Hoofdmenu

Hoe het was

Gestart door TeeZee, apr 28, 2008, 09:26:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Saltacampos

Om even verder te gaan over sfeer, dat is vaak een momentopname en hangt van veel factoren af. In 2000 was ik in de Arena bij Ajax-Feyenoord, een fenomenale wedstrijd die als ik mij goed herinner met 3-4 door Feyenoord werd gewonnen, maar de sfeer vond ik om bij te huilen voor zo'n wedstrijd (en uit-Feyenoordsupporters werden daar toen wel nog toegelaten). Ik heb de indruk dat het nu beter is in de Arena, maar toen was het maar een mager beestje wat sfeer betreft.

Ik vind de sfeer in Engeland ook vaak erg tam, Duitsland is naar mijn ervaring meestal toch het beste wat dat betreft in West-Europa. Veel heeft wellicht ook te maken met het wegvallen van staanplaatsen en de steeds hogere prijzen.
Over land and sea

Jef400

Nou. Gisteren ging dus lekker de mist in.

Ik had via bevriende Emmen-supporters een kaartje geregeld voor Go Ahead-Emmen. Lekker ontspannen het uitvak in. Lol maken, wat zingen springen en een lekker potje kijken. Bevriest dat veld daar in Deventer. Afgelast. Dingen gebeuren. Poging 2 was De Graafschap - Volendam. Ook een lekker stukje reizen, de vijverberg is altijd wel gezellig en ook daar hoef je geen rotzooi te verwachten. Stap ik in Amsterdam de trein in, kappen de wissels er bij de ArenA mee uit. Poging 2 de mist in. Poging 3 was Dordrecht, ik snel de HSL in, mis ik nog bijna de trein omdat ik een meisje moest helpen. Het meisje vond het nodig van de trap af te donderen. Net aan de trein gehaald en op naar Dordrecht. Onderweg besloop mij een naargeestig gevoel, ik ben in Rotterdam na even wat gegeten te hebben maar omgekeerd. Ik vond het mooi geweest, de wereld steeds witter en mijn lichaam steeds kouder. Dan maar geen voetbal.

DanielsenAxedal

Jeff dat is echt zuur man
3 pogingen, leven van een groundhopper
kan soms vies tegen zitten zo
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

ALenstra

Heb dat soort dingen ook wel eens meegemaakt. Dat het anders loopt dan gedacht en dat je letterlijk geen bal ziet.

Jehoentelaar

Citaat van: RoyBouten op feb 09, 2018, 12:16:10
Hele entourage maakt een wereld van verschil. Jaren in het uitvak Feyenoord- Ajax mogen bezoeken en uiteraard ook Ajax-Feyenoord. Maar zonder uitpubliek is er echt geen reet meer aan. Begrijp ook niet dat bijvoorbeeld de fanatieke supporters van ADO liever geen uitsupporters van ons hebben dan een vol uitvak.

Geloof dat het niet aan de wil van de (fanatieke) fans ligt. Maar hoe dan ook, de wedstrijden tegen Ajax zijn door de vijandelijkheid wat mij betreft sowieso minder leuk dan tegen Feyenoord. Er is voor mij wel een verschil tussen beladen en grimmig.
Waar een wil is, is een vinck.

Instagram: @groundhopperjehoentelaar

Jef400

Citaat van: ALenstra op feb 10, 2018, 16:55:37
Heb dat soort dingen ook wel eens meegemaakt. Dat het anders loopt dan gedacht en dat je letterlijk geen bal ziet.
Nou ja, met één potje verwacht je dat nog wel. Maar als drie potten de mist in gaan.

hgrm

Heb het ook wel eens gehad. Eind vorig jaar, tijdens het sneeuwgebeuren.

Voor de krant moest ik naar Eemdijk-Ajax, maar die lag er 's ochtends al uit. Dan maar naar Huizen. Toen ik aankwam, was ie net afgelast. En 20 minuten later bij IJsselmeervogels van hetzelfde laken een pak.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Semper Fidelis

Door de afgelasting van Go Ahead Eagles - FC Emmen er last-minute voor gekozen om naar VfL Osnabrück - Chemnitzer FC te gaan. Met een doelpuntenfestijn en een 6-1 overwinning voor de thuisploeg heeft dit alternatief absoluut geen windeieren gelegd.

Saltacampos

#4898
Citaat van: Jef400 op feb 10, 2018, 12:35:43
Nou. Gisteren ging dus lekker de mist in.

Ik had via bevriende Emmen-supporters een kaartje geregeld voor Go Ahead-Emmen. Lekker ontspannen het uitvak in. Lol maken, wat zingen springen en een lekker potje kijken. Bevriest dat veld daar in Deventer. Afgelast. Dingen gebeuren. Poging 2 was De Graafschap - Volendam. Ook een lekker stukje reizen, de vijverberg is altijd wel gezellig en ook daar hoef je geen rotzooi te verwachten. Stap ik in Amsterdam de trein in, kappen de wissels er bij de ArenA mee uit. Poging 2 de mist in. Poging 3 was Dordrecht, ik snel de HSL in, mis ik nog bijna de trein omdat ik een meisje moest helpen. Het meisje vond het nodig van de trap af te donderen. Net aan de trein gehaald en op naar Dordrecht. Onderweg besloop mij een naargeestig gevoel, ik ben in Rotterdam na even wat gegeten te hebben maar omgekeerd. Ik vond het mooi geweest, de wereld steeds witter en mijn lichaam steeds kouder. Dan maar geen voetbal.
Klote, echt jammer. Dat heb je in de winter en zeker bij avondwedstrijden. Vrijdag ook lang getwijfeld of ik op zaterdag wel naar Lens zou gaan, ik heb geluk gehad, een andere profwedstrijd 100km zuidelijker ging niet door.
Over land and sea

Jef400


Bier und Bratwurst

#4900
In Cambridge en Sheffield wel twee leuke wedstrijden gezien. De derde op t programma ging ook niet door. Hallam FC - East York Carnegie was ook afgelast vanwege een bevroren veld. Dus we waren eerder op terugreis dan verwacht. De tijd werd opgevuld in Ashford bij een Nepalees Restaurant!
Het ene stadion is het andere niet!

Langemannetje

#4901
Engeland en met name de Championship was voor mij alweer even geleden en rond de kerst vond ik het tijd worden voor een boeking. Londen had ik nu wel gezien, Liverpool en Manchester kende ik ook al. Het moest Birmingham worden. Toen ik 11 februari Villa - Blues geprogrammeerd zag staan wist ik het zeker. Daar wil ik heen!
Zondag de derby en dan vinden we voor de zaterdag ook nog wel een mooi potje in de buurt van Birmingham. Het grootste struikelblok was natuurlijk het kaartje. Gelukkig zijn de mensen hier op het forum over het algemeen welwillend, dat doet deugd. Zaterdagochtend kwam ik om 05.00 thuis van de arbeid, ik kon na 4 uurtjes alweer op voor de vlucht naar Birmingham. Je moet er wat voor over hebben.

Direct uit het vliegtuig stapte ik de taxi in naar Wolverhampton. Ik had het geluk dat ik een naar kip tandoori ruikende Indiër als chauffeur had. Compleet met tulband, welke taal hij sprak vraag ik me nu nog steeds af. De 3e rotonde werd bijna de laatste uit mijn leven omdat de heer in kwestie halverwege van baan wisselde. Ik voelde de hete adem van de abrubt remmende auto achter ons in mijn nek. De frustraties liepen zo hoog op dat meneer hevig gebarend nog even verhaal kwam halen door een paar honderd meter naast ons te blijven rijden. Ergens begreep ik hem ook wel. Anyway, welcome to the West Midlands lange!



Ik was dan ook zeer blij om, bij gezond en welzijn, de contouren van Molineux te zien opdoemen. Mooi stadion! Altijd even de plaatselijke burger testen, maar helaas. Dit was wanhopig slecht. Niet warm, rood vlees en een berg uien erop waar een paard de hik van krijgt. Het was even zoeken naar de juiste turnstile maar nadat dat achter de rug was liep ik richting mijn plek. Mijn groundhophart gaat absoluut sneller kloppen van Molineux, niet in de laatste plaats omdat ik een enorme zwak heb voor een stadion met 4 losse tribunes die verschillen in hoogte. Een stukje kneuterigheid waar ik op kick denk ik.



Na het vuurwerk voor de aftrap namen de Wolves direct het initiatief wat na een kwartier reeds resulteerde in een comfortabele 2-0 voorsprong. Vooral Cavaleiro was ongrijpbaar voor de logge verdedigers van QPR. Helaas kakten de sfeer en de wedstrijd daarna volledig in, alhoewel QPR nog dichtbij een punt was in de slotfase. Jammer, zo'n stadion verdient beter! Gaf me gelukkig wel alle tijd en ruimte om lekker om me heen te kijken. Wolverhampton zien we volgend jaar terug in de Premier League, maar of dat de sfeer verbetert valt sterk te betwijfelen.



Na de wedstrijd ging ik met de trein terug naar Birmingham in de wetenschap dat dit slechts een opwarmertje was. Zondag stond the Second City Derby op de rol! Ik besloot de zaterdagavond met een vriend uit Londen in de Turtle Bay. Helaas kwam door het slaaptekort mijn avond al om 23.00 ten einde. Ik was uitgeput en uitgedroogd en de wetenschap dat de derby al om 13.00 was maakte mij niet geruster.

De volgende dag werd ik wakker om 11 en ging ik rustig aan de slag om mezelf weer toonbaar te krijgen. Toen ik een half uur later mijn kaartje pakte zag ik tot mijn grote schrik dat de match al om 12.00 was. Ik smeet de tandenborstel uit mijn hand en rende mijn hotel uit en een taxi in. Gelukkig was ik 10 minuten voor aanvang bij Villa Park. Wát een grandioze bak! Waar mijn groundhophart sneller ging kloppen van Molineux, explodeerde het bijna van Villa Park. Ik was flabbergasted, dit komt dicht in de buurt van stadionperfectie in mijn ogen. Het was steenkoud maar toch deed het zonnetje hard zijn best op de Doug Elis Lower Stand.

Ik heb nog nooit zoveel haat van dichtbij mee mogen maken. Mooi schouwspel zo direct naast het uitvak. Voor de Bluesfans werd zelfs een buscombi ingezet, hoogst ongebruikelijk in the UK. Zegt wel wat over de haat, van beide zijden overigens. Een hoop lads die niets van de wedstrijd hebben gezien maar alleen maar naar de overkant hebben gebaard. De wedstrijd kenmerkte zich door een zenuwachtige eerste helft met weinig goed spel. Door het gelijkspel van Derby County bij Norwich had Villa de kans om plek 2 te pakken te krijgen, ook het feit dat City nog verder in de problemen werd gedrukt bij een nederlaag benadrukte nog maar eens dat er veel op het spel stond deze derby. De 2e helft zette Villa onder leiding van homegrown Jacky Grealish en Adomah aan. Albert Adomah werd na zijn goal direct 'King' Albert Adomah, de 2e goal van Hourihane was echter van koninklijke schoonheid. Wat een veeg en wat een manier om de derby naar je toe te trekken. De Villa fans stalen vervolgens de show met het ludieke 'We're going uuuup, you're going down, we're going uhup, you're going down!' Machtige humor.





Ik besloot de terugweg lopend af te leggen. Een goed uur stappen maar daar heb ik maling aan als ik in een 'nieuwe' stad kom. Een uur later was ik tot de conclusie gekomen dat Birmingham eigenlijk een foeilelijke stad is, vol met nieuwbouw en hoogbouw waar ik niets mee heb. Geen probleem, er bestaan gelukkig ook pubs waar mijn hevig aangewakkerde honger gestild kon worden. Een dubbele mixed grill verder was die honger omgezet in dorst. 4 bier verder en de anekdotes en verhalen vlogen de tafel over met mijn nieuwbakken vrienden uit Brum die ik nog steeds niet bij naam kende.

Ik blijf echter bijna nooit in 1 tent hangen. Omdat ik maandag alweer heel vroeg op moest wilde ik in de buurt van het hotel blijven. Het werd The Railway pub. Een groep van 20 Blues hoolies, waaronder een paar reusachtige Zulu's, keek me eerst raar aan waarna de onvermijdelijke vraag kwam; What side 're you up to? Villa or Blues?! Ik had ze gelukkig al vrij snel overtuigd, een tattoo van je club kan soms ook erg handig zijn. 'AFCA? You're Ajax aren't ya?' Al snel werd ik omgedoopt in Big Dutch en vlogen de rondjes Carling over tafel. Ze moesten eens weten dat ik een claret and blue scarf in mijn binnenzak had gepropt. Om 22.00 kwam de politie de tent schoonvegen en liep ik naar mijn hotel om mijn weekend af te sluiten.

Dacht ik! Toen ik de laatste hijsen van mijn sigaret nam kwam er een behoorlijk dronken vrouw uit een dikke Mercedes gestapt. Ze reed zelf nota bene. Ik maakte kennis met Eve, een zelfverklaarde millionairs daughter. Werkzaam in de cosmetica en ze zag er echt uit als een del die je het liefst helemaal uit elkaar zou willen trekken. Na verschillende keren 'I like your style baby' en 'you are so attractive' had ik plotsklaps het idee dat dit nog ging lukken ook. Toch nog maar even de Turtle Bay in dan. De cocktails die ze besteld had kregen we echter niet omdat Eve alleen maar commentaar gaf op het aanwezige personeel. Ik was er al vrij snel achter dat ik haar zsm mijn hotelkamer in moest krijgen en ik was blij dat ik al vroeg op het vliegveld moest zijn. We zijn nog een half uurtje in de shisha lounge ertegenover gaan zitten, alwaar Eve een groot betoog jegens mij hield over waarom alle donkere mensen terug moeten naar hun eigen land. Leuke bijkomstigheid; we waren de enige blanken daar...
Ik had ondertussen genoeg gehad van haar en ik zei haar dat ik ging slapen. Toen ik afrekende kwam mevrouw er toch achteraan strompelen. Zo'n nacht sla ik niet over, het aantal uren slaap stokt dan ook bij 2. Tering, wat een vrouw joh. Rest mij niets anders dan sweet memories, FCT bedankt nog voor het kaartje!
Ik ga nog even mijn mand in want vannacht mogen we gelukkig weer aan het werk.

Alaaf!
73 grounds in 14 verschillende landen

Saltacampos

Schitterend verhaal met humoristische toon, leuk geschreven!
Over land and sea

DanielsenAxedal

Langemannetje
Wat een geweldig verhaal met een geniaal einde! Heerlijk om te lezen.
Futbology: DanielsenAxedal
Twitter.com/DanielsenAxedal
Tiktok.com/@danielsenaxedal
Flawed Football: boerenkoolvoetbal.wixsite.com/website

Langemannetje

Ben ik de enige die mijn foto's niet ziet?
73 grounds in 14 verschillende landen