Wekke - foto's en verslagen

Gestart door wekke, jan 16, 2012, 20:27:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wekke

#630
02-09-2018 KAC Betekom – K. Lyra Lierse 3-4; 3e Amateur

Na de bekeruitschakeling op Wijgmaal duurde het bijna een maand voor Lyra Lierse nog eens een officiële partij moest spelen. De periode werd opgevuld met enkele oefenpartijtjes, maar het gevoel was niet hetzelfde. Alles rond Lyra Lierse is nog nieuw, spannend en in de twee bekerwedstrijden konden we al eens proeven van al het lekkers dat een amateurclub toch wel te bieden heeft. Als je dan een maand moet wachten dan lijkt dat eeuwig te duren. Iedereen keek dan ook uit naar zaterdag 1 september. Onze allereerste competitiewedstrijd.

Die allereerste partij ging door op het terrein van KAC Betekom. KAC Betekom is een promovendus dit seizoen. Het voetbalde in de jaren 70 en 80 regelmatig in de nationale reeksen, maar in 1986 zakte Betekom verder weg in de provinciale reeksen. In 2015 speelde het kampioen in eerste provinciale en mocht zich zo na bijna 30 jaar weer opmaken voor nationaal voetbal. Twee seizoenen later was dat sprookje weer afgelopen, maar vorig seizoen speelde het wederom kampioen. Het gaat best goed met de club en de gemeente investeert fors in de infrastructuur met onder andere een gloednieuwe kantine en een kunstgrasveld. KAC Betekom had de pech dat die kantine nog niet gebruiksklaar was voor de start van de  competitie. Ze konden het nochtans goed gebruiken gisteren. Ik schat dat er tussen de 800 en 900 toeschouwers afgekomen waren op deze partij. De helft daarvan was afkomstig uit Lier.

De spelers betraden het veld en de nodige pyrotechnische materialen werden ontstoken. Het gaf Lyra Lierse duidelijk een boost. De pallieters wervelden over Betekom en in de tweede minuut maakte Lambreghts al de 0-1. Lyra Lierse bleef kansen creëren en in de 12e minuut speelde Flebus enig mooi Nijs aan en die laatste maakte er 0-2 van. Het feestje werd al ingezet, dit werd een ware walk-over. Niets was minder waar. Op het half uur kwam Betekom plots weer in de match. Een bal week af en hobbelde knullig voorbij doelman Maes. De aansluitingstreffer gaf de thuisploeg vleugels en ze overpowerden het Liers middenveld. Een eerste waarschuwing zoefde net naast de paal. De tweede waarschuwing was wel prijs. Een schot week af en belandde in doel, 2-2. De doelpuntenmaker vond het nodig om de supporters van Lyra Lierse uit te dagen. Arme domme jongen. Hij besefte blijkbaar niet dat er geen hekken zijn en hij tien minuten later door het publiek moest gaan om de aftandse kleedkamers te bereiken. Het leverde hem logischer wijs de nodige verwensingen op. Al een geluk dat er geen supporter even dom was als de speler zef want voor hetzelfde geld krijgt hij een trap onder z'n kont. Maar goed, de eerste helft was nog niet ten einde en Lyra Lierse was hopeloos de kluts kwijt. Betekom kopte de volgende kans op de paal en de rebound werd onbesuisd over getrapt. In de 40e minuut waande iedereen zich plots bij een Champions League wedstrijd. Een perfecte voorzet vanop rechts. De spits springt op en met een halve omhaal poeierde hij de bal in doel. Weergaloze goal die je niet verwacht op dit niveau. En zo stonden we plots 3-2 in het krijt. Betekom bleef komen en we bibberden richting rust.

Na de pauze moest Lyra Lierse uit een ander vaatje tappen en dat lukte. De rug werd gerecht en de spelers gingen er vol voor. Betekom bleef echter een taaie klant en counterde gevaarlijk. Het leverde een erg aangenaam kijkstuk op en de goal kon elk moment vallen. De vraag was enkel in welk doel het zou worden. Iets na het uur viel de goal en ze viel aan de, voor ons, juiste kant. Nijs trapte de 3-3 tegen de netten. De supporters hadden al de nodige sfeer gecreëerd, maar nu gingen de decibels helemaal de hoogte in. Het bleef wel opletten voor Betekom dat van tijd tot tijd zijn neus aan het venster stak. Een kwartier voor affluiten was het weer aan Lyra Lierse. Cloetens zette de bal voor en de mee opgerukte Balbi knalde binnen! 3-4! De spelers vlogen richting supporters. Iedereen leek gek te worden. Wat een zotte taferelen die je niet snel verwacht in 3e amateur. Het restant van de partij bleef nagelbijtend spannend. Lyra Lierse liet enkele keren de beslissing liggen en aan de overzijde hield Maes ons recht. De scheids genoot duidelijk ook van de partij en vergat zijn klok na te kijken. De minuten tikten weg en de partij bleef maar duren. In minuut 98(!) kreeg Betekom dan nog eens dé kans op de gelijkmaker. Eerst dacht ik dat de scheids de bal op de stip legde, maar de handsbal was net buiten de grote rechthoek. In minuut 98 een vrijetrap tegen bij een 3-4 voorsprong. Niet goed voor een mens zijn hart. Betekom trapte de bal in de muur en luttele seconden later floot de scheidsrechter de partij dan toch af.

Wat dan volgde, was helemaal van de pot gerukt. Nog meer pyro en de spelers die liederen begonnen in te zetten. Blijkbaar hadden ze er zelf gemaakt op stage. Toppers! Het feestje ging nog lange tijd door, tot aan de kleedkamers. Dit is amateurvoetbal op zijn best. Geen restricties, geen gedoe, een dichte band met spelers en iedereen bij de club en een knotsgekke match die alle kanten op kon. Volgende week de eerste thuismatch tegen KVK Tienen. Hopelijk trekken we de lijn door.



wekke


wekke

09-09-2018 K. Lyra Lierse – KVK Tienen 0-3; 3e Amateur B

Enkele maanden geleden begon het me op te vallen dat er eentje dezelfde liefde voor het voetbalspelletje begint te ontwikkelen, namelijk mijn neefje Levi (6 jaar). Eindelijk nog iemand met die interesse want hoe je het ook draait of keert, ik ben de enige. Mijn broers en ouders hebben helemaal niets met het voetbal. Al zal mijn moeder wel al eens naar een wedstrijd van de Rode Duivels kijken, zeker als ze weet dat ik in de tribunes zit. De laatste maanden van het vorige seizoen begon Levi te vragen om mee naar het voetbal te gaan. Nonkel Wesley en Levi (en later hopelijk ook nichtje Ella) samen naar de Lierse,. Ik had het fantastisch gevonden. Het ging echter slecht met de Lierse en om zulke kleine kinderen mee naar een vurig en emotioneel Lisp te nemen, leek me niet het allerbeste idee. Hoe het met Lierse afliep, weten we ondertussen allemaal, maar Levi's voetbalinteresse bleef stijgen. Ik herken mezelf in die kleine rakker. De sfeer, de stadions, de spelers, ... het blijft hem bij en hij wil voordurend alles weten. Ik wakker dat dan natuurlijk nog aan door zijn eerste Panini boek en stickers te kopen. Het WK en de glansprestatie van de Rode Duivels deden de rest.

In het begin van de zomer zat ik achter mijn computer klaar om een seizoenskaart van Lyra Lierse te kopen. Ik kocht prompt ook een seizoenskaart voor Levi. Zo is hij nu de trotse eigenaar van de allereerste kinderseizoenskaart van Lyra Lierse. Zondag was het dan eindelijk zover, zijn eerste wedstrijd. Tevens ook de allereerste thuiswedstrijd van Lyra Lierse. Een ideaal moment om hem een eerste keer te laten proeven van de beleving. Zeker omdat de club voor tamelijk wat randanimatie had gezorgd. Die eerste thuiswedstrijd moest een familiedagje worden. Het was even wennen voor Levi. Het was erg druk en mensen die hij niet kende, kwamen een praatje slaan met nonkel Wesley. Al snel had hij echter het springkasteel in het vizier. Zodoende stond ondergetekende anderhalf uur lang naast een springkasteel te kijken hoe het bengeltje zich amuseerde. Geen langgerekte pre-match analyses rond de toog, geen zenuwen voor die allereerste thuiswedstrijd en geen allereerste kijkje in onze "nieuwe" thuishaven. En ik genoot er elke seconde van. Ondertussen waren Chari, Smiths en de driejarige Liv ons komen vervoegen. De kick-off naderde en we gingen een goed plekje uitzoeken. Nu ja, Levi ging een goed plekje uitzoeken. In een rotvaart sleurde hij me dwars door het volk aan de zijkant, knal door de spionkop achter het doel (ik kon amper een groet uitbrengen naar mijn vrienden) en helemaal naar de overzijde. De knaap had gekozen. Een rustiger plekje aan de zijkant van het terrein én in de schaduw. Verre van een slechte keuze. Het grootste deel van de 2.000 toeschouwers stonden aan de overzijde en de zon scheen ondertussen fel.

De wedstrijd stond op beginnen. Spandoeken werden bovengehaald, rookpotten ontstoken en de spionkop liet zich vocaal gelden. Levi keek de ogen uit. "Ik kan de rook proeven, nonkel Wesley!" Wat volgde was 45 minuten lang een spervuur aan vragen. Hij gaf zijn ogen de kost. Hopelijk zag hij ook de schoonheid van het aftandse stadionnetje. Ik viel wel twee keer door de familiale mand. "Dat is een kaart hé scheids!" Het was sterker dan mezelf en Levi snapte er niets van. "De anderen zijn wel beter he?" De bengel had gelijk. KVK Tienen, de tegenstander van vandaag, was een klasse te sterk. Het degradeerde vorig seizoen uit 2e amateur en heeft de ambitie om direct terug te promoveren. De spelers van Lyra Lierse streden wel, maar tegen zo'n tegenstander moet je zelf top zijn. Dat waren ze niet. Misschien onder de indruk van de omstandigheden, maar toch vooral te slordig in het spel. Vlak voor het rustsignaal drukten ze Tienen wel even tegen hun doel, kansen kwamen er echter niet uit voort. De bezoekers leidden bij de rust dan ook verdiend met 0-2.

Over de tweede helft kan ik enkel zeggen dat het 0-3 werd. Het voetbal moest plaatsmaken voor meerdere frituursnacks en drankjes. Als we 10 minuten op de tribune stonden dan overdrijf ik. En eerlijk gezegd, maakte ik me er niet druk in. Het was een andere beleving dan ik gewoon was, maar het was vooral Levi's dag. Zijn eerste ervaring met het voetbal. Dan schuif ik met plezier (en vrij makkelijk) mijn vurig supportersbestaan opzij. Maar nog niet elke week. Levi is nog niet klaar om 90 minuten met de wedstrijd bezig te zijn (en een avondwedstrijd gaat nog te vermoeiend zijn) en nonkel Wesley is nog niet klaar om elke week zijn plaatsje in de spionkop op te geven. Een seizoen lang zullen de zondagmiddag wedstrijden een familiaal karakter hebben, de zaterdagavondwedstrijden zijn dan weer voor de vurige kant van mezelf. Samen groeien naar het idee om op termijn wekelijks te gaan kijken.  Ik hoop althans dat zijn interesse blijvende is. Niets mooiers dan clubliefde en het tribuneleven. Want hoe je het ook draait of keert, in al die jaren op de tribunes maakte ik veel vrienden, dronk ik mijn eerste biertjes, werd ik enkele malen verliefd en heb ik ontelbare anekdotes te vertellen. Ik hoop dat hij dat alles ook mag ervaren. Maar eerst mag hij nog lang genieten van het randgebeuren, het springkasteel en zijn frietjes.









cafebac

Mooi verhaal :)
Ik was zondag ook last-minute in Berlaar. Arriveerde 20 minuutjes voor de aftrap en moest behoorlijk ver weg parkeren waardoor ik maar net op tijd binnen was. Inderdaad een prima, knusse amateurground. Er was goed uitgepakt qua vertier op het pleintje grenzend aan het veld. Met de aanwezigheid van alle jeugdploegen waren uiteraard ook alle ouders aanwezig. Wat dat betreft met het mooie weer erbij absoluut prachtig ingespeeld om van deze eerste thuismatch een hele positieve dag te maken.

Wel een aantal zaken vielen me op:
-Eigenlijk geen oude Lierse of Lyra attributen, wel al heel veel t-shirts en sjaals in de nieuwe kleuren
-Jullie zongen meermaals het "Don't take me home" van Euro 2016, een bewuste verwijzing dat jullie vrijwillig jullie thuis achter je gelaten hebben? En het lijkt me dat er toch wel een wens gekoesterd wordt om op termijn een eigen terrein in Lier te bemachtigen?
-Ik vond Den Berg met de fanatieke boys langs de zijlijn toch wel heel tof, dat zie je niet op veel plekken. Is er bewust voor gekozen om from scratch te beginnen en nu achter de goal te posteren?

ik ben in ieder geval erg benieuwd wat het project de komende periode gaat brengen. Lyra Lierse is hoe dan ook een traditieclub en schaar ik nu een beetje in het rijtje met Racing Mechelen, FC Luik, Olympic. Ik ga het wel volgen. Zal binnekort ook even mijn foto's delen.

Ik zag je van een afstandje nog lopen met de kleine man overigens, dat praatje komt een volgende keer wel ergens, ik nam aan dat je het wel druk genoeg had :)

De publiekswissel

Mooi verhaal, benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen daar. Als ze maar niet de kant op gaan van Racing, want daar wordt je niet vrolijk van
Bestel hier het boek: "Plavi, voetbalmania op de Balkan":
https://depubliekswissel.com/PLAVI/

syntric

Citaat van: De publiekswissel op sep 12, 2018, 09:36:33
Mooi verhaal, benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen daar. Als ze maar niet de kant op gaan van Racing, want daar wordt je niet vrolijk van
Maar is nog wel de authentieke club.
Groundhopper for life :-)

wekke

Citaat van: cafebac op sep 11, 2018, 22:01:01
-Eigenlijk geen oude Lierse of Lyra attributen, wel al heel veel t-shirts en sjaals in de nieuwe kleuren

In het begin zag je vaak Lyra TSV sjaals of shirtjes, maar ik heb de indruk dat deze ook meer en meer vervangen worden door de nieuwe attributen. Het Lierse gedeelte heeft het dragen van oude attributen altijd aangevoeld als zijnde 'not done'. Niet dat iemand het verbood, maar de mensen die voor dit project kiezen, willen echt een project met kenmerken van beiden en zeker geen Lierse 2.0. Als we dat wel wilden dan gingen we wel naar L Kempenzonen kijken.Het moet ook gezegd zijnde, de nieuwe merchandising oogt piekfijn. Vele items zijn al weken uitverkocht. Af en toe zie je wel retro truitjes van KLSK of sjaals van GeelZwart (de organisatie dat dit project mee ondersteunde).

Citaat van: cafebac op sep 11, 2018, 22:01:01
-Jullie zongen meermaals het "Don't take me home" van Euro 2016, een bewuste verwijzing dat jullie vrijwillig jullie thuis achter je gelaten hebben? En het lijkt me dat er toch wel een wens gekoesterd wordt om op termijn een eigen terrein in Lier te bemachtigen?

Zo had ik er zelf eigenlijk nog nooit over nagedacht. Na Euro 2016 namen de Lierse supporters, net zoals half België, de song over en die werd wekelijks gezongen. Ik denk dan ook dat daar momenteel geen diepere betekenis achter zit. Wél is het natuurlijk de bedoeling om zo snel mogelijk terug te keren naar Lier. Dat is een item dat ook voor Lyra erg belangrijk was. De bestuursmensen zijn gaan praten met Maged Samy ivm het huren van 't Lisp, maar dat was financieel onhaalbaar. Nu het verkocht is aan Van Thillo is dat helemaal geen optie meer. Er zouden bepaalde opties zijn met de stad, maar welke dit zijn, weet ik zelf niet.

Citaat van: cafebac op sep 11, 2018, 22:01:01
-Ik vond Den Berg met de fanatieke boys langs de zijlijn toch wel heel tof, dat zie je niet op veel plekken. Is er bewust voor gekozen om from scratch te beginnen en nu achter de goal te posteren?

Toen de eerste foto's van Doelvelden verschenen, is er onmiddellijk gekozen voor de tribune achter het doel. Of daar een echt reden voor was, weet ik niet. Ik denk dat dat eerder spontaan gegroeid is. Zo is er op de tribune aan de zijkant ook 'de wezenberg' ontstaan. Een ideetje van enkelen die nog geen duidelijke keuze konden maken tussen Lyra Lierse en Lierse Kempenzonen. De 'oprichters' ervan hebben inmiddels wel gekozen voor Lyra Lierse, maar nodigen graag twijfelaars uit om te komen kijken. En zo heeft iedereen vrij snel zijn plaatsje gekozen.

Citaat van: cafebac op sep 11, 2018, 22:01:01
Ik zag je van een afstandje nog lopen met de kleine man overigens, dat praatje komt een volgende keer wel ergens, ik nam aan dat je het wel druk genoeg had :)

Ik had het inderdaad tamelijk druk dus dat praatje komt er zeker nog wel eens van :-)

Citaat van: De publiekswissel op sep 12, 2018, 09:36:33
Mooi verhaal, benieuwd hoe dit gaat ontwikkelen daar. Als ze maar niet de kant op gaan van Racing, want daar wordt je niet vrolijk van

Dan doel je op het publiek? Wij moeten echt opletten wat we doen. Het is belangrijk om de goede naam niet weg te gooien. Vorige week zijn er op Betekom jammer genoeg beschadigingen geweest. Niet omwille van hooliganisme, maar echt uit dommigheid. Een vuurpijl op een kunstgrasveld laten rollen, op een te dunne afscheiding gaan staan die het dan begeeft,.... Moedwillig was het zeker en vast niet, maar het kost de clubs geld en daar moeten we voor opletten. Zo'n grote supportersschare kan een meerwaarde zijn (en zelfs de wedstrijdleiding beïnvloeden), maar het kan ook een vergiftigd geschenk worden.

cafebac

Nog een laatste vraag voorlopig Wekke, waarom hing er zondag een Feyenoordvlag? Of was die van een lone wolf? ;)

Bij deze mijn foto's van zondag:
http://eindhoppen.blogspot.com/2018/09/sportcentrum-doelvelden.html

jona93

Had op Facebook iets gelezen dat de fans van Tienen zouden zijn aangevallen geweest na de wedstrijd door supporters van Lierse/Feyenoord klopt dit Wekke?
laatste wedstrijd: leeuwkens teralfene-vk liedekerke 25/11/12
volgende wedstrijd: panters okegem-ophasselt 02/12/12

wekke

Ook bij Lierse waren er van tijd tot tijd Feyenoorders aanwezig. Ik neem aan dat YBA en/of PCL  (beide groepen stapten mee over naar Lyra Lierse) bepaalde vriendschappelijke banden hebben met een groep van Feyenoord, maar hoe dat precies zit weet ik zelf niet.

Ook van bepaalde schermutselingen heb ik geen weet. Ik was er zelf van 14u tot 19u en toen is er helemaal niets gebeurd. Vrienden van me zijn zelf nog tot 22u gebleven en ook zij hebben niets gemerkt.


wekke

#640
15-09-2018 K. Lyra Lierse – KFC St. Lenaarts 1-1; 3e Amateur



Vorige week was de allereerste thuiswedstrijd van Lyra Lierse een absoluut succes. Niet op sportief vlak want we gingen 0-3 de boot in tegen een superieur KVK Tienen, maar wel extra sportief. Tweeduizend toeschouwers kwamen er op de partij af. De sfeer was familiaal. Een week later was het al de beurt aan thuiswedstrijd nummer twee. Ditmaal tegen St. Lenaarts. Net zoals KVK Tienen degradeerde ook St. Lenaarts vorig seizoen uit 2e amateur. St. Lenaarts is het laatste decennium een vaste waarde in het nationale voetbal van België, voornamelijk dan in de 4e klasse/3e amateur. Ondanks hun degradatie hebben ze zichzelf niet de druk opgelegd om direct terug te promoveren naar 2e Amateur. Een rustig seizoen zou al voldoende zijn. St. Lenaarts mistte met een 4/6 zijn seizoensstart niet. Het opende met een spectaculaire 3-3 tegen KVK Wellen en verpulverde KAC Betekom met 4-1. Ter vergelijk, Lyra Lierse moest zich naar een 3-4 overwinning knokken tegen Betekom. Bovendien valt er al weken erg veel blessurenieuws te rapen op Doelvelden. Kapitein Sam Van Den Brande moest zelfs zijn carrière beëindigen. Erg optimistisch wordt een mens daar niet van.

We draaiden ons busje de parking op en het optimisme kreeg nog een tegenslag te bespeuren. Waar was al dat volk naartoe? We waren minder dan een half uur voor de kick-off en het oogde allemaal nogal leeg. We wisten dat we het aantal van vorige week niet gingen evenaren, maar de helft zou wel leuk geweest zijn. We lieten ons alvast niet uit het lood slagen. Minder mensen betekent dat het echte gedaante van de 'nieuwe' club bovenkomt. Minder mensen betekent ook niet dat het animo rond de wedstrijd minder is. Wanneer we onze plaats achter het doel innamen, zagen we dat er nog tamelijk wat mensen binnenstroomden. Ik schat dat er om en bij de 700 toeschouwers aanwezig waren voor deze pot voetbal. Op het terrein begonnen de spelers verschroeiend aan de partij. St. Lenaarts etaleerde zijn snelheid en voetballende kwaliteiten. Lyra Lierse zette daar zijn strijdershart en felle omschakeling tegenover. Op de tribunes begonnen de supporters echter als een dieseltrein. Songs klonken rommelig, de luide weerklank was nog zoek. Ondertussen maakten de 22 spelers op het veld er een aangenaam kijkstuk van. Het spel golfde over en weer met St. Lenaarts dat licht het overwicht en de betere doelkansen had. Zeker in het slotkwartier van de eerste helft moest doelman Maes enkele keren zijn kunnen etaleren. Toch gingen we rusten met een brilstand.

De tweede helft was nog maar net afgetrapt of St. Lenaarts trapte de 0 van het bord. Lyra Lierse leed vooraan balverlies en plots ging het pijlsnel. Bal rechts de diepte in, heerlijk breed gelegd en koeltjes afgewerkt: 0-1. Net na de 0-1 werd er opgeroepen om als supporters meer samen te troepen en er werd ook nog gehoor aangegeven. Een bengaal werd ontstoken. Het leek wel een startsein. Iedereen trok aan hetzelfde zeel en de decibels gingen de hoogte in. "Come on You Lier!", weerklonk luid. De boost had zijn weerga op het veld. Lyra Lierse rechtte de rug op het terrein en drukte St. Lenaarts weg. Het was af en toe opletten voor de snelle tegenstoot, maar het was vooral al geel-zwart dat de klok sloeg. Het leek echter weer zo'n avond te zijn dat er niets goed valt. Bal voorlangs, bal net niet kunnen binnenduwen, reddingen van de doelman, bal op de paal,... Je zag iedereen nerveuzer worden. Tot vijf minuten voor affluiten Dilliën de bal kreeg aangespeeld. Hij trapte in de draai en de bal ging via de paal in doel. De supporters gingen uit hun dak. Erop en erover! Supporters en spelers geloofden er nog in. Nerveus werd er naar de klok gekeken. En wanneer de klok van 89 naar 90 sprong, floot de scheidsrechter prompt af. Geen extra tijd in een wedstrijd met toch wel de nodige foutenlast en vervangingen, raar.  De spelers kwamen de supporters met een beteuterd gezicht groeten, maar ze kregen een staande ovatie in return. Ze hebben er voor geknokt en we gaan nog een leuk seizoen beleven. Op de tonen van één van Elvis' grootste hits werd de avond afgesloten.
Wise men say, only fools rush in. But I can't help, fallin' in love with you!
Het begint dé slogan van dit project te worden.









Saltacampos

Opnieuw een leuk verslag. Het aantal toeschouwers zal samenvallen met de prestaties op het veld. Je hebt altijd een -in dit geval voor dit niveau vrij grote- loyale groep die sowieso komt en dan een groep van mensen die komen als het goed gaat, ze niets beter te doen hebben en/of het weer geschikt is (geen BBQ-weer in de lente, geen pittige winterse toestanden). In de koude maanden en daarna eind april, begin mei als je niet meedoet voor de prijzen, zal je dat nog meer zien. Such is life in the lower national divisions...
Over land and sea

wekke

Zijn we ons van bewust en ik kan er best mee leven dat het bij die 700 blijft. Ik heb het gevoel dat de basis die er nu is, voldoende is om het aangenaam te houden. Ook bij slechte resultaten of winterweer. Veel zal in ons geval, jammer genoeg, ook afhangen van Lierse Kempenzonen. Zij speelden zaterdag ook thuis en dat kost toeschouwers. Nu persoonlijk ben ik die mensen liever kwijt dan rijk want buiten wat opvulling heb je niets aan die mensen, maar voor de club zijn die inkomsten wel fijn.

wekke

Door tijdsgebrek zijn we weer een maandje verder na mijn laatste Lyra Lierse verslag. In die maand is de positieve sfeer intact gebleven.  Sterker nog, het aantal geblesseerden is fel terug gedrongen en dat komen de sportieve prestaties alleen maar ten goede. Het was wel allesbehalve rozengeur en maneschijn in 3e amateur. De amateurreeksen voelen nog steeds aan als een verademing ten opzichte van al die jaren ploeteren op prof niveau. Het zijn echter de ordediensten en burgemeesters die proberen roet in het eten te gooien. Eerst was er het welles-nietes spelletje met Bilzerse Waltwilder. Eerst werd de wedstrijd verplaatst naar 31 oktober (werd geweigerd door de KBVB), dan ging de wedstrijd toch door, een dag later werd er beslist om op een ander terrein te voetballen en finaal besliste de burgemeester en ordediensten om de wedstrijd te annuleren. De wedstrijd werd dan maar verplaatst naar.... 31/10. Een week later speelde Lyra Lierse thuis tegen Ternesse. De talrijk aanwezige politiediensten beslisten een show of force op te voeren en grondige fouilles uit te voeren. Ongezien op dit niveau. Nog een speeldag later was er de verplaatsing naar Esperanza Pelt. Wederom veel politie en een afgesloten vak. Na de wedstrijd kwam de plaatselijke commissaris wel iedereen bedanken voor de positieve sfeer. Je zou dan denken dat het betert, maar niets is minder waar. De away day naar Eendracht Termien: afgesloten vakken en constante video opnames door de ordediensten. Na de wedstrijd tumult op de hoofdtribune omdat er racistische opmerkingen waren van Termien supporters naar enkele spelers van Lyra Lierse. De politie besloot het bezoekersvak in de gaten te houden in plaats van tussen beiden te komen. Wat met de komende wedstrijden? Waarschijnlijk terug stevige fouilleringen in de thuiswedstrijd tegen Nijlen (morgen), zeer strikte veiligheidsmaatregelen tegen KRC Mechelen (buscombi, 1 op 1 ticketverkoop, gesloten loketten, verplichte reisweg, ...) en de burgemeester van Leopoldsburg die reeds besliste om de match van zaterdag naar zondag te verzetten. Het aantal incidenten met Lyra Lierse supporters tot nu toe? 0! Hopelijk kunnen we dat ook zo houden en gaat deze show na een tijdje stoppen.

Sportief gaat het uitstekend met Lyra Lierse. Het voetbal gaat er op vooruit en we doen nog volop mee voor periodewinst. Lyra Lierse staat 4 punten achter het ongenaakbare KVK Tienen, maar met de inhaalwedstrijd tegen Bilzerse Waltwilder nog te goed. In de tweede thuiswedstrijd van het seizoen tegen St Lenaarts pakte Lyra Lierse ook zijn eerste thuisoverwinning (2-1). Sindsdien gaat het op zijn elan door. Ternesse werd thuis met 2-0 verslagen. Ook de uitwedstrijd tegen Esperanza Pelt en de thuiswedstrijd tegen Helson Helchteren eindigden op 2-0 in het voordeel van de Pallieters.

In en tegen Eendracht Termien ging het een pak stroever. De openingsminuten van de partij gingen in een rotvaart. Daal liet het openingsdoelpunt liggen voor Lyra Lierse. Aan de overkant was de eerste prik wel meteen raak. Even later haalde de Termien doelman dan weer Daal neer buiten de zestienmeter: rood voor de doelman. Dat alles in de eerste tien minuten. De man meer situatie leverde echter meer nervositeit op dan iets anders. Lyra Lierse knokte en drukte wel. Raakte paal en lat, zag een doelpunt (terecht) afgekeurd en verkwanselde nog een resem kansen. Toch was het voetbal lange tijd te traag en te slordig om Termien te ontwrichten. Het was heerlijk vertoeven in het herfstzonnetje, maar iedereen werd nerveuzer met die 1-0 stand op het bord. Tot de laatste tien minuten aanbraken. Dilliën dribbelde nog maar eens zijn tegenstander op de linkerkant, zette hard voor en Balbi prikte de 1-1 tegen de netten. Twee minuten later was Dilliën nog beslissender. Hij zette zich achter een vrije trap en krulde de bal heerlijk in de verste hoek, 1-2. Het leverde nog een enerverend schouwspel op waarin Termien met de moed der wanhoop naar voren stormde. Het leverde de thuisploeg nog enkele kansen op de gelijkmaker op. In de allerlaatste seconden kreeg Termien ook nog een vrije trap op de rand van de grote rechthoek. Het verkwanselde de kans en de 4e overwinning op een rij was een feit voor Lyra Lierse.

Op extra-sportief vlak komt er ook schot in het overgangsjaar. De supportersbelangen zitten definitief verweven in de clubstatuten met vetorecht over onder andere de clubnaam, kleuren en het stadion. In december volgt er ook een supportersbijeenkomst waar men oa. de boekhouding/het budget gaat presenteren. Ook de supportersparticipatie komt op gang met zetels in de Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur. Het gaat uitstekend met Lyra Lierse zoveel is duidelijk.

06-10-2018 Esperanza Pelt – Lyra Lierse 0-2







21-10-2018 Eendracht Termien – Lyra Lierse 1-2







wekke

31-10-2018 Bilzerse Waltwilder – K. Lyra Lierse 2-4



Op woensdag trok Lyra-Lierse naar Bilzen voor een inhaalwedstrijd. De week voor de eigenlijke datum was er een getouwtrek tussen Bilzerse Waltwilder, Lyra Lierse, de ordediensten en de KNVB. De reden was de nieuwe grasmat en verlichting van Bilzerse. Deze was niet klaar om die hele meute vanuit Lier te ontvangen. De clubs kwamen 31-10-2018 overeen als nieuwe datum, maar de KBVB ging echter niet akkoord. De thuisploeg stelde dan maar voor om de partij te laten doorgaan in Waltwilder in plaats van in Bilzen. Dat was dan weer niet naar de zin van de ordediensten en de burgemeester. Finaal werd de wedstrijd dan maar verschoven naar... 31-10-2018.

En dus trokken we op een woensdagavond dan maar naar Bilzen voor de voorlaatste speeldag van Periode 1. Zoals al heel het seizoen waren de ordediensten weer zeer zichtbaar rond het terrein van Bilzerse Waltwilder. Een stadion durf ik het eigenlijk niet te noemen. Een kleine (en lelijke) tribune, een kunstgrasveld en voorts een omrastering zoals bij jeugdelftallen. Het was duidelijk dat Bilzen het niet gewoon was om 250 a 300 uitfans te verwelkomen. Het was improviseren troef. De aparte ingang bestond uit twee dranghekjes met in het midden een tafel met daarop een geldkoffer. €10 droppen en je kon de arena betreden. Elke Lyra Lierse fan die een plekje ging zoeken moest enorm lachen. "Hie hemme de flikke genne schrik da we mee kiezelstiejentjes smijten se!" Het was nog geen week geleden toen de ordediensten van Berlaar onze thuiswedstrijd tegen Nijlen wilde verbieden. De reden? Een smalle strook kiezels was een gevaar voor de veiligheid en moest voor de wedstrijd worden geasfalteerd. Zodoende werden er vrijwilligers opgetrommeld en het levensbedreigende euvel werd enkele uren voor de wedstrijd nog verholpen. In Bilzen was dat duidelijk geen probleem en vormde een strook steentjes met een groene bar als afsluiting onze tribune deze avond. Welkom in 3e Amateur!

Ik deed dan wel smalend over de accommodatie van Bilzerse Waltwilder, sportief was ik er niet gerust in. Als je het klassement bekijkt dan lijkt Bilzerse Waltwilder een echte laagvlieger. Maar laat je niet vangen. Thuis wonnen ze onder andere met 6-1 van Ternesse en 5-2 van Helson Helchteren. Best scorende team van de reeks, maar hun speelstijl kost ze ook veel tegendoelpunten. Bij de start van de partij zag je onmiddellijk dat de thuisploeg tamelijk wat snelheid in de ploeg heeft. Maar het speelt naïef. Op Eendracht Termien na dacht elk team met een hoge pressing Lyra Lierse te ontwrichten en te kunnen profiteren van onze aanvallende backs. Foute inschatting want dat krijg je meestal in je gezicht terug. Minuut 8, vlijmscherpe tegenaanval, Dilliën met de 0-1. Nog geen vijf minuten later onderschept Van Den Abeele de bal en daar is vlijmscherpe tegenaanval nummer twee. Daal trapt eerst nog op de doelman, maar werkt de tegenaanval beheerst af. Bilzerse Waltwilder ziet af in dat eerste half uur. Lyra Lierse is sterk in de balrecuperatie en de omschakeling is versmachtend. Elke week moeten de Pallieters na een half uur wel wat gas terug nemen. Het sein voor de thuisploeg om het neus aan het venster te steken. Vlak voor rust werden de Lierenaars abrupt wakker geschud. Een mooie krul verdween in de verste hoek binnen, 1-2, en luttele seconden later moest doelman Maes in de voeten duiken van een aanvaller of de bordjes stonden nog voor rust gelijk.

Nog iets typerend elke week: de verbetenheid waarmee onze jongens uit de kleedkamer komen na rust. Hoge pressing, veel duelkracht, snelheid en technische kwaliteiten op de flanken, kansen, ... Uitlopen lukte echter niet in het eerste kwartier en Bilzerse counterde zich enkele keren naar een prima kans op de gelijkmaker. Als het niet lukt om de kansen af te werken dan hebben heeft Lyra Lierse nog altijd twee vrijschop specialisten lopen. Op het uur was het zover. Gwen Jacobs zet zit achter een vrije trap en krult de bal heerlijk in doel, 1-3. Supporters noemen hem niet voor niets 'Gweckham'. Het meegereisde legioen zette zich in voor een luidruchtig feestje en het team had de wedstrijd onder controle. De supporters dansten van links naar rechts en zongen uit volle borst. Uit het niets was daar plots de thuisploeg! "Dees kunde nei toch ni miejene?" Nee, ze gingen het niet menen. Voor we deftig beseften dat het 2-3 was geworden perste Van Den Abeele (die jongen kan na een match nog gerust een marathon lopen volgens mij) er nog eens een inspanning uit, legde de bal panklaar voor Flebus: 2-4. De ban was gebroken. Lyra Lierse kwam nog een keertje dicht bij een goal, maar het bleef 2-4. De ref floot af en het feest werd ingezet. Zoals gewoonlijk een amusant schouwspel tussen spelers en fans.

"Heb je al gehoord van de Lyra Lierse? Heb je al gehoord van die wereldploeg? Wie zegt da Lier ni winnen kan, ja, die kent er echt geen kloten van." Waarna elke doelpuntenmaker een adfundum binnentrekt.

Bedacht door de spelers tijdens de voorbereiding. Daarna is het de beurt aan de kinderen om hun strijdlied in te zetten. Het geeft perfect de sfeer weer bij het nieuwe Lyra-Lierse: positivisme, familiale club, plaats voor iedereen en met een kleine afstand tussen club en fans.

Zesde overwinning op een rij, 1 punt achter op de nog ongenaakbare leider uit Tienen en nog 1 wedstrijd te gaan in de eerste periode. Op naar de Racing!



04-11-2018 KRC Mechelen – K. Lyra Lierse 1-1

Racing away!De uitmatch van zondag is al lange tijd gespreksonderwerp numero uno. Nog veel meer dan een periodetitel zelfs want daar houdt niemand van ons rekening mee. Dit is de match die je onmiddellijk gaat zoeken als de kalender uitkomt. Dit is de match waar iedereen reikhalzend naar uitkijkt. De strijd tussen Mechelen en Lier, het blijft iets speciaals. De derby tussen KV Mechelen en K. Lierse S.K. was dé match tussen rivalen. Nu is dat die tussen stadsgenoot Racing Mechelen en Lyra Lierse. Het prachtige Oscar Vankesbeeckstadion geeft nog een extra cachet aan deze affiche. Nog veel meer dan dat gedrocht achter de kazerne. Voor onze groep wordt het zeker een speciale partij want het wordt de allereerste busverplaatsing van onze supportersclub Oldskool 1906. We moesten wel iets organiseren want we kregen zoals verwacht een buscombi naar Mechelen. Van al de andere restricties kreeg je dan weer grijze haren.



Het was een gezellige drukte op onze bus en we stonden al snel in Mechelen waar we werden opgepikt door de immer vriendelijke politiediensten. Eenmaal aan het stadion leken we binnengebracht te worden in de gevangenis van Mechelen. Erg veel politie, alles afgezet met schrikdraad, waterkanon om de hoek. Ondanks dat onze teller op 0 incidenten staat, wordt het met de week erger. Even later hoorden we dat bus 1 onderschept en afgeleid was naar een industrieterrein. Wat volgde was een regelrechte schande. De bus werd helemaal binnenste buiten gekeerd. De inzittende werden tot in het ondergoed gefouilleerd op zoek naar verboden middelen en pyro. Nadien werden ze één voor één gefotografeerd met hun paspoort in de hand. Anderhalf uur nam deze heisa in beslag. De supporters misten het eerste half uur van de partij. Het begint uit de hand te lopen met het gedrag van de ordediensten. Ik ben zelf gevangenisbewaker en als ik dit soort toestanden uithaal dan mag ik mijn ontslagbrief gaan ophalen in Brussel. Om nog maar te zwijgen van de reactie van mijn gedetineerden. Al een geluk dat niemand zich liet provoceren. Ik begin me wel af te vragen hoe lang sommige mensen dit pestgedrag nog gaan laten passeren.

De zon scheen, het humeur zat goed en de drank vloeide rijkelijk. Alle elementen waren er om er een prachtige dag van de maken. Tussen de 400 en 500 supporters waren er meegereisd naar Mechelen. Als ik goed geschat heb dan waren er een 1700-1800 toeschouwers aanwezig. Een pak minder dan enkele jaren geleden. Toen verloren we hier met Lierse in een afgeladen vol Oscar Vankesbeeck. Het strijdperk toen was de kwartfinale van de beker van België. Dat van nu is dat van 3e amateur. De nummer 15 tegen de nummer 2. De 22 gladiatoren betraden het veld. De Racing fans kleuren hun vak groen met wat vuurwerk. De Lyra Lierse fans lieten zich vocaal horen. Na een prachtige minuut stilte voor een overleden clubicoon van Racing kon de derby van start gaan. En net zoals zo vaak in een derby doet het klassement en het vormpeil er niet toe. Een gretig  Racing knokte voor wat het waard was en liet Lyra Lierse nooit in zijn spel komen. Het spel van de pallieters was ook veel te slordig en te traag om gevaarlijk te zijn. De thuisploeg deed onze secure achterlinie twijfelen en kreeg prima kansen om op voorsprong te klimmen. Op het half uur begon het uitvak uit zijn dak te gaan. Gescoord was er niet. Het was de entree van Bus 1 na hun ballingschap. De nodige pinten en handdrukken werden uitgewisseld. De sfeer klom de hoogte in. Op het veld bleef Racing aandringen. Spits Huysmans kon natuurlijk al die kansen niet blijven missen. In de 37e minuut kreeg Huysmans alle tijd om zich vrij te draaien en de bal in de verste hoek binnen te krullen: 1-0. Een dikverdiende voorsprong voor de groen-witten. Lyra Lierse mocht van geluk spreken dat de averij amper 1 tegengoal betrof. In het uitvak lieten ze de achterstand (en de voorsprong van leider KVK Tienen) niet aan hun hart komen. Terwijl de spelers gingen bezinnen in de kleedkamers werd het in de tribune geen seconde stil.

"Dees is maan club"
"Die van aa en mij"
"Lyra Lierse..."
"Van aa weurek blij"
"We goan trug nor Lier"
"En dan gevek een vat"
"As we trug gon nort stad"
"As we trug gon nort stad"

De geuze zang over een terugkeer naar Lier werd de slogan van deze away day en zou nog dagen in het hoofd blijven rond dwalen. Hoe gezellig onze thuisbasis in Doelvelden (Berlaar) ook is, op (lange)termijn is een terugkeer naar Lier één van de ambities.
Ondertussen zag ik Dennis, Jonas en Nick helemaal opgaan in de sfeer en vol meezingen. Ik had ze meegenomen op deze trip. Dennis en Jonas zijn Westerlo supporters die al langer twijfelen over hun clubkeuze. Nick zag dan weer nog nooit een voetbalwedstrijd. Prachtig om zien hoe ze meegezogen werden in de sfeer.

De spelers kwamen met iets meer drang uit de kleedkamers. Lyra Lierse herstelde het evenwicht, maar kreeg nauwelijks een deftige kans bij elkaar gespeeld. En zoals ik al eens schreef: krijgen  we geen kansen gecreëerd of afgemaakt dan hebben we nog steeds twee vrijschopspecialisten. Op het uur zette Dilliën zich achter de bal en hij krulde de bal heerlijk in de verste hoek binnen. 1-1, het uitvak ging uit zijn dak. Vocaal ging het zo mogelijk nog een niveautje hoger. De fans probeerden de spelers vooruit te stuwen, maar dit Racing was nauwelijks uit verband te spelen. Eén keer konden we aanspraak maken op de overwinning, maar de thuisgoalie redde subliem op de kopbal van Cools. En laat ons eerlijk zijn, een overwinning hadden we verre van verdiend. Niemand liet het aan zijn hart komen en er werd gefeest alsof de periodetitel een feit was. Na het debacle met Lierse weten de fans goed genoeg wat er echt toe doet: steun, sfeer, amuseren en vriendschap. Hopelijk blijft dit altijd zo positieve, we winnen er tal van fans mee.







04-11-2018 KVC Westerlo – KV Mechelen 0-3



Dennis, Jonas, Nick en ik reden op de avond nog door naar t Kuipje van Westerlo voor de partij tegen die andere club uit Mechelen. KVM zit momenteel in het oog van een malafide storm. Sportief gaat het ze dan weer voor de wind. De kakkers kwamen op het veld nauwelijks in de problemen en counterden zich naar een 0-3 overwinning. In de tribune zaten we te verkleumen van de kou en met weemoed te denken aan de afgelopen middag. De sfeer was negatief. Het voetbal was zakelijk. Tot Dennis zei: "we zijn naar huis. Westel kan me gestolen worden. Volgende week terug Lyra Lierse?!" Het seizoen wordt met de week prachtiger....



Extra's KRC Mechelen – Lyra Lierse

Sfeerfilmpjes:

https://www.facebook.com/KLyraLierse/videos/249993949029396/

https://www.facebook.com/KLyraLierse/videos/2105220506183236/

Verslag en foto's In de Hekken: https://www.indehekken.net/awaydays-met-lyra-lierse-bij-buurman-racing-mechelen/?fbclid=IwAR2y78M_DePk7tyZ5ginQnrGUVm0WRI_Ku5wnoGswpNtc4n2iyBVevzEcGQ