Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Joost

Citaat van: Koning Kriel op aug 30, 2011, 14:30:55
Behalve Duitsland, Kerkrade is toch ook gewoon Duitsland ;).

Helaas komt het steeds vaker voor. In ieder geval bij Ajax en volgens mij bij nog veel meer clubs zie je ze ook al staan.

Net zo Duits als dat Kootwijkerbroek Portugees is.
Het platformpje wordt overigens niet meer gebruikt, de vrijwilliger is er mee gekapt na een wedstrijd of 3.

Ik vind het fenomeen overigens helemaal niet zo storend. Een zeer groot deel van het publiek trekt zich ookniets van hem aan.

FSC_87

Ik hou er wel van als iemand het publiek probeert op te zwepen.

Peenvogel

Citaat van: FSC_87 op aug 30, 2011, 15:09:17
Ik hou er wel van als iemand het publiek probeert op te zwepen.

Dat horen die elf koekenbakkerTs in het shirt van jouw club te doen. Maar iedereen heeft zijn eigen beleving. Ik vind trommels superirritant. Maar die kerel met trompet die bij het Engelse elftal continu The Great Escape toetert vind ik dan wel weer grappig.

Bier und Bratwurst

Ik hou weer niet van getrompetter!!
Het ene stadion is het andere niet!

ALenstra

Ik vind het toch iets bijzonders dat aanmoedigen en juichen op commando.

hgrm

In Lens hebben ze ook een Kapo, en ik meen te herinneren dat zowel Lustenau als Ried er ook aan doen. Maar Oostenrijk is natuurlijk bijna Duitsland.

Persoonlijk vind ik het geregisseerde zingen zoals in Duitsland een stuk sfeerverhogender dan de azijnpisserij die je in Engelstalige landen nogal eens tegenkomt. Zo heb ik me deze zomer in Oxford mateloos zitten ergeren aan het continue gezeik op scheidsrechter en tegenstander van de tribune. Dan 10 keer liever een heel vak dat netjes de Kapo volgt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Dat continue gezeik is tenminste oprecht. Als ik een toneelstukje wil zien ga ik wel naar het theater (daar is het wél leuk). De beste sfeer heb je als er op het veld een hele slechte scheidsrechter staat. Sfeer = reactie op wat er op het veld gebeurt, niet een arbitrair gezang op aangeven van een vadsig capuchonnetje op een plateautje. Geregiseerd supporteren houdt ook in dat je acteurs kunt inhuren of een holografisch filmpje op de tribunes kunt afspelen. Het is volledig inwisselbaar en onafhankelijk van het wedstrijdverloop, ik zou het zelfs geen sfeer willen noemen. Je kunt in al die gevallen als je sfeer wilt net zogoed je ipod opzetten met gezang en gejuich, ben je altijd verzekerd van decibellen.

Kaposupporting is het vmbo van het aanmoedigen: volledig voorgekauwd nadoen, zonder eigen inbreng. Reproduceren.

hgrm

Als ik intellectueel bezig wil zijn, ga ik wel honkbal kijken.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Bossche Bol

Laatste nieuwe stadion: Städtisches Stadion an der Grünwalderstraße (Bayern München U19 - Viktoria Plzeň U19, 23-10-2013)

TeeZee

Citaat van: hgrm op aug 31, 2011, 15:20:19
Als ik intellectueel bezig wil zijn, ga ik wel honkbal kijken.
Juist het opportunistische pavlovgedrag van het Oxfordpubliek zou ik a-intellectueel willen noemen.

ALenstra

Hoe wordt iemand eigenlijk kapo?

Vladimir1973

Top 10 Visited: Wembley  Signal Iduna Park  Bernabéu  Old Trafford  Stade Vélodrome  Aviva Stadium Etihad Stadium  San Siro White Hart Lane  Craven Cottage

Last New Stadium: Vicarage Road (ENG) 27 01 12
Last in European Cup: PSG - ATL Bilbao 14 12 11
Next: AZ - RSC Anderlecht 16 02 12

3434

#297
Toch even reageren. Voor of tegen capo's, ieder zijn mening. Er is wel een groot verschil tussen capo's/clubs onderling. Het is altijd 'geregisseerd' maar er zijn groepen die vooral hun eigen aan moedigen en belangrijk vinden en net die zijn irritant. Als je ploeg 4-0 achterstaat en je zingt vrolijk verder dan is er iets mis. Op dat moment moet er boos/afkeurend of net aanmoedigend gereageerd worden. Als er totaal geen verschil in de tribunes te merken valt tussen winnen en verliezen is er iets mis.

Je ziet dit ook aan groepen die bijvoorbeeld meer vlaggen van hun groep hebben dan van hun club. Ik weet niet of ik mij echt begrijpbaar maak maar er is echt een wereld van verschil.

Bijvoorbeeld in Preussen Münster is er grote ruzie en een afscheiding met een ultragroep omdat één van de groepen meer over zichzelf zingen dan voor de club. Terwijl de bestaansreden moet zijn om de club te ondersteunen.

Ik volg de supporterswereld en ook het ultragebeuren en daarom vind ik zo'n zwart-wit capo-benadering niet 100% terecht.

De Aux-armes van Marseille of Standard vindt iedereen indrukwekkend en zoiets kan niet 'spontaan' onstaan uit het publiek omdat het geen liedje is maar een korte kreet/schreeuw. Veel mensen zijn voorstander van de Engelse/Britse sfeer maar eerlijk gezegd denk ik dat er maar een 10tal clubs zijn die echt een indrukwekkende sfeer kunnen maken. In Duitsland heb je, mede door de ultras, makkelijk het viervoudige. Maar ik wil geen discussie beginnen over de definitie van wat indrukwekkende sfeer is.

Voor wie Aux armes niet zou kennen: http://www.youtube.com/watch?v=9etFRuLEMpQ
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

3434

Daarnaast nog even toevoegen dat ik bijvoorbeeld bij Schalke liever niet voor in de Nordkurve sta omdat daar de Capo's te overheersend zijn. Mensen die niet meedoen krijgen een stomp van omstaanders. Dwangmatig zitten om recht te springen daar doe ik niet aan mee. Hetzelfde met massaal vlaggen en doeken omhoog doen tijdens de wedstrijd waardoor je niets meer ziet.

Zoals ik zij geen zwart-wit!
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

TeeZee

Het heeft niets met zwart-wit te maken, ik hou gewoon helemaal niet van geregiseerd/georganiseerd supporteren. Het wedstrijdverloop moet bepalen hoe de tribunes reageren en gelukkig is hetgeen er op het veld gebeurt nog niet overal verkocht aan dubieuze gokkantoren.