Topper in eerste provinciale

Gestart door hgrm, feb 08, 2009, 00:14:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hgrm

Nadat de lokale autoriteiten van Almere mijn vrijdagavond grondig hadden verpest door de wedstrijd Omniworld-Go Ahead tot risicowedstrijd te bombarderen, waardoor ik onverrichter zaken weer terug kon keren, zocht ik een alternatief voor de zaterdagavond in België

In de Kempen stonden wat aardige wedstrijden in de derde en vierde klasse op het programma, maar toen ik verder keek, viel mijn oog op de topper Oosterzonen-Zwarte Leeuw in eerste provinciale Antwerpen. Zwarte Leeuw is één van die namen die bij mij nostalgische gevoelens oproept. Toen halverwege de jaren 80 kabelTV en teletekst hun intrede deden in het ouderlijk huis, kwam ik er al snel achter waar de voetbaluitslagen van de diverse landen te vinden waren. Zo  kwam ik dan ook langs de Belgische Tweede Klasse. Een naam die me toen meteen opviel en die bleef hangen was Zwarte Leeuw. Waar alle andere clubnamen netjes een plaatsnaam bevatten, was Zwarte Leeuw slechts Zwarte Leeuw.

Jaren later, toen internet zijn intrede had gedaan en groundhoppen een hobby was geworden, kwam ik Zwarte Leeuw weer tegen, Inmiddels afgezakt naar de vierde klasse. De summiere clubwebsite vertelde dat de club uit Rijkevorsel komt en de plaatjes van het stadion zagen er aardig uit. Een bezoek was snel gepland en stelde niet teleur: Het stadion was inderdaad aardig en de wedstrijd was leuk. Zwarte Leeuw verloor wel, met 3-5 van Veldwezelt.

Inmiddels is Zwarte Leeuw nog verder afgezakt en speelt het in eerste provinciale van de provincie Antwerpen, alweer voor het tweede seizoen. Vorig seizoen was het een jaar van consolidatie, dit jaar speelt de club uit Rijkevorsel mee om de prijzen. Halverwege het seizoen, aan de vooravond van de topper koploper Oosterzonen staan de Leeuwen tweede op vijf punten. Bij winst is het weer spannend, bij verlies is het seizoen de facto voorbij en kan Zwarte Leeuw zich gaan richten op de eindronde.

Oosterzonen klinkt als naam voor een voetbalclub wat merkwaardig. Het eerste deel van de naam komt van het plaatsje Oosterwijk (gemeente Westerlo), maar waar het 'zonen' vandaan komt, is onduidelijk. In ieder geval is de club zo'n 65 jaar oud en speelde het vooral in de lagere provinciale reeksen. Twee degradaties op rij betekende zelfs dat de club aan het begin van het millennium in de vierde provinciale (de laagste klasse in België) moest aantreden. Sedertdien vierde men in Oosterwijk kampioenschap op kampioenschap. Lukt het ook dit jaar om weer kampioen te worden, dan zal Oosterzonen zijn debuut maken in de nationale reeksen.

Het terrein van Oosterzonen is voor het niveau waarop ze spelen niet slecht. Aan één kant van het veld staat een behoorlijke zittribune. Voor de rest is het staan aan de reling. En uiteraard ontbreekt de typisch Belgische kantine-met-uitzich-op-het-veld niet. Voor de wedstrijd tegen Zwarte Leeuw was er veel volk op de been. De tribune zat tot de laatste plaats vol en langs de lange kanten stond het publiek gemiddeld twee rijen dik. Naar schatting waren er 2000 toeschouwers, waarvan flink wat uit Rijkevorsel.

Al snel in de wedstrijd kwamen de Zonen na wat gefrommel uit een corner op voorsprong. De thuisploeg ging niet actief op zoek naar de tweede goal, liet Zwarte Leeuw komen en loerde zelf op de counter. Op het halfuur had dit succes: een afgeslagen bal kwam voor de voeten van een Oosterzonen-aanvaller, die van net buiten het strafschopgebied scoorde. Het wedstrijdbeeld veranderde nauwelijks: Zwarte Leeuw drukte, maar creëerde weinig, Oosterzonen stond goed te verdedigen maar counterde slordig.

In de tweede helft werd Zwarte Leeuw steeds sterker en kwam Oosterzonen er nauwelijks nog uit. Met nog een minuut of 10 op de klok viel de verdiende aansluitingstreffer. Dat hieraan een overtreding vooraf was gegaan, had alleen de zwak leidende scheidsrechter niet gezien. Door deze goal werd de slotfase nog spannend. Nog geen vijf minuten na de 2-1 kreeg Zwarte Leeuw een uitgelezen mogelijkheid op 2-2. De rebound van een schot werd echter te gehaast over geschoten. Ondanks het vele tijdrekken van Oosterzonen, telde de scheidsrechter weinig tijd bij en kon Oosterzonen vieren. Het volgende kampioenschap komt nu wel heel dicht bij.

(foto's komen nog)
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

Joost

Leuk Hgrm, ik ben benieuwd naar de foto's. Oosterzonen heeft een suikeroom neem ik aan? 

hgrm

Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen

georgesv

leuk leuk leuk!
en zelfs vuurwerk :-) !!

ga er binnenkort ook naartoe!

wekke

Ah leuk een verslagje van Oosterzonen dat op een paar kilometertjes van me thuis ligt :)

TeeZee

Hoever was het rijden voor je, hgrm?

hgrm

Citaat van: TeeZee op feb 08, 2009, 20:16:47
Hoever was het rijden voor je, hgrm?

Iets minder dan 2 uur als ik direct goed gereden was. Bij Antwerpen richting Hasselt en dan ben je er zo.
Laatste nieuwe stadion (516): De Groote Wielen - Rosmalen