Websites over Groundhoppen op het Internet

Gestart door TeeZee, apr 12, 2008, 09:44:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sebastiaan_W

Ik weet niet of mensen deze site al kennen www.againstmodernfootball.nl Het gaat niet over groundhoppen, maar over de voetbalcultuur. Staan ook mooie oude filmpjes op van bijvoorbeeld Roker Park.

Joost

Ik krijg altijd gelijk jeuk als ik Against Modern Football zie staan.

CiteerOp 9 oktober staat in Berlijn een grote demonstratie van voetbalsupporters op het programma. Meer dan 160 supportersverenigingen uit heel Duitsland hebben de handen ineengeslagen om een statement te maken tegen het moderne voetbal. Ze vrezen het einde van de supporterscultuur als de dingen blijven gaan zoals ze gaan.

Een kleine opsomming van punten die zij anders willen zien moeten ons als Nederlandse supporters als muziek in de oren klinken:

1 Vuurwerk hoort bij het voetbal, pak dat niet af door mensen als criminelen te veroordelen als ze een fakkel afsteken
2 Maak wedstrijdkaarten weer betaalbaar 
3 Laat de TV-stations niet bepalen wanneer er gevoetbald wordt. Wedstrijden op een maandag zijn natuurlijk te belachelijk voor woorden
4 Winstmaximalisatie moet niet het hoofddoel zijn van een voetbalclub.
5 Stop de uitverkoop van stadionnamen, fans hechten veel waarde aan traditie.
6 Behoud van de 50+1 regel. Deze regel zorgt ervoor dat de meerderheid van de aandelen altijd in handen blijven van een club. Hierdoor kan worden voorkomen dat buitenlandse investeerders de macht overnemen bij een club. (zie de gevolgen daarvan bij o.a. Manchester United en Liverpool)
7 Meer duidelijk op het gebied van stadionverboden. Clubs maken vaak misbruik van de schimmige regelgeving. Jongere supporters worden vaak onevenredig hard gestraft om een voorbeeld te stellen.
8 De houding van de politie. Het komt vaak voor dat politieagenten provocerend gedrag laten zien. Bij een reactie zijn de supporters altijd de daders.
9 Meer vrijheid op de tribunes.

1. Waarom? Een fakkel is prima maar er blijkt meer dan eens dat zo'n ding een gevaarlijke situatie veroorzaakt. Zie recentlijk nog bij Ajax.
2, 3 en 5. Nogal hypocriet aangezien de fans enerzijds eisen dat de club prestaties levert maar dat mag dan volgens hun niet teveel kosten. Dus een club mag niet af en toe op tv komen voor extra inkomsten en de kaartjes moeten goedkoop zijn. Hoe moeten dan fatsoenlijke spelers betaald worden?
4. Welke club maakt er überhaupt winst buiten Arsenal?
6. Hangt weer samen met punt 2, 3 en 5. In dat geval komen er dus geen investeerders meer dus minder goede spelers
7. Vooruit daar ben ik het mee eens.
8. Als die zogenoemde Ultra's gewoon in het stadion hun ploeg aanmoedigen en na afloop gewoon lekker naar huis of naar het cafe gaan dan is al die politie niet nodig. Wat mij betreft vooral eigen schuld, dikke bult. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
9. WTF?

Wanneer je werkelijk echt voetbal wilt zien waar het puur om het spel gaat dan moet je in de reserveklasses amateur gaan kijken. Verder speelt geld overal een rol en dat is mede door de veeleisende fans zo gekomen.

hgrm

Citaat van: Joost op okt 08, 2010, 10:52:04

2, 3 en 5. Nogal hypocriet aangezien de fans enerzijds eisen dat de club prestaties levert maar dat mag dan volgens hun niet teveel kosten. Dus een club mag niet af en toe op tv komen voor extra inkomsten en de kaartjes moeten goedkoop zijn. Hoe moeten dan fatsoenlijke spelers betaald worden?
.....
6. Hangt weer samen met punt 2, 3 en 5. In dat geval komen er dus geen investeerders meer dus minder goede spelers

Ben ik het niet mee eens.
De aanwezigheid van goede spelers is onafhankelijk van de hoeveelheid geld die er om gaat in het voetbal.
Het probleem is dat er een wedloop is tussen clubs die steeds meer bieden om die goede spelers aan zich te binden.

Dat geld moet ergens vandaan komen en dat is -uiteindelijk- de gemiddeld nogal domme voetbalfan. Blijkbaar zijn er niet genoeg mensen die het erg genoeg vinden.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen bereid om wel 20 euro voor een staanplaats of 50 pond voor een plaats achter een pilaar te betalen.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen bereid om op maandagavond voetbal te kijken.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen bereid om een hoop geld te dokken om het hele weekend voetbal op TV te zien.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen bereid om overladen te worden met commercie.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die er geld voor over hebben om te slapen in een ManU-pyama onder een ManU-dekbed met een ManU-knuffelbeer.

Dat praat nog niet goed dat het gebeurt, maar maakt het wel logisch.

Ik hoop van harte dat dit soort demonstraties er voor zorgen dat de gemiddelde fan in gaat zien dat-ie keihard gebruikt wordt en dat de enige die de trend kan stoppen de gemiddelde fan zelf is. Maar ik heb er een hard hoofd in.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Eigenlijk ben ik het gewoon met je eens hoor. Een speler gaat niet beter voetballen omdat hij veel geld krijgt.

Ik heb alleen de hoop allang opgegeven.

Niels_Zitterd

Het idee achter de demonstratie is nog niet eens zo slecht.
Een aantal punten kun je over discussiëren maar overall kan ik me er nog wel in vinden.

Echter is er een reële kans dat het uit de hand loopt zaterdag. Indien dat gebeurt dan is de 'normale' voetbalfan uiteindelijk de verliezer...


3434

Vrijheid voor supporters is vooral dat er vaak doeken geweigerd worden. Kwetsende doeken die iemand persoonlijk vernederen, ok.

Maar bijvoorbeeld een tifo met een Leeuw die een Haan gaat verscheuren, mag niet. Een ludieke tifo gaat in mijn ogen niet tot rellen leiden. Als groepen echt willen rellen, is er zelfs geen aanleiding nodig. Maar dan spreken we eerder over hooligans, casuals en consoorten dan over ultras.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Sebastiaan_W

Hoezo denk je dat het uit de hand loopt? Omdat er supporters van verschillende clubs/rivalen lopen?

Ik denk dat het in een land als Duitsland weer wel zou kunnen, maar het in Nederland niet mogelijk is. Volgens mij waren er een jaar of 5 terug ook demonstraties in Duitsland en toen liepen er ook verschillende supportersgroepen met elkaar samen.

Joost zijn standpunten begrijp ik ook, want als het even slecht gaat dan wachten ze de spelersbus op of loopt het uit de hand zoals vorig jaar bij Bochum - Hannover.

Aan de andere kant rijsen de prijzen de pan uit. Wedstrijden worden nu ingepland wanneer de tv-bonzen het uitkomt. Dit gebeurt nu zelfs bij de eerste divisie in Nederland. Vraag me af of voetbal minded Nederland zit te wachten op Telstar - Dordt op maandagavond....

Gelukkig kopen de rijken alleen de grote clubs op, maar ze verneuken de hele clubs. Man United om maar een voorbeeld te noemen. Maar de eigenaren weten toch wel dat de supporters komen omdat hun clubliefde onvoorwaardelijk is. Mensen werken zich uit de naad om hun club te zien, maar het wordt allemaal maar duurder en duurder en nu moeten ze ook nog vrije uren opnemen om hun club op een vroege vrijdagavond of een maandagavond te steunen.

Dat provoceren van de politie vind ik weer absolute kul. Net of de fanatieke voetbalsupporters allemaal van die lieverdjes zijn.


Niels_Zitterd

Citaat van: witte leeuw op okt 08, 2010, 14:45:44
Hoezo denk je dat het uit de hand loopt? Omdat er supporters van verschillende clubs/rivalen lopen?

Ik denk dat het in een land als Duitsland weer wel zou kunnen, maar het in Nederland niet mogelijk is. Volgens mij waren er een jaar of 5 terug ook demonstraties in Duitsland en toen liepen er ook verschillende supportersgroepen met elkaar samen.


Er komen 160 fan groeperingen bij elkaar.
Er hoeft maar een groep tussen te zitten die zich niet gedraagt en je hebt de poppen aan het dansen. Zeker als er ook nog eens een aantal rivaliserende groepen tussen zitten.

Sebastiaan_W

Met zoveel groepen zullen ze elkaar wel corrigeren en ze demonstreren met een bepaald doel. Ik denk dat ze wel zo slim zullen zijn om dat te laten.

Niels_Zitterd

Citaat van: witte leeuw op okt 08, 2010, 15:27:47
Met zoveel groepen zullen ze elkaar wel corrigeren en ze demonstreren met een bepaald doel. Ik denk dat ze wel zo slim zullen zijn om dat te laten.

Als er (veel) alcohol in het spel is gebeurt er al snel wat. Er hoeft maar een malloot tussen te lopen en het kan fout gaan. We zullen de kranten berichten wel lezen denk ik.

Bier und Bratwurst

Goed initiatief van de fans daar!!
Enne pyro is echt wel genieten,verhoogd de sfeer in het stadion.
Ultra's zorgen ook voor een sfeer waar veel mensen ook voor naar het stadion komen.

Voetbal blijft van het volk!
Het ene stadion is het andere niet!

Hugo

Citaat van: Niels_Zitterd op okt 08, 2010, 15:38:40
Als er (veel) alcohol in het spel is gebeurt er al snel wat. Er hoeft maar een malloot tussen te lopen en het kan fout gaan. We zullen de kranten berichten wel lezen denk ik.

Duitsers en alcohol is vaak een redelijke combinatie.

Bier und Bratwurst

Het ene stadion is het andere niet!

Sebastiaan_W

Citaat van: Niels_Zitterd op okt 08, 2010, 15:38:40
Als er (veel) alcohol in het spel is gebeurt er al snel wat. Er hoeft maar een malloot tussen te lopen en het kan fout gaan. We zullen de kranten berichten wel lezen denk ik.

http://www.stadionwelt-fans.de/index.php?head=Lautstarke-Fandemo-in-Berlin-geht-zu-Ende&folder=sites&site=news_detail&news_id=3709

Hier te lezen is er niks gebeurt.