Steel City Derby & Deano de Held

Gestart door Joost, feb 08, 2009, 19:52:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joost

Gepakt met deken voor het geval we vast kwamen te staan in een sneeuwstorm vertrok ik vrijdag na de middag richting Antwerpen. De derby tussen de twee rivalen uit Sheffield stond op de planning en omdat het een tv-wedstrijd werd konden we op de weg terug ook de topper uit League One tussen Leicester City en Oldham Athletic meepikken.
De weervoorspellingen waren dramatisch. Honderden scholen waren dicht, de metro reed niet en bussen al helemaal niet. De nacht tevoren waren er 200 mensen uit hun auto gered in Devon omdat ze vast zaten. Niet echt een mooi vooruitzicht maar we zouden wel zien tot hoever we konden komen. Door files was ik iets te laat in Zwijndrecht en als gevolg daarvan waren we net te laat om een tunnel 2 uur vroeger te nemen. Heel vervelend dat de treinen nog maar zo sporadisch rijden. De wachttijd werd opgevuld met een 'diner'  bij de Quick, zodoende de maaltijdtijd in Engeland te kunnen overslaan.

Aangekomen in Engeland wilden we direct de sneeuwkettingen op de auto leggen. Er waren echter twee problemen. Een; we hadden geen sneeuwkettingen, twee; er was geen sneeuw. Goed, het was wat frisser dan in Noord-Frankrijk maar ook weer niet alsof morgen de Elfstedentocht gereden kon worden. Dartford werd 'genomen' en we genoten van de rijbanen bij Luton die eindelijk wegwerkzaamhedenvrij zijn. Waar we echter nog het meest van genoten was de leegte van de snelweg. De angst voor een sneeuwvlokje had heel Engeland doen besluiten thuis te blijven. We waren nog nooit zo snel in ons Travellodge bij Trowell, Nottingham.

Na een verrassend lange nachtrust stonden we om kwart na acht paraat voor de volgende drie kwartier naar Sheffield. Eindelijk zagen we de resten sneeuw langs de snelwegen liggen. Veel meer dan enkele centimeters was het echter niet. De doorgaande wegen ware dus volledig schoon. Pas in Sheffield kregen voor het eerst en ook direc laatst last van de sneeuw. Engelsen vinden het schoonvegen van hun stoep overbodig en wij, argeloze voetgangers die de auto te ver weg hadden geparkeerd, moest glibberen en glijden alvorens Bramall Lane eindelijk te zien liggen. De buitenkant beloofde al veel goeds. DutchBlade stond al in de rij voor de kaartjes.

Na een korte ontmoeting gingen ieder weer zijn eigen weg, hij met vrienden de kroeg in. Wij de gewoonlijke zaken. Rondje om 't stadion, sjaaltje kopen, pinbadge aanschaffen etc. Het was nog vroeg maar besloten wel al het stadion in te gaan.

Dutchblade had voor ons kaartjes gekocht in een van de hoeken op de bovenste ring. Briljante plaatsen. Geen paal voor ons neus, schitterend uitzicht op 'The Kop' en zicht op de uitfans die op de lower tier achter het doel zaten. De stewards waren vriendelijk en de pies smakelijk zodat toen de wedstrijd begon we al content waren.

De eerste ontmoeting dit seizoen had Wednesday gewonnen op Hillsborough en als ze hun goede vorm doorzetten en vandaag zouden winnen dan was het voor het eerst sinds 1913-1914 dat Wednesday de dubbel zou doen. De laatste tonen van de Greasy Chips Butty Song waren het stadion nog niet uit toen de uitfans al konden juichen. O'Conner zag Gray vrijstaan rechts op de punt van de zestien, hij legde de bal naar het midden toe waar Tommy Spurr eenvoudig binnenknalde. We waren 46 seconde bezig.

United was genoodzaakt direct aan te vallen en vier minuten viel al de gelijkmaker. Bij een verre ingooi ging iedereen omhoog maar kopte alleen Lupoli de bal ook echt. Zijn poging ging onderkant lat en een centimeter of 30 over de lijn. Het kon weer opnieuw beginnen.

Wednesday was de ploeg in vorm en voetbalde erg lekker, de bal ging goed rond. United speelde verschrikkelijk voorspelbaar. Alleen maar lange ballen en veel passes langs de zijlijn waar een der spitsen achteraan moest. Kreeg United de bal op de andere speelhelft in bedwang dan werd er wel wat goeds mee gedaan en enkele schoten gingen vlak naast. Toch had Wednesday veruit de overhand. Tudgay beloonde dat met een waanzinnig schot van 35 meter. Kenny ging gestrekt naar de hoek maar de bal zeilde over 'm heen en ging binnenkant paal binnen.

Het spelbeeld bleef de rest van de helft hetzelfde met Jermaine Johnson van Wednesday als uitblinker. Na rust zakte Wednesday terug en mocht United iets vaker het doel bestormen. Ondanks twee grote kansen scoorde de ploeg niet meer. Wednesday kreeg op de counter ook goede mogelijkheden en speelde vooral slimmer. United was ideeƫnloos en de uiteindelijke 1-2 zege was verdiend.

De sfeer was prima van Wednesdaykant, niet gek aangezien ze lang voorstonden en voor het eerst in 95 jaar de dubbel pakten. Ik had flink wat verwacht van de Kop van United maar ze stelden best teleur.




























De wandeling naar de auto duurde wat korter omdat de stoeppen al wat ontdooit waren. We hadden alle tijd om het uur naar Leicester te rijden omdat er pas over 2 en een half uur werd afgetrapt. Het Walkers Stadium was snel gevonden en precies zoals verwacht. Een vrij karakterloos stadion dat precies aan de eisen van de club voldoet. Nergens geblokkeerd zicht, alles overdekt en daarnaast slechts op steenworp afstand van Filbert Street.

Leicester City speelt dit seizoen voor het eerst in haar bestaan op het derde niveau. Direct terugkeren was het devies en dit lijkt te gaan lukken. De Foxes staan 10 punten los van nummer 2 en al 14 van een niet-directe promotie plaats. Oldham doet het dit seizoen ook prima en strijdt mee voor een play-off plaats.

Een of andere lokale krant had in samenwerking met de club vouchers uitgegeven waarmee je goedkoop kaartjes kan aanschaffen. Niet-lokalen konden e-mailen. Zo gevraagd zo gedaan dus voor 8 ponden en 72 pence zaten we op een schitterende plek. Lange zijde, vlakbij de uitsupporters. Normaliter kost het daar dertig pond.

In de basis bij Oldham is sinds twee weken een plekje ingeruimd voor Dean Windass. Ooit speelde hij met Bradford op het hoogste niveau en afgelopen juni schoot hij Hull City naar de Premier League. Bij de Tigers is zijn speeltijd echter gering maar bij Oldham is hij de grote man. Vorige week maakte hij al de winnende en ook in deze wedstrijd strooide hij met mooie passes. En dat op zijn 39ste!

Maar zoals een ervaren rot als Windass vast ook zag waren de verdedigingen van beide teams oppermachtig. Leicester vond in de eerste helft 1 opening toen de bal binnenkant paal er weer uit sprong. Vlak voor het rustsignaal was er een onoplettendheid van de Oldham verdediger maar deze kans werd van de lijn gehaald. Al bij al geen heel vervelende wedstrijd maar om nu te zeggen dat het sprankelend en schitterend was gaat te ver.

Na rust zette deze trend zich aanvankelijk voort tot minuut 56. Eindelijk weet Leicester City een nieuwe opening te vinden en League One topscorer Fryatt mag alleen op de keeper af. Deze haalt Fryatt neer en mag inrukken. Tot ieders verbazing is er op de bank geen plotse paniek maar haast Windass zich naar achteren om het shirt over te nemen. Zo'n legende zien scoren zou geweldig zijn, hem in het doel als reservedoelman is uniek.

Zijn eerste taak was het tegenhouden van de penalty, daar hoefde hij geen moeite voor te doen want Fryatt schoot naast. Leicester haaste zich om te scoren en de fans begonnen al shoot te roepen zogauw de middenlijn was gepasseerd. Maar Windass hield zich sterk en hield een goede kans eruit. Bij corners was hij niet zo zeker en dat leverde flink wat chaos op. Erin ging de bal niet.

Oldham had ondertussen de moed verzameld weer aan te vallen en was in het laatste kwartier zowaar driemaal ontzettend dicht bij een doelpunt. Ik wil zelfs stellen dat Oldham in dat kwartier minstens tweemaal moet scoren. Dat gebeurt echter niet en het eindigt op nul nul. De tweede helft was het aanzien meer dan waard geweest dus we waren zeker niet ontevreden.

Het stadion is standaard en niet bijzonder. De sfeer was uitstekend door de mooie interactie tussen uit en thuisfans waar we vlakbij zaten.

Na het laatste fluitsignaal haastten we ons richting uitgang en omdat alle Engelsen nog steeds thuiszaten waren we ruim op tijd weer in Dover. Daar moesten we helaas een dik uur wachten. Uiteindelijk nam ik om 3 uur afscheid van de andere in Zwijndrecht en lag ik zeventig minuten later al lekker in een warm bed.



























TeeZee

Het gaat weer kriebelen bij het zien van dit soort foto's en het lezen van het verslag. Toen ik zelf op Bramall Lane was in augustus j.l. bedacht ik me dat het stadion behoorlijk wat lawaai zou moeten kunnen vasthouden, waardoor het nog intenser aandoet. Hoe was dit in de praktijk?

Hielke

Erg leuk verslag. Aan de hand van de foto's kan ik niet echt opmaken waarom je het stadion van Sheffield meer waardeert dan dat van Leicester, terwijl ik niet gek veel verschil zie.

Citaat van: Joost op feb 08, 2009, 19:52:04Zo'n legende zien scoren zou geweldig zijn, hem in het doel als reservedoelman is uniek.

Dat is geluk hebben inderdaad. Prachtige voetballer die ik na zijn gouden goal op Wembley uit het oog was verloren. In 2006 was ik bij West Ham en hoopte enorm dat Sheringham nog even op zou draven. Dat gebeurde in de vorm van een weinig verheffende invalbeurt, maar ik was al lang tevreden.

Joost

Citaat van: Hielke op feb 08, 2009, 20:40:31
Erg leuk verslag. Aan de hand van de foto's kan ik niet echt opmaken waarom je het stadion van Sheffield meer waardeert dan dat van Leicester, terwijl ik niet gek veel verschil zie.

Dat is geluk hebben inderdaad. Prachtige voetballer die ik na zijn gouden goal op Wembley uit het oog was verloren. In 2006 was ik bij West Ham en hoopte enorm dat Sheringham nog even op zou draven. Dat gebeurde in de vorm van een weinig verheffende invalbeurt, maar ik was al lang tevreden.

Niet gek veel verschil? Bramall Lane bestaat uit vier verschillende tribunes en straalt sfeer uit. Er zijn ook allerlei opvallende elementen. Het Walkers Stadium is een rechttoe rechtaan ovaaltje.

Joost

Citaat van: TeeZee op feb 08, 2009, 20:02:15
Het gaat weer kriebelen bij het zien van dit soort foto's en het lezen van het verslag. Toen ik zelf op Bramall Lane was in augustus j.l. bedacht ik me dat het stadion behoorlijk wat lawaai zou moeten kunnen vasthouden, waardoor het nog intenser aandoet. Hoe was dit in de praktijk?

Wanneer de Sheffield United fans kabaal maakten dan bleef het erg goed hangen. Bij het Walkers Stadium was dit overigens ook het geval.

Louk

Leuk verslag, prachtige foto's. Verbazingwekkend dat je voor de derby aan 't stadion nog kaarten kon kopen, of had je die vooraf besteld?

Joost

Citaat van: Louk op feb 09, 2009, 10:32:56
Leuk verslag, prachtige foto's. Verbazingwekkend dat je voor de derby aan 't stadion nog kaarten kon kopen, of had je die vooraf besteld?

Die waren vooraf geregeld door een Nederlandse Sheffield United fan.

TeeZee

Ik krijg het idee dat je de Steel City Derby op Hillsborough als beter hebt ervaren dan die op Bramall Lane?

Even over deze foto:

Ik zie dat enkele rijen fans in een tent zitten, is dit om te voorkomen dat ze troep op zich gegooid kijgen o.i.d.?

Joost

Het is geen tent, het is een afscheiding om ervoor te zorgen dat de thuisfans de uitfans niet ondergooien met vanalles en nog wat. Vandaar ook de eerste twee rijen die afgezet waren.

Het jammere aan beide wedstrijden was dat de uitploeg veel beter was maar dat de een me beter beviel dan de ander, nee.