Oudste tribunes NL

Gestart door AthleticHolanda, mrt 14, 2015, 21:29:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Wally

De Tribune bij AGOVV is weer hersteld.

AthleticHolanda

http://extremefootballtourism.blogspot.nl/2017/01/netherlands-vv-oegstgeest.html

https://www.facebook.com/ExtremeFootballTourism/?fref=ts

Citaat van: https://www.facebook.com/ExtremeFootballTourism/photos/a.215143548647032.1073741829.172892696205451/653639174797465/?type=3&theaterBelieve it or not, this stand dates back to the 1930s. It was part of the main stand of the Houtrust Stadium of professional league side Holland Sport. When that club left Houtrust to merge with ADO (becoming FC Den Haag, 1971), the stand was 'sold' to amateur leaguers vv Oegstgeest. In spite of the 3G pitch, somewhat spoiling the overall view, the stand is still an impressive sight today.

De Twaalfde Man

De oudste houten tribune van Rotterdam bestaat ook nog steeds. Komt uit 1932 en heet liefkozend "The Old Lady". Pareltje ook, maar is een "lost ground", want wordt niet meer gevoetbald voor de tribune.

http://www.lunaticnews.nl/nieuws/the-old-lady/

de Witte Aap

De tribune van Leonidas is in 1956 gebouwd.
PS; Is de Kasteeltribune van Sparta Rotterdam niet de oudste tribune van het land? Gebouwd in 1916.
Citaat van: AthleticHolanda op mrt 14, 2015, 21:29:05
Een tijdje geleden bezocht ik een wedstrijd van VDZ in Arnhem die beweren de op twee na oudste tribune van Nederland te hebben.
Dat maakte me wel nieuwsgierig waarna ik een poging heb gedaan om uit te zoeken wat de oudste tribunes van Nederland zijn. Ik kwam tot de volgende lijst, maar deze is zeer waarschijnlijk niet compleet, op- of aanmerkingen hoor ik dan ook graag. :-)
De volgende informatie heb ik zelf opgezocht d.m.v. direct contact met desbetreffende clubs of documenten op internet en is zodoende 99% zeker kloppend.

Niet meer in gebruik voor voetbal:
1. 1920 - Atletiektribune Hilversum (laatst gebruikt voor voetbal in ????)
2. 1923 - Tribune Reeweg Dordrecht (laatst gebruikt voor voetbal in 1999)

Nog wel in gebruik voor voetbal:
3. 1923 - 't Craneveld (VDZ) - Arnhem
4. 1924 - Berg & Bos (AGOVV) - Apeldoorn
5. 1925 - Bornsestraat (AVC Heracles) - Almelo *
6. 1927 - Leeuwarderweg (LSC 1890) - Sneek
7. 1928 - Olympisch Stadion - Amsterdam
8. 1929 - Gem. Sportpark (Jong Holland) - Alkmaar
9. 1929 - Sportpark Rijssen Vooruit - Rijssen
10. 1932 - De Waarbeek (HVV) - Hengelo
11. 1932 - LONGA Complex (LONGA) - Tilburg
12. 1932 - 't Soarbrook (SV Blerick) - Blerick
13. 1933 - Esserberg (Be Quick 1887) - Haren (Groningen)**
14. 1935 - De Pampert (Germanicus) - Coevorden
15. 1936 - Sportpark vv Roden - Roden
16. 1939 - De Pinkenberg (VVO) - Rozendaal (Velp)

Overig, o.a.
--. 1949 - Dijnselburg (Zeist) - Huis ter Heide
--. 1950 - Oberink (Varsseveld) - Varsseveld
--. 1955 - Munsterman (Silvolde) - Silvolde
--. 1956 - Kolhorn (Kaagvogels) - Kolhorn
--. 1967 - 't Bolwerk (Bolsward) - Bolsward

* tribune bij Heracles is als ik me niet vergis afgebroken en opnieuw opgebouwd
** de tribune op de Esserberg werd in 1933 heropgebouwd nadat ze eerder door een brand verwoest werd

Ik ben nog benieuwd naar de kleine houten tribune van het Rotterdamse Leonidas, maar zij reageren helaas niet op mijn vraag.

Jef400

Excuses voor de enorme schop. Enkel het Kasteelgebouw staat nog overeind, met aan de voorzijde daar het invalidenterras, het bewaard gebleven deel is als Kasteelloge in gebruik, de tribune eromheen is met de grote verbouwing begin deze eeuw gesloopt. Dus ja, ik vind het zeer twijfelachtig om hem mee te tellen.

Jehoentelaar

Staat de tribune van Rijssen Vooruit nog overeind?
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Sebastiaan_W

Citaat van: Jehoentelaar op mrt 06, 2019, 11:53:56
Staat de tribune van Rijssen Vooruit nog overeind?

Nog wel. Mocht je deze willen bezoeken bij Rijssen Vooruit dan zal je er dit seizoen nog naar toe moeten gaan.

Jehoentelaar

Dat ga ik dan proberen. Dank! :)
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

ricodejong4

Klopt het dat de oude tribune van Rijssen Vooruit is afgebroken en opnieuw is opgebouwd bij s.v. Rijssen? Dit is wat ik uit enkele zoekopdrachten op Google haal, maar weet het niet 100% zeker.

ricodejong4

Voor komende zaterdag een mooi rondje sportparken in Nederland op de planning staan.

Vanuit de Alblasserwaard (regio Gorinchem) maken wij het volgende rondje:
- Olympia in Velp
- HVV Hengelo
- AVC Heracles
- S.V. Rijssen
- vv EDON (Zwolle)
- Sportpark Berg en Bos (Apeldoorn)
En wellicht pakken we op de terugweg het terrein van Elinkwijk nog mee.

Bovenstaande tribunes zijn vrijwel allen 'gevonden' met behulp van dit topic. Zie ik wellicht nog wat over het hoofd qua interessante tribunes binnen deze ronde? Hierbij heb ik de Wageningse Berg reeds bezocht.
Bedankt alvast!

Jarowi

Op de terugweg, A28 richting Utrecht, kan je eraf en kijken bij sv Zeist. Tribune stamt uit 1949 en heeft nog betaald voetbal meegemaakt. Was op een ander sportpark, maar de hele tribune is meegegaan naar het 'nieuwe' sportpark (1976). Ik heb gehoord dat ze hier ook weg moeten/gaan en wat er dan met de tribune gebeurt dat weet ik niet.

Hieronder wat foto's op de website van mijn zoon(tje).
https://www.tijnswedstrijden.nl/sv-zeist/

Fijne groundhop dag gewenst.

ricodejong4

Bedankt voor de tip! Ziet er mooi uit en ligt precies op onze route dus zeker even het stoppen waard.

Rijssen skippen we trouwens. Laatste update is dat de tribune is gedemonteerd en in containers zit. Een stichting voor behoud van de tribune moet eerst een bepaald geldbedrag bereikt hebben voor deze weer wordt opgebouwd, hier is inmiddels nog niks over bekend.

HeroBero

VDZ in Arnhem, goed te combineren met VVO in Velp.