18 steden, de keuze is aan jou

Gestart door Jeje, jan 16, 2016, 19:05:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeje

18 steden, de keuze is aan jou
[/b]

Ben ik een groundhopper? Het is een vraag die ik mezelf soms wel eens stel. Want wat is het verschil tussen een voetballiefhebber die af en toe eens een wedstrijd/stadion bezoekt, en een groundhopper. Een precieze grens is er niet. Ik ben van kinds af aan een enorme voetballiefhebber, (keek alles wat er op TV te zien was en elk seizoen wel een paar keer te vinden bij mijn favoriete club) elke keer dat ik met mijn familie op vakantie ging zocht ik uit of er een stadion in de buurt was en hoe we er kwamen. Maar tot voor kort hard ik nog nooit gehoord van groundhopping, ik wist niet eens dat het bestond.

Hoe ik achter het fenomeen groundhopping ben gekomen weet ik niet meer, maar ongeveer 8 maanden geleden kwam ik op forum van www.groundhopping.nl en sindsdien heb ik steeds meer het gevoel gekregen dat ik een groundhopper ben. Ik kan me goed vinden in de verhalen die geschreven worden, en ben ook erg actief op zoek naar wedstrijden/stadions die ik eventueel zou kunnen bezoeken. Mijn lijst van bezochte stadions is niet heel erg lang, maar ben er zelf wel tevreden mee aangezien het stadions zijn in veel verschillende landen en ook qua uiterlijk zitten er wel een paar stadions bij die, in mijn ogen, erg speciaal zijn en zelfs bij doorgewinterde groundhoppers nog niet op het lijstje staan.

Maar gezien mijn groundhopnaam (Tempohopper) zou ik toch wat meer stadions willen bezoeken. Tot en met mei gaat dit lastig worden omdat ik in mijn examenjaar zit. Maar daarna verwacht ik dat veel meer tijd zal hebben. En daarom wil ik dit project starten.

Ik heb lang nagedacht hoe ik hier een origineel project van zou kunnen maken. Er zijn namelijk al heel wat andere projecten geweest, die ik met veel plezier gelezen heb en deels mijn inspiratie uit heb gehaald.

Het plan:

In het seizoen 2016/2017 (Vanaf Juni 2016) wil ik veel verschillende steden bezoeken. Ik neem het aantal 18, omdat veel voetbaldivisies uit 18 ploegen bestaan. Mijn doel is daarom om in 18 verschillende steden één of meerdere voetbalwedstrijden te bezoeken. Om mezelf wat mooie reisjes te laten maken moeten het wel steden zijn die niet in Nederland liggen.

Niet veel speciaals zul je misschien denken, maar nu komt het punt. Er zijn zoveel ervaren groundhoppers, die al zoveel hebben gezien en meegemaakt, en zoveel informatie hebben. Het zou zonde zijn als ik daar geen gebruik van zou maken. Vandaar dat ik de leden van het forum groundhopping.nl en lezers van mijn site erbij wil betrekken. Jullie gaan namelijk een aantal keuzes maken. Ik wil jullie de steden laten kiezen, en mocht er keuze zijn ook de wedstrijden. Natuurlijk zal ik het laatste woord hebben, en mochten jullie me naar een stad willen sturen die financieel niet haalbaar is, of waar ik niets mee heb dan spreek ik mijn veto uit ;) Na elke stad wil ik hier een mooi verslag neerzetten met de nodige informatie,tips en foto's. Ik richt me hierbij vooral op het voetbalgedeelte, maar wil ook wat meer informatie geven over de stad.(mocht ik hier langer blijven dan alleen de voetbalwedstrijd)

Dit is in grote lijnen het plan. Ik hoop dat veel mensen dit project zullen volgen, en uiteraard mee gaan beslissen over de steden/clubs en met mooie tips komen. Verdere informatie over hoe ik het precies ga aanpakken, zal de komende maanden volgen. Mochten jullie op- of aanmerkingen hebben of alvast tips willen geven hoor ik het graag in de reacties!

Jef400

Bezint eer ge begint. Het is een project wat je leven gaat veranderen. Het plan wat je voorstelt is immens duur en studeren is ook niet gratis (spreek uit ervaring). Ik zou eerder voor een aanpak zoals achterdegoal kiezen. Eerst Nederland proberen te vincken. Zelf ben ik bezig de 35 proberen te vervolledigen. Groundhoppen draait om zo veel factoren dat je er niet te veel druk op moet leggen. Als je wilt kun je bijvoorbeeld 12 februari al met mij mee richting Dordrecht-Fortuna Sittard. Daar zou ik eerst mee beginnen. Het langzaamaan opbouwen. Het is onrealistisch om een lada in 3 seconden van 0 op 100 te krijgen ;-)

Nort

Baku in Azerbeidzjan stel ik bij deze voor.

Niels1977

Ben het niet echt eens met jampot, immens duur lijkt mij met een goede planning wel mee te vallen, er zijn zoveel budgetmaatschappijen, moet echt wel lukken om goedkope tickets te vinden. Daarnaast zijn er nog genoeg steden in vooral oost-europa waar het allemaal goedkoper is dan in Nederland. Dus als je tijd en wat geld hebt gewoon je plan uitvoeren, Nederland kun je altijd nog volmaken.

Zelf groundhop ik persoonlijk iets spontaner, ben niet zo van het volmaken van of me aan een plan houden. Maar goed je kan in ieder geval beginnen en dan wel zien. Reizen en buitenlandse tripjes vind ik altijd zeer de moeite waard.

Derby in Belgrado lijkt mij een briljante wedstrijd
Boedapest vind ik een mooie stad

Jehoentelaar

Zonder gekheid is Tbilisi wel een heel fraaie (en veilige!) stad waar je een hoop stadions en kunt zien, onder meer het immense Boris Paichadze (tegenwoordig Dinamo Arena) van de voormalig Sovjetkampioen Dinamo Tbilisi. Vliegen hoeft met een prijsvechter als Pegasus via een Turkse luchthaven geen astronomische bedragen op te leveren en het levensonderhoud kost in Georgië nagenoeg niets. Wel zou ik de politieke ontwikkelingen in de gaten houden, al is er de laatste jaren weinig aan de hand.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jeje

@Jampot Het punt is dat Nederland me vrij weinig doet op dit moment. Tuurlijk zijn er een paar stadions en clubs waar ik wel graag naar toe wil, bv Telstar,Heerenveen, De Graafschap. Maar voor de rest trekt het me totaal niet, vooral de jupiler league. 5 potjes daar kijken of 1 buitenlands tripje dan gaat mijn voorkeur naar het laatste.

Ik ben normaal ook iets meer van het spontane, maar voor mij werkt dat met groundhopping nog niet echt. Veel tripjes op laatste moment bijna rond maar dan staat er al iets anders in de agenda. En de voorpret is natuurlijk ook belangrijk :)

Jef400

Ik begrijp je volkomen. Het is jou feestje. Dat moet je onthouden.  Ik haal overigens net zoveel voorpret als de treinreis naar Eindhoven gisteren als een verre bustrip naar verweggistan eerlijk gezegd. Voetbal is in die zin iets universeels in mijn ogen ;-)

Penders

Ga je ook steden in België en Duitsland meetellen? Want dan kun je er vrij goedkoop veel afgaan

Jeje

Ja het is niet dat ik het helemaal niet kan waarderen, maar een tripje naar het buitenland voelt dan toch iets echter aan voor mij persoonlijk, maar iedereen heeft een andere mening en dat maakt het juist leuk. Anders kregen we alleen maar buitenlandse reizen :P

@Penders Ja die tel ik mee, maar het is niet de bedoeling om alleen maar naar België en Duitsland te gaan. Tuurlijk zal ik er wel een paar daar bezoeken aangezien ik niet rijk ben ofzo (vraag me soms echt af hoe mensen hier al die reizen betalen :P ) maar waar en hoeveel tripjes precies bepalen de lezers in principe.

wekke

Leuk initiatief. Post voorak je programma. Wie weet kunnen we eens afspreken.

Joost

Ben je niet iets te ambitieus met 18 steden? Een voetbalseizoen duurt ongeveer 9 maanden, dat is dus 2 buitenlandse trips per maand. Voor een buitenlandse stad ben je dus voornamelijk aangewezen op vliegreizen en die sluiten vaak matig op elkaar aan zodat je 2 overnachtingen nodig hebt om ook iets van de stad te zien.

mike_t

Zweden....Stockholm
Daar is ook voetbal als het hier stil ligt.
AIK, Djurgarden, Hammarby

Freekos79

Praag, Belgrado, Berlijn, Edinburgh, Madrid, Poznan, Saloniki, Valencia, allemaal zeer de moeite waard qua voetbal en stad.
Volgende wedstrijd: ?

Jeje

@Joost  Ik heb daar weleens aan gedacht ja, maar ik denk dat dit aantal wel uitdagend is, en het zal me sneller een tripje laten maken als ik kan. Daarnaast tel ik dus ook steden in Duitsland/België mee waardoor ik een aantal steden ook met de trein zal kunnen doen. Dit drukt de kosten wel al redelijk, en ook qua tijd is dat goed te doen.

@iedereen Bedankt alvast voor de steden die worden genoemd!

FCT1980

Citaat van: Joost op jan 16, 2016, 23:54:33
Ben je niet iets te ambitieus met 18 steden? Een voetbalseizoen duurt ongeveer 9 maanden, dat is dus 2 buitenlandse trips per maand. Voor een buitenlandse stad ben je dus voornamelijk aangewezen op vliegreizen en die sluiten vaak matig op elkaar aan zodat je 2 overnachtingen nodig hebt om ook iets van de stad te zien.

Als je een tripje maakt kun je in één weekend natuurlijk ook verschillende steden en clubs zien.

Succes met je project Jeje. Ik ga het volgen!
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!