Hoofdmenu

Brescia

Gestart door Joost, aug 11, 2009, 21:36:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Vakantie in Italie, halverwege Augustus, daar hoort een potje voetbal bij. Om nu direct op de tweede dag helemaal naar Milaan te rijden voor een oefenpotje tussen AC en Juve vond ik wat ver gaan. De keus viel dus op een wedstrijd in de Coppa Italie tussen Brescia en Ravenna, dat was slechts 50 minuten rijden. Mijn medevakantiegangers leek het ook wel wat dus met vier gingen we richting Stadio Rigamonti.

Door de rellen nog niet zo heel lang geleden in de Serie A hebben alle clubs een strikt verkoopschema. Wij moesten dus alle vier ons paspoort afgeven, kregen onze namen inclusief doopnamen op het kaartje geprint, moest tot driemaal toe aan de poort kunnen aantonen dat paspoort, kaartje en persoon bij elkaar hoorden maar we waren wel binnen. En ik was eerlijk gezegd bang dat dat niet zou gaan lukken.

Brescia is een bekende vereniging dankzij Roberto Baggio die vooral wordt herinnerd aan zijn penalty in de WK finale van 1994. Op de erelijst van Brescia prijken verder wat promoties naar Serie A en evenzoveel degradatie en 1 echte prijs. De Anglo-Italian Cup. Langer dan 5 jaar achtereen hield Brescia het nooit vol in de hoogste klasse, vorig seizoen eindigde de club 4de in de Serie B en verloor het in play-offs. Ook kenmerkend aan Brescia is het mooie blauwe shirt met de witte V.

De Coppa Italie is voor zowel clubs als toeschouwers een toernooi van ondergeschikt belang. Dat valt zelfs uit het format op te halen. In de eerste drie rondes in Augustus spelen wat lagere clubs een voorronde, mogen de winnaars uit spelen tegen Serie B teams en de winnaars daarvan spelen tegen Serie A clubs die geen Europees spelen. Pas in ronde 4 stromen de andere teams in, er zijn dan nog 16 clubs over.

De matige interesse blijkt ook uit de publieke belangstelling. Uiteindelijk bevolken slechts 1859 mensen de tribunes waaronder 12 uit Ravenna. De capaciteit is bijna 28.000 dus het is nogal leeg. De tribunes liggen een immens eind van het veld en hebben allemaal een glazen wand onderaan. Daarnaast is het veld ook aan drie kanten voorzien van een hoog net. Het uitvak is helemaal de natte droom van nettenliefhebbers aangezien daar zowel voorkant, achterkant, zijkanten en bovenkant voorzien is van een net.

Het stadion heeft 1 dak boven de hoofdtribune. Vanuit de hoofdtribune vormen de andere tribunes een mooie ovaal met betonnen bankjes. Boven de andere lange zijde en een deel van de hoeken zijn nog metershoge tijdelijke tribunes gezet welke er in mijn beleving al minstens 2 decennia staan.

Wij nemen plaats in de Curva Nord. Voor de poorten van de Curva Sud staan zoveel ongure types dat we denken dat dat juist de harde kern was. Vlak voor begin verzamelen zich voor onze neus echter een stuk of 100 mannen die elkaar omhelzen en gedirigeerd beginnen te zingen. De Curva Nord is niet meer stil die wedstrijd.

Bekende spelers zijn er in beide teams niet te ontdekken. De thuisclub speelt een niveau hoger en neemt ook het initiatief. Ravenna krijgt als underdog wel twee gigantische kansen. Eerst een vrije kopkans die onderkant lat tegen de rug van de keeper stuitert maar nog kan worden gepakt voor de lijn. Daarna, vlak voor de pauze, een penalty welke twee meter naast gaat. Onder de indruk van het spelniveau is niemand.


In de pauze kochten we ijsjes in de meest felle kleuren die ik ooit zag. Mijn rode was framboos en was nog te eten. De felblauwe, anijssmaak en helgroene, pepermunt vielen minder in de smaak. Ondertussen kregen we nog aanspraak van een Italiaan die graag wilde vernemen waar we vandaan kwamen. Hij begon uiteraard over Amsterdam. Niet verrassend want buiten ons vier leek de hele tribune stoned.

Het voetbal ging ook weer verder en Brescia kwam sterker uit de kleedkamer. De opluchting was groot toen na 70 minuten een hoekschop werd ingekopt. Ravenna had geen puf meer voor een slotoffensief en Brescia is door.

Volgende week staat de derde ronde op het programma. De rest van de groep heeft wel genoeg van het voetbal gezien dus of Atalanta Bergamo er nog in zit betwijfel ik.

Alvast 1 foto, de rest volgt als ik weer thuis ben.




Rinus A.

Ik had het idee dat je Vicenza de voorkeur gaf, was daar niks te doen?

Ik was vorig jaar in het Rigamonti (mooie naam) en kwam toen op Curva Sud terecht, temidden van een boel rechtse figuren. Maar het stadion is zo groot en de bezoekersaantallen zo laag, dat er voor iedereen wel een plek naar wens is. De kassa's waar ik mijn kaartje haalde waren echt van het ype dat je in Nederland 1986 zou verwachten, boel graffiti, gewoon een bende.

Wel heerlijk stadion om onderuitgezakt de berglucht op te snuiven en eens goed om je heen te kijken.

Joost

Citaat van: Rinus A. op aug 11, 2009, 22:49:29
Ik had het idee dat je Vicenza de voorkeur gaf, was daar niks te doen?

Ik was vorig jaar in het Rigamonti (mooie naam) en kwam toen op Curva Sud terecht, temidden van een boel rechtse figuren. Maar het stadion is zo groot en de bezoekersaantallen zo laag, dat er voor iedereen wel een plek naar wens is. De kassa's waar ik mijn kaartje haalde waren echt van het ype dat je in Nederland 1986 zou verwachten, boel graffiti, gewoon een bende.

Wel heerlijk stadion om onderuitgezakt de berglucht op te snuiven en eens goed om je heen te kijken.
Grafiti daar zijn ze dol op hier in Italie. Vicenza was in eerste instantie de bedoeling maar Brescia kwam beter uit. Achteraf stom omdat Brescia die weekend ook thuisspeelde.