Stelling van de dag: 20 december 2008

Gestart door TeeZee, dec 20, 2008, 10:30:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TeeZee

Naar aanleiding van onderstaand citaat op het forum over een minuut stilte houden voorafgaand aan de wedstrijd:

Citaat van: RKSVW op dec 19, 2008, 18:04:42In voetbal kan dit allemaal niet en dat is deels ook de charme van voetbal.

Ik zie die charme niet, wel de onvolwassenheid. Voetbal is een sport die veel aandacht krijgt, en gezien de overdosis aan testosteron in deze sport kun je erop wachten dat veel ego's daar graag een hapje van snoepen. Als je erover nadenkt maakt het voetbal van een aantal mensen hele zielige om aandacht schreeuwende kinderen.

Voetballiefhebbers houden namelijk niet allemaal van het spelletje of van hun cluppie, maar vooral van hunzelf.

Pieros

Ik denk dat je het nu teveel over één kam scheert. Er zijn namelijk genoeg mensen die van het spelletje zelf houden of van hun club. Maar er zijn er altijd ook die zichzelf zoveel mogelijk willen laten zien. Die staan altijd vooraan en het liefst (zoals ik donderdag bij NEC ook zag) met blote buik in de winter. Dat valt namelijk nog meer op. Net zoals bij NEC - De Graafschap dit seizoen. Een man met ontbloot bovenlichaam met op de rug een levensgrote G getattooeerd van het logo van de Graafschap klom op de wand voor het uitvak. Waarom? Wil hij dat heel het stadion ziet dat hij toch een echte supporter is? Ik zie dus ook dezelfde mensen als jij TeeZee, maar zie gelukkig ook andere mensen. Die niet op de voorgrond hoeven te treden om te laten zien hoe goed ze zijn, maar gewoon lekker kunnen genieten van het spelletje of hun club.

Hugo

De stelling dat het nooit kan in voetbal is onzin. Een minuut stilte is, gelukkig ook in Nederland, heel vaak ook echt een minuut stilte.

TeeZee

Citaat van: Pieros op dec 20, 2008, 10:37:38
Ik denk dat je het nu teveel over één kam scheert.
Ik denk van niet:
Citaat van: TeeZeeVoetballiefhebbers houden namelijk niet allemaal van het spelletje of van hun cluppie, maar vooral van hunzelf.

Hielke

Woensdagavond verlieten we Fratton Park en liepen rustig huiswaarts, tussen de Portsmouth-fans. Plotseling een hoop kabaal. In onverstaanbaar dronkemansengels kregen we de nodige teksten naar ons hoofd, vriendelijk danwel hatelijk, van de meneer op onderstaande foto. Getooid met hoed, rastavlechten en extreem korte broek sjokte hij voor ons uit, lallend en zingend. Het had geen enkel effect. Geen enkele voorbijganger keek op of om van deze verschijning.



Zolang mensen zich willen profileren in een dergelijke vorm heb ik daar geen enkel bezwaar tegen, iedere gek zijn gebrek. Supporters geven het voetbal en een club grotendeels kleur, in dit geval blauw, maar helaas soms ook zwart.

Maroboduus

Citaat van: TeeZee op dec 20, 2008, 10:30:50
Voetballiefhebbers houden namelijk niet allemaal van het spelletje of van hun cluppie, maar vooral van hunzelf.

Ben het hier ook helemaal mee eens. De Duitse taal heeft er een mooi woord voor namelijk "Selbstdarsteller". Misschien ligt het aan mij, maar ik zie steeds meer en steeds vaker van dit soort mensen. Met een tros fotocamera's naar het stadion gaan en elkaar in de meest kolderieke poses op de gevoelige plaat zetten, om bij thuiskomst middels Hyves en tal van soortgelijke online communities de hele shitload aan de wijde wereld op te dringen. De meeste, gaafste, coolste....en ga zo nog maar even door. Het direct nadat er een doelpunt is gevallen sms'en van dit heugdelijke danwel treurige feit aan de buitenwacht reken ik daar overigens ook toe.

Maar terug naar het eigenlijke topic. Het is een feit dat men het in Nederland lange tijd niet op kon brengen om een minuut stilte in acht te nemen. Zo herinner ik mij bijvoorbeeld de minuut stilte in de ArenA ter nagedachtenis aan Bert Jacobs die op een regelrechte farce uitliep, niet in de laatste plaats omdat na afloop door de media de hele gang van zaken op haar kop werd gezet. Of de minuut stilte voor Pim Fortuyn voor de bekerfinale tussen FC Utrecht en Ajax in De Kuip, maar ook in Nederland is het er de afgelopen jaren beter op geworden. Afgelopen zaterdag was daarvan een prachtig voorbeeld te zien (en te horen) voorafgaand aan de derby tussen Spakenburg en IJsselmeervogels. Ter nagedachtenis aan de Spakenburgse clubman Joop van Leeuwen was het op De Westmaat zo stil, dat je het elektronische draaien van de reclameborden kon horen. De scheidsrechter kortte zoals vroeger nog wel eens werd gedaan de minuut stilte ook niet in. Erg indrukwekkend. Zie hiervoor ook onderstaande link:
http://www.spakenburg.com/nieuws/?indrukwekkend

Pieros