Hoofdmenu

Derby topic

Gestart door Jeje, okt 05, 2015, 21:06:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeje

Aangezien wij groundhoppers een club vaak maar 1x bezoeken, is het natuurlijk de bedoeling om een zo leuk mogelijk affiche te kiezen. Derby's vervelen (bijna) nooit en de sfeer is meestal beter dan bij de gemiddelde thuiswedstrijd van de club. Daarom lijkt het mij handig als we hier alle derby's in verschillende landen in 1 topic verzamelen. Post hier derby's die je kent ( bij minder bekende derby's is een kleine uitleg uiteraard altijd welkom). Ik zal deze dan in de openingspost zetten en dit mooi overzichtelijk maken.

Ik trap alvast af:

Nederland

De Klassieker: Ajax - Feyenoord


Engeland

Merseyside Derby: FC Liverpool - FC Everton
Manchester Derby: Man United - Man City
North London Derby: Arsenal - Tottenham

Duitsland

Ruhrpott derby: Borussia Dortmund - Schalke 04
Berliner derby: Hertha BSC - Union Berlin
Bayerisch-fränkisches Derby: Bayern München - Nürnberg
Munich derby: Bayern München - 1860 München
Hamburg derby: Hamburger SV - Sankt Pauli
Revierderby: MSV Duisburg - Rot-Weiss Essen
Rheinderby: 1.FC Köln - Fortuna Düsseldorf

Italië

Derby della Madonnina: AC Milan - Internazionale
Derby della Capitale:  Lazio Roma - AS Roma
Derby della Mole: Juventus -  Torino

Hugo

Als ik het mij goed herinner is er al een vergelijkbaar topic.

HRM1880

Het valt mij wel op dat je voor wedstrijden hebt gekozen die zelfs geen derby zijn.
Bij Bayern Munchen is dit toch echt wel de wedstrijd tegen 1860 Munchen volgens mij.
Tevens is in Berlijn de echt geladen derby volgens mij nog altijd Union Berlin-BFC Dynamo. Hertha-Union is iets veel recenter dat vooral bij de jongere supporters leeft. Ten tijde van Oost en West-Berlijn was er zelfs sprake van vriendschap tussen beide clubs.

Hugo

Citaat van: HRM1880 op okt 05, 2015, 21:17:10
Het valt mij wel op dat je voor wedstrijden hebt gekozen die zelfs geen derby zijn.
Bij Bayern Munchen is dit toch echt wel de wedstrijd tegen 1860 Munchen volgens mij.
Tevens is in Berlijn de echt geladen derby volgens mij nog altijd Union Berlin-BFC Dynamo. Hertha-Union is iets veel recenter dat vooral bij de jongere supporters leeft. Ten tijde van Oost en West-Berlijn was er zelfs sprake van vriendschap tussen beide clubs.

Bij Bayern zal vooral de derby tegen Real Madrid of Barcelona leven. Wedstrijden tegen 1860 zal alleen bij oude mensen nog vage herinneringen opwekken.

HRM1880

Citaat van: Hugo op okt 05, 2015, 21:29:05
Bij Bayern zal vooral de derby tegen Real Madrid of Barcelona leven. Wedstrijden tegen 1860 zal alleen bij oude mensen nog vage herinneringen opwekken.
Als je dan weer naar de wedstrijd van de tweede ploegen tegen elkaar kijkt, leeft die daar nog echt wel hoor.

Jehoentelaar

Bayern heeft zoals HRM zegt een derby tegen 1860. De twee U23-teams spelen in het Grünwaldstadion tweejaarlijks voor 10.000 supporters. Nürnberg heeft de Frankenderby met Greuther Fürth. Hertha en Union gaan, zoals HRM ook al zegt, best prima samen. Union en Dynamo Berlin vormen de derby van 'Ostberlin'. Dat Dynamo promoveerde naar de Regionalliga was zover ik weet een van de redenen om Union II uit te schrijven voor die competitie.

Wat Hamburg en Sankt Pauli betreft zou ik eerder voor Hamburger SV - SV Werder Bremen gaan. Sankt Pauli en HSV zijn ook geen dikke vrienden maar die zijn elkaar als ik het goed heb nog maar twee keer in competitieverband tegengekomen.

Mijn vrij zekere suggesties:
MSV Duisburg - Rot-Weiss Essen (Revierderby)
1.FC Köln - Fortuna Düsseldorf (Rheinderby)

Mijn iets minder zekere suggesties:
FC Carl Zeiss Jena - Rot-Weiss Erfurt
1.FC Magdeburg - Hallescher FC
1.FC Kaiserslautern - SV Waldhof Mannheim
Kieler SV Holstein - VfB Lübeck
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jeje

Kon dat topic niet vinden, dus vandaar deze. Hoop dat we hier een mooi overzicht kunnen maken.

@HRM1880, ben natuurlijk geen expert hierin. Maar wedstrijden die ik heb gepost lijken me toch zeker wel derbys ( al dan niet verouderd)  Al vond ik Bayern Munchen- Nurnberg ook vreemd, maar die vond ik ergens op internet.

Jehoentelaar

Bayern en Nürnberg waren gedurende een aantal jaar de enige twee ploegen uit de 'Freistaat' in de 1.Bundesliga. De media staan dan meestal voorin de rij om een dergelijke wedstrijd als derby te bestempelen. Zie je nu ook weer gebeuren met Bayern-Augsburg (en ongetwijfeld straks met Bayern-Ingolstadt).
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

FCT1980

In Engeland zijn de wedstrijden van Villa tegen Blues en de Baggies ook heel interessant.
Samen met Wolves zijn dat allemaal leuke wedstrijden onderling.
There are football grounds and football grounds. Then there is Villa Park!

Jef400

Wedstrijden als Volendam-AZ kun je als derby bestempelen, wat. Bij helder weer zijn bij aanstaande lichtmasten beide stadions te zien vanuit Purmerend.

hgrm

Bij het begrip 'derby' vind ik de geografische component belangrijk: ik vind dat het pas een derby is als de clubs uit dezelfde stad of streek komen. Ik zeg er wel meteen bij dat het relatief is; in de eredivisie is Heerenveen-Groningen een derby terwijl een amateurclub uit Heerenveen tegen een amateurclub uit Groningen dat niet is. Dus hoe groter de clubs, hoe groter het afstandsverschil kan zijn.

Er zijn natuurlijk ook genoeg wedstrijden die wel de historie, sfeer en beladenheid hebben maar geen derby zijn. Zo vind ik Ajax-Feyenoord, Anderlecht-Standard of Arsenal-Manchester Utd wel klassiekers maar geen derbies.


Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

jvdreumel2

Fc Oss-fc den Bosch

Appie_M

#12
Hieronder een lijstje met wat derbies. Sommige leven natuurlijk meer dan anderen en ik pretendeer ook geenszins dat dit een volledig lijstje is. Dit is wat mij op dit moment even te binnen schiet.

Verder wordt het woord derby vaak op een wedstrijd geplakt om aan te geven dat teams geografisch dicht bij elkaar liggen, maar dit zegt niet zoveel over of het bij de supporters ook daadwerkelijk leeft. In Duitsland hebben ze hier bijvoorbeeld wel een handje van. Ik was vorig jaar bij Hannover 96 - Wolfsburg, wat vrij dicht bij elkaar ligt en wat officiëel het predikaat Nierdersachsenderby draagt. Van wat voor vorm van derbysfeer dan ook was daar niets te merken en ik vond het allemaal vrij tam.


Nederland

Heerenveen - Cambuur (de Friese derby)
Heerenveen - FC Groningen (veel minder dan bovenstaande wedstrijd. altijd al een surrogaatderby geweest, vanuit Heerenveen oogpunt dan. Leeft bij onze oosterburen veel meer heb ik het idee.)
Twente - Heracles (de Twentse Derby)
Oss - den Bosch
Feyenoord - Sparta
Zwolle - Go Ahead Eagles (de IJsselderby)
Roda - Fortuna (Limburgse derby)
Roda - MVV (Limburgse derby)
NAC - Willem II
Vitesse - NEC

Belgie
KAA Gent - Club Brugge (Slag om Vlaanderen)
KAA Gent - KSC Lokeren
KV Mechelen - Lierse SK
KRC Genk - Sint Truiden (Limburgse Derby)
Standard Luik - Charleroi (Derby van Wallonië)
Waasland Beveren - KSC Lokeren (Waaslandse Derby)

Duitsland
Hannover - Wolfsburg dus (overigens niets van te merken dus)
Hannover - Eintracht Braunschweig (Dit schijnt veel meer te leven)
HSV - Werder Bremen (Nordderby)
Eintracht Frankfurt - FSV Mainz (Rhein-main Derby)
FC Köln - Borussia Monchengladbach
FC Köln - Bayer Leverkusen
Dortmund - Schalke (natuurlijk)

Overig
West Ham United - Millwall
Celtic - Rangers (Old Firm)
Lille OSC - Racing Lens
Olympique Lyon - Saint Etienne (Deze weet ik niet zeker)
Partizan Belgrado - Rode Ster (De eeuwige derby)
Panathinaikos - Olympiakos
Fenerbahce - Galataseray
Boca Juniors - River Plate
Wisla Krakow - Cracovia





HRM1880

Citaat van: hgrm op okt 05, 2015, 23:21:29
Bij het begrip 'derby' vind ik de geografische component belangrijk: ik vind dat het pas een derby is als de clubs uit dezelfde stad of streek komen. Ik zeg er wel meteen bij dat het relatief is; in de eredivisie is Heerenveen-Groningen een derby terwijl een amateurclub uit Heerenveen tegen een amateurclub uit Groningen dat niet is. Dus hoe groter de clubs, hoe groter het afstandsverschil kan zijn.

Er zijn natuurlijk ook genoeg wedstrijden die wel de historie, sfeer en beladenheid hebben maar geen derby zijn. Zo vind ik Ajax-Feyenoord, Anderlecht-Standard of Arsenal-Manchester Utd wel klassiekers maar geen derbies.
JeJe hier heeft hgrm perfect uitgelegd wat ik bedoel. Ajax-Feyenoord zien terugkomen in een derbytopic vind ik gewoon zeer raar.

Jef400

Ik vind SG Wattenscheid 09 - VFL Bochum een leuke. Uit dezelfde stad.