoe er verder gehandeld moet worden. De overgangsbepaling voor dit seizoen bepaald dat er 1 stijger is naar Eerste en mogelijk 1 extra via die eindronde maar daar komt dan een eerste klasser voor terug. Het probleem van de 19 clubs wordt dus naar boven opgelost.



Joost

Er is al weken gesteggel om het geval Mouscron. Vanuit Eerste wordt het de degradant zoals bekend maar de Tweede en Derde Klassers hebben beide een ander reglement waarin bij de een staat dat er een daler minder is en bij de ander staat dat er een stijger meer is.

De hele soap krijgt nu een apart staartje aangezien RFC Liege geen licentie-aanvraag voor Tweede heeft gedaan, en dus zakt. Maar daarnaast hebben Beveren en Dender uitstel van de aanvraag gevraagd en niet gekregen. Grote kans dus dat zij beide zakken.

Volgens de huidige reglementen zouden nummers 18 en 19 direct zakken uit Tweede. Naar alle waarschijnlijkheid dus Beveren en het al vaststaande Luik. De nummers 16 en 17 speelden eindronde met de 6 periodewinnaars uit Derde. Dat kan nu helemaal op de schop want als Dender verplicht zakt is er sowieso een derde daler.

wekke

#5
In het geval van de tweedeklasse licenties:

Citeer243. Wanneer één of meerdere clubs van 2de nationale afdeling de licentie niet bekomen, worden zij ambtshalve verwezen naar 3de nationale afdeling.
Indien het één of twee clubs betreft, is er slechts één, respectievelijk geen rechtstreekse daler uit 2de nationale afdeling naar 3de nationale afdeling.
Indien het meer dan twee clubs betreft, is er daarenboven slechts één, respectievelijk geen deelnemer uit 2de nationale afdeling aan de eindronde van 3de nationale afdeling.

Wat Moeskroen betreft, word ik er niet bepaald wijzer op. Normaal is het zo dat Moeskroen "virtueel" laatste eindigt in zowel de 1e als de 2e klasse waardoor er in 2e nationale een rechtstreekse daler minder is. Dit jaar is het echter wel zo dat men in 2e klasse terug naar 18 clubs gaat ipv 19.

Het is elk seizoen hetzelfde liedje, je wordt er haast moedeloos van. Vorig seizoen was er een bepaalde 3e klasse club die niet mocht deelnemen aan de eindronde omdat het geen licentie voor 2e klasse had bekomen. Zij gingen in beroep, kregen hun licentie, maar toen was de eindronde al bijna afgelopen. Verbroedering Geel en Namur is ook zo'n geval.

hgrm

Citaat van: Joost op apr 22, 2010, 13:34:24
Er is al weken gesteggel om het geval Mouscron. Vanuit Eerste wordt het de degradant zoals bekend maar de Tweede en Derde Klassers hebben beide een ander reglement waarin bij de een staat dat er een daler minder is en bij de ander staat dat er een stijger meer is.

De hele soap krijgt nu een apart staartje aangezien RFC Liege geen licentie-aanvraag voor Tweede heeft gedaan, en dus zakt. Maar daarnaast hebben Beveren en Dender uitstel van de aanvraag gevraagd en niet gekregen. Grote kans dus dat zij beide zakken.

Volgens de huidige reglementen zouden nummers 18 en 19 direct zakken uit Tweede. Naar alle waarschijnlijkheid dus Beveren en het al vaststaande Luik. De nummers 16 en 17 speelden eindronde met de 6 periodewinnaars uit Derde. Dat kan nu helemaal op de schop want als Dender verplicht zakt is er sowieso een derde daler.

Lost dat de problemen niet juist op?

Als Dender zakt, zijn er 3 dalers + een 4e fictieve daler doordat Moescroen niet meer bestaat. Als er nu drie ploegen uit derde klasse stijgen (twee kampioenen en de winnaar van de eindronde waaraan dag geen tweedeklasser meeneemt), dat is iedereen blij: een extra stijger uit derde, geen extra daler uit tweede en een tweede klasse die volgend jaar met 18 ploegen speelt.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: wekke op apr 22, 2010, 14:04:27
In het geval van de tweedeklasse licenties:

Wat Moeskroen betreft, word ik er niet bepaald wijzer op. Normaal is het zo dat Moeskroen "virtueel" laatste eindigt in zowel de 1e als de 2e klasse waardoor er in 2e nationale een rechtstreekse daler minder is. Dit jaar is het echter wel zo dat men in 2e klasse terug naar 18 clubs gaat ipv 19.

Het is elk seizoen hetzelfde liedje, je wordt er haast moedeloos van. Vorig seizoen was er een bepaalde 3e klasse club die niet mocht deelnemen aan de eindronde omdat het geen licentie voor 2e klasse had bekomen. Zij gingen in beroep, kregen hun licentie, maar toen was de eindronde al bijna afgelopen. Verbroedering Geel en Namur is ook zo'n geval.

Volgens mij moet er eens een commissie goed gaan studeren op de reglementen daar. Zou het er mee te maken kunnen hebben dat er twee reglementen zijn, één in het Nederlands en één in het Frans die misschien niet helemaal synchroon lopen of niet 100% equivalent vertaald zijn?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: wekke op apr 22, 2010, 14:04:27
In het geval van de tweedeklasse licenties:

Wat Moeskroen betreft, word ik er niet bepaald wijzer op. Normaal is het zo dat Moeskroen "virtueel" laatste eindigt in zowel de 1e als de 2e klasse waardoor er in 2e nationale een rechtstreekse daler minder is. Dit jaar is het echter wel zo dat men in 2e klasse terug naar 18 clubs gaat ipv 19.

Het is elk seizoen hetzelfde liedje, je wordt er haast moedeloos van. Vorig seizoen was er een bepaalde 3e klasse club die niet mocht deelnemen aan de eindronde omdat het geen licentie voor 2e klasse had bekomen. Zij gingen in beroep, kregen hun licentie, maar toen was de eindronde al bijna afgelopen. Verbroedering Geel en Namur is ook zo'n geval.
Diegem was dat.

Het is een repeterend verhaal van de laatste jaren. Het reglement dat er nu is en voor de komende jaren geldt is bijzonder duidelijk. Ik hoop dan ook dan het gezever na dit seizoen voorbij is.

wekke

CiteerKSK Beveren zakt vrijwillig naar 3e klasse 

KSK Beveren, de voorlaatste in tweede klasse, heeft donderdag beslist om geen licentie aan te vragen voor tweede voor volgend seizoen. Beveren zakt dus vrijwillig naar derde klasse.

De club moest tegen donderdag 12u 180.000 euro vinden, maar slaagde daar niet in. Beveren bracht daarop de Licentiecommissie van de voetbalbond op de hoogte.

Beveren zal de eindronde voor het behoud niet afwerken. Er werd al in samenspraak met coach Chris Andries gestart met de voorbereiding op volgend seizoen.

Met de spelers zal bekeken worden wie wil blijven en wie niet. De sportieve cel zal ook geëvalueerd worden, de commerciële versterkt.

KSK Beveren, gesticht in 1935 met het stamnummer 2300, kende een roemrijk verleden, maar dat ligt al een kwarteeuw achter ons. KSK werd landskampioen in 1979 en 1984 en won de beker in 1978 en 1983. In 1979 speelde het de halve finale van de Beker der Bekerwinnaars, die het verloor van Barcelona.

In 1984 pakt het ook de Supercup. In 2004 speelde het nog, met 10 Ivorianen, de finale van de beker van België. Het verloor die van Club Brugge, maar het mocht wel Europa in. In 2007 zakte de club van de Freethiel uit eerste klasse.

Snelders: "Iedereen is aangeslagen"
"Iedereen is aangeslagen", zegt Kristof Snelders, een van de bekendste spelers van het huidige Beveren, aan radiozender MNM.

"We hadden al eerder vernomen dat dit kon gebeuren, maar woensdag hebben we van het bestuur de bevestiging gekregen dat het effectief derde klasse wordt."

"Hoe het zover is kunnen komen? Het is moeilijk om als profploeg te overleven in eerste klasse. Er vloeit te weinig tv-geld naar ons. De boterham wordt vooral verdeeld onder de eersteklassers."

Hoe zit het met de persoonlijk toekomst van Snelders? "Mijn contract loopt nog en de club wil mij graag houden. Ik hou alle opties open", zegt de aanvaller.

3434

In tegenstelling tot KV Mechelen of KV Kortrijk denk ik niet dat ze zo snel terug zullen stijgen. Voor hun supporters hoop ik van wel natuurlijk. Goed dat Lierse terug naar 1ste mag. Nu nog hopen op Boom en Aalst naar 2de.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

wekke

Ik vrees er ook voor in het geval van Beveren. Dit kan wel eens het begin van de grote fusie in het Waasland worden.

Niels_Zitterd

Citaat van: wekke op apr 23, 2010, 11:11:49
Ik vrees er ook voor in het geval van Beveren. Dit kan wel eens het begin van de grote fusie in het Waasland worden.

Er liggen toch al plannen voor een fusie met Red Star Waasland?
Toen ik 2 weken geleden in Beveren was hing het hele stadion tenminste vol met anti-fusie spandoeken.

hgrm

Ik denk dat zo'n fusie voor Waasland niet zo interessant is. Zij hebben hun zaakjes volgens mij aardig op orde om mee te draaien in de middenmoot van tweede klasse. Een avontuurtje met Beveren, ik vraag me af of ze daar op zitten wachten...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Niels_Zitterd

Citaat van: hgrm op apr 23, 2010, 12:32:38
Ik denk dat zo'n fusie voor Waasland niet zo interessant is. Zij hebben hun zaakjes volgens mij aardig op orde om mee te draaien in de middenmoot van tweede klasse. Een avontuurtje met Beveren, ik vraag me af of ze daar op zitten wachten...

Wat wellicht een reden voor RSW kan zijn, is de hoop meer bezoekers te gaan trekken.
Als ik de statistieken van het afgelopen seizoen zie dan is de belangstelling vrij laag.
Neem daarbij dat het stadion van RSW er ook niet echt heel erg florissant bij ligt.

Mede omdat er ook een aantal spandoeken hingen in Beveren met de tekst "geen fusieploeg op onze Freethiel" lijkt het mij dat ze daar ook een voordeel in zien.

Echter het fijne weet ik er ook niet van.