Hoofdmenu

België 2014-2015

Gestart door Breda, jun 11, 2014, 23:29:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Voetbalman

Citaat van: Terranova op feb 12, 2015, 10:46:02
Oh, ik dacht dat de KBVB per volgend seizoen eisen heeft gesteld aan stadions, verlichting etc.
Of is dat alweer oud nieuws? Ik kan het af en toe niet bijhouden in Belgie...

SPORTIEF

- spelers: minstens 17 spelers met een profcontract

- stadion*: 3000 plaatsen, 750 zitplaatsen en een verlichting van 400 lux

(*vanaf volgend seizoen moeten tweedeklassers beschikken over een stadion met 4000 plaatsen waarvan 1500 zitjes en een verlichting van 800 lux. Clubs die pas promoveren krijgen via een overgangsregeling vier seizoenen om aan deze strengere voorwaarden te voldoen)

FINANCIEEL

-een gereviseerde jaarrekening voorleggen waaruit blijkt dat de continuïteit verzekerd is voor het seizoen waarvoor de licentie wordt aangevraagd

- het bewijs leveren niet in gebreke te blijven bij de betaling van:

. de lonen aan spelers, trainers en alle personeel

. de aan R.S.Z. verschuldigde sommen

. de bedrijfsvoorheffing

. de patronale bijdragen aan het pensioenfonds van de beroepsvoetballers

de taksen en de belastingen van welke aard ook

. de bondsschulden en de vorderingen tussen clubs

. de huur of welke andere vergoeding verschuldigd aan de eigenaar van het wedstrijdstadion van de eerste ploeg

Terranova

17 spelers... pfoeh. Dat klinkt als veel. Zijn deze eisen in Nederland eigenlijk anders? Ik weet dat een aantal van de MVV spelers nog een baan heeft naast het voetballen. Lijkt me voor Nederland ook niet meer dan normaal in de huidige tijd. Vandaar dat het me zou verbazen als het in Belgie nog strenger is.

wekke

De kosten die Hoogstraten moest maken voor zijn tweede klasse licentie werden geraamd op €1 miljoen. Gigantisch veel geld dus. Ik denk dat men in België die kleine clubs liever kwijt dan rijk is, vandaar de strenge(re) voorwaarden.

Joost

Citaat van: Terranova op feb 12, 2015, 11:33:36
17 spelers... pfoeh. Dat klinkt als veel. Zijn deze eisen in Nederland eigenlijk anders? Ik weet dat een aantal van de MVV spelers nog een baan heeft naast het voetballen. Lijkt me voor Nederland ook niet meer dan normaal in de huidige tijd. Vandaar dat het me zou verbazen als het in Belgie nog strenger is.
16 is het in Nederland.

Voetbalman

Citaat van: wekke op feb 12, 2015, 13:11:37
De kosten die Hoogstraten moest maken voor zijn tweede klasse licentie werden geraamd op €1 miljoen. Gigantisch veel geld dus. Ik denk dat men in België die kleine clubs liever kwijt dan rijk is, vandaar de strenge(re) voorwaarden.

Zoals gezegd, ben twee weken geleden op stap geweest met een ex-Hoogstraten speler die nog steeds een heel goede band heeft met de voorzitter. De club moet een tiental jaren afbetalen voor de investeringen die ze deden om dat jaartje in tweede klasse te kunnen spelen.

Het voordeel om die kleine clubs kwijt te zijn ontgaat me dan toch. Op deze manier komen er net veel meer clubs in de financiële problemen waardoor ze dan weer mooie targets worden voor buitenlandse 'investeerders'. Krijg je meer en meer gedrochten als Lierse en Moeskroen. Bah.

Saltacampos

Citaat van: wekke op feb 12, 2015, 13:11:37
De kosten die Hoogstraten moest maken voor zijn tweede klasse licentie werden geraamd op €1 miljoen. Gigantisch veel geld dus. Ik denk dat men in België die kleine clubs liever kwijt dan rijk is, vandaar de strenge(re) voorwaarden.
Dit is nog maar het begin, geloof me, de volgende stap zal zijn dat tweede klasse gewoon verdwijnt en dat iedereen die voldoet aan de (nog strengere) eisen in de enige profadeling zal spelen, waaruit degradatie niet mogelijk zal zijn, maar wel eventueel clubs bij kunnen komen (zoals in de Amerikaanse profsporten). Al de rest zal naar de amateurtak vliegen.

Als je weet wat voor krankzinnig budget je nu al nodig hebt om een seizoen in de lagere helft van nationale (3de en 4de Klasse) vol te maken, is het op termijn voor het overleven van de clubs uiteindelijk misschien niet zo slecht. Ik weet uit eerste hand (van de voorzitter himself) dat voor een seizoentje Bevordering voor Racing Gent een tiental seizoenen geleden 100.000€ moest bij elkaar gehoest worden (premies voor spelers en technische staf, verplaatsingen enz...). En dat is dus niveau 4 en tien jaar geleden, kan je nagaan hoeveel dat in tweede en derde klasse zal zijn op dit moment.

Als een profclub nu naar 2de Klasse zakt en niet onmiddellijk kan terugkeren, is het een financieel drama door het missen van de tv-gelden en de lagere toeschouwersaantallen, sponsorcontracten enz...

Dat wordt dan vermoedelijk nauwelijks een eindronde in 3de Klasse dit seizoen als maar vier clubs een licentie aanvragen en er een aantal afhaken in tweede (en wie weet zelfs hogerop). Gewoon licentie aanvragen en krijgen en je bent binnen.
Over land and sea

HRM1880

Citaat van: Freebird op feb 12, 2015, 13:49:13
Zoals gezegd, ben twee weken geleden op stap geweest met een ex-Hoogstraten speler die nog steeds een heel goede band heeft met de voorzitter. De club moet een tiental jaren afbetalen voor de investeringen die ze deden om dat jaartje in tweede klasse te kunnen spelen.

Het voordeel om die kleine clubs kwijt te zijn ontgaat me dan toch. Op deze manier komen er net veel meer clubs in de financiële problemen waardoor ze dan weer mooie targets worden voor buitenlandse 'investeerders'. Krijg je meer en meer gedrochten als Lierse en Moeskroen. Bah.
Het is toch duidelijk dat de Belgische voetbalbond enkel aan de top vijf denkt. Hoe minder geld ze onder de rest moeten verdelen, hoe meer er overblijft voor hen.

Joost

Dat is toch ook gewoon en vooral de schuld van de clubs zelf? Als je niet genoeg sponsoren hebt zak je vanzelf terug.

HRM1880

Citaat van: Joost op feb 12, 2015, 17:05:00
Dat is toch ook gewoon en vooral de schuld van de clubs zelf? Als je niet genoeg sponsoren hebt zak je vanzelf terug.
Zwanst nu niet eh Joost! 800 lux en al die zitplaatsen waar is dat goed voor? Ge hebt die 800 lux enkel nodig voor tv-wedstrijden, maar ze geven tweede klasse slechts 2% van het tv geld. Gewoon te belachelijk voor woorden. Dat de Belgische voetbalbond helemaal verkeerd bezig is, is de laatste weken en maanden wel verdomd duidelijk geworden.

3434

Idd. Zoals RCM heeft 200-ish LUX en avondwedstrijden zijn daar prima mogelijk (vandaag valt trouwens de beslissing of ze hun stadion moeten verkopen aan prive-investeerders).

Bij ons heeft de upgrade van de lichten (tot 400lux) 70.000 euro gekost. Toch een pak belachelijke kosten (en dit puur voor Belgacom die tot nu toe al 3x geweest zijn..). Vergeet niet dat door deze tv-uitzendingen vaak een wedstrijd last-minute wordt verschoven naar vrijdag of zondagavond. En in België is zaterdag dé voetbaldag.

Ik vind die 'mogelijkheid' tot promotie naar eerste klasse dat dan de lichten nog een upgrade kunnen krijgen. Algemene capaciteit rond de 3000, tot daar ben ik akkoord. Maar die 17 profspelers konden er gerust ook 11 zijn, dat zou al een hele hoop schelen.
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

Joost

Citaat van: HRM1880 op feb 12, 2015, 17:23:55
Zwanst nu niet eh Joost! 800 lux en al die zitplaatsen waar is dat goed voor? Ge hebt die 800 lux enkel nodig voor tv-wedstrijden, maar ze geven tweede klasse slechts 2% van het tv geld. Gewoon te belachelijk voor woorden. Dat de Belgische voetbalbond helemaal verkeerd bezig is, is de laatste weken en maanden wel verdomd duidelijk geworden.

Je hebt als club vier jaar de tijd om je accomodatie aan te passen. Mijns inziens mag je van een club  die vier jaar op het tweede niveau acteert best eisen dat ze een accomodatie op profniveau hebben.

Ik doelde ook vooral de budgetten op derde en vierde klasse niveau. Daar houden de clubs gewoon een wedloop die gedoemd is te ontploffen. De voorzitters willen zo hoog mogelijk spelen en pompen er geld in zonder de lange termijn in het oog te houden. Kijk naar bijvoorbeeld Veldwezelt, in zo'n dorp kun je nooit heel lang voetbal op Nationaal niveau handhaven.

3434

#131
Bij Veldwezelt was het zwart geld (de ontdekking op grote schaal -> de oorzaak). Bij ons wordt er echt quasi amper met zwart geld (of zelfs niet) gewerkt. Tal van spelers vertrokken dan ook (toen wij nog in 4de zaten) om te voetballen in de provinciale reeksen waar men makkelijk het dubbel kon verdienen.

PS: Vind je Bocholt niet in hetzelfde bedje ziek? Doorgaans 300-tal fans, toch al ja-ren in 3de klasse.  Idem Tongeren (wel een historie, zelfs 1ste klasse) maar zo lang geleden. De mensen uit Tongeren gaan overwegend richting Standard. (Al is er een zeer grote supportersclub van Club Brugge - honderden actieve leden). Nu spelen ze ergens in provinciale.
----

Esperanza Pelt  heeft ook grote concurrentie van Lommel en zie ik niet verder komen dan 3de klasse. Daarnaast is er nog Hasselt in de lagere reeksen die qua stad de grootste is maar geen echte voetbalstad is (zoals bv Sint-Truiden). Ook vele supporters van Genk of Standard in Hasselt.

/Excuses voor de lange response, maar tijdens het typen schoot me vanalles te binnen :)
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11

hgrm

In Nederland zien je het gebeuren.....

De eerste divisie met alle eisen aan selectie, organisatie en stadion is aan het wegkwijnen. Behalve met de top-5 die voor fatsoenlijke aantallen toeschouwers spelen, gaat het gewoon slecht met de clubs. Weinig publiek, onevenwichtige selecties met veel te veel jong grut, slecht voetbal. En niet te vergeten 4 faillissementen in de afgelopen tijd (RBC, AGOVV, Haarlem, Veendam).

En dat terwijl de klasse eronder, de topklasse (en voorheen de hoofdklasse), zeker op zaterdag, booming is. Nauwelijks licentievoorwaarden, een mix van semiprofs, amateurs en broodvoetballers, leuk voetbal en veel publiek (voor een competitie op niveau 3).

Het spreekt ook boekdelen dat er tot nu toe slechts één club van de mogelijkheid gebruik heeft gemaakt te promoveren naar de profs. En dat de meeste clubs niet staan te popelen bij de "landelijke divisie" die er aan komt en de verplichte promotie die op de rol staat.

Door alle eisen worden de kleine clubs die wel wat hoger komen te spelen kapot gemaakt. Waarom een club niet zelf laten bepalen of ze profspelers in dienst hebben of niet? Waarom de eisen aan de accommodatie niet laten afhangen van het verwachte aantal bezoekers?
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Citaat van: 3434 op feb 12, 2015, 20:44:22
Idd. Zoals RCM heeft 200-ish LUX en avondwedstrijden zijn daar prima mogelijk (vandaag valt trouwens de beslissing of ze hun stadion moeten verkopen aan prive-investeerders).

Bij ons heeft de upgrade van de lichten (tot 400lux) 70.000 euro gekost. Toch een pak belachelijke kosten (en dit puur voor Belgacom die tot nu toe al 3x geweest zijn..). Vergeet niet dat door deze tv-uitzendingen vaak een wedstrijd last-minute wordt verschoven naar vrijdag of zondagavond. En in België is zaterdag dé voetbaldag.

Ik vind die 'mogelijkheid' tot promotie naar eerste klasse dat dan de lichten nog een upgrade kunnen krijgen. Algemene capaciteit rond de 3000, tot daar ben ik akkoord. Maar die 17 profspelers konden er gerust ook 11 zijn, dat zou al een hele hoop schelen.

Ik ben niet zo heel technisch aangelegd maar als Patro inmiddels al 400 lux heeft dan is 800 misschien toch wel heel erg overdreven.

Bocholt is hetzelfde verhaal als Veldwezelt. Heel leuk voor die ploeg maar die gaan het op de lange termijn nooit volhouden al moeten we daar wel bij zeggen dat het handbal daar ook al jaren in de top staat. Neerpelt en Overpelt zijn samen wel groot genoeg om een stabiele 3e klasser te zijn lijkt me. En dat geldt ook voor Tongeren en zeker voor Hasselt. Het zijn beide misschien geen voetbalsteden maar de basis voor een stabiele club ligt ook grotendeels in een jeugdopleiding en jeugd moet er in Hasselt en Tongeren toch zeker zijn.

3434

Dan winnen we eindelijk nog eens en dan beslist Racing Mechelen om te stoppen met voetballen, die 3 punten zijn dus weer weg..

De spelers en de technische staf van tweedeklasser Racing Mechelen gooien de handdoek in de ring. Ze zijn al drie maanden niet meer betaald en zullen niet meer in actie komen tot de achterstallige betalingen zijn vereffend.

RC Mechelen verloor zondagmiddag zijn thuiswedstrijd tegen Patro Eisden met 1-3. Na die wedstrijd werd een mededeling van de technische staf en de spelersgroep voorgelezen. Zij zijn het beu om geen geld meer te zien en gooien de handdoek.

"We hebben unaniem en in overleg met Sporta (de spelersvakbond, red) beslist om alle activiteiten stop te zetten tot de achterstallige betalingen van 2013 en 2014 zijn vereffend. Dit is een noodkreet, voor ons als groep kan het zo niet verder."

Bron: Sporza . be
Laatste nieuwe ground:  Stadion RCC Waterloo
Favoriete ground: Westfalenstadion - Borussia Dortmund
Record zonder 0-0: 10/04/10 tot 27/03/11