Groundhopping in Brussel

Gestart door hgrm, apr 17, 2008, 21:48:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Een gerecyclede tekst, voorzien van nieuwe foto's:

Ondanks behoorlijk wat vertraging op de Ring van Antwerpen (waarom kunnen die belgen geen fatsoenlijke wegen aanleggen), arriveerde ik om een uur of twee in de Brusselse gemeente Watermaal-Bosvoorde (Watermael-Boisfort). Al snel had ik het Drielindenstadion gevonden (Stade de Trois Tilleuils). Zoveel terracing had ik nog nooit bij elkaar gezien. Driekwart van het stadion bestaat uit ongeveer 30 treden terracing (wat minder achter de goals, wat meer aan de lange kant). Aan de andere lange kant staat een betonnen tribune. Zowel de tribune als de terracing zijn in bijzonder goede staat, hoewel het stadion nog slechts gebruikt wordt voor voetbal in de lagere regionen van de Brabantse provinciale reeksen en wat lokale atletiek. Toch heel wat anders dan de jaren 40 en 50, toen het roemruchte Racing Bruxelles er zijn thuiswedstrijden speelde.





Na de Drie Linden wordt er koers gezet naar Ukkel voor een bezoek aan het terrein dat Racing Bruxelles ten gunste van diezelfde Drie Linden verliet: De Ganzenvijver. Dankzij het feit dat die belgen geen fatsoenlijke wegen kunnen aanleggen, duurt de reis wat langer dan gepland; hemelsbreed is het immers maar enkele kilometers. Uiteindelijk vind ik de Ganzenvijver aan een steil omhoog lopend achteraf-kasseienlaantje. Maar het is de moeite waard, want op het terrein waar nu nog steeds door Racing Bruxelles getennist en gehockeyd wordt, staat de oorspronkelijke tribune nog overeind (zie foto). Het bouwwerkje is in 1904 gebouwd ter gelegenheid van de eerste interland ooit op het Continent: België-Frankrijk. Daarmee is het de oudste voetbaltribune in België en misschien zelfs wel de oudste buiten Groot Brittanië en Ierland.



Na een korte stop in Edingen (Enghien) om een model van een locomotief van de Luxemburgse spoorwegen te kopen, is Doornik (Tournai) de volgende bestemming. Dankzij Steven van Loock's prachtige werk "Vergeten Arena's", dat handelt over de historie van enkele markante Belgische stadions, weet ik dat het stadion van Racing Tournai zich aan de Avenue de la Maire zou moeten bevinden. Dat blijkt te kloppen, al is er niet veel meer dan een muur met wat loketten en een puinhoop over; de rest van het terrein wordt door de nieuwe brandweerkazerne in beslag genomen. Dan maar verder naar de Rue des Sports, alwaar het terrein van Union Tournai zich bevindt. Gelukkig staat dat nog wel overeind. De toestand is deerniswekkend en om de hartepijn nog erger te maken, is de lokale jeugd er bezig met een (legaal) graffiti-project. Een teken dat de sloop nadert, hetgeen bevestigd wordt door de terreinknecht die de lijnen nog maar eens krijt. Want er wordt nog gespeeld, door de dames van de fusieclub RFC Tournai.
Alle tribunes van het stadionnetje staan nog overeind. Aan de ene kant een hoofdtribune die uit drie delen bestaat, aan de andere kant een overdekte staantribune. De terraces hiervan bestaan uit vertikale betonplaten met daartussen aarde en gravel, wellicht zelfs mijnafval. Nostalgie puur, die tot de opening van het nieuwe stadion slechts enkele jaren geleden nog gewoon in gebruik was. Van de terracing achter de goal is weinig meer te zien; de natuur is er in hoog tempo bezig terrein terug te winnen. Opvallend is verder het monument voor de gevallenen in de Grote Oorlog in de hoek van het stadion. Hopelijk heeft de club genoeg respect voor hun helden uit de loopgraven om dit monument een plekje te geven bij het nieuwe stadion.







Na een rit door de Borinage, de straatarme ex-mijnwerkersstreek van de provincie Henegouwen, doemt het grote Charleroi op. Sporting Charleroi, momenteel 3e in de eerste klasse, speelt op verplaatsing bij Beerschot (1-1 met 8 man...), dus de bestemming is niet het Stade du Pays de Charleroi (bekend van het EK). Nee, we gaan naar het stadion van de andere club van de Waalse metropool, Royal Olympic de Charleroi, ook wel de Dogues genoemd. Voor diegenen die de logica van het verfransen van Engelse woorden niet kennen: de Doggen, ofwel the Dogs. Olympic heeft altijd in de schaduw gestaan van grote broer Sporting en is inmiddels afgezakt naar de derde klasse. Vorig jaar strandde de race om promotie naar tweede in de eindronde en dit jaar wil de club natuurlijk beter doen. Voorlopig gaat het aardig: de Dogues staan 2e.
Olympic speelt in het Stade de Neuville. Een oud stadion dat sinds de jaren 30 nauwelijks veranderd is. Opvallend is wel dat het stadion on-Belgisch goed onderhouden is. Achter de goals strekken zich uitgebreide staantraversen uit, gelardeerd met in vrolijke kleuren geschilderde crush barriers. Langs de ene lange zijde bevindt zich een overdekte staantribune met op de achterwand de naam van de club. Aan de andere kant staat de hoofdtribune, die zo weggelopen zou kunnen zijn uit Cambridge, Stockport, Oldham of welk middelgroot Engels stadion dan ook. Of toch niet. Want zonder de tribune geheel te vergallen is er een business-club als een tribune in de tribune gebouwd. Want een Belgisch stadion waar je niet van achter glas met een hapje en een drankje naar het voetbal kunt kijken, dat kan niet.
Voor de wedstrijd tegen Verviers loopt het stadion redelijk vol. Rond de 2000 toeschouwers (veel voor derdeklasse-begrippen) volgen de partij tegen de groenen uit de Luikse stad. Na een minuut of 20 komen de Dogues op voorsprong doordat een afgeslagen bal knap laaggehouden wordt en van een meter of 20 binnenvalt. Charleroi krijgt nog meer kansen, raakt de paal en ziet de Verviertoise keeper redden. Ondanks het overwicht wordt er niet meer gescoord en mag Olympic de handen dichtknijpen dat het in het laatste, door paniek overheerste kwartiertje niet de gelijkmaker om de oren krijgt. Het laatste fluitsignaal komt als een opluchting: weer 3 punten dichter bij tweede klasse.









Na een nacht doorgebracht te hebben tussen het plastic van het Brusselse formule 1 hotel en de viering van Hervormingsdag meegevierd te hebben in de Protestantse kerk aan de Nieuwe Graanmarkt, wachten me nog twee legendes. Om te beginnen het Josephatpark in Schaarbeek.

Het stadion in het Josephatpark, ook wel Stade du Crossing genoemd, was tot in de jaren 80 thuishaven van Crossing Club de Schaerbeek. Deze vrij onbekende vereniging speelde zelfs een blauwe maandag in eerste klasse en trok dan toch wel zo'n 15000 toeschouwers voor de topwedstrijden. In de jaren 80 ging het snel bergafwaarts. De club verhuisde naar Elewijt en is inmiddels allang verzwolgen door een woud van fusies en lagere provinciale reeksen. De gemeente Schaarbeek heeft na het vertrek van Crossing bijna niks meer aan het stadion gedaan. Het veld is nog een keer ingezaaid en er zijn hekken geplaatst voor de met instorting bedreigde tribunes. En zo ligt het er nu nog bij.
Het moet een prachtig stadion geweest zijn. Een hoofdtribune met een gewelfd dak, een overdekte zittribune achter de goal, een wat oudere overdekte staantribune tegenover de hoofdtribune en een rist staanplaatsen achter de andere goal. Het is nu een ruïne. Maar er wordt nog gevoetbald, door Kosova Schaerbeek in de kelder van de Brabantse reeksen. Niemand waagt zich op de tribunes, die nog wel allemaal overeind staan maar voorzien zijn van borden dat je er maar beter niet kunt komen. En de sporthal onder de zittribune wordt ook nog gebruikt.
Er zijn plannen om het stadion op te knappen. Dat zal er in de praktijk wel op neerkomen dat de tribunes gesloopt worden. Van mij mogen ze het spookstadion zo laten staan, totdat de elementen in eendrachtige samenwerking met de zwaartekracht het lot van het Stade du Crossing bezegelen.











De laatste stop voordat de thuisreis aanvaard werd, was Lyra. In Nederland is Lier synonym met Lierse SK, de club die onder Eric Gerets nog kampioen werd. Daarna ging het met zowel Lierse als Gerets bergafwaarts. De eerste raakte verwikkeld in een gokschandaal en stevent af op degradatie naar tweede klasse, de tweede ziet zijn trainerscarrière steeds meer in het slop raken. Dinsdag kan notabene zijn oud-werkgever PSV zijn zoveelste ontslag een feit maken. Maar dat terzijde. Er is nog een andere club in Lierse, Koninklijke Lyra Turn en Sportvereniging. Lang heeft Lyra niet onder gedaan voor Lierse SK. Nog in de jaren 50 speelde Lyra in eerste klasse en was het geregeld de hoogst spelende club in de stad. In 1970 bundelden Lierse SK en Lyra de krachten en gingen de clubs onder de naam Lierse SK verder. Maar nog geen twee maanden later werd een nieuw Lyra opgericht. Na gestart te zijn in de 4e provinciale, bereikte Lyra in de jaren 80 de nationale reeksen en pendelt het sedertdien tussen de derde klassen en Bevordering (=vierde klasse). Na de degradatie van twee jaar geleden, speelt Lyra momenteel in de top van de vierde klasse C.
Al sinds 1912 speelt Lyra aan de Mechelse Poort. In 1921 is de tribune gebouwd en in de jaren 30 is de tribune aan weerszijden verlengd. In de jaren 50 verrees een groot blok onoverdekte staanplaatsen achter het doel. Van later datum zijn de business-seats en het chalet (=café met uitzicht op het veld) achter de andere goal en het 2e chalet naast de hoofdtribune. De ruimte tegenover de hoofdtribune is niet uitgebouwd, maar de vorm van de staanplaatsen doet vermoeden dat het ooit de bedoeling was deze de hoek om door te trekken. De tribune is een merkwaardig bouwsel: het dak van de uitbreiding uit de jaren 30 is als het ware over de oorspronkelijke tribune heengebouwd. De oude dakconstructie is nog duidelijk zichtbaar.
Voor de wedstrijd tegen streekgenoot èn directe concurrent Heist was het stadion aardig volgelopen. Rond de 1500 man (veel voor vierdeklasse-begrippen) bevolkten de tribunes, waarvan een behoorlijk aantal uit Heist. De wedstrijd begon met een offensief van de gasten. Net op het moment dat Lyra de wedstrijd in de greep kreeg en kansen begon te creëren, viel de goal aan de andere kant. Met een fraai schot vanaf de rand van de 16 scoorde Heist 0-1. Daarna, en zeker in de tweede helft, was het Lyra wat druk zette. De ploeg kreeg kansen, maar was niet al te zorgvuldig. Ook een numeriek overtal (rode kaart wegens een elleboog) wist de ploeg uit Lier niet uit te buiten. Heist, daarentegen, liet zien erg weinig kansen nodig te hebben. In de blessuretijd counterde de ploeg in blauw-wit naar 0-2. Even later floot de scheidsrechter voor het laatst en kwam er een einde aan mijn studiereis.







Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Stadionhopper

De middag dat jij in het Lyra stadion stond, was ik er ook!
Het is een schitterend stadion, aardig wat toeschouwers. Ik zal nog een foto toevoegen wat het stadion karakteristiek maakt.

Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

In het pinksterweekend ben ik een lang weekend in Brussel. Het is een non-footballing weekend, maar mocht ik me aan de algemene activiteiten weten te onttrekken, wat is een must-see? Ik kan maar 1 stadion pakken denk ik.

Koning Boudewijn?
Constant Vandenstock?

Stadionhopper

Nee die twee zijn eigenlijk niet de moeite waard om te bekijken. Al kun je in het Koning Boudewijnstadion wel een rondleiding maken.
De moeite waard zijn Schaerbeek en Union St. Gilloise. Maar dat is ook ieder voor zich natuurlijk.
Laatste nieuwe ground: Sportpark De Heikant, Groesbeek

www.facebook.com/stadionhopper
twitter.com/stadionhopper

Houseman

Ik ga niet met Groundhoppers maar met vrienden. ;-)

In Berlijn hebben we het Olympisch stadion bekeken en dat vonden ze wel tof, dus ik denk dat Koning Boudewijn toch de meest realistische optie is.

Hugo

Citaat van: Houseman op jan 23, 2009, 11:55:47
Ik ga niet met Groundhoppers maar met vrienden. ;-)

In Berlijn hebben we het Olympisch stadion bekeken en dat vonden ze wel tof, dus ik denk dat Koning Boudewijn toch de meest realistische optie is.

Kan je gelijk de Kleine Heizel bezoeken, die is namelijk ook erg de moeite waard.

Joost

Ik zou toch Schaerbeek of het Drielinden proberen.

Wouter

Ik ben vandaag ook in het Drielindenstadion geweest. Absoluut de moeite waard, een schitterend nostalgisch stadion.
Jullie kunnen binnenkort hopelijk mijn foto's en verslagen bewonderen op de website die ik aan het maken ben.

Weet er iemand het juiste adres van de Ganzenvijver? Dat stadion wil ik zeker ook nog een keertje gaan bezoeken.
Laatste nieuwe ground: Jan Louwers Stadion, FC Eindhoven-Emmen
Laatste wedstrijd: 20/03, Lierse-KVSK United
Volgende wedstrijd: 24/03, Tournai-Lierse

hgrm

Avenue des chênes, 125

Best lastig te vinden, in een klein achterafstraatje
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Wouter

Citaat van: hgrm op feb 12, 2009, 21:00:06
Avenue des chênes, 125

Best lastig te vinden, in een klein achterafstraatje

Bedankt!
Laatste nieuwe ground: Jan Louwers Stadion, FC Eindhoven-Emmen
Laatste wedstrijd: 20/03, Lierse-KVSK United
Volgende wedstrijd: 24/03, Tournai-Lierse

hgrm

Vergeten er bij te zetten: Het is in Ukkel (Uccle)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Wouter

Citaat van: hgrm op feb 12, 2009, 21:43:03
Vergeten er bij te zetten: Het is in Ukkel (Uccle)

Ja dat had ik al door:)!
Laatste nieuwe ground: Jan Louwers Stadion, FC Eindhoven-Emmen
Laatste wedstrijd: 20/03, Lierse-KVSK United
Volgende wedstrijd: 24/03, Tournai-Lierse

georgesv

en als dit geen prachtige foto is



watermaal bosvoorde

Stade des Trois-Tilleuls under construction just before WWII. The war halted the building progress and the stadium was finally completed in 1948.

FIK

Ik weet niet of dit bericht het hier al gepasseerd is: maar het Crossingstadion in Schaarbeek wordt volledig vernieuwd. De geklasseerde tribune blijft bestaan en wordt gerenoveerd.
Meer info: hier

stadiongebod

Mijn eerste bericht hier en dan heb ik nog een vraag ook :)

Kan iemand vertellen hoe ver ze totnogtoe zijn? beliris.be is hier niet heel specifiek over en wil Stade du Crossing (goed verslag, hgrm) graag nog bezoeken voordat het volledig/grotendeels is gerenoveerd/gesaneerd.

Dank alvast