Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Saltacampos

@AthleticHolanda. Dat van die vleermuizen in La Coruña is omdat in het embleem van Valencia een vleermuis zit.

Leuke verslagen, al vind ik het vreemd dat je je erover verbaast dat de ontvangst van Athletic in Castillië niet van harte is, dat lijkt mij niet meer dan logisch als je weet hoe in San Mamés alles wat Spaans is, wordt verwenst (en dan druk ik me nog voorzichtig uit), altijd openlijk ETA is gesteund door een deel van de aanhang (zonder dat de club daar ooit iets aan doet) en een beleid gevoerd wordt (enkel met Basken spelen) dat in elk beschaafd land als racistisch zou worden bestempeld, wat de propaganda van de club daar ook mag proberen van maken.

Sorry hoor, alle respect voor je voorkeur, maar Athletic vind ik de meest onsympathieke club van Spanje.
Over land and sea

AthleticHolanda

Citaat van: rrcg1899 op okt 24, 2014, 15:20:15
@AthleticHolanda. Dat van die vleermuizen in La Coruña is omdat in het embleem van Valencia een vleermuis zit.

Dat weet ik, vroeg me vooral af vanwaar die slapeloze nachten sinds '95, op een ander forum werd me uitgelegd dat het met de Copa finale van 1995 te maken heeft. Al met al een interessante rivaliteit tussen die twee waar ik vooraf niets van wist.

Citaat van: rrcg1899 op okt 24, 2014, 15:20:15
al vind ik het vreemd dat je je erover verbaast dat de ontvangst van Athletic in Castillië niet van harte is, dat lijkt mij niet meer dan logisch als je weet hoe in San Mamés alles wat Spaans is, wordt verwenst (en dan druk ik me nog voorzichtig uit), altijd openlijk ETA is gesteund door een deel van de aanhang (zonder dat de club daar ooit iets aan doet)

Misschien dat ik het verkeerd heb verwoord, maar over de ontvangst in Castillië verbaas ik me in de regel niet. Het was meer de gastvrijheid van de Portugezen t.o.v. Athletic en het contrast met Castillië. Vooraf was me juist (wederom) verteld dat ontmoetingen tussen Portugese en 'Spaanse' clubs vaak grimmig zijn, zowel op het veld als op de tribune. Maar misschien zit het hem in de aanhalingstekens.

Citaat van: rrcg1899 op okt 24, 2014, 15:20:15
en een beleid gevoerd wordt (enkel met Basken spelen) dat in elk beschaafd land als racistisch zou worden bestempeld, wat de propaganda van de club daar ook mag proberen van maken.

...

Sorry hoor, alle respect voor je voorkeur, maar Athletic vind ik de meest onsympathieke club van Spanje.

Zonder de hele discussie voor de zoveelste keer te willen voeren wil ik er toch graag even op ingaan om te voorkomen dat mensen onwaarheden gaan geloven.

Zoals je ongetwijfeld weet is het beleid van de cantera niet gebaseerd op ras maar op nationaliteit. Ik zie daarin geen enkele link met racisme maar ben geïnteresseerd als iemand me de mogelijke link kan uitleggen.

Onlangs debuteerde de gekleurde Jonás Ramalho in het eerste elftal van Athletic en in de jeugd spelen diverse donkere spelers. Iñaki Williams zal snel debuteren in het eerste, onthoud die naam. Het is simpelweg een afspiegeling van de bevolking van Bizkaia en Baskenland waarvan men graag de beste elf de regio ziet representeren, wat heeft dat met racisme te maken?

Daarnaast zijn het juist met name de Castilliaanse clubs waar racisme aan de orde van de dag is. Uiteraard zijn het met name de fanatieke fangroepen die hierin het voortouw nemen en kijken de clubs de andere kant op. In tegenstelling tot Athletic waarvan je het tegenovergestelde beweert. Je mag me vertellen hoe het komt dat alle verwijzingen naar ETA de laatste vijftien jaar zijn verdwenen in en rondom het stadion...?
Daarentegen heb ik met eigen ogen gezien wat er allemaal in de straatjes achter het Santiago Bernabeu staat gekalkt en wat voor vlaggen de asesinos van de Frente Atlético omhoog houden. Nog steeds... op wat voor manier wordt hier iets aan gedaan door de machtigste clubs ter wereld?

Manu Chao omschreef het jaren terug nogal duidelijk.
Citeer"Mis equipos preferidos son aquellos que no permiten entrar cruces gamadas en el estadio: el Depor, el Athletic, el Osasuna, el Marsella..."

De cruces gamadas zijn heden ten dage vervangen door de WP-vlaggen en graffiti, het is te hopen dat ook dat snel niet meer getolereerd wordt... al heb ik daar in Castillië toch zeer mijn twijfels bij.

Maargoed, ieder zijn of haar voorkeur natuurlijk.

Saltacampos

Zonder de anderen te willen vervelen met onze privédiscussie, toch nog even een paar reacties:

Ik denk dat je Castillië nogal veralgemeent ivm rechtse voorkeuren, die zijn er zeker bij de harde kern van Real en Atlético Madrid, maar anderzijds zijn er ook tal van clubs waarvan de harde kern links is, zoals Rayo Vallecano of Burgos bijvoorbeeld. Nu, voor mij één pot nat, politiek hoort volgens mij niet in voetbal thuis. Bovendien heeft Real Madrid met Orgullo Vikingo ook een harde kern die duidelijk apolitiek is.

Dat de verwijzingen naar ETA er niet meer zijn in San Mamés de laatste 15 jaar is wel heel kort door de bocht, bij elke thuiswedstrijd zijn er mensen die ongestraft spandoeken omhoog steken waarop wordt geëist dat Baskische gevangen in Baskische gevangenissen moeten zitten, wat een bekend ETA-standpunt is, want de Baskische gevangenen die niet in Baskenland in de gevangenis zitten, zijn bijna altijd ETA-gevangenen.

Het racisme geldt inderdaad niet voor donkere jongens die in Baskenland zijn geboren of opgeleid, maar als je als club in de regel geen beroep mag of wil doen op mensen die niet in Baskenland zijn geboren of als voetballer zijn opgeleid, sluit je uit op basis van een principe dat racisme of discriminatie heet, iets wat in de meeste landen bij wet verboden is. Ik vind dat je mensen moet beoordelen op het feit of ze het voetballend niveau halen en niet of ze hier of elders zijn geboren, dan beoordeel je op talent en niet op afkomst.

Nu ja, ze doen maar, dank zij dit stompzinnige beleid heeft de club sinds 1984 geen enkele trofee gehaald en betaalt Athletic systematisch veel te veel voor vaak middelmatige spelers die toevallig Baskische roots hebben, het zegt voor mij veel over de engdenkende mensen die deze club leiden. Athletic is van een topclub in Spanje tot midden jaren tachtig geëvolueerd tot een meeloper die keer op keer belachelijk wordt gemaakt in de duels met de topclubs.
Over land and sea

AthleticHolanda

#2508
Citaat van: rrcg1899 op okt 25, 2014, 17:08:04
Ik denk dat je Castillië nogal veralgemeent ivm rechtse voorkeuren, die zijn er zeker bij de harde kern van Real en Atlético Madrid, maar anderzijds zijn er ook tal van clubs waarvan de harde kern links is, zoals Rayo Vallecano of Burgos bijvoorbeeld. Nu, voor mij één pot nat, politiek hoort volgens mij niet in voetbal thuis. Bovendien heeft Real Madrid met Orgullo Vikingo ook een harde kern die duidelijk apolitiek is.

In Vallekas delen ze alle ideeën m.b.t. de Spaans-Baskische politiek met de Basken en Catalanen en distantiëren ze zich overduidelijk van alles waar Castillië voor staat. Verder zijn er inderdaad enkele uitzonderingen die de regel bevestigen, laten we het houden op een verhouding van 90% (rechts, of apolitiek, zoals je het ook mag noemen) - 10% (links).

Citaat van: rrcg1899 op okt 25, 2014, 17:08:04
Dat de verwijzingen naar ETA er niet meer zijn in San Mamés de laatste 15 jaar is wel heel kort door de bocht, bij elke thuiswedstrijd zijn er mensen die ongestraft spandoeken omhoog steken waarop wordt geëist dat Baskische gevangen in Baskische gevangenissen moeten zitten, wat een bekend ETA-standpunt is, want de Baskische gevangenen die niet in Baskenland in de gevangenis zitten, zijn bijna altijd ETA-gevangenen.

Aha, daar doel je op. Goed, ik snap niet waarom onschuldige mensen gestraft moeten worden voor de daden van hun naasten.
Daarom denk ik dat dit soort acties niet vaak genoeg gehouden kunnen worden.



En volgens mij ben ik niet de enige... Een record van 130000 mensen, en dus geen etarras, trok daar onlangs de straat voor op, en de ideologie wordt gedeeld onder miljoenen mensen, ook onder Spanjaarden.



Volgens mij haal je deels bewust dingen door elkaar. Het steunen van één ETA-standpunt betekent logischerwijs niet dat iemand alle ETA-standpunten steunt. De algemene tendens is dat men in Baskenland veel ETA-standpunten steunt behalve datgene waar de meeste mensen problemen mee hebben; het geweld.

Het steunen van de 'Baskische gevangenen campagne' hetzelfde noemen als het 'openlijk steunen van ETA' is simpelweg een onwaarheid.

Het is precies wat de spelers van Athletic vaak te horen krijgen in Castilliaanse stadions, puta etarra en dat soort ongein, terwijl ze soms zelf familieleden zijn verloren door het geweld...

Daarnaast bestaat ETA al drie jaar niet meer maar is er vanuit Spanje geen enkele wil om tot vrede te komen. Dat is tevens de reden waarom ETA ooit opgericht is, de totale onwil vanuit Spanje om te praten.
Daarnaast worden Basken die hun straf hebben uitgezeten ondanks uitspraken van het Europese Hof niet vrijgelaten terwijl de moordenaars van o.a. duizenden Basken tijdens het Franco-regime nooit vervolgd zijn. Het land pretendeert een democratie te zijn maar is wars van justitiële gerechtigheid en luistert naar alles behalve naar het volk, zoals nu ook weer blijkt in Catalunya. Het is wachten totdat daar de bom barst.

Voor eenieder die meeleest en geïnteresseerd is verklaart onderstaand filmpje misschien e.e.a. m.b.t. het onderwerp (in het Engels).

https://www.youtube.com/watch?&v=Gn28ETl7Rx4

Citaat van: rrcg1899 op okt 25, 2014, 17:08:04
Het racisme geldt inderdaad niet voor donkere jongens die in Baskenland zijn geboren of opgeleid, maar als je als club in de regel geen beroep mag of wil doen op mensen die niet in Baskenland zijn geboren of als voetballer zijn opgeleid, sluit je uit op basis van een principe dat racisme of discriminatie heet, iets wat in de meeste landen bij wet verboden is. Ik vind dat je mensen moet beoordelen op het feit of ze het voetballend niveau halen en niet of ze hier of elders zijn geboren, dan beoordeel je op talent en niet op afkomst.

Goed, zijn we het er dus over eens dat het niets met racisme van doen heeft. Het zou wel netjes zijn als je het bij de feiten houdt de volgende keer.

Wat eenieder vindt mag hij of zij zelf weten, bij het gebrek aan een eigen nationaal team is er geen andere optie.

Citaat van: rrcg1899 op okt 25, 2014, 17:08:04
Nu ja, ze doen maar, dank zij dit stompzinnige beleid heeft de club sinds 1984 geen enkele trofee gehaald en betaalt Athletic systematisch veel te veel voor vaak middelmatige spelers die toevallig Baskische roots hebben, het zegt voor mij veel over de engdenkende mensen die deze club leiden. Athletic is van een topclub in Spanje tot midden jaren tachtig geëvolueerd tot een meeloper die keer op keer belachelijk wordt gemaakt in de duels met de topclubs.

Athletic leidt zelf spelers op en betaalt zelden teveel. Als ze al teveel betalen verkopen ze ook voor teveel.

In Bilbao is trots nu eenmaal belangrijker dan prestaties. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft, met een bijeengekocht vreemdelingenlegioen zonder enige affiniteit met de eigen supporters prijzen winnen of met spelers die zijn zoals je zelf bent zover mogelijk komen.

Volgens mij zou vrijwel elke supporter het liefst zien dat zijn of haar team met voornamelijk 'eigen' jongens speelt, anders valt het nauwelijks te verklaren waarom dit soort spelers bijna altijd de publiekslievelingen zijn.

Saltacampos

#2509
@AthleticHolanda, ik ga er verder niet meer op in gaan, ik wil de anderen niet vervelen met welles nietes spelletjes tussen ons, ik denk dat dat het doel niet is van dit forum, dat betekent niet dat ik vind dat je gelijk hebt of dat ik geen argumenten meer heb. Je hebt uiteraard recht op je eigen mening, ik heb de mijne en die is helemaal anders, no hard feelings, maar case closed wat mij betreft.

On topic:

Vanochtend om 10u was ik -samen met vijf andere toeschouwers- aanwezig bij het duel in de reeks 3de reserven A van de KBVB tussen Jago Sint-Amandsberg en DKW Evergem "B". Jago is een nieuwe club in het Gentse voetballandschap die ontstond in de zomer van 2014 toen misnoegde ouders in samenwerking met de al even ontevreden jeugdafdeling van Azalea Sport, besloten een eigen club op te richten. De aanleiding waren de plannen om de jeugdafdeling naar het vijf kilometer verderop gelegen Destelbergen te verhuizen, terwijl de ouders de club voor hun kinderen in hun eigen buurt wilden houden. Voorlopig speelt Jago daar echter niet, men bespeelt het stadion van de Universiteit Gent aan de Noorderlaan.

Toevallig is dit het stadion waarin ik eind jaren zeventig of prille jaren tachtig mijn eerste voetbalwedstrijd zag. Mijn vader (absoluut geen voetballiefhebber) nam ons op een druilerige zaterdagochtend mee naar een wedstrijd tussen de Universiteit (waar een aantal van zijn collega's speelden) en een ander team dat ik me niet meer herinner uit de toen nog bloeiende corporatieve reeks van de KBVB. Het stadion is sindsdien gelukkig nagenoeg onveranderd gebleven (enkel een deel van het dak van de tribune is volgens mijn herinnering verdwenen) en ik heb logischerwijze een boontje voor dit terrein. Gezien Jago er nu tijdelijk speelt en het een heerlijk zonnige zondagochtend in de herfst was, fietste ik er naartoe.

De wedstrijd had weinig om het lijf, Jago was niet erg sterk en het derde elftal van DKW Evergem was onnoemelijk zwak, volgens mij zijn de meeste clubs in de vele liefhebbersverbonden die Vlaanderen rijk is, beter. Bij de rust stond het 2-0 en bij het eindsignaal 6-0. In de eerste helft kreeg de eenzame spits van DKW nog dé kans op een eerreddende treffer toen de doelman hem per abuis in het strafschopgebied de bal toespeelde, maar zijn schot was zo slap dat de keeper de bal met de binnenkant van de voet kon stoppen, als gold het een terugspeelbal.

Een paar foto's:





Over land and sea

KRCM1904

#2510
Afgelopen weekend 2 wedstrijden van de 6de ronde van de Coupe de France bijgewoond.

Zaterdag ging ik naar Maubeuge (dicht bij de Belgische grens, niet ver van Bergen/Mons), het locale US Maubeuge ontving er US Biache in het Stade Léo Lagrange.  Echt een oubollig, aftands stadion, dat wel meer dan een likje verf kon verdragen.  Het maakte op mij ook wel een kille, sfeerloze indruk, maar daar zal de atletiekpiste rond het veld ook wel veel mee te maken hebben gehad. De wedstrijd zelf was nog behoorlijk.  Maubeuge dat favoriet was, kwam 1-0 voor, maar de bezoekers konden het evenwicht herstellen, 1-1, toch was de thuisploeg duidelijk de betere ploeg en liepen ze terug 2-1 uit.  De bezoekers kregen nadien een uitstekende mogelijkheid op de gelijkmaker, maar omdat hun spits iets te egoïstisch was, werd deze uitstekende kans verknoeid en meteen daarna viel aan de overkant de 3-1 en de match was dan ook gespeeld.  De veer was gebroken bij de bezoekers en Maubeuge liep verder uit tot 4-1, wat dan ook de eindstand was.  Opvallend ook was dat in het stadion geen drankgelegendheid was, tijdens de rust zocht praktisch iedereen het club house op dat net buiten het stadion lag.

Zondag ging ik het iets verder zoeken, iets voorbij Lens ligt Saint-Pol-sur-Ternoise.  Het plaatselijk US Saint-Pol ontving er US Boulogne CO in het Stade de la Cavée.  Boulogne is één van mijn favoriete Franse clubs en ook de naam van het stadion (uitspraak Stade de la KV deed me denken aan mijn Mechelse aartsrivaal) deden me overtuigen om voor deze wedstrijd te kiezen.  Het stadion was zoals ik eigenlijk verwacht had erg klein, maar had wel zijn charme.  Alleen jammer dat er enkel publiek kon, langs één lange zijde en achter één doel.  Maar niettemin maakt de plaatselijke jeugd er een sfeervolle wedstrijd van.  Boulogne begon erg gemotiveerd en scoorde al na enkele minuten de 0-1. De locale doelman zag de bui al hangen en gaf al vlug de ballenrapers de opdracht om niet te vlot de ballen terug te bezorgen.  Niettemin dat Boulogne geregeld de neus aan het venster stak, bleef de 0-1 vrij lang op het scorebord.
Saint-Pol had het moeilijk om aanvallend iets te tonen, maar tegen het spelbeeld in, viel vlak voor de rust de onverwachte 1-1.  Het stadionnetje ontplofte als het ware en iedereen begon er terug in te geloven.
Na de rust nam Boulogne opnieuw het initiatief, maar snel scoren lukte nu niet.  Het had wel het geluk dat de scheids, na een vrij onschuldig handspel, de bal op de stip lag. De thuisdoelman koos echter voor de goede hoek en redde de strafschop, maar in de rebound ging die toch nog in het net, 1-2.  De thuisploeg kreeg mentaal een tik en Boulogne bouwde zijn voorsprong verder uit. Vrij vlug na elkaar volgde de 1-3 en de 1-4. De thuisploeg verloor dan nog een speler na een 2de gele kaart en uiteindelijk eindigde de wedstrijd op 1-5.  De Boulogne-spelers vormden nog een erehaag voor de moedige thuisploeg, die onder luid applaus de kleedkamers opzochten.
Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

AthleticHolanda

#2511
VCA uit Sint-Agatha (onder de rook van Cuijk) speelde altijd in Zuid II tot twee seizoenen geleden, toen besloten ze de stap naar het zaterdagvoetbal te maken. Omdat dat in Zuid II niet bestaat werden ze bij Oost gevoegd en kwamen ze bij Gelderse teams. Zo spelen ze niet meer tegen clubs zoals De Zwaluw en SIOL die slechts enkele kilometers verder liggen, maar o.a. tegen clubs uit Wageningen, Arnhem en vandaag Rhenen. VCA speelde in Zuid II altijd in de Vijfde of Zesde klasse, het laagste en op een na laagste niveau dus. Door de overstap 'promoveerden' ze naar de Vierde Klasse maar dat is echter wel het laagste niveau in Oost.

Belangrijkste motief voor de overstap was dat VCA nu de enige zaterdagclub in de regio is en daarvan hoopt te profiteren door mensen te trekken die op zondag vrij willen zijn. Zo zijn er in deze regio spelers met die wens evenals toeschouwers. Daarmee hoopt de dorpsclub kwalitatief en kwantitatief wat te groeien.

In het debuutseizoen eindigde VCA op een vijfde plaats van onder. Vorig seizoen werd VCA zesde maar werd de competitie slechts door negen elftallen uitgespeeld. Nu spelen ze in een competitie met twaalf teams. Voorafgaand aan dit duel is VCA nog ongeslagen, evenals koploper Candia'66 uit Rhenen dat op bezoek komt. VCA speelde al drie keer gelijk, Candia pas een keer waardoor het verschil vier punten is. Als Candia wint pakken ze de periodetitel, bij puntverlies van Candia kan Dodewaard bij winst de periode winnen.

Gedurende grote delen van de wedstrijd domineerde Candia maar VCA was het meest doelgericht. Na een vroege voorsprong maakte Candia gelijk en waren ze dichtbij een voorsprong. Na rust vond VCA uit de eerste counter meteen weer het net. Nadat Candia inmiddels voor de derde keer de lat raakte scoorde VCA uit een corner en liepen de frustraties hoog op. Een hele smerige overtreding (stomp in de maag) van Candia's spits werd over het hoofd gezien door de scheidsrechter en leidde tot veel commotie. De punten bleven echter in Sint-Agatha waardoor ze nu het enige team in de competitie zijn dat nog niet verloor. De periode ging echter naar Dodewaard dat drie punten voorsprong heeft. VCA moet eveneens Wageningen en Candia nog steeds voor zich dulden.

Negenenvijftig toeschouwers zagen deze topper die onder prachtig nazomerweer werd afgewerkt. Kwalitatief lijkt VCA in haar derde seizoen op zaterdag dus inderdaad stappen te gaan zetten, kwantitatief blijft dat nog een beetje achter.



Een uur na affluiten in Sint-Agatha begonnen enkele kilometers verder over de Maas Vitesse'08 uit Gennep en Vianen Vooruit aan hun topper in de Vierde Klasse G in Zuid II. Vitesse won tot nu toe nog alle duels terwijl Vianen vier keer won en drie keer gelijk speelde. Vitesse speelde dit seizoen wel al een officieel duel gelijk, dat was twee weken geleden thuis tegen Vianen voor de beker, het duel eindigde in 1-1 maar de Limburgers namen de penalty's beter. Het gaf Vianen wel vertrouwen voor het huidige treffen tussen de nummer een en twee.

Het prachtige sportpark met de mooie naam 'de Heijkuul' stroomde vandaag vol voor dit topduel. Met alle Gennepse clubs in dezelfde competitie, iets dat voor de eerste keer ooit voorkomt, zijn ze dit seizoen enige drukte al gewend. Het feit dat deze topper naar zaterdag werd verplaatst en het feit dat Vitesse in een positieve flow zit lokte vandaag veel toeschouwers.
Met een verschil van zes punten was het voor Vianen een soort alles of niets, en dat al relatief vroeg in het seizoen. De eerste helft zat redelijk op slot maar vlak voor rust opende verdedigers Peeters de score met een afstandsschot.

Hier geen strijd meer voor de periode, die won Vitesse door het ruime verschil vorige week al. De teams maakten er een harde wedstrijd van met veel overtredingen, er werd duidelijk op het scherpst van de snede gespeeld. Halverwege de tweede helft counterde Vitesse naar de 2-0 en tien minuten voor tijd mochten ze uit een terechte penalty de 3-0 maken. Zo lijkt Vitesse op koers te liggen om rond carnaval de titel al te mogen vieren, Vianen weet nu dat het kampioenschap een illusie zal blijven en mag zich opmaken voor de strijd om plaats twee en de bijbehorende nacompetitieplaats.


hgrm

Leuk!

Door een open dag van het werk (tot 14 uur) was het voor mij lastig om een 14.30 wedstrijd te halen. Om 15.00 begon er niet zo veel, dus werd het rugby. Topploeg Hilversum nam het op tegen degradatiekandidaat Oemoemenoe uit Middelburg. De wedstrijd had niet veel om het lijf, het niveauverschil was domweg te groot. Het enige spannende was of Hilversum de 100 punten zou gaan halen. Dat lukte dus net niet, het werd 94-7 (14 tries voor Hilversum, twee gemiste conversies, één geconverteerde try van Oemoemenoe, geen penalties en geen dropgoals).
Het was mooi weer en het was leuk weer wat oude bekenden te zien. Dus al met al ook een leuke middag gehad.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

jvdreumel2

Citaat van: AthleticHolanda op nov 01, 2014, 21:40:48


Het prachtige sportpark met de mooie naam 'de Heijkuul' stroomde vandaag vol voor dit topduel. Met alle Gennepse clubs in dezelfde competitie, iets dat voor de eerste keer ooit voorkomt, zijn ze dit seizoen enige drukte al gewend. Het feit dat deze topper naar zaterdag werd verplaatst en het feit dat Vitesse in een positieve flow zit lokte vandaag veel toeschouwers.


Zelf ook een aantal keer op dat hoofdveld gespeeld. Blijft toch altijd bijzonder, voetballen in een kuil of vanaf de kantine de wedstrijd te bekijken die onder je plaatsvindt

AthleticHolanda


Het kan niet op dezer dagen, de warmste 1 november ooit, vandaag de warmste 2 november ooit. Daarom probeerde ik er maar maximaal van te profiteren door lekker amateurvoetbal te gaan kijken. Met guur en koud weer, dat logisch zou zijn in deze periode van het jaar, is dat tenslotte een stuk minder aangenaam en uitnodigend.
Een wedstrijd die al een tijdje om mijn virtuele verlanglijst staat is de derby in Eijsden. Zoals alle dorpsderby's me wel interesseren is dat in het diepe zuiden niet anders. Hier staan vv Eijsden en SV Mariadorp-Eijsden (SVME) tegenover elkaar in de Tweede Klasse, de sportparken liggen slechts zo'n honderd meter van elkaar.

Mariadorp werd ooit gebouwd als arbeiderswijk van Eijsden bij een zinkwitfabriek, maar omdat het buiten de kern van Eijsden ligt wordt het als gehucht gezien. In de loop der jaren groeide het dorp en twee dagen voordat in Eijsden in 1935 de lokale voetbalvereniging werd (her)opgericht werd SVME opgericht. Vooral als club voor de arbeiders.
Sindsdien speelde SVME doorgaans eigenlijk altijd lager dan het elitaire vv Eijsden. Tegenwoordig zijn door sociale ontwikkelingen deze verhoudingen vervaagd maar is de rivaliteit er niet minder om. In 2007 werd de derby voor het eerst sinds vijftig jaar weer in competitieverband gespeeld, dat duurde drie seizoenen. Toen degradeerde Eijsden om na twee seizoenen terug te keren, juist toen SVME degradeerde. SVME kwam echter meteen terug waardoor ze nu weer voor het tweede achtereenvolgende seizoen tegenover elkaar staan. Sinds 2007 won Eijsden vier keer, SVME twee keer en eindigde het duel twee keer onbeslist.

SVME gaat de derby vandaag in als hekkensluiter maar de coach van Eijsden waakte van tevoren voor onderschatting, 'want derby's zijn altijd wedstrijden op zich' luidde het cliché.
Enkele minuten voor de aftrap arriveerde ik op het sportpark waar het gezellig druk was. Met het houden van de jaarlijkse vriendendag lokte Eijsden alvast wat volk naar het sportpark en op een bijveld werden met Japans international en keeper van Standard Luik Eji Kawashima opnames gemaakt voor een Japanse commercial. Er was dus genoeg te doen deze middag, maar hetgeen dat echt telde was natuurlijk de derby.

SVME weerde zich kranig en kreeg in de beginfase zelfs de grootste kansen. Langzaam maar zeker nam Eijsden echter het heft in handen. Paniek in de verdediging van SVME leidde via een carambool tot een grote kans voor de thuisploeg. De spits nam de bal echter al dan niet bewust met de hand mee en scoorde. Ik stond er dichtbij en zag dat het overduidelijk hands was, evenals de grensrechter van SVME die twee meter bij mij vandaan stond. De scheidsrechter wees echter gedecideerd naar de middenstip. Dit tot grote woede en ongeloof bij alles wat SVME was. De grensrechter stormde op de scheidsrechter af die al werd belaagd door de spelers. Toen de spelers van Eijsden na het vieren van hun doelpunt terug naar eigen helft liepen en daarom de protesterende meute passeerden liep het helemaal uit de hand.

De scheidsrechter staakte de wedstrijd en niemand wist wat er nu ging gebeuren. Tijdens alle commotie vloog wel een paar keer de rode kaart omhoog...
Na een kwartier kwamen de spelers van Eijsden terug op het veld, even later gevolgd door die van SVME en als laatste volgde de scheidsrechter. Opgelopen schade: 1x rood voor SVME, 1x rood voor de elftalleider van SVME (die enkel zijn spelers tot kalmte probeerde te manen) en de grensrechter was vervangen.
In de laatste tien minuten van de eerste helft raakte Eijsden nog de lat en werd een doelpunt voor buitenspel afgekeurd.

Na rust was de eerste grote kans warempel voor SVME. Oog in oog met de keeper was het resultaat niet meer dan een corner. Al snel werden de bezoekers met een man minder echter weer terug gedrukt en niet veel later viel de 2-0. Ondertussen bleef scheidsrechter Ploegsma totaal onnodig met kaarten strooien.
Aan de 3-0 van Eijsden ging een overtreding vooraf. De scheids deed echter eens iets goeds en gaf voordeel zodat er gescoord kon worden. Hij vond het echter alsnog nodig om de dader zijn tweede geel te geven waardoor het nu elf tegen negen was. Het was vanaf nu prijsschieten voor Eijsden maar uiteindelijk wisten ze er slechts één bij te prikken.

SVME moest vandaag dus wederom de meerdere erkennen in haar grote buurman, toch zal deze nederlaag een zeer wrange nasmaak hebben. De scheidsrechter eiste een negatieve hoofdrol op en besliste door onterecht het toekennen van het openingsdoelpunt meteen de wedstrijd.
Deze wedstrijd werden er ook erg veel kaarten getrokken, ik denk minstens tien. In een derby mag het op het scherpst van de snede gaan maar ook dit toont wel aan dat de scheidsrechter het duel totaal niet aanvoelde. Erg jammer want SVME kon op basis van strijd tot dat moment goed mee.





Citaat van: jvdreumel2 op nov 01, 2014, 23:03:09
  Zelf ook een aantal keer op dat hoofdveld gespeeld. Blijft toch altijd bijzonder, voetballen in een kuil of vanaf de kantine de wedstrijd te bekijken die onder je plaatsvindt

Dat geldt voor mij ook. Ik vind het een van de mooiste sportparken uit deze regio.

hgrm

Mooi verhaal weer!

Mede dankzij het mooie weer van vanmiddag kon ook ik de roep van de amateurvelden niet weerstaan. Uiteindelijk viel de keuze op SDO uit Bussum. De van oorsprong katholieke club (toen nog RKVV SDO, waarbij SDO staat voor Samenspel Doet Overwinnen) waar Youri Mulder voor het eerst tegen een balletje trapte, is de grootste voetbalclub van Bussum. Na in het begin van de eeuw te zijn afgezakt naar de vierde klasse, nam oud-speler Rick Schipper de ploeg onder zijn hoede. Met drie promoties in drie jaar stootte SDO door naar de eerste klasse. Het bijzondere daarvan is vooral dat er weinig spelers 'van buiten' zijn gehaald en dat het team dat in de vierde klasse speelde nog grotendeels bij elkaar is.

Het debuutseizoen in de eerste klasse (2013/14) verliep boven verwachting; voor degradatie hoefde SDO eigenlijk nooit te vrezen. Dit in tegenstelling tot buurman NVC uit Naarden, dat geheel onverwachts degradeerde. Dit seizoen is de doelstelling opnieuw handhaving. Zonder Rick Schipper, die nu bij FC Hilversum traint.

De zevende speelronde van het lopende seizoen is er voor SDO één om nooit te vergeten: Doordat de Bussumers wonnen en de concurrentie punten verspeelde, stonden ze opeens alleen bovenaan. Als er vandaag opnieuw gewonnen zou worden, zou de eerste periode binnen zijn. In plaats van "handhaving" werd dat andere h-woord al gefluisterd op Sportpark de Kuil: hoofdklasse.

Tegen middenmotor De Kennemers uit Beverwijk had SDO het in de beginfase moeilijk. Naarmate de wedstrijd vorderde, kreeg SDO steeds meer grip op de wedstrijd. Na een kwartier hielp de scheidsrechter door een overtreding die al voor de 16-meterlijn was ingezet met een strafschop te bestraffen. De bal werd keihard in het dak van de goal geschoten (ongeveer zoals Seedorf tegen Turkije, maar dan onder de lat). Nog geen twee minuten later scoorde de Kennemers uit een fraaie aanval de gelijkmaker. Een even fraaie aanval aan de andere kant betekende dat beide ploegen met 2-1 gingen rusten.

In de eerste 20 minuten van de tweede helft was er maar één ploeg die voetbalde: De Kennemers. Aanval na aanval teisterde het Bussumse doel. Veel meer dan de bal wegtrappen deden de Bussumers niet zodat de aanvalsgolven elkaar steeds sneller opvolgden. Met veel kunst en vliegwerk hield men de goal schoon. Het breekpunt kwam toen de linksback van de Beverwijkers, notabene één van de beste spelers van het veld, de bal verkeerd terugspeelde. De keeper kon de bal nog wel uit de goal tikken, maar de rebound was voor SDO: 3-1. SDO kreeg meer grip op de wedstrijd en De Kennemers geloofden er niet meer in. Ondanks enkele goede kansen duurde het tot de laatste minuut totdat de (geflatteerde) 4-1 eindstand op het scorebord (handbediend door de F'jes) verscheen.

Het sportpark van SDO is niet heel bijzonder. Wel knus. Er staat een kleine tribune en verder is het veld omzoomd door bomen en heggen. Op zich prettig met de stevige wind die er vandaag stond. Bijzonder is wel dat het midden in het dorp ligt. Waar andere plaatsen de sportvelden steeds meer naar de randen van de stad duwen, houdt Bussum z'n 'groene long' intact.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Saltacampos

Gisteren was ik bij KSV Bornem-Racing Gent, eindelijk nog eens een club in nationale die ik nog niet had bezocht met de Racing. De wedstrijd was onderhoudend, technisch soms van twijfelachtig niveau, maar wel spannend. De rust kwam met 0-0, met overwicht van de Gentenaars die de paal troffen in de beste kans in de eerste 45 minuten. In de tweede helft stond het vrij snel wat tegen de gang van het spel in 2-0 voor Bornem na allesbehalve secuur verdedigen bij stamnummer elf. Racing rechtte echter de rug en nadat nog twee maal het doelhout was geviseerd, kon men de stand weer in evenwicht brengen. Beide clubs gingen nu vol voor de zege en dat leverde heel wat gevaar op aan beide kanten, Bornem leek mij de fysiek sterkere ploeg, maar er werd niet meer gescoord.

Het stadion De Breeven vond ik heel aardig voor een club op dit niveau, met een tribune aan elke kant van de lengte van het veld, op de staantribune zijn de treden beschilderd met de clubkleuren. Aan de overkant bevindt zich een zittribune. Achter één van beide doelen wordt een heuse fanshop vanuit een chalet uitgebaat door de supportersclub van Bornem, zeldzaam op niveau drie. Een geslaagd bezoek wat mij betreft, leuk stadion en dito wedstrijd.





Over land and sea

KRCM1904

Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)

wekke

Ik diende gisteren te gaan scouten bij FC Turnhout - Houtvenne. Een wedstrijd in de 1e provinciale reeks van Antwerpen. Luttele seconden na de aftrap van de 2e helft was ik getuige van één van de snelste en mooiste goals die ik ooit zag. En ik heb er beelden van....

https://www.youtube.com/watch?v=1hilWQqbcIE&feature=share

Het duurt wel even voor ze effectief de aftrap nemen.

KRCM1904

Mooie goal!

Ik ging gisteren in dezelfde reeks naar Groen rood Katelijne - SK Rapid Leest kijken.  Verdiende zege voor de thuisploeg, 3-0, maar de cijfers waren overdreven.  De bezoekers waren in het spel de evenknie, maar bakten er weinig van in de 16-meter.
Enkele van mijn foto's postte ik op  http://www.footballfans.eu/match/1479437

Laatste wedstrijd: 20/08/2023 RC Mechelen - Montignies SC A 10-0 (Croky Cup - 4e ronde)