Hoofdmenu

Duitsland

Gestart door hgrm, feb 18, 2008, 23:23:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Citaat van: FCT1980 op jan 30, 2019, 21:37:06
Dat monotone zingen ben ik ook niet van maar ultras zijn zo veel meer dan dat.
Ze leven voor hun club, dat kan ik uit ervaring beamen.

Mensen die geen ultra's zijn leven niet voor hun club? Ze vinden zichzelf vooral belangrijker, dan de club.

FCT1980

Citaat van: Sebastiaan_W op jan 31, 2019, 09:14:51
Mensen die geen ultra's zijn leven niet voor hun club? Ze vinden zichzelf vooral belangrijker, dan de club.

Dat zegt toch niemand of mis ik iets?
Alleen gaan ultras daarin veel verder.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 12:00:50
Dat zegt toch niemand of mis ik iets?
Alleen gaan ultras daarin veel verder.
Ik ben wel benieuwd naar jou naar beredenering waarom ultra's voor de club leven (en hier heel ver in gaan).

FCT1980

Citaat van: Nort op jan 31, 2019, 12:11:35
Ik ben wel benieuwd naar jou naar beredenering waarom ultra's voor de club leven (en hier heel ver in gaan).

Die mensen zijn de hele week bezig met nieuwe sfeeracties, plannen van uitwedstrijden voor medesupporters, in gesprek met instanties voor betere regelingen en vast nog veel meer.
Zo'n sfeeractie gaat soms maanden werk in zitten en daar zijn ze dan alle dagen mee bezig. Dat jij een hekel aan hen hebt neemt niet weg dat ze echt (soms echt alles waaronder relatie enz.) opgeven. Zelf vind ik het af en toe ook irritant maar dit neemt niet weg dat ik wel respect heb voor hoe ze hun club beleven.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

John074

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 13:36:48
Die mensen zijn de hele week bezig met nieuwe sfeeracties, plannen van uitwedstrijden voor medesupporters, in gesprek met instanties voor betere regelingen en vast nog veel meer.
Zo'n sfeeractie gaat soms maanden werk in zitten en daar zijn ze dan alle dagen mee bezig. Dat jij een hekel aan hen hebt neemt niet weg dat ze echt (soms echt alles waaronder relatie enz.) opgeven. Zelf vind ik het af en toe ook irritant maar dit neemt niet weg dat ik wel respect heb voor hoe ze hun club beleven.
Bjorn, sinds wanneer geef jij uitleg aan klappervee? ;)

Jehoentelaar

Het heeft voors en tegens. De toewijding is een plus, het claimen dat zij (als in: de supporters, dus niet per se enkel de ultragroepen) het middelpunt van het voetbal zijn iets minder.

Bij Münster was het zonder ultras een stille aangelegenheid, support vanuit andere vakken kwam zelfs een jaar later nauwelijks van de grond. De ultragroep (nadat het er weer één was) zorgde ervoor dat omliggende vakken ook actiever gingen supporten (reactief). Wat dat betreft is het voor Münster enkel positief dat ze er weer zijn - even uitgaande van een min of meer normale gang van zaken in het vak zonder veel gezeur met vuurwerk et cetera.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Nort

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 13:36:48
Die mensen zijn de hele week bezig met nieuwe sfeeracties, plannen van uitwedstrijden voor medesupporters, in gesprek met instanties voor betere regelingen en vast nog veel meer.
Zo'n sfeeractie gaat soms maanden werk in zitten en daar zijn ze dan alle dagen mee bezig. Dat jij een hekel aan hen hebt neemt niet weg dat ze echt (soms echt alles waaronder relatie enz.) opgeven. Zelf vind ik het af en toe ook irritant maar dit neemt niet weg dat ik wel respect heb voor hoe ze hun club beleven.
Over sfeeracties heb je een punt (al worden die ook steeds vaker naar zichzelf gericht, zoals b.v. een grote sfeeractie bij Schalke voor notabene de uitploeg). De overige acties zijn niet in het belang van de club, maar voor de ultra's zelf. En het is best grappig dat de groep voor betere regelingen strijd, ook de reden is dat er steeds meer vrijheidbeperkende maatregelen moeten komen.

Ik heb een hekel aan de meeste West-Europese ultra's, omdat zij zichzelf veel te serieus nemen én daardoor spontane (incl. wedstrijdbeleving) sfeer een uitstervend karakter is in deze stadions.

FCT1980

Citaat van: Nort op jan 31, 2019, 13:59:01
Over sfeeracties heb je een punt (al worden die ook steeds vaker naar zichzelf gericht, zoals b.v. een grote sfeeractie bij Schalke voor notabene de uitploeg). De overige acties zijn niet in het belang van de club, maar voor de ultra's zelf. En het is best grappig dat de groep voor betere regelingen strijd, ook de reden is dat er steeds meer vrijheidbeperkende maatregelen moeten komen.

Ik heb een hekel aan de meeste West-Europese ultra's, omdat zij zichzelf veel te serieus nemen én daardoor spontane (incl. wedstrijdbeleving) sfeer een uitstervend karakter is in deze stadions.

Als je die actie tegen Nürnberg bedoeld dan moet je je eerst eens verdiepen in het hoe en waarom voordat je daar ook weer iets van wilt vinden.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Nort

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 14:44:01
Als je die actie tegen Nürnberg bedoeld dan moet je je eerst eens verdiepen in het hoe en waarom voordat je daar ook weer iets van wilt vinden.
Ik ken de achtergrond, maar snap niet wat een gezamenlijke tifo actie voor positieve invloed op de spelers/club kan hebben. Ik zal proberen om in de toekomst eerst aan jou te vragen of ik iets mag vinden.

FCT1980

Heel goed. Mag wel via pm zodat we niet iedereen met dat geneuzel belasten.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

hgrm

Citaat van: FCT1980 op jan 31, 2019, 13:36:48
Die mensen zijn de hele week bezig met nieuwe sfeeracties, plannen van uitwedstrijden voor medesupporters, in gesprek met instanties voor betere regelingen en vast nog veel meer.
Zo'n sfeeractie gaat soms maanden werk in zitten en daar zijn ze dan alle dagen mee bezig. Dat jij een hekel aan hen hebt neemt niet weg dat ze echt (soms echt alles waaronder relatie enz.) opgeven. Zelf vind ik het af en toe ook irritant maar dit neemt niet weg dat ik wel respect heb voor hoe ze hun club beleven.

Dat ze zich zo intensief met de club bezig houden, dat is misschien zo. Dan is hun keuze, maar niet iets waardoor ze respect verdienen. Net zo min dat mensen die hun hele leven wijden aan het verzamelen van suikerzakjes of het vertalen van Homerus daarvoor respect verdienen. Ze hebben een hobby waar ze zich in kunnen verliezen maar dat is hun eigen keuze.
Het probleem van ultra's is, is dat anderen er last van hebben en geen/nauwelijks profijt.
Die sfeeracties zijn misschien leuk, maar na drie minuten is het afgelopen en het is in feite elke keer weer een herhaling van zetten. En voor de rest is het vooral obstructie wat ze doen.

Door domme acties de autoriteiten tegen zich in het harnas jagen (of het nu gaat om vuurwerk, om het jatten van spullen van de tegenpartij, om het uitdagen van de politie) leidt (terecht) tot harder ingrijpen, preventieve maatregelen, boetes en zo meer. En uiteindelijk hebben de gewone fans daar last van. Dan kun je wel je best zeggen te doen om te overleggen met de autoriteiten (hetgeen ik betwijfel), maar als je eens zou beginnen je aan de regels te houden, is dat overleg helemaal niet nodig.

Over het support in het stadion is al een hoop gezegd. Dat ze de hele wedstrijd zingen, daar kun je van houden of niet. Naar mijn mening kun je beter op een koor gaan als je anderhalf uur wilt zingen, maar goed. De intolerantie tegenover supporters die op een andere manier de wedstrijd beleven is wel een probleem. Ultra's denken dat de club van hen is en dat zij superieur zijn aan andere supporters. Zo komt het blijkbaar niet in hun hoofd op dat er ook mensen zijn die de wedstrijd willen volgen en dat dat niet lukt als er van die lakens in kingsize-formaat gedurende het spel worden heen een weer gezwaaid. En als daar dan wat van gezegd wordt, zijn ze nog boos ook.

Misschien is het een idee om een speciale ultra-Bundesliga op te richten. Dan kunnen twee ultragroepen in een stadion een hele middag helemaal los gaan. Een voetbalwedstrijd is daarbij niet nodig; dat leidt toch alleen maar af....
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Jehoentelaar

Citaat van: hgrm op jan 31, 2019, 16:54:33
Over het support in het stadion is al een hoop gezegd. Dat ze de hele wedstrijd zingen, daar kun je van houden of niet. Naar mijn mening kun je beter op een koor gaan als je anderhalf uur wilt zingen, maar goed. De intolerantie tegenover supporters die op een andere manier de wedstrijd beleven is wel een probleem. Ultra's denken dat de club van hen is en dat zij superieur zijn aan andere supporters. Zo komt het blijkbaar niet in hun hoofd op dat er ook mensen zijn die de wedstrijd willen volgen en dat dat niet lukt als er van die lakens in kingsize-formaat gedurende het spel worden heen een weer gezwaaid. En als daar dan wat van gezegd wordt, zijn ze nog boos ook.

Deze generalisatie reflecteert geenszins de werkelijkheid. Het is deels waar, maar deels ook niet. Bovendien hebben 'normale' supporters ook geen leidende rol en als zij een vlag voor hun snuffert krijgen, staat het ze vrij om een volgende keer een ander vak te kiezen. Het hoort bij de voorbereiding om voor je naar een wedstrijd gaat een idee te hebben waar de harde kern / ultra's / andere typen supporters zich bevinden tijdens de wedstrijd.

Net zozeer dat ultra's geen alleenrecht hebben op een vak of op het maken van sfeer, hebben overige supporters dat ook niet.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Joost

Citaat van: Jehoentelaar op feb 01, 2019, 15:25:38
Deze generalisatie reflecteert geenszins de werkelijkheid. Het is deels waar, maar deels ook niet. Bovendien hebben 'normale' supporters ook geen leidende rol en als zij een vlag voor hun snuffert krijgen, staat het ze vrij om een volgende keer een ander vak te kiezen. Het hoort bij de voorbereiding om voor je naar een wedstrijd gaat een idee te hebben waar de harde kern / ultra's / andere typen supporters zich bevinden tijdens de wedstrijd.

Net zozeer dat ultra's geen alleenrecht hebben op een vak of op het maken van sfeer, hebben overige supporters dat ook niet.
Ik word bij Roda sinds anderhalf seizoen geconfronteerd met een minieme ultra groep die voor visuele sfeer wil zorgen.
Concreet betekend het met een vlag wapperen.

Moet ik dan maar ergens anders gaan staan samen met de honderden anderen die het stoort.

Jehoentelaar

Als we het hebben over één vlag die een groot probleem vormt ga je vijf meter naar links of rechts staan. Daar is in Kerkrade prima ruimte voor, zelfs voor de honderden die je hierover reeds gesproken hebt. Succes!
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

hgrm

Citaat van: Jehoentelaar op feb 01, 2019, 15:25:38
Deze generalisatie reflecteert geenszins de werkelijkheid. Het is deels waar, maar deels ook niet. Bovendien hebben 'normale' supporters ook geen leidende rol en als zij een vlag voor hun snuffert krijgen, staat het ze vrij om een volgende keer een ander vak te kiezen. Het hoort bij de voorbereiding om voor je naar een wedstrijd gaat een idee te hebben waar de harde kern / ultra's / andere typen supporters zich bevinden tijdens de wedstrijd.

Net zozeer dat ultra's geen alleenrecht hebben op een vak of op het maken van sfeer, hebben overige supporters dat ook niet.

Dat is de omgekeerde wereld.
Van normale supporters heeft niemand last, van de vlaggenzwaaiers enzo wel. Je komt naar het stadion om een voetbalwedstrijd te zien, dat is de basisgedachte. Dat betekent dat droeftoeters die met hun lakens anderen hinderen de wedstrijd te volgen (en een paar van die  lakens kunnen voor een groot deel van een vak/tribune een groot deel van het zicht op het veld blokkkeren) zijn per definitie fout. Hetzelfde geldt overigens voor de hele wedstrijd door fotograferende groundhoppers en touristen. Zodra ze daarmee anderen hinderen, is het ook fout.

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen