Hoofdmenu

OV chipkaart

Gestart door AthleticHolanda, okt 14, 2010, 18:31:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AthleticHolanda

CiteerReizen met de OV-chipkaart op de Maaslijn is duurder dan met een kaartje uit de automaat.

Sinds zondag is het mogelijk om op het traject gebruik te maken van de chipkaart Op het traject Boxmeer-Heijendaal betaalt de reiziger voor een papieren kaartje 4.20 euro terwijl met de chipkaart 4.90 euro wordt betaald. Ook van de stations Vierlingsbeek en Cuijk naar Heyendaal betaalt de reiziger meer met de OV-chipkaart.

Veolia Limburg directeur René de Beer zegt dat sommige reizigers goedkoper en andere duurder uit zijn met de nieuwe chipkaart. "Dat ligt aan het reispatroon. We hebben een dalurenkorting waarmee reizigers na de spits met 40 procent korting kunnen reizen. Die korting kunnen ze zo gratis op hun chipkaart zetten."

Het is nog steeds mogelijk om te reizen met de papieren kaartjes uit de automaat.

Stond vandaag hier in de krant, je betaalt dus gewoon ruim 15% meer.

Daarnaast ben ik benieuwd naar die dalurenkorting, betekent dat dat iedereen gratis door heel Nederland 40% korting krijgt? Kan het me nauwelijks voorstellen aangezien dat bij de NS (tijdelijk) €45 kost.

Ook ben ik benieuwd naar het opstaptarief, ik reis bijna altijd met twee vervoerders, Veolia en de NS, je moet dan twee keer een opstaptarief betalen, daar lees je nergens iets over maar je betaalt het wel.

Ben eigenlijk benieuwd of er hier al mensen met de chipkaart reizen?
Ik gebruik nog steeds strippenkaarten en kaartjes uit de automaat, zo lang mogelijk in ieder geval...

hgrm

Toen ik nog studeerde (dus tot ongeveer een maand geleden), ging ik geregeld met trein en bus naar Utrecht-Uithof. Voor het busgedeelte heb ik vanaf het moment dat het mogelijk was de OVC gebruikt. Nooit meer gezeur met strippenkaarten kopen en kwijtraken, werkt perfect.

Waar wel een probleem ligt, is het ingewikkelde tariefsysteem. In beschaafde landen betaal je om van A naar B te komen, ongeacht hoe je dat doet. Zou hier ook zo moeten zijn. Aan het begin van je reis inchecken, aan het einde uitchecken en geen gezeur met verschillende modaliteiten van vervoer, verschillende vervoerders en wat al niet meer.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Sebastiaan_W

Laten we het niet eens hebben over de strippenkaart! Toeristen snappen daar al helemaal niks van.

Joost

Citaat van: witte leeuw op okt 15, 2010, 08:13:03
Laten we het niet eens hebben over de strippenkaart! Toeristen snappen daar al helemaal niks van.

Maar het werkt ook heel belemmerend zo'n chipkaart. Zo stond ik een aantal maanden geleden in Amsterdam bij een bushalte maar had ik niet meegemogen omdat ik geen chipkaart had. Gelukkig was de chauffeur coulant. Bij een strippenkaartje had ik gewoon kunnen betalen.

hgrm

Het werkelijke probleem is dat het huidige (en ook vorige) tariefsysteem de vervoerder centraal zet en niet de reiziger.
Als ik in het Ruhrgebiet van pak-'m-beet Oberhausen naar Dortmund wil, koop ik een kaartje Oberhausen-Dortmund. En dan maakt het verder geen zak uit of ik de trein, de tram, de bus of de metro neem of een combinatie daarvan. Waarom kan dat in Nederland niet?? Dan is het systeem dat je gebruikt -papieren kaartjes, strippenkaart, chipkaart- volledig irrelevant en uitwisselbaar.


Nu we het er toch over hebben: waar ik me de laatste tijd ook aan erger is waar de NS mee bezig is. NS sponsort het NOC, NS sponsort de boekenweek, NS organiseert een try-out festival. Waarom al deze onzin?? Treintjes laten rijden en het liefst nog op tijd, dat is waar de NS zich mee bezig moet houden en verder niks.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

hgrm

Citaat van: Joost op okt 15, 2010, 09:07:54
Maar het werkt ook heel belemmerend zo'n chipkaart. Zo stond ik een aantal maanden geleden in Amsterdam bij een bushalte maar had ik niet meegemogen omdat ik geen chipkaart had. Gelukkig was de chauffeur coulant. Bij een strippenkaartje had ik gewoon kunnen betalen.

Als je je portemonnee vergeet kun je geen brood kopen en als je je seizoenkaart vergeet kom je er bij Roda niet in. Dat is dus een onzin-argument.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: hgrm op okt 15, 2010, 09:15:12
Als je je portemonnee vergeet kun je geen brood kopen en als je je seizoenkaart vergeet kom je er bij Roda niet in. Dat is dus een onzin-argument.

Dan vergeet je dus iets, ik HEB geen OV-chipkaart omdat dat ding hier gewoon nog niet te gebruiken is.

hgrm

Dan nog.

Als je in Amsterdam van het OV gebruik wilt maken, moet je een OV-kaart aanschaffen. Net als dat je vroeger een strippenkaart moest aanschaffen. Er zijn tegenwoordig wegwerp OV-kaarten en als ik me niet vergis kun je die per rit bij de chauffeur kopen. OK, het is wat duurder, maar dan was vroeger de 2 of 3 strippenkaart die je op de bus kocht als je geen strippenkaart had, ook.

Het omschakelen van het systeem kost natuurlijk wat tijd en het had allemaal wat vlotter gekund, maar het is geen systeemfout.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Er waren in de bus geen wegwerp OV kaarten beschikbaar en het busbezoek was niet gepland.

TeeZee

Aangezien ik in de buurt van Rotterdam woon maak ik al jaren gebruik van de OVC. Het werkt prima, maar één ding stoort mij: ik kan thuis niet zien hoeveel er nog op staat. Ik ga toevallig zo met de bus richting Rotterdam Centrum, maar moet eerst bij de supermarkt langs om mijn saldo te weten te kunnen komen.

HJanneman

Interessant.
Ik ben nog student en maak dus gebruik van de ov-chipkaart van maandag t/m vrijdag(gratis mee reizen immers), maar om de door Athletic genoemde reden stap ik op zaterdag en zondag over op het ouderwetse kaartjes- en strippensysteem,omdat ik dan één prijs betaal, en ik houd wel van die duidelijkheid, zeker als het daar dan ook nog goedkoper van wordt.
Ik gebruik mijn ovc dus eigenlijk als mijn oude ov-studentenjaarkaart(dat geplastificeerde ding).
Ik heb er nog nooit geld op geladen, eerlijk gezegd.

Als het zo zou werken als Hgrm de situatie in het Ruhrgebied schetst, ja, dan zou ik er altijd gebruik van maken, want dat klinkt als de perfecte situatie.
En ik ben het met nog een punt van Hgrm eens, de NS sponsort het ene naar het andere evenement, maar ik heb het idee dat wij als reiziger daarvoor opdraaien, want de prijzen blijven maar omhoog gaan.
Alles wordt duurder, zie de discussie over de prijsstelling van toegangskaarten bij Ajax in de CL, en een discussie over de prijsstelling in de Jupiler League, maar toch irriteer ik me er aan, omdat ik het ov toch ook een beetje zie als het vervoersmiddel voor de mensen die geen auto kunnen betalen(wat voor een deel natuurlijk onzin is, en waarschijnlijk dus te links gedacht, want er zijn nog tal van redenen waarom iemand voor het ov kiest) en dus afhankelijk zijn van het ov.


Joost

Het OV is ook gewoon duur.

Retourtje Roermond - Nijmegen is 25 euro. Met de auto kan ik drie keer op en neer en dat kost 50 euro voor 1 tank. Drie keer op en neer naar Nijmegen met de trein is dan al 50% duurder.



Hugo

Citaat van: Joost op okt 15, 2010, 12:12:40
Het OV is ook gewoon duur.

Retourtje Roermond - Nijmegen is 25 euro. Met de auto kan ik drie keer op en neer en dat kost 50 euro voor 1 tank. Drie keer op en neer naar Nijmegen met de trein is dan al 50% duurder.

De kosten aan een auto zijn meer dan enkel brandstof, dus voor een correcte vergelijking wel alle kosten meetellen.

Sebastiaan_W

Maar ja ga je met de trein dan ben je er nog niet, dan zou Joost ook de kosten vanaf zijn huis naar station Roeromond mee moeten nemen e.d.

Maar feit is dat het openbaar vervoer in Nederland duur is in vergelijking met andere landen. Ik vergelijk het zelf dan met landen als Spanje, Duitsland en Engeland. In die landen heb ik de laatste jaren ook weleens gebruik gemaakt van het OV.

In engeland is de trein erg duur, maar als optie kan je ook met de bus tussen steden rijden en dat is meestal wel goedkoper. In Spanje is de bus en trein een heel stuk goedkoper dan in Nederland en Duitsland is ook goedkoper.


AthleticHolanda

#14
In Spanje kan je voor €20 het halve land door met de bus, echt ideaal en het kan nog 's nachts ook...

Ik snap Joost overigens goed, wij in het Zuiden hebben niet eens een chipkaart terwijl je er in het Westen verplicht mee moet reizen, dat is toch het tegenovergestelde van logica? En dan gaat het over hetzelfde land...
Gelukkig kon ik afgelopen zondag gewoon met de strippenkaart de tram in, maar dat kan dus niet meer overal, je zou daar maar staan dus...

Heb me er gisteren wat meer in verdiept, dit vind ik nog het allerstomste...
Citeer
Wat wordt er bedoeld met het instaptarief?

Antwoord
Als u met een saldo reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief van uw OV-chipkaart geboekt. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort, op de reiskosten na. Als u niet uitcheckt, betaalt u dus het volledige instaptarief.

Een rekenvoorbeeld:
Er staat een saldo van € 15 op uw OV-chipkaart. Als u incheckt, wordt tijdelijk een instaptarief van € 4 van uw saldo afgeboekt. Uw reiskosten bedragen € 2,70. Bij het uitchecken wordt het resterende instaptarief teruggeboekt op uw OV-chipkaart: in dit geval € 4 - € 2,70 = € 1,30. Het eindsaldo van uw OV-chipkaart is dan € 12,30. Dit gebeurt overigens allemaal in een fractie van een seconde. (De getallen in dit rekenvoorbeeld zijn slechts bedoeld ter illustratie).

Is dat een manier om extra winst te maken?

Iedereen zal in zijn haast wel eens vergeten uit te checken, daarbij betaal je dus voordat je een meter heb gereisd mogelijk meer dan dat de reis überhaupt zal kosten.

Ik snap totaal niet waarom dat 'instaptarief' überhaupt bestaat, behalve zodat de vervoerders extra geld in de tas kunnen steken...

Daarnaast betaal je ook nog (altijd) een standaard basistarief van €0,78, goedkoper reizen is dus niet mogelijk in Nederland.

Citaat van: HJanneman op okt 15, 2010, 12:06:25
Alles wordt duurder, zie de discussie over de prijsstelling van toegangskaarten bij Ajax in de CL, en een discussie over de prijsstelling in de Jupiler League, maar toch irriteer ik me er aan, omdat ik het ov toch ook een beetje zie als het vervoersmiddel voor de mensen die geen auto kunnen betalen(wat voor een deel natuurlijk onzin is, en waarschijnlijk dus te links gedacht, want er zijn nog tal van redenen waarom iemand voor het ov kiest) en dus afhankelijk zijn van het ov.

Voor een deel onzin, voor een deel ook niet, en juist dat deel is dus weer de pineut... Ook al is het maar één persoon, wat mij betreft is er dat dan één teveel...

Voor de regio waar ik woon is het alleen maar achteruit gegaan sinds decentralisatie van het vervoer van de staat naar de provincies en plusregio's, de nieuwe wet personenvervoer volgde daar al snel op met als doel (letterlijk) de kwaliteit en de efficiëntie van het openbaar vervoer te verbeteren als de kostprijs van het openbaar vervoer te verlagen.
Die concessies werden ingevoerd waardoor het bedrijf met het beste aanbod voor de concessie het vervoer mocht gaan regelen. Eerst was dat op de Maaslijn nog de NS, maar al snel bleek het niet winstgevend genoeg waarna in 2006 Veolia het wel zag zitten. Natuurlijk moest het zo goedkoop mogelijk anders kregen ze de concessie niet, dus werden er oude NS-wadlopers geleasd en werden er minder treinen ingezet. Deze wadlopers konden de drukte niet aan en reden niet het gewenste tempo waardoor iedereen als een sardientje in een blik zat en ook nog eens standaard te laat kwam. Maargoed je was al blij als er überhaupt een trein kwam...
M.a.w. de kwaliteit en efficiëntie was er flink op vooruit gegaan.
Omdat de SP en GroenLinks er in de lokale politiek geregeld een punt van maakten werd Veolia uiteindelijk gedwongen er wat aan te doen waarna de wadlopers in 2008, slechts twee jaar later, werden vervangen door 'moderne' treinen. Het big-brother-is-watching-you systeem wordt de hemel in geprezen en er werden nieuwe stations geopend, maar de treinen zitten nog steeds bomvol in de spits waardoor een zitplaats een utopie is en je mag hopen je volgende trein te halen. En dat terwijl er in Venlo altijd minimaal twee lange treinen stil staan... Tevens waren de WC's lang buiten gebruik en krijg je voor het minste of geringste een boete.
Vanzelfsprekend gaan de prijzen jaarlijks wel omhoog, terwijl hier de service toch echt met een hogere frequentie de andere kant op is gegaan...

Alles moet maar geprivatiseerd worden maar het resultaat is uiteindelijk altijd dramatisch. En dan vind ik het nog het ergste in de zorg... het OV is nog tot daar aan toe, daar ga je tenslotte niet dood aan (dan moeten ze het wel heel bont maken), maar de zorg is wat mij betreft toch een ander verhaal, maargoed je hebt er toch geen invloed op, die ene stem die je hebt verandert er helaas niks aan...