Hoofdmenu

2016 in 10 foto's

Gestart door wekke, dec 23, 2016, 15:43:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

Er is blijkbaar vraag naar een nieuw jaaroverzicht dus dan starten we er gewoon eentje. Benieuwd naar alle lijstjes hier op het forum.

Ik hou het zelf bij een wel erg bescheiden top 4. In 5 landen zag ik een totaal van amper 41 wedstrijden met slechts 14 nieuwe stadions. Veel foto's zijn er ook niet van mijn afgelopen jaar. Ik moet dus zelfs al moeite doen om een deftige top 4 op te stellen. Maar de start is gezet, aan anderen om wél leuke lijstjes te maken ;-)

#4 02/04/2016 De Graafschap - Cambuur SC 2-2

Een degradatiestrijd heeft me altijd meer geboeid dan een titelstrijd. Als de nood het hoogst is, is de support het felst. De Graafschap - Cambuur was daar een goed voorbeeld van. Voetbaltechnisch geen goede wedstrijd, maar de strijdlust, de spanning en de sfeer maakten zeer veel goed.



#3 10/10/2016 Gibraltar - België 0-6

De wedstrijd was slechts bijzaak tegen de dwergstaat. Het weekendje Portugal (Lissabon en Faro) was op zich geweldig.



#2 02/09/2016 R. Antwerp FC - K. Lierse S.K. 1-2

Lierse is weer helemaal terug present in mijn leven vandaar ook dat het groundhoppen op zijn laagste pitje in 10 jaar staat. Na alle strubbelingen van de afgelopen jaren zijn ze er eindelijk in geslaagd om een leuke mix te maken van streekjongens, ervaren rotten en de talenten uit de school van de Egyptische voorzitter. De perikelen omtrent het bestuur en de overname zijn helemaal naar het achterplan geduwd. Ons weer lekker amuseren met de vrienden bij de club waar we van houden, al de andere randzaken laten we maar voor wat ze zijn.

De wedstrijd op Antwerp stond misschien wel symbool voor de samenhorigheid die eindelijk terug is op de tribunes en op het veld. Meer dan een helft lang werden we overklast door een uitmuntend Antwerp, maar er werd geknokt voor elke meter en de euforie na het laatste fluitsignaal was er eentje om in te kaderen.



#1 26/06/2016 Hongarije - België 0-4

Veruit de beste pot voetbal die ik dit jaar gezien heb. De Hongaren waren een makkelijk prooi, maar de prestatie van Hazard was om duimen en vingers van af te likken. Enkele dagen later kwam de ontnuchtering tegen Wales.

In mijn 10 EK-wedstrijden zullen het veelal randzaken zijn die me zullen bijblijven. Het voetbal was vaak niet om aan te zien. Maar het EK gooide ook heel mijn leven overhoop en ik kwam met een nieuwe vriendin thuis. Tja, zulke zaken gebeuren kennelijk ook als je in het buitenland naar het voetbal gaat. Voor mij dus met stip op 1.




Nort

#1
Toch bijzonder dat je aan voetbal je vriendin kunt overhouden :) Geldt voor mij overigens ook, alleen ik kwam er tegen na een van onze dieptepunten in de historie...

Persoonlijk vind ik het ontzettend lastig om een top-10 samen te stellen en behoudens de top-5 hadden de andere wedstrijden ook zo ingewisseld kunnen worden voor anderen. In totaal zag ik 95 wedstrijden in 63 verschillende stadions verdeeld over 9 verschillende landen. Bovendien voltooide ik het Nederlands BVO landschap.

#10. Berchem Sport - Beerschot Wilrijk
In de Belgische 3e klasse stond een vervalste Antwerpse derby op het programma tussen vergane glorie en nieuwe hoop. Voor het eerst in tijden was stadion weer helemaal uitverkocht al kwam dat vooral door de Beerschot supporters die voor z'n 60% van de capaciteit zorgden. Geheel tegen de verwachting in was het Berchem Sport dat met 2-0 de stadsgenoot versloeg en daarmee was het geel/zwart voor even weer de trots van de stad.


#9. Noord-Ierland – Oekraïne
Op voetbalgebied was de wedstrijd tussen Noord-Ierland – Oekraïne slecht, héél slecht en ook het stadion had weinig charme te bieden. Gelukkig maakten de fans uit Noord-Ierland dat ruimschoots goed, hoogtepunt was toch wel de ontlading na de twee Noord-Ierse doelpunten en het 'Will Grigg is on fire' als vervolg daarop.

Maar de echte reden dat Noord-Ierland – Oekraïne zo hoog staat is het feest erna in de binnenstad. Dronken Engelsen, Noord-Ieren, Kroaten en Fransen maakten er een groot feest van. Vooral het liedje 'don't take me home' was mateloos populair en had ik nog dagen als melodietje in mijn hoofd zitten. 

Don't take me home, please don't take me home
Just don't wanna go to work,
wanna stay here, Drink all your beer,
please don't please don't take me home


#8. Karlsruhe – Stuttgart
De wedstrijd die me de meeste moeite kostte om aan een kaartje te komen was de derby tussen Karlsruhe – Stuttgart. Tig mailtjes en telefoontjes ten spijt, er was geen beweging in te krijgen. Pas nadat de troef van bondsscheidsrechter werd gespeeld ging men overstag. Dat het een beladen wedstrijd was bleek wel bij aankomst. Ruim 2.000 agenten, twee water kanonnen en tientallen honden & paarden waren ingeroosterd om confrontaties te voorkomen.

Het Wildparkstadion was mooi en de tifo acties rondom de wedstrijd ook. Net toen ik voor het eerst sympathie kreeg voor een Ultra groepering, bleek het een occupy beweging te zijn. Tijdens de wedstrijden werden er tientallen protestdoeken tegen de DFB, politie en Stuttgart uitgerold, met een toneel stukje (waarbij de eigen gemaakte Stuttgart pop tegen de grond werd geslagen) als dieptepunt.


#7. SDV Barnveld – Berkum
Beslissingswedstrijden zijn het mooiste wat het amateurvoetbal te bieden heeft, zeker als beide clubs een fanatieke aanhang hebben en de KNVB een mooie locatie uitkiest. Ditmaal was dat het complex van CVS Apeldoorn dat gelegen is aan de rand van de Veluwe. Ondanks of misschien wel door de Europa Cup Finale was de opkomst een goede 1.000 man.

Waar ze het bij Berkum bescheiden hielden met een paar fakkeltjes, hadden ze bij Barneveld de gehele vuurwerk voorraad van de lokale Boerenbond opgekocht. Zoveel vuurwerk had ik in Nederland nog niet eerder gezien.  Bij de opkomst hadden de bezoekers bovendien met twee levende kippen nog een verassing in petto. Nadat die vakkundig door eigen kippenboeren van het veld gehaald waren, kon de strijd beginnen. Hoewel niet spectaculair bleef het spannend tot de laatste minuut en werd Barneveld met een 1-0 overwinning kampioen.


#6. Atlético Madrid – PSV
Het Vicente Calderón stond al een tijd op mijn verlanglijstje, maar tot een bezoek kwam het nog niet. Tijdens de loting voor de 16e finale van de CL werden mij gebeden gehoord en mocht PSV op bezoek bij Atlético. Na de 0-0 in Eindhoven was er zowaar uitzicht op de kwartfinale. Samen met 3.000 PSV supporters en in het bijzijn van de hypocriete media maakten we er een gezellige dag van.

De wedstrijd werd een kopie als die van Eindhoven en na 210 minuten voetballen hadden beide clubs het doel nog steeds niet gevonden. Penalty's moesten de beslissing brengen en daarin hielden beide ploegen elkaar opnieuw in evenwicht. Uiteindelijk was het Narsingh die als eerste faalde en daarmee was de Europese droom over. Waar normaliter de uitslag van een Europese uitwedstrijd van ondergeschikt belang is aan de trip zelf, was de kater ditmaal zeer groot.


#5. Exeter City – Liverpool
Hoewel de FA Cup in faam al jaren hard achteruit holt is de 3Th round proper voor kleinere clubs toch wel iets om naar uit te kijken en daarbij werden de gebeden van de Exeter fans gehoord. Het grote Liverpool kwam uit de koker en mocht in het eerste weekend van 2016 naar het gammele St. James Park afreizen. Aan kaarten komen leek onmogelijk, maar met een Exeter sympathisant als reisgenoot kwam dat toch goed.

Op een knollenveld kwam Exeter tot tweemaal toe op voorsprong, al kwam het jeugdige Liverpool even zo vaak langszij. Winnaar van de avond was toch wel de penningmeester van Exeter die met een live replay op Anfield de bankrekening goed gespekt zag worden.


#4. Glentoran – Crusadors
Na elke foto van The Oval werd mijn verlangen naar het stadion groter. In februari viel een geplande trip nog in duigen, doordat tegenstander Cliftonville de League Cup finale bereikte. Twee maanden later kon ik alsnog verliefd worden op het stadion. Het schutterhuisje, de H&W kranen en de historie maken het stadion nog unieker dat het er al uitziet.

Het hoogtepunt van de wedstrijd was het tijdverdrijf in de rust, waarbij de wisselspelers van Crusadors een potje deden 'tienen' met uiteraard 'kontjerossen' na afloop. Na afloop bleek bovendien dat de kampioen van Noord-Ierland niet per spelersbus, maar carpoolend met eigen auto's naar Glentoran was gekomen.


#3. FC Den Bosch – VVSB
Tachtig minuten lang was de kwartfinale in de beker een wedstrijd als-zo-velen. Het enige waar ik me dan ook druk om maakte was de kou in mijn tenen. De gezellige carnavalsstemming verdween met het eerste doelpunt van VVSB en amper vijf minuten later klonk er vooral 'schaam je kapot' en andere onvriendelijke uitdrukkingen vanaf de tribunes. FC Den Bosch verloor met 2-3 en stond voor schut in alle kranten, vooral omdat de maker van de winnende treffer een stagiaire van de HEMA was.

De avond was een exemplarisch voorbeeld hoe dun de scheidslijn tussen winst en verlies is in de sport. Dolle vreugde in het uitvak en een mix van verdriet, schaamte en boosheid om mij heen. Drie dagen later stond Prins Carnaval voor de deur en konden de Den Bosch fans ongegeneerd hun kater wegdrinken met een nieuwe kater.


#2. Club world cup
Zoals al reeds in een ander topic gemeld was ik aanwezig bij zowel de kwartfinales als de finales voor de wereldbeker van clubs. Met deelnemers uit Zuid-Afrika, Colombia, Mexico, Spanje, Japan en Zuid-Korea was het een zeer exotisch en divers gezelschap. Zo reisde liefst 5.000 Atlético Nacional fans de club achterna, hadden de Mamelodi fans hun Afrikaanse troms met stukjes tuinslang als drums meegebracht en was de Japanse ultra variant een verademing vergeleken met die uit Europa.
   
De finale moest het hoogtepunt worden, al werd er gevreesd voor een grote overwinning van Real Madrid. Buiten heerste er een mooie on-geregisseerde voetbalsfeer, binnen was het fanatiek. Kashima Antlers uit Japan streden als soldaten voor de Japanse trots, maar werden uiteindelijk verslagen door de arbitrage en zo kreeg het toernooi een onverwachte, verwachte einde.


#1. PEC Zwolle – PSV
Je eigen club zien spelen blijft toch het mooiste wat er is en wellicht zag ik op 8 mei 2016 mijn mooiste wedstrijd ooit. De weken voorafgaand aan de ontknoping waren vooral erg frustrerend. Ongelukkige tegendoelpunten en scheidsrechterlijke dwalingen hielden PSV van de koppositie af en net op het moment dat het allemaal voorbij leek, dook Bryan Smeets op.

De 1-1 zorgde voor een onvergetelijke en ongeëvenaarde ontlading in het uitvak en opeens leek een kampioenschap tot de mogelijkheden te behoren. Na 35 zenuwslopende minuten kwam het verlossende antwoord uit Doetinchem, PSV is kampioen van Nederland! Het bier was op de terugweg al voor Apeldoorn op, overbodig om te melden dat dit later op de avond ruimschoots werd goed gemaakt. 


Flop van het jaar:
Net als afgelopen jaar blijven we in Duitsland. Ditmaal valt de bedenkelijke eer aan Bayern München en diens Allianz Arena. Europese trips zijn normaliter goed voor gezellige dag(en), verlies en een gezellig einde. Ondanks de aanwezigheid van z'n 4.000 PSV supporters, was het qua sfeer in de binnenstad erg magertjes.

Bayern en de Allianz Arena verziekten de dag nog meer door een stadion kilometers buiten de stad te hebben, wat vanaf het metro station nog ruim 20 minuten lopen is. Dat loop je overigens in het donker om de verlichting tot zijn recht te laten komen en eenmaal bekaf bij het stadion zijn er welgeteld twee drank- en één eetkraampje voor 68.000 supporters. Alhoewel je de Bayern aanhang nauwelijks supporters kunt noemen, al in de 75ste minuut stroomde het stadion al leeg en nog voor de blessuretijd had al minimaal de helft de uitgang opgezocht.

ALenstra

Herkenbaar van de Allianz Arena. Ik vond het ook niet veel. Al was ik er tijdens een vriendschappelijk toernooitje. En inderdaad in de middle of nowhere.

Jehoentelaar

10 Tallinna JK Kalev - Tartu FC Santos (4-0)
Op het tweede niveau van Estland deed ik mijn meest obscure groundhop tot nu toe.


09 SC Preußen Münster - FC Energie Cottbus (3-0)
Een klinkende zege voor m'n voorkeursclub over de oostgrens. Mooi weer en een heerlijke sfeer.


08 RBC - VV Bavel (1-1)
Het mocht even duren voor ik deze kon vincken en het was meteen een bijzonder spannend duel om de derde klasse.


07 KVV Quick Boys - VV Capelle (0-0)
Geen doelpunten, maar wel een vader die een geweldige middag had. Dat is mij veel meer waard.


06 Go Ahead Eagles - VVV-Venlo (1-0)
De avond dat ik verliefd werd op de Adelaarshorst.


05 Cardiff City FC - Brighton & Hove Albion FC (0-0)
Een leuk weekend en de middag dat ik ineens interesse kreeg in voetbal op het eiland.


04 Karlsruher SC - VfL Bochum (1-1)
M'n eerste meerdaagse trip draaide om het Wildparkstadion. Dubbel en dwars waard.


03 Excelsior - ADO Den Haag (2-4)
Tu du du du, van der Heijden!


02 Feyenoord - ADO Den Haag (0-2)
De dag dat we ons even kampioen van Nederland voelden.


01 Italië - Republiek Ierland (0-1)
Een onbeschrijflijke ervaring die nooit geëvenaard gaat worden.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Olav

#4
2016 is voor mij een heel mooi jaar geworden. In januari vertrok ik vrijwel direct naar Frankrijk voor vijf weken werk, om vervolgens in februari drie weken weg te gaan voor een nieuwe reis (Italië-Griekenland-Oostenrijk-Italië-Polen). In april vertrok ik een week naar Polen en de afsluiting van seizoen 2015-2016 was op het EK, waar ik toevallig in de buurt op vakantie was. Het einde verliep redelijk rustig; in augustus heb ik Lille OSC bezocht.

In 2012 stond m'n mobiel vol met foto's van Panathinaikos' Gate13, in 2016 stond ik er zelf tussen. Ook eindelijk naar Florence geweest en dus zelfs naar het EK. Van San Siro tot Chorzow.. Serie B, Poolse Ekstraklasa.. Wat een jaartje. Bij deze mijn tien favoriete foto's van 2016 op volgorde van tijd:

1. 09/01/2016 Montpellier HSC - Girondins de Bordeaux (0-1)
De eerste wedstrijd van het jaar. Spontaan meegevraagd door een kennis, wist dus niet wat me te wachten stond. Mooi stadion en mijn eerste wedstrijd op Franse bodem.


2. 05/02/2016 Nîmes Olympique - Niort (1-0)
Misschien wel het hoogtepunt van mijn 2016, in één van mijn favoriete stadions. Ik reed er 'vroeger' in 2010 wel eens langs als we op vakantie gingen. Toen ik, zes jaar later, wist dat ik vijf weken naar Frankrijk ging, was deze datum dus al omcirkeld. Op dat moment stond Nîmes onderaan, maar een dag voor de wedstrijd zag ik dat Nîmes de laatste paar thuiswedstrijden had gewonnen en dat er dus zo'n vijfduizend extra toeschouwers werden verwacht. Iedereen had hoop dat er weer werd gewonnen. In de tweede helft wisten ze eindelijk te scoren en zo waren de drie punten weer binnen. Topavond gehad en een goeie sfeer. En over het stadion moet je zelf maar oordelen :).


3. 12/02/2016 Carpi - AS Roma (1-3)
AS Roma is mijn favoriete buitenlandse club en na een thuiswedstrijd tegen Fiorentina in 2013 en de uitwedstrijd tegen Feyenoord had ik nu de kans om ze weer te zien. Dit kostte een hoop tijd (reizen Rome naar Modena, waar Carpi haar thuiswedstrijden dat seizoen speelde), maar het was de moeite waard. Roma wist te winnen en ik was erbij.


4. 14/02/2016 Fiorentina - Internazionale (2-1)
Fiorentina stond al lang op mijn lijstje. Bij het maken van mijn voetbaltrip, was dit de eerste wedstrijd waar ik aan dacht en heb ik zo de rest eromheen gepland. Op Valentijnsdag naar het Artemio Franchi, mooier kan niet toch? Het werd nog veel mooier. Fiorentina scoorde ook nog eens in de laatste minuten de winnende goal. Een avond die ik niet gauw zal vergeten.



5. 15/02/2016 Brescia - Ascoli (2-2)

De dag na Fiorentina reisde ik naar Brescia. Weinig verwachtingen, ik kende het stadion toevallig wel, dus verheugde me daar wel op! De avond begon mooi met een mooie pyro van de Curva Nord. Negentig minuten lang zorgde zij voor een mooie sfeer. Brescia wist alleen niet te winnen: 2-2. Maar qua vuurwerk was dit één van de mooiere.


6. 20/02/2016 Olympiakos - Atromitos (4-0)
Deze wedstrijd werd vervroegd en zo kon ik het combineren met Panathinaikos. Een kleine derby, een clubkaart rijker, 23 graden en een leuke wedstrijd. Niets te klagen! Athene is trouwens echt een topstad.


7. 20/02/2016 Panathinaikos - PAOK (2-2)
Na de wedstrijd van Olympiakos waren m'n gedachten al gauw hier. Naar deze wedstrijd had ik al langer uitgekeken. Vooraf een domper, er was al bekend gemaakt dat Gate13 dichtmoest. Dit betekende dus 1. dat ik flink baalde vanwege de sfeer en 2. er dus minder kaarten zouden zijn. Op het laatste moment een kaart kunnen krijgen in het clubhuis van Gate13 voor Gate 7 (omdat ik uit Amsterdam kwam ;)). Heel Gate13 nam 'gewoon' plaats in Gate7. Eind goed al goed!


8. 02/03/2016: Ruch Chorzow - Cracovia Krakow (2-3)
Ik zou naar de beladen wedstrijd van Korona Kielce - Wisla Krakow gaan, maar deze werd afgelast vanwege sneeuwval. Een plan B was er ook niet, alles in de buurt was afgelast. Maar gelukkig werd er een dag later nog wel gespeeld in Chorzow. Zonder beeld of verwachtingen ging ik hier heen en het beviel heel goed. Mooi, oud en klein stadion. Een kleiner stadion dan dat ze gewend zijn in Chorzow. De sfeer was ook prima. En dat voor slechts zeven euro.


9. 22/04/2016 Legia Warszawa - Cracovia Krakow (4-0)
In april ging ik een weekje naar Polen en waarom zou je Legia geen tweede keer willen bezoeken? Deze keer zelfs een belangrijkere wedstrijd, dus ook drukker en een nóg betere sfeer. De sfeer bij Legia Warschau is één van de beste van Europa. Misschien wel de beste! Oja, er werd ook nog gevoetbald. De wedstrijd zat ook mee.


10. 21/06/2016 Polen - Oekraïne (1-0)
Een vakantie zorgde ervoor dat ik niet naar Zwitserland - Albanië in Lens kon, maar het EK was alsnog om de hoek. Marseille lag op 1,5 uur rijden en ik kon kiezen tussen deze wedstrijd of Hongarije-IJsland. Ook het Vélodrome is één van mijn favoriete stadions. In januari was ik er voor een bekerwedstrijd van OM, maar deze dag was het veel drukker. Samen met mijn vader en zo'n 50.000 Polen hadden wij het geluk om deze wedstrijd bij te wonen. Met natuurlijk een heerlijk weertje.. Leuk om eens naar een EK-wedstrijd te gaan.


Indien je meer foto's wil zien van bovenstaande wedstrijden, kijk dan hier.

Voor nu iedereen de beste wensen en hopen dat 2017 ons veel moois brengt.

AthleticHolanda

Mooie foto's, die van het Wildpark met de helblauwe lucht en de tifo vind ik echt prachtig.

Die van mij volgen later als ik ze allemaal eens geüpload heb.

Citaat van: Jehoentelaar op dec 23, 2016, 17:22:49
01 Italië - Republiek Ierland (0-1)
Een onbeschrijflijke ervaring die nooit geëvenaard gaat worden.

Dan ben ik wel benieuwd waar hem dat precies in zit?

Jehoentelaar

Tussen ruim 15.000 uitzinnige Ieren een historische overwinning vieren. Zoveel vreugde en emotie, ongekend.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Hugo

#7
Wernigerode, Mannbergstrasse
Twee weken voor deze wedstrijd had ik nog nooit van Einheit Wernigerode gehoord. Een berichtje op FB over een bouwvallige tribune was genoeg om de reis te maken. Wernigerode, gelegen midden in de prachtige Harz, bleek een alleraardigst stadje te zijn en het stadionnetje was een pareltje. De tribune is inmiddels gesloopt. Onderstaande is in ieder geval mijn favoriete foto van 2016.


Bologna, Renato Dall'Ara
Bologna was het startpunt voor een lang weekend vincken in Italie, na Bologna volgden nog Vicenza, Hellas Verona en Atalanta Bergamo. Veel kaal beton, lekker eten en Italia '90 nostalgie. Juventus won de wedstrijd niet, wat best bijzonder is en de pizza-uit-de-chagerijnige-muur was werelds.



Aarau, Brügglifeld
Voor het betere zomeravondvoetbal kan je terecht in Aarau. Pak je drankje en een bratwurst en ga lekker ergens zitten op de tribune. Old-skool stadion met jaren '80 uitstraling. Waarschijnlijk niet lang meer, maar voordat het nieuwe stadion klaar is wordt het vast nog een keer zomer.


Bath, Twerton Park
Non-league bak met league-historie, dat is Twerton Park van Bath City. De regen kwam met bakken uit de hemel in Bath, luidruchtige fans van Maidstone United en mijn roze plastic tas trok de aandacht van een steward. Minpuntje was een minibusje met luidruchtige Nederlanders die klaagden dat de social club de 2e helft gesloten was.


Spa, La Géronstère
Het plaatsje Spa is om diverse redenen wereldberoemd in Europa. Het is in ieder geval niet om de voetbalclub want die zwerft rond in de lagere divisies, maar het heeft wel een charmante ground en lekkere pintjes in de kantine.


Berend11

Citaat van: Olav op dec 23, 2016, 18:59:18
4. 14/02/2016 Fiorentina - Internazionale (2-1)
Fiorentina stond al lang op mijn lijstje. Bij het maken van mijn voetbaltrip, was dit de eerste wedstrijd waar ik aan dacht en heb ik zo de rest eromheen gepland. Op Valentijnsdag naar het Artemio Franchi, mooier kan niet toch? Het werd nog veel mooier. Fiorentina scoorde ook nog eens in de laatste minuten de winnende goal. Een avond die ik niet gauw zal vergeten.



5. 15/02/2016 Brescia - Ascoli (2-2)

De dag na Fiorentina reisde ik naar Brescia. Weinig verwachtingen, ik kende het stadion toevallig wel, dus verheugde me daar wel op! De avond begon mooi met een mooie pyro van de Curva Nord. Negentig minuten lang zorgde zij voor een mooie sfeer. Brescia wist alleen niet te winnen: 2-2. Maar qua vuurwerk was dit één van de mooiere.



Ik ben geen Italie kenner, maar heb je de stadions niet omgedraaid? Verder complimenten, heb er genoten van de foto's en verhaaltjes.

Olav

Citaat van: Berend11 op dec 25, 2016, 16:28:48
Ik ben geen Italie kenner, maar heb je de stadions niet omgedraaid? Verder complimenten, heb er genoten van de foto's en verhaaltjes.

Dankjewel man! En scherp, zal het ff aanpassen

watergatehopper


1. Hellas Verona - Chievo Verona
Op het moment van deze wedstrijd was het eigenlijk al duidelijk dat Hellas zou gaan degraderen. Winst in de stadsderby tegen Chievo leek het enige wat nog mogelijk was. De passie van de Italiaanse supporters vond ik hier zo mooi dat ik overweeg om in april Hellas - Vicenza te bezoeken.
http://www.watergatehopper.nl/page/verona-marc-antonio-bentegodi



2. Luton Town - Accrington Stanley
Misschien is het Kenilworth Road van Luton wel één van Engelands mooiste pareltjes. Ik ben blij dat ik hier nog geweest ben voor de verhuizing. 
http://www.watergatehopper.nl/page/luton-kenilwort-road



3. Orléans - Marseille Consolat
Op het einde van het seizoen was dit een topper tussen twee ploegen die onderling uit gingen maken wie er als derde ploeg ging promoveren. Een bijna uitverkocht huis in een verrassend leuke ground.
http://www.watergatehopper.nl/page/orl-ans-stade-de-la-source



4. Bologna - Juventus
Deze staat in mijn persoonlijke top drie ooit. Misschien zelfs wel op de eerste plaats. Alles klopte die avond in Bologna ook al ontbraken de goals en had ik het gevoel dat Juventus met de rem erop speelde vanwege het aankomende CL duel tegen Bayern.
http://www.watergatehopper.nl/page/bologna-dall-ara



5. Nottingham Forrest - Leeds United
Ik zal de magische blik vanaf de brug op het stadion nooit vergeten! Mijn plaats boven het fanatieke uitvak en de constante banter maakte het tot een top middag.
http://www.watergatehopper.nl/page/nottingham-city-ground



6. Carl Zeiss Jena - Lokomotiv Leipzig
Een beladen potje met aardig wat dreiging waardoor ik wel op mijn hoede bleef. Na afloop kwam het tot een confrontatie die er al de hele tijd dreigde. Het klinkt vervelend maar eerlijk gezegd was de adrenaline en het letterlijk proeven van die beladenheid wel lekker. Een ander hoogtepunt was "de gruhne Mona". Dit verrukkelijke turks(?)gefrituurde broodje met pesto, knoflook, Parmezaanse kaas staat met stip op 1 in de lijst van lekkerste stadionvoer. Het "pain de thun" in Metz staat nu op 2.
http://www.watergatehopper.nl/page/jena-ernst-abbe-sportfeld



7. Ipswich Town - Aston Villa
Qua wedstrijd hoort deze zeker niet in dit rijtje thuis maar het stadion Portman Road vond ik geweldig.
http://www.watergatehopper.nl/page/ipswich-portman-road



8. Atalanta Bergamo - Fiorentina
Tot vervelends toe had ik op internet foto's bekeken van het stadion van Atalanta. Soms wil het dan wel eens tegenvallen als je er daadwerkelijk bent maar dit was hier zeker niet het geval. Als afsluiter van het weekend zagen we hier in een lekker voorjaarszonnetje een leuke pot.
http://www.watergatehopper.nl/page/bergamo-atleti-azzurri-d-italia




🇧🇪 Eerste klasse B ✅

jona93

2016 was voor mij een jaar met ups en downs naast het feit dat ik een half jaar geen voetbal tot heden kon zien op de Belgische velden. Hier en daar glipte ik er wel even tussen zodat ik toch kon gaan zien toch stel ik graag mijn top 5 tot jullie.

op 1 voor mij met de stip Club Brugge-RSC Anderlecht
Niet voelde beter aan deze dag dan na 11 lange slopende jaren te tittel te maken in eigen huis uitgerekend tegen de aarstrivaal



op 2 staat Rusland-Slovakije ooit moest er eens een bezoek gebracht worden aan een groot tornooi doordat het EK in Frankrijk gespeeld werd koos ik voor de wedstrijd in Lille.


op nummer 3 komt voor mij de wedstrijd van de Belgen tegen de Zweden winst was zeker van de volgende ronde vanaf de fanzone was het een kleine 45min met de shuttlebus richting het stadion.



op 4 komt voor mij de CL wedstrijd Porto-Club Brugge gezien de speelstad besloten we zoals de meeste Brugge supporters er een Citytrip van te maken.



op 5 staat de vurige derby Standard-Charleroi voor deze derby hadden gratis tickets gekregen van een sponsor van Standard om veiligheidsreden besloten deze match niet per auto te gaan maar mee te gaan met supportersbus van Standard.


laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

Ici c est Paris

Genieten van de mooie foto's en verhalen hier. Mijn top 10, met moeite samengesteld, want ik heb nog veel meer toffe wedstrijden meegemaakt (NEC - Vitesse, Cambuur - Heerenveen, het promotiedrama van FC Antwerp, om maar wat te noemen), maar dit zijn toch de 10 mooiste herinneringen, met foto.


10. 24 november, Manchester United - Feyenoord (4-0)
De sfeer was niet bijzonder, de wedstrijd evenmin, maar door Old Trafford en het feit dat ik na afloop het veld nog even op mocht toch in de top 10. Enorm indrukwekkend stadion, en gelukkig was het toch behoorlijk goed volgelopen.




9. 12 juni, Turkije - Kroatië (0-1)
M'n eerste wedstrijd op een eindtoernooi, en er zouden er dat EK nog 7 volgen in 6 verschillende stadions. En een mooie om mee te beginnen, Turkije - Kroatië op zondagmiddag met uitzicht op de Eiffeltoren, met twee gave supportersgroepen in een echt voetbalstadion. Blijft toch een bijzonder stadion, dat Parc des Princes, ondanks de capaciteit van 48.000 dat je achter de goal behoorlijk ver van het veld zit voelt het altijd erg intiem. Bezocht het in 2006 leeg en in 2013 met een thuiswedstrijd van PSG, maar dit was weer een nieuwe ervaring. De sfeer was fantastisch, de wedstrijd een stuk minder. Een mooie goal van Modric was het wel maar met name Turkije viel erg tegen.




8. 26 augustus, Real Betis Balompié - Deportivo la Coruña (0-0)
Eind augustus naar een kokend heet Sevilla geweest. Op vrijdagavond was het bij de aftrap nog 37 graden in Benito Villamarín. Een schitterend stadion, met z'n 3 ringen en aan 1 kant helemaal niets. De lage tribune achter de goal was gesloopt en ze gaan het stadion nu volledig drierings maken. Jammer, want juist dat het 'niet helemaal af' is maakt het stadion zo bijzonder. De sfeer was beter dan verwacht, het zat ook verrassend vol, de wedstrijd was niet onaardig maar goals zagen we niet.




7. 15 juni, Frankrijk - Albanië (2-0)
Al sinds het EK aan Frankrijk gegeven werd riep ik het: Ik wilde óf Nederland óf het thuisland Frankrijk in actie zien op dit EK. Het verhaal Nederland werd lastig, maar al ruim een jaar voor het toernooi wist ik dat ik kaarten voor de 2e wedstrijd van Frankrijk had, in Marseille, alleen de tegenstander was nog niet bekend. Uiteindelijk werd het Albanië, en die wisten het Frankrijk goed lastig te maken. Het Stade Vélodrome is voor Nederlanders natuurlijk een historische tempel, en hoewel door de grote verbouwing niets je daar meer aan herinnert is het in mijn ogen nog steeds een schitterend stadion. Ze hadden het van mij nooit hoeven veranderen, maar de verbouwing is wel geslaagd. De hele dag in de stad was fantastisch, met de Fransen en duizenden Albanezen bij elkaar. Frankrijk won pas in de laatste minuut en achteraf gezien was dat misschien wel mooier dan een regelmatige overwinning. Hoe het stadion toen ontplofte zal ik nooit vergeten.




6. 13 juni, België - Italië (0-2)
Hét affiche van de groepsfase, in het nieuwe stadion in Lyon. Niet lelijk voor een nieuw stadion, maar 10 km buiten de stad tussen wat dorpjes, buitenwijken en weilanden, wat het er niet bepaald leuker op maakt. Zeker niet als je het gaat vergelijken met het oude Stade de Gerland, waar Lyon tot de vorige winterstop speelde. Op weg er naar toe werkelijk drijfnat geregend door bizarre stortregens en volledig doorweekt binnen gekomen. Ik heb mijn hoofd staan drogen onder een handendroger in de wc. Vaak vallen grote affiches op het veld vies tegen, maar deze wedstrijd niet. Negentig minuten op het puntje van mijn stoel gezeten. Grote favoriet België liet het afweten en de Italianen lieten zien er toch gewoon weer te staan op het moment dat het erom gaat. Ook schitterend om het Italiaanse volkslied eens 'live' en massaal te horen. En na de regen zag de lucht er prachtig uit.




5. 23 november, Arsenal - PSG (2-2)
Mijn eerste wedstrijd in Groot-Brittannië. Heb me kostelijk vermaakt, al besef ik natuurlijk wel dat de echte Britse voetbalcultuur wel wat minder is bij een Champions League-duel van Arsenal. Maar het was een geweldige wedstrijd en ik genoot er ook van om überhaupt voor het eerst in Engeland te zijn. Het Emirates Stadium is wat saai en het publiek is dat zeker, maar desondanks mijn ogen uitgekeken.




4. 26 oktober, Inter - Torino (2-1)
Een bliksembezoek aan Milaan voor een Serie A-potje op woensdagavond, en het werd mooier dan ik op voorhand verwacht had. Ik was vroeg bij het stadion en mocht ook al vroeg naar binnen, waardoor ik een klein halfuur San Siro bijna helemaal voor mezelf had. San Siro, de één vindt het een betonnen gedrocht, de ander raakt er niet over uitgepraat. Ikzelf vond het als jonge jongen altijd al het meest indrukwekkende stadion van Europa, en voor het eerst binnen was ik enorm onder de indruk. De grootte, de oneindig lijkende tribunes achter de goal, de torens in de hoeken..ik heb eerst staan genieten van het lege stadion en daarna ruim 2 uur rustig zitten kijken hoe het stadion volliep, of althans, krap aan halfvol liep, maar dat weet je vantevoren. Normaal doe je me er geen plezier mee om zo vroeg in een stadion te zijn, maar dit was leuk. Hoewel het niet bepaald uitverkocht was was de sfeer erg goed. Het wedstrijdverloop zat ook mee, want 3 minuten voor tijd voorkwam verguisde vedette Mauro Icardi met een geweldige knal nieuw puntverlies voor Inter, en redde hiermee de baan van Frank de Boer. Ik was oprecht blij voor hem, maar die baan zou hij 5 dagen later alsnog verliezen. San Siro heeft in ieder geval een hele mooie indruk bij me achtergelaten en ik ga graag snel terug, voor een thuiswedstrijd van Milan of natuurlijk de derby.




3. 10 juni, Frankrijk - Portugal (0-1)
Dit had voor mij met afstand de mooiste avond ooit en dus ook van 2016 moeten zijn, maar het liep anders. Het had een geweldige afsluiting moeten zijn van een mooie maand waarin ik vier keer naar Frankrijk reisde en veel voetbal zag, maar liep uit op een enorme anticlimax, een klein trauma. Als kind (en eigenlijk nog steeds) droomde ik ervan dat ik ooit bij een WK- of EK-finale zou mogen zijn. Maar dat was voor later, en hield er dit jaar ook geen seconde rekening mee, tot mijn baas me een dag voor de halve finale Frankrijk - Duitsland naar Marseille stuurde, en me na die wedstrijd belde dat ik ook naar de finale mocht. Als een kind zo blij en die dagen op een wolk geleefd van enthousiasme.
De dag voor de wedstrijd was ik al in Parijs en de sfeer in de stad was fantastisch, ook met de vele aanwezige (Franse) Portugezen. Eigenlijk hield niemand er ook rekening mee dat het ook mis kon gaan, een gevoel wat ik zelf ook niet had, tot de verlenging begon. In plaats van een volksfeest tot diep in de nacht met een kater naar bed gegaan. Ik vind het moeilijk om deze wedstrijd te ranken omdat het een perfecte dag was tot het mis ging, en natuurlijk toch een bucketlist-item, maar tegelijk de meest jammerlijke voetbalavond die ik ooit heb beleefd, omdat ik me er meteen bewust van was: Dit ga ik nooit meer meemaken. De meest onvergetelijke voetbalavond ooit, maar niet de mooiste. Dat balletje op de paal van Gignac, in de 90e minuut, schiet nog regelmatig door mijn hoofd..




2. 15 maart, Atlético Madrid - PSV (0-0
Een vol Vicente Calderón, een serieus affiche, ik krijg nog steeds kippenvel als ik eraan denk. Als uit de hand gelopen grap in 72 uur met de auto heen en terug naar Madrid. Zo'n ontzettend gave ervaring. De sfeer rond het stadion, heel gemoedelijk maar toch voel je aan alles de spanning van een grote wedstrijd. En dan dat geweldige stadion, met die open tribunes in de clubkleuren en het uitzinnige publiek. Ik zat helemaal in de nok van de hoofdtribune, waar je een geweldig uitzicht had over de rest van de stad en het koninklijk paleis. Uiteindelijk werd het onverwacht een gigantische thriller en het voelde als een absoluut voorrecht om 120 minuten lang in die geweldige heksenketel te hebben mogen zitten genieten. Het was jammer dat PSV niet won, maar tegelijk ben ik blij dat ik het stadion zo heb zien ontploffen.
Ik merk nog steeds dat als het ter sprake komt het kippenvel weer op m'n armen staat en ik er met gemak een uur over kan lullen. Misschien wel de mooiste voetbalervaring die ik heb. Als je er nog niet geweest bent, doe jezelf een lol en ga, voor ze deze zomer vertrekken en het platgaan. Smaken verschillen, maar als je dat doet ga je er nooit van je leven spijt van krijgen.




1. 7 juli, Frankrijk - Duitsland (2-0)
Het was officieel Duitsland - Frankrijk, maar het was natuurlijk Frankrijk - Duitsland. Een halve finale van het EK, tussen twee van de allergrootste landenteams ter wereld, in dé voetbalstad van Frankrijk in het naar mijn mening mooiste stadion van het toernooi. Soms kan het gewoon niet mooier. Een dag van tevoren besloot mijn baas dat ik erheen moest. En dat terwijl ik al weken in de veronderstelling was dat mijn toernooi op locatie er na 6 wedstrijden in de groepsfase wel op zat, waar ik al een geweldig gevoel aan over had gehouden. Maar zo was ik na drie weken ineens weer terug in Marseille.
In tegenstelling tot eerder was het schitterend weer en het Stade Vélodrome lag er nog net iets mooier bij met dit grote affiche. De zwoele zomeravond werd een fantastische voetbalavond. De sfeer in het stadion was beter dan bij de finale, los van het wedstrijdverloop. Het publiek in Marseille is toch net iets rauwer en de kaarten waren bij de finale twee keer zo duur, dat merk je toch. Zo'n finale, in Parijs bovendien, is het natuurlijk toch nóg meer het feestje van sponsoren en UEFA-bobo's. Duitsland was misschien wel iets beter maar Frankrijk was doortastender, aan de hand van lieveling Antoine Griezmann. Frankrijk plaatste zich voor de finale en zou natuurlijk Europees Kampioen worden, en dus vierden we het volksfeest mee tot de laatste kroeg in de oude haven van Marseille sloot. Dat het anders zou lopen wisten we toen nog niet. Deze dag was voor mij het absolute hoogtepunt van 2016.


Voor mij was 2016 al met al een erg mooi voetbaljaar, waarin ik mooie wedstrijden en geweldige stadions heb bezocht. Dit jaar in 2017 overtreffen wordt lastig, maar er zijn natuurlijk nog zoveel wensen. Iedereen alvast een heel goed uiteinde gewenst en hopelijk voor ons allemaal weer een heel mooi (voetbal)jaar.

spons

Helaas ik maak nooit foto's
2.711 wedstrijden ( waarvan 1.556 van Feyenoord ), 671 "clubs", 558 grounds, 43 landen

Saltacampos

Schitterende foto's en verhalen allemaal, thnx for sharing !

De steeds verdere commercialisering van het voetbal en de verhuis van clubs uit hun traditionele en leuk gelegen stadions naar anonieme eenheidsworst bouwwerken ver buiten de stad in het midden van niets, gaat helaas almaar sneller verder. Op een gegeven moment zullen enkel dit soort foto's nog herinneren aan hoe mooi het ooit was.
Over land and sea