Hoofdmenu

Spelletjes

Gestart door hgrm, dec 29, 2007, 01:48:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Blijkbaar leest en post iedereen alleen maar op het werk, zo rustig is het hier de laatste tijd....

Maar weer eens een nieuw onderwerp: Bord- en kaartspellen.
Ik heb het hier niet over de pokerrage die alweer aan het overwaaien is of over het darten, klaverjassen of zwikken in het café, maar over serieuze spellen. Zelf speel ik de laatste tijd steeds meer, vooral sinds ik me heb aangemeld op de site www.brettspielwelt.de, waar je veel spellen online kan spelen. Ik vraag me dus af of er meer spellengekken rondlopen op Waffle.

Om een idee te geven: mijn top-vijf:

1. Taipan (buiten Nederland bekend als Tichu). Van oorsprong Chinees kaartspel voor vier personen dat een mengeling is tussen klaverjassen, bridge en poker. Heeft genoeg dubbele bodems om niet te vervelen en uiterst verslavend te zijn.

2. Funkenschlag Simulatie-bordspel met als thema de energiemarkt. Onder het motto "je kunt je geld maar één keer uitgeven" probeer je de concurrentie de loef af te steken en de meeste steden van elektriciteit te voorzien

3. Auf Achse Bordspel waarbij je, in je rol als vrachtwagenchauffeur, zo veel mogelijk orders moet binnenslepen en uitvoeren.

4. Wizard Variatie op het kaartspel boerenbridge.

5. Boonanza Kaartspel waarbij je door slim te handelen zo veel mogelijk bonen moet verbouwen.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

TeeZee

Citaat van: hgrm op dec 29, 2007, 01:48:12
Ik heb het hier niet over de pokerrage die alweer aan het overwaaien is of over het darten, klaverjassen of zwikken in het café, maar over serieuze spellen.
Welke aspecten van een spelletje bepalen jouwsinziens of het een serieus spel is?

Ikzelf speel vrijwel nooit bordspellen. Niet omdat ik het niet leuk vind, maar ik ben daar gewoon niet vreselijk fanatiek in. Ik hou het bij niet-serieuze spelletjes op de Nintendo DS. Buiten dat heb ik kortdurend Trans America gespeeld, een spel waarvan ik vermoed dat hgrm het ook leuk vindt.

hgrm

Serieuze spellen zijn spellen waarbij alcohol het spelniveau verlaagt.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen