Hoofdmenu

Elascon

Gestart door hgrm, apr 12, 2011, 00:01:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hgrm

De Elascon-tribune is een typisch Nederlands product uit de jaren 60. Je herkent ze van een kilometer afstand: de vloeiende ronde vormen van de achterwand die doorloopt in het dak en het buizenframe aan de buitenkant zorgen voor een grote mate van herkenbaarheid.

Uit het betaald voetbal zijn de Elascon-tribunes verdwenen, maar bij de amateurs staan er nog wel een aantal. Tijd voor een foto-overzicht van de Elascons die ik tijdens mijn reizen ben tegengekomen.



De eerste Elascon die ik tegen kwam staat bij ONA in Gouda. In tegenstelling tot veel andere clubs organiseerde ONA op hemelvaartdag, 20 mei 2004 geen tournooi en was de boel hermetisch afgesloten.





Bij DHC in Delft had ik dezelfde dag meer geluk; het stadion was open en de grootste Elascon van Nederland was vrij toegankelijk.






De laatste  twee Elascons in het betaalde voetbal stonden achter de goals van het oude Oosterpark in Groningen. In het voorlaatste seizoen, op 28 novenmber 2004, treedt Groningen aan tegen AZ.





Ruim een jaar later, op 22 december 2005, neemt Groningen in de bekerwedstrijd tegen Volendam definitief afscheid van het Oosterpark. Tijd voor een laatste blik in het inwendige van de tribune aan de kant van de Zaagmulderstraat.





Op 12 december 2004 speelt Katwijk tegen Quick Boys. De tribune zit stampvol.







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm



Ook in België kom je ze tegen, zoals hier in het Stade du Pairay van Seraing. 24 februari 2007.





De kleine tribune van het Lohrheidestadion van Wattenscheid doet erg denken aan een Elascon, hoewel ik niet zeker ben of het een echte is. In ieder geval zit de tribune niet vol voor de wedstrijd tegen Aachen II op 18 oktober 2008.





Capelle-Barendrecht ging op 17 april 2010 om het kampioenschap van de hoofdklasse. Veel volk dus op de been.





Het stadion van Dudelange werd juist verbouwd toen ik er langs kwam. Hoewel de tribune een stenen onderbouw heeft, is de afkomst niet te verbergen....





....zeker niet aan de achterkant.





Bij RVVH in Ridderkerk (30 oktober 2010, tegen GVVV) is duidelijk te zien dat de tribune op pootjes staat.





Hoogeveen heeft een heus stadion met terracing rondom en een mooie Elascon hoofdtribune. Op 20 maart 2011 is het één van de laatste kansen om het stadion in huidige vorm te zien, in de derby tegen WKE. Volgend seizoen wordt er gebouwd aan een nieuw stadion dat in 2012 klaar moet zijn.





Op zoek naar het oude Heracles-terrein kwam ik het veld van Rietvogels uit de Almelose wijk De Riet tegen. Met prachtige tribune. 10 april 2011.





Op dezelfde dag speelde Quick'20 tegen Achilles'29 in het stadion dat ook wel 'de kleine Kuip' wordt genoemd. Hoewel het ijzerwerk door panelen aan het oog onttrokken wordt, is de Elascon onmiskenbaar.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hielke

Interessant leesvoer: hogere stadionwetenschap! :-)

Bier und Bratwurst

#3

Citeer



Op zoek naar het oude Heracles-terrein kwam ik het veld van Rietvogels uit de Almelose wijk De Riet tegen. Met prachtige tribune. 10 april 2011.

Grappig dat je een foto van Rietvogels plaatst. Das net bij mij om de hoek!!



Het ene stadion is het andere niet!

Hugo

Bij Excelsior in Rotterdam heb ik ergens midden jaren '90 ook op zo'n ding gezeten. Helaas geen foto's gemaakt toen.

hgrm

Al jaren bezoek ik met HCAW de Pirates in Amsterdam. Naast het honkbalstadion ligt het complex van DCG. Afgelopen zaterdag was de boel open, zodat ik de kans had wat foto's te maken. Het object van mijn interesse was natuurlijk de Elascon-tribune.

DCG verhuisde in 1961 naar het destijds nagelnieuwe Sportpark Ookmeer. Volgens de clubwebsite was het destijds een 'kale vlakte' en zijn de clubgebouwen enkele jaren later gebouwd. Over de tribune wordt niets vermeld. Ik neem aan dat ook deze uit de eerste helft van de jaren 60 is.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Op zijn minst geïnspireerd door...
Vaak kun je aan de achterkant nog het best zien of het een echte is...
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

In de Duitse Stadionbijbel van Skretny wordt bij Wattenscheid 'Elascon' niet vermeld, maar wel de naam van een architect. Dat hoeft niks te zeggen, want bij DHC heeft Elascon ook samengewerkt met een architect.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Volgens mij is het zo dat Elascon overkappingen leverde voor verschillende doeleinden. Waarvan gebruik voor tribunes er dus één was. Grote kans dat het frame voor de opgangen en zitplaatsen van een andere leverancier waren.

Zo staat het, meen ik mij te herinneren, ongeveer beschreven in het boek van Tijs Tummers, " Archintectuur langs de zijlijn". Maar dat boek zullen jullie ook wel hebben.

hgrm

Citaat van: Hugo op apr 18, 2011, 07:44:57
Volgens mij is het zo dat Elascon overkappingen leverde voor verschillende doeleinden. Waarvan gebruik voor tribunes er dus één was. Grote kans dat het frame voor de opgangen en zitplaatsen van een andere leverancier waren.

Zo staat het, meen ik mij te herinneren, ongeveer beschreven in het boek van Tijs Tummers, " Archintectuur langs de zijlijn". Maar dat boek zullen jullie ook wel hebben.

Er is inderdaad een grote verscheidenheid aan 'binnenwerk', variërend van steigermateriaal-achtig tot beton.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Hugo

Slechte kopie uit China.

hgrm

Geen Elascon.
Elascon gebruikte buizen, geen hoekprofielen en bovendien zie ik hier klinknagels terwijl Elascon-tribunes gelast zijn.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Flandria


White Star Woluwe





hgrm

Mooi!
Die wil ik volgend jaar in tweede klasse tegen Brussels wel gaan zien!
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

#14
RFC



Het in 1904 opgerichte RFC speelde aan de Essenburgsingel in Rotterdam-Delfshaven, op een steenworp afstand (slechts gescheiden door een spoorbaan) van concurrent Neptunus.
Voor de oorlog speelde RFC enkele jaren in de hoogste divisie. In de jaren 50 speelde RFC meestal in de top van de tweede klasse (het op één na hoogste niveau). Toen de mogelijkheid zich voordeed, liet RFC het profavontuur links liggen. Daarna ging het snel bergaf. RFC speelde slechts een marginale rol in het Rotterdamse voetbal en ging eind jaren 90 failliet.
De terreinen, waaronder de fraaie Elascon, werden overgenomen door Jai Hind, een hindoestaande club die sinds de oprichting in 1972 een zwervend bestaan leidde. Ter herinnering aan RFC heeft de Essenburgsingel tegenwoordig RFC-weg.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen